MS Windows
briani 27239
Konstant spontan genstart
Fra : Akker

Dato : 02-03-06 17:46

Jeg har en PC med Windows XP Pro SP2.

I søndags brændte min strømforsyning af (tænkte jeg, og det blev
så efterfølgende konstateret), og derfor har min PC været på
værksted.

Her blev strømforsyningen skiftet og, når PC'en nu alligevel var
afsted, PC'en blev gjort ren og der blev ryddet op i ledningsrodet jeg
havde lavet da jeg byggede maskinen.

Efter aftale med mig blev der også rykket rundt på mine 2 HD'er og 2
drev.
Jeg havde sat dem som følger;

IDE 1: Master Primær HD
Slave CD brænder

IDE 2: Master DVD drev
Slave Sekundær HD (gammel oldsag)

Det blev nu sat op som følger;

IDE 1: Master Primær HD
Slave Sekundær HD

IDE 2: Master DVD Drev
Slave CD brænder

I butikken sagde de at jeg skulle geninstallere windows.
Har så prøvet at starte op uden geninstallation, hvilket resulterer i
at PC'en genstarte hele tiden.

Går ud fra, uden at vide så meget om det, at genstartningen skyldes
at der er byttet om på drevene og at det er derfor butikken sagde at
windows skulle geninstalleres?

Mit spørgsmål er så, om jeg ville kunne nøjes med, om der
overhovedet er nogen ide i at forsøge sig med, en repair fremfor en
geninstallation?

Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-03-06 18:14

Akker wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så, om jeg ville kunne nøjes med, om der
> overhovedet er nogen ide i at forsøge sig med, en repair

Hvis kun PSUen er skiftet bør du sagtens kunne reparere Windows.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=857403&page=1

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-03-06 20:31

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis kun PSUen er skiftet bør du sagtens kunne reparere Windows.
>
> --
> Mvh.
> Mikael Nørrelund

Enig. Jeg undrer mig dog over, hvorfor den fejler. Jeg flytter jævnligt
rundt på diverse drev i mange computere, og jeg har aldrig oplevet, at det
efterfølgende gav problemer ved genstart.
Det rettede windows selv til.
Det er nok nærmere et problem fra den ødelagte psu (utilsigtet nedlukning
eller lign) som skaber problemet.
Har du evt. prøvet om du kan genstarte i fejlsikret tilstand. Det kan ofte
rette diverse fejl, herunder også med drivere.

Kurt

Fra : Pico

Dato : 02-03-06 22:01

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> jævnligt rundt på diverse drev i mange computere, og jeg har aldrig
> oplevet, at det efterfølgende gav problemer ved genstart.

Ja og dog, jeg har lige haft en PC til "oprydning", den ville
overhovedeet ikke kendes ved DVD drevet i WinXP, det var ligemeget
hvordan jeg satte det, Slave, master, IDE 1, IDE 2. Hardiske blev fint
fundet af Win, så prøvede jeg med et andet CD drev, samme resultat.
Satte jeg en HD mere i blev den fint fundet. Jeg var selvfølgelig også i
kontrolpanelet og fjerne IDE og lod Win selv finde dem igen. Drevene
blev fundet i Bios, men ikke i Win, så loadede jeg Bios default,
hvorefter det hele virkede.
Ejeren havde efterhånden fået rodet så meget med Win at jeg valgte at
reperere for at få den nogenlunde i orden, derefter blev de programmer
der ikke opførte sig "ordentligt" geninstalleret, 2 - 3 stykker og så
var den i ordend.
Jeg spekulere stadig på hvorfor Win ikke kunne finde DVD drevet når det
blev fundet i Bios ?

Pico

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 03-03-06 00:27

On Thu, 2 Mar 2006 22:00:44 +0100, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>var den i ordend.
>Jeg spekulere stadig på hvorfor Win ikke kunne finde DVD drevet når det

Windows er underlig. jeg rodede engang med en for en kammerat.

Han havde købt et drev, blev fundet i Bios, men ikke i Windows. Fik
det byttet. Samme gentog sig. Fik det byttet til anfet mærke, samme
resultat. Flyttede mit over. Det blev fundet med det samme.

Drev kan hede noget med "type 1, 2, 3, eller 4". Den ville kun
genkende type 4 drev. Aner til dato stadig ikke hvorfor.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

Fra : Akker

Dato : 03-03-06 13:39

Forsøgte mig med en reparation af min windows - Resultat;

Reparationen genstarter igen og igen og igen og .....

Reparation er åbenbart ikke vejen frem
Gad vide om den overhovedet kan installere windows som ny?

Og det er ikke fordi PC'en slet ikke kan køre og i sig selv
genstarter.
Pt. skriver jeg fra en linux Live CD.

Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-03-06 10:25

Akker wrote:
> Forsøgte mig med en reparation af min windows - Resultat;
>
> Reparationen genstarter igen og igen og igen og .....

Prøv dette:
Boot op på XP CDen og vælg reparér første gang, log på din
Windows installation og skriv kommandoen 'chkdsk /r' i prompten.

> Gad vide om den overhovedet kan installere windows som ny?

Det er ikke sikkert...!

> Pt. skriver jeg fra en linux Live CD.

Ja, de kører bare...

Fra : Akker

Dato : 06-03-06 20:44

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Prøv dette:
> Boot op på XP CDen og vælg reparér første gang, log på din
> Windows installation og skriv kommandoen 'chkdsk /r' i prompten.

Den kommando fandt og reparerede flere fejl.
Det er jo fint nok, men hvad betyder det reelt?
Er det fejl i systemet (windows)?
Eller er det selve HD'en der kan være noget galt med?
Kan jeg forvente at HD'en står af inden længe?

Nå, under alle omstændigheder, så lykkedes det mig endeligt at
gennemføre en reparation af windows - Men min PC genstarter stadigvæk

I modsætning til før får jeg nu en BSD med følgende besked(er);

MACHINE_CHECK_EXCEPTION

*** STOP: 0x0000009C (0x00000000, 0x8053F0F0, 0xC4404000, 0x00000136)

Det var den første BSD, prøvede at genstarte 2 gange mere hvor den
eneste forskel var det der stod i () - Begge gange stod der nu;

(0x00000001, 0x8053F0F0, 0xB6000000, 0x00000181)

Er der nogen der ved noget om hvad ovenstående betyder?
Eller om der er steder jeg kan finde noget om det?

Mvh. Jan

Fra : Bitflux

Dato : 06-03-06 21:00

Akker skrev:

> [...]
>
> Er der nogen der ved noget om hvad ovenstående betyder?
> Eller om der er steder jeg kan finde noget om det?

Hej Akker
Er den nye strømforsyning samme størrelse som den gamle? Der er
tilsyneladende flere der har haft problemer med en strømforsyning der
var for lille til at drive hele kassen.

Hvis strømforsyningen giver samme mængde watt, prøv så at pille dine cd
og dvd drev fra en dags tid og se om fejlen stadig kommer - gør de
ikke.. skal du nok have en lidt kraftigere strømforsyning i.

Håber det hjælper dig videre

Bitflux

