Mailserver på SME
Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 18:03

Så fik jeg redelegeret domæne til egen webserver og det virker fint med SME
server.

Har sådan set også sat mailserver og den fungerer også fint - hvordan aner
jeg ikke.
Men i de 2-3 timer mailserver har kørt nu har jeg fået omkring 40 spam mails
som bliver vidersendt
til postmaster som jeg modtager på min admin konto.

Er der nogen ide til om jeg har gjort noget forkert eller om jeg skal igang
med noget antispam ?

Mvh. Allan

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 30-01-06 19:33

Allan Møller wrote:
> Har sådan set også sat mailserver og den fungerer også fint - hvordan aner
> jeg ikke.

Uden at virke som en Karl Smart - Er det nu en god ide, hvis du ikke ved
hvordan mail virker?

> Men i de 2-3 timer mailserver har kørt nu har jeg fået omkring 40 spam mails
> som bliver vidersendt
> til postmaster som jeg modtager på min admin konto.

Hvis det er en open relay du har fået lavet, så varer det givetvis ikke
ret lang tid, før du havner på div. blacklists.

Man kan blive inficeret af botnets etc, og komme til at virke som et
relay. Det kan ske for den bedste. Hvis man selv aktivt sætter en server
op uden 100% at gøre sig klart, hvad det kan betyde, bør man måske
hellere lade være.

mvh

Nikolaj

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 21:02

> Uden at virke som en Karl Smart - Er det nu en god ide, hvis du ikke ved
> hvordan mail virker?

Sikkert ikke men så må jeg lære det.

> Hvis det er en open relay du har fået lavet, så varer det givetvis ikke
> ret lang tid, før du havner på div. blacklists.

Det ved jeg så ikke men jeg eftersøger netop hjælp til at finde ud af om jeg
har sat
det forkert op eller der er nogle åbenlyse ting jeg skal ændre.

Jeg har kørt mail og webserver flere år på en windowsmaskine - nu vil jeg
gøre det
samme på en Linuxmaskine pga. de friheder det giver.

Mvh. Allan

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 30-01-06 21:35

Allan Møller wrote:
> Sikkert ikke men så må jeg lære det.

Prisværdigt, men internettet er ikke et særligt tilgivende sted at få
sine første erfaringer - specielt ikke ang. mail.

Det er træls at blive stemplet som spammer - specielt nu det kan straffes.

Prøv evt:

http://www.abuse.net/relay.html

Og check din server.

Hvis den siger, at du har et open relay, så bør du lukke ned for adgang
til din mailserver indtil du har rettet din config.

> [...]
> gøre det
> samme på en Linuxmaskine pga. de friheder det giver.

OK, du fik det lidt til at lyde som om du var helt grøn ang. mail server
hosting. Principperne er de samme på linux naturligvis.

Jeg kunne heller ikke ikke rigtig læse af dit første post, om det var
relay, der var problemet, eller om det blot var spam til postmaster.

Mange prøver at spamme postmaster@xxx.yy, ligesom root på samme.
Standard accounts er tit target for spam.

Du bruger sikkert en MDA (Mail delivery agent) på din server. Måske
procmail eller maildrop.

I disses config kan du sætte både antivirus check og spam filtre /
blacklists op. Specielt procmail kan virkelig configureres ud i det
uendelige, omend config filen ikke lige er det letteste at gå til.

Jeg har læst lidt om SME og synes ikke lige jeg kan hitte ud af, hvad de
bruger her. Hvad jeg kan læse er, at de bundler et sæt værktøjer i en
samlet pakke - egentlig en god ide.

Jeg synes dog godt de kunne skrive lidt mere om de enkelte del
komponenter de anvender.

mvh

Nikolaj

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 21:40

> Og check din server.
>
> Hvis den siger, at du har et open relay, så bør du lukke ned for adgang
> til din mailserver indtil du har rettet din config.

All tests performed, no relays accepted.

Så det er vist fint nok.

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 22:20

> OK, du fik det lidt til at lyde som om du var helt grøn ang. mail server
> hosting. Principperne er de samme på linux naturligvis.

Nå ja men jeg er skam heller ikke nogen ekspert til det. Men det har jo
nærmest
stået og passet sig selv i nogle år. Og lige meget hvad i siger så er det
altså nemmere
med Windows end Linux. Specialt når man er opdraget med Windows.

> Jeg kunne heller ikke ikke rigtig læse af dit første post, om det var
> relay, der var problemet, eller om det blot var spam til postmaster.

Jeg antager at det er spam men kan dog ikke forstå at jeg får så mange
mails.
Nu har jeg vel modtaget et par 100 siden mailserveren kom op at køre i
eftermiddags.
Det synes jeg er mange.

> Mange prøver at spamme postmaster@xxx.yy, ligesom root på samme.
> Standard accounts er tit target for spam.
>
> Du bruger sikkert en MDA (Mail delivery agent) på din server. Måske
> procmail eller maildrop.

Det er så her at jeg står af - for jeg ved ikke rigtigt hvad er køre på min
SME Linux.

Mit næste projekt må være at få sat et spamfilter op - nogen der har en
guide ?

