MS Windows
briani 27239
Købe ny XP (OEM)
Fra : Pipeline

Dato : 06-03-06 03:13

Jeg skal have fat i en ny WinXP Home, og regner med at det skal være en
OEM-version, pga. prisen.
Men så faldt jeg lige over denne tekst hos en forhandler:
"Din Microsoft Windows OEM licens er bundet til den PC, hvortil den er købt.
Når du kasserer pc'en, kasserer du samtidig din OEM licens."

Nu kan man jo købe bundles med Windows og en eller anden 50 kroners mus, så
skal denne Windows følge musen eller hvad?
Eller sagt på en anden måde, er der flere begrænsninger i hvor meget
hardware man kan udskifte med en OEM-Windows kontra en "fuld pris"-Windows?

MVH
Pipeline

Fra : Åge

Dato : 06-03-06 08:25

"Pipeline" <000000ng3@odeu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Eller sagt på en anden måde, er der flere begrænsninger i hvor meget
> hardware man kan udskifte med en OEM-Windows kontra en "fuld

Hvis du er studerende, kan du købe en XP PRO-opgrad (ikke OEM) for et
beskedent beløb (i hvert fald sammenlignet med det, en cand. jur.) skal
betale for samme produkt.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-03-06 16:50

Åge skrev:

>Hvis du er studerende, kan du købe en XP PRO-opgrad (ikke OEM) for et
>beskedent beløb (i hvert fald sammenlignet med det, en cand. jur.) skal
>betale for samme produkt.

XP home DK Upgrade kan også i en bestemt kæde købes for lige
under kr. 500,00.

Da jeg arbejder i denne, vil jeg kun oplyse, hvor på
forespørgsel.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Michael Frandsen

Dato : 08-03-06 13:21

hvilken kæde er det?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-06 16:02

Pipeline wrote:
> [...]
> Eller sagt på en anden måde, er der flere begrænsninger i hvor meget
> hardware man kan udskifte med en OEM-Windows kontra en "fuld

Ifølge betigelserne, så binder man den til en første PC, som den installeres
på - så musen er ligegyldig . og mange er også begyndt at sælge dem uden
musen - men med samme betingelser.

Jan

Fra : John

Dato : 06-03-06 16:19

"Jan Vestergaard" skrev i en meddelelse

> Ifølge betigelserne, så binder man den til en første PC, som den
> installeres på

- altså nærmest en slags éngangs-windows..? Bill _er_ nu en smart købmand..
:)

Mvh John

Fra : Max

Dato : 07-03-06 10:38

Hej John

> - altså nærmest en slags éngangs-windows..? Bill _er_ nu en smart
> købmand.. :)

Eller man er en dum kunde hvis man køber en OEM version hvis det
er en fuld version man skal bruge.

Mvh Max

Fra : Aksel

Dato : 07-03-06 13:45

> Hej John

> Eller man er en dum kunde hvis man køber en OEM version hvis det
> er en fuld version man skal bruge.
>
> Mvh Max

Er OEM versionerne egentlig ikke et forsøg på at få piraterne ind i folden?

Hilsen Aksel

Fra : Max

Dato : 07-03-06 14:05

Hej Aksel

> Er OEM versionerne egentlig ikke et forsøg på at få piraterne ind i
> folden?

Det er vel en undskyldning MS bruger for at sælge billig software.

Mvh Max

Fra : Aksel

Dato : 07-03-06 15:04

> Hej Aksel

> Det er vel en undskyldning MS bruger for at sælge billig software.
>
> Mvh Max

Helt enig, derfor føler jeg mig berettiget til at købe OEM, og at skifte
hardware som jeg har brug for, og omregistre når det er nødvendigt.

Hvis MS mente det de skriver i "aftalen" ville de vel protestere når man
ringer fordi man ikke automatisk kan starte efter ombygning.

Hilsen Aksel

Fra : Max

Dato : 07-03-06 15:11

Hej Aksel

> Hvis MS mente det de skriver i "aftalen" ville de vel protestere når
> man ringer fordi man ikke automatisk kan starte efter ombygning.

Jeg er sikker på at de mener det, deres problem er at det jo ikke
bliver dansk lov bare fordi de skriver det. Så jeg er sikker på at
de hellere tåler at nogle genbruger en OEM licens end de går
rettens vej og måske taber, så vil alle jo genbruge.

Mvh Max

Fra : Aksel

Dato : 07-03-06 16:05

> [...]
> de hellere tåler at nogle genbruger en OEM licens end de går
> rettens vej og måske taber, så vil alle jo genbruge.

Det er også min teori om sagen.

Så jeg fortsætter med at købe OEM når jeg skal bygge en PC for andre, privat
og professionelt; der var en debat for nogle måneder siden hvor nogle mente
at det var uhæderligt at at en professionel solgte udstyr der havde en OEM
licens, jeg mener at jeg som leverandør har en pligt til at levere den
billigst mulige løsning til mine kunder når det ikke indskrænker apparatets
funktion.

Hilsen Aksel

Fra : Max

Dato : 07-03-06 16:50

Hej Aksel

> hvor nogle mente at det var uhæderligt at at en professionel solgte
> udstyr der havde en OEM licens, jeg mener at jeg som leverandør har

Hvad uhæderligt skulle der være ved det, alle professionelle sælger
jo med OEM licenser, det gælder f.eks. Dell, HP, Acer og alle andre PC
leverandører og strengt taget er det vel en af MS grundtanker med
netop den type licenser.

Mvh Max

Fra : Henning Larsen

Dato : 06-03-06 19:06

> [...]
> Eller sagt på en anden måde, er der flere begrænsninger i hvor meget
> hardware man kan udskifte med en OEM-Windows kontra en "fuld

Jeg har dog tilladt mig at installere min OEM på to maskiner (den første
bruges dog ikke mere). Begge blev aktiveret uden problemer.

Henning

Fra : Aksel

Dato : 06-03-06 23:25

> Eller sagt på en anden måde, er der flere begrænsninger i hvor meget
> hardware man kan udskifte med en OEM-Windows kontra en "fuld
> [...]

Du kan udskifte alt det hardware du vil, uanset om det er en OEM eller en
fuldpris version kan du komme ud for at skulle genaktivere, enten over net
eller pr. telefon, men det er i praksis fuldstændigt problemfrit.

Hilsen Aksel

Fra : jda

Dato : 07-03-06 00:26

Mon, 6 Mar 2006 23:25:12 +0100, ved hjælp af elektroniske
kommunikationsmidler udtrykte Aksel sig i dk.edb.system.ms-windows på
følgende måde:

> Du kan udskifte alt det hardware du vil, uanset om det er en OEM eller en
> fuldpris version kan du komme ud for at skulle genaktivere, enten over net
> eller pr. telefon, men det er i praksis fuldstændigt problemfrit.

Men dog ikke i overensstemmelse med den aftale du har sagt ja til da du
begyndte at installere. Der er 10 komponenter der betyder noget i det
Hardware ID der bliver lavet når man aktiverer:
Grafikkort
SCSI adapter
IDE adapter
Netkort MAC addresse
RAM mængde 0-64mb, 64-128mb, etc
Processor type
Processor serie nummer
Hard disk device type
Hard disk Volume Serial Number
CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM/ etc.
De har alle sammen et 'point' bortset fra netkortet som har tre. For at
holde sig inden for OEM aftalens rammer må man ikke skifte mere ud end at
man stadig har syv 'point' tilbage. Hvis computeren er en bærbar må man dog
gå helt ned til fire 'point'

--
Jakob

Fra : Kim

Dato : 07-03-06 06:26

> [...]
> holde sig inden for OEM aftalens rammer må man ikke skifte mere ud end at
> man stadig har syv 'point' tilbage. Hvis computeren er en bærbar må man

Kan man så ikke installere på en anden maskine , og få det til at virke, når
nu man er kommet til at installere på en ældre skodmaskine ?

Kim

Fra : Aksel

Dato : 07-03-06 10:33

> Kan man så ikke installere på en anden maskine , og få det til at virke,
> når nu man er kommet til at installere på en ældre skodmaskine ?
>
> Kim

Ikke ifølge "aftalen" men i praksis kan man godt.

Hilsen Aksel