MS Windows
briani 27239
Norton Ghost Imagefil; Vil den overskrive~
Fra : torben

Dato : 05-03-06 21:02

Hej.

Når jeg har en Norton Ghost Image fil hvor Imagefilen stammer fra en NTFS
formatering.

Vil en Image to Disk retablering af denne image fil så overskrive FAT 32
formateringen, sålænge partitionstørrelsen er identisk okey med imagefilen?
Er der ingen hastighedsforringelse af pc'en da?

Hvad hvis der bare bliver skabt en imagefil på kun en partition der ikke er
formateret kan man da det og vil hastigheden af pc'en blive bedre?
-
Torben

Fra : jda

Dato : 05-03-06 21:40

Sun, 5 Mar 2006 21:02:25 +0100, ved hjælp af elektroniske
kommunikationsmidler udtrykte torben sig i dk.edb.system.ms-windows på
følgende måde:

> [...]
> formateringen, sålænge partitionstørrelsen er identisk okey med imagefilen?
Ja
> Er der ingen hastighedsforringelse af pc'en da?
>
> Hvad hvis der bare bliver skabt en imagefil på kun en partition der ikke er
> formateret kan man da det og vil hastigheden af pc'en blive bedre?

Hvis du kører image to disk så får du en disk med den eller de partitioner
der var da imaget blev lavet, hvis der blev brugt disk to image. Hvis der
blev brugt partition to image bliver det ikke til mere end en.

Hastigheden af pc'en bagefter har ikke så meget at gøre med den måde imaget
bliver kørt ind på, men med den måde den er sat op.
--
Jakob

Fra : torben

Dato : 05-03-06 23:48

"jda" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse
> Sun, 5 Mar 2006 21:02:25 +0100, ved hjælp af elektroniske
> kommunikationsmidler udtrykte torben sig i dk.edb.system.ms-windows på
> følgende måde:

> Ja

det vidste jeg egentlig godt så hvorfor spurgte jeg!

> Hvis du kører image to disk så får du en disk med den eller de partitioner
> der var da imaget blev lavet, hvis der blev brugt disk to image. Hvis der
> blev brugt partition to image bliver det ikke til mere end en.

Ja det ved jeg godt.

Det er ikke det det drejer sig om i mit spørgsmål.

Jeg skulle måske her havde skrevet genskabt istedet for "skabt en imagefil
på kun en partition der..."

> Hastigheden af pc'en bagefter har ikke så meget at gøre med den måde
> imaget
> bliver kørt ind på, men med den måde den er sat op.

Ja selvfølgelig! Men du holder dig mile væk fra mit spørgsmål og alligevel
svarer du.

Vil et NTFS image overskrive FAT 32 partitionen uden forringelse af
hastigheden på denne partition?
Man kunne måske bare ren partitionere en partition uden at formatere Vil
norton mon så bare ligge selve ntfs imaget ind, altsåpå en uformateret
partition?

_
Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-06 09:41

torben <spamfri@spamfri.dk> wrote:

> Vil et NTFS image overskrive FAT 32 partitionen uden forringelse af
> hastigheden på denne partition?

Den burde overskrive så partitionen bliver NTFS. Jeg forstår i øvrigt
ikke at du mener at det skulle kunne medføre en lavere hastighed på
partitionen.

Og jeg troede ærligt talt at FAT var uddød i brug engang i forrige
årtusinde. Jeg bruger konsekvent NTFS under Windows [og »Mac OS -
udvidet (journaled)« på MacOS X].

Hvorfor partitionerer du i det hele taget en harddisk?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : torben

Dato : 06-03-06 17:48

> Hvorfor partitionerer du i det hele taget en harddisk?
> --
> Per Erik Rønne

Partitionerer en harddisk?
Jamen det gør da selv windows xp.
Mig bekendt kan en hardisk ikke lagres data på hvis ikke.
-
Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-06 18:10

> Partitionerer en harddisk?
> Jamen det gør da selv windows xp.
> Mig bekendt kan en hardisk ikke lagres data på hvis ikke.
> -
> Torben

Når jeg ser ordet »partitionere« ser jeg harddisk opdelt i en række
partitions à 20 G.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Snuden

Dato : 06-03-06 21:16

On Mon, 6 Mar 2006 18:09:39 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Når jeg ser ordet »partitionere« ser jeg harddisk opdelt i en række
>partitions à 20 G.

muligt, men det er ikke korrekt. Der skal være *mindst* én formatteret
partition på en harddisk før Windows kan skrive data til den (selve
processen med oprettelse og formattering af partitionen fraregnet).
--
Snuden

Fra : jda

Dato : 07-03-06 01:08

Sun, 5 Mar 2006 23:47:55 +0100, ved hjælp af elektroniske
> [...]

> Man kunne måske bare ren partitionere en partition uden at formatere Vil
> norton mon så bare ligge selve ntfs imaget ind, altsåpå en uformateret

Basalt set så kan man sige, at din FAT partition er væk og forsvundet når
du har kørt dit image ind. Og jeg vil sige at du har vundet i ydelse ved at
få NTFS

--
Jakob

Fra : torben

Dato : 07-03-06 12:53

"jda"

> [...]
> du har kørt dit image ind. Og jeg vil sige at du har vundet i ydelse ved

..og jeg fortsætter herfra...

...og så vinde noget hastighedsforbedring af den grund, for så er der ikke
formatteret med en FAT32 i forvejen?

-
Torben

Fra : Leif Neland

Dato : 07-03-06 23:13

"torben" <spamfri@spamfri.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
imagefilen?
> Er der ingen hastighedsforringelse af pc'en da?

Partitionen kan være formateret med CP/M til ZX81, det er irrellevant, da
Norton Ghost overskriver den totalt, i det format imagefilen har.

Leif

Fra : torben

Dato : 08-03-06 21:12

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Partitionen kan være formateret med CP/M til ZX81, det er irrellevant, da
> Norton Ghost overskriver den totalt, i det format imagefilen har.

Hvaffor noget! Snakker du nu om den gamle ZX81 computer fra lige i
slutningen af 70 erne vistnok? Jo jeg er så gammel.
-
Torben

Fra : Benny Andersen

Dato : 09-03-06 10:04

> Hvaffor noget! Snakker du nu om den gamle ZX81 computer fra lige i
> slutningen af 70 erne vistnok? Jo jeg er så gammel.
Tror mere det er for at illustere, fordi man aner af dine tidligere
spørgsmål at ikke har spildt tid på studier i ghosts hardware niveau at
arbejde på. Usenet er også hurtige ;)
Et ghost image rygger ind på et geometrisk beregnet sted på en harddisk -
beregnet ud fra oplysninger i harddiskens partition table. Det er ligemeget
om den er formateret, blot der er en partition table, som man f.eks laver
med fdisk.
Jeg deler din uvidenhed mht. om en harddisk skal være formateret før der
kan skrives til den, men i givet fald er det noget ghost tager sig af.

Benny Andersen

Fra : torben

Dato : 09-03-06 16:35

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tror mere det er for at illustere, fordi man aner af dine tidligere
> spørgsmål at ikke har spildt tid på studier i ghosts hardware niveau at
> arbejde på. Usenet er også hurtige ;)

Nå så er zx81 altså en ghost terminologi.
Norton ghost's manual gentager sig selv en milliard gange så har man læst i
den én gang hurtigt, mister man hurtigt lysten. Men parameterne (switch'ene)
er nok det eneste der kun er skrevet én gang.

> [...]
> Jeg deler din uvidenhed mht. om en harddisk skal være formateret før der
> kan skrives til den, men i givet fald er det noget ghost tager sig af.

Jeg skal fortælle dig at jeg lige har fjernet alle partitioner på harddisk
og satte derefter ghost imaget ind. , og jeg blev mildest talt meget
overrasket over at der ingen problemer var med det. Det virkede helt fint.!
Så ingen partitionering nødvendig, dermed heller ingen formatering . Ghost
kan godt te' sig.
Så har den vel bare at køre optimalt også. Men jeg vil hellere støtte mig
til en upartitioneret hardisk når ghost image'r skal ligges ind.Så er der
rent, tilsyneladende. Vel at mærke at det vist kun går på en hel hardisk der
ingen partitioner har. Nå det vil jeg i jogge i!
Jeg blev jo nødt til selv at prøve. Computeren gik jo alligevel i fisk så
hvad f.....jeg kunne jo ligeså så godt prøve det så.

Fra : Leif Neland

Dato : 13-03-06 09:06

"torben" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Hvaffor noget! Snakker du nu om den gamle ZX81 computer fra lige i
> slutningen af 70 erne vistnok? Jo jeg er så gammel.
Ja. Måske er det at overdrive at sige jeg har kørt CP/M til ZX81, men min
første maskine var en ZX81.

Jeg fik så et 19"rack, et europakort-backplane og to Metanic 32KB ramkort.
Jeg lavede så et wirewrap-kort til den bus, hvor Z80-cpuen sad i en
wirewrap-sokkel, hvis ben gik i ZX81-printet, og et andet print med to
3-kanals lydgeneratorer og interface til eprom-brænder.
CPU'en kom senere i et rigtigt metanic cpu-kort og der kom 5.25" 800KB
floppier, og jeg skrev bios til CP/M+ til den, med memorybanking og 1MB
ramdisk. Jeg fik aldrig harddisk på den, men det havde kammeraten Søren
Kristensen (turbo-turbo-Søren), som jeg lavede et board med SCC og DMA på
sammen med.
Søren laver nu soekris maskinerne.
Jeg fik overclockket den maskine til 6HMz, men så gik der kage i comal-80's
for-next løkker, det var vist z80-instruktionen djnz, der ikke fungerede, så
jeg måtte nøjes med 5.8MHz.

Den første monitor til ZX81'eren var forøvrigt en gammel rør-tv-monitor på
25kg, hvor højspændingen lavede
overslag, når ZX81'eren var i turbo-mode, dvs brugte cpu-en til at regne med
i stedet for at lave skærmbillede, så der kun var skærmbillede, når der
ventedes på på brugerinput. I normal-tilstanden kørte programmet kun, når
elektronstrålen på skærmen var udenfor det område, der var tegn på.

Leif