Mvh. Allan

Fra : Claus Alboege

Dato : 30-01-06 23:38

Hej,

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> writes:
> Det er så her at jeg står af - for jeg ved ikke rigtigt hvad er køre
> på min SME Linux.
>
> Mit næste projekt må være at få sat et spamfilter op - nogen der har
> en guide ?

Mon ikke dit næste projekt istedet burde være at finde ud af, hvad der
rent faktisk kører på din SME Linux, og ikke mindst, hvordan systemet er
skruet sammen? Blot en tanke...

/Claus A

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 23:50

> Mon ikke dit næste projekt istedet burde være at finde ud af, hvad der
> rent faktisk kører på din SME Linux, og ikke mindst, hvordan systemet er
> skruet sammen? Blot en tanke...

Og sikkert en god tanke.
Men det er jo det som jeg skal bruge den nærmeste fremtid på.
Nu vil jeg bare gerne have stoppet al dem spam jeg får.

Mvh. Allan

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 31-01-06 07:52

Fjern de der postkontoer der hedder noget, så som admin, postmaster, info.
det er noget som det aller første en spammer gætter på.

Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-06 09:42

On Tue, 31 Jan 2006 07:51:34 +0100, Jens S. Rasmussen wrote:

> Fjern de der postkontoer der hedder noget, så som admin, postmaster,
> info. det er noget som det aller første en spammer gætter på.

Ifølge RFC822 6.3, RFC1123 5.2.7, og RFC2821 4.5.1 skal ethvert domænes
mailserver modtage mails til postmaster.

PS. undlad venligst at topposte.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : P og T

Dato : 31-01-06 11:51

> Det er så her at jeg står af - for jeg ved ikke rigtigt hvad er køre på
> min SME Linux.

Gå ind på http://contribs.org der finder du svar på alt hvad der er at vide
om SME. Det du ikke finde kan du spørge om i deres forum, men husk lige at
søge først

> Mit næste projekt må være at få sat et spamfilter op - nogen der har en
> guide ?

Her er flere gode scripts som man skal køre fra kommando linien på serveren,
fysisk eller via SSH. Det er lettest med SSH, så kan du cut and paste
kommandoerne ind:

http://sme.swerts-knudsen.dk/howtos/howto_29.htm til spamfilter

http://sme.swerts-knudsen.dk/howtos/howto_22.htm til antivirus

Jeg har kørt med SME i flere år nu og det har altid virket godt. Det er det
nemmeste jeg kender til at komme i gang med, men som med alt andet så er det
en fordel at læse manualen. Den finder du her:

http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/smeserver/contribs//bobk/SME_Manual/chpt-00.0-title.html

Som du kan se så kan den utrologt meget "out of the box" og endnu mere hvis
man lægger nogle "contribs" ind. Men tag en ting af gangen, så kommer du
godt i gang.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 17:10

> Her er flere gode scripts som man skal køre fra kommando linien på
> serveren, fysisk eller via SSH. Det er lettest med SSH, så kan du cut and
> [...]

Kanon side der - takker og bukker !

> Jeg har kørt med SME i flere år nu og det har altid virket godt. Det er
> det nemmeste jeg kender til at komme i gang med, men som med alt andet så
> er det

Jeg synes også det virker rigtigt smart - skal dog lære en del endnu.
Det får jeg tid til nu hvor jeg ikke skal tænke mere over spam og double
bounce mails !

Mvh. Allan M

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-01-06 11:53

On Tue, 31 Jan 2006 09:42:15 +0100, Michael wrote:

> Ifølge RFC822 6.3

Bemærk at rfc 2822 (der afløste rfc 822 i 2001) ikke indeholder dette
krav.

Det ændrer ikke på at de to andre, der ikke er afløst af senere
rfc'er, gør:

,

--
"You know, if the sun was an oboe, what would you do?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-01-06 12:59

On Tue, 31 Jan 2006 11:52:42 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Bemærk at rfc 2822 (der afløste rfc 822 i 2001) ikke indeholder dette
> krav.

At 2822 ikke omtaler smtp, skyldes den omstændighed, at smtp har fået
sin egen rfc (2821). I "gamle" dage var situationen enklere, hvorfor man
ikke skelnede mellem mail og message. Dvs. 822 er blevet opdelt i en
message rfc (2822) og en mail rfc (821 + 822-smtp => 2821).

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-01-06 15:51

On Tue, 31 Jan 2006 12:58:37 +0100, Michael wrote:

> At 2822 ikke omtaler smtp, skyldes den omstændighed, at smtp har
> fået sin egen rfc (2821).

Uhm, SMTP havde skam også sin egen rfc i gamle dage: rfc821: Simple
Mail Transfer Protocol (1982).

Den blev (analogt med 822->2822) afløst af rfc2821 i 2001 - samtidig
oprydning gjorde ganske rigtigt, og logisk nok, at postmaster-kravet
ikke længere nævnes i format-dokumentet.

Det ændrer ikke på at rfc822 er udgået for små fem år siden, hvorfor
det efter min mening efterhånden er meningsløst at referere til den
som andet end et historisk dokument, specielt i forbindelse med denne
type krav.

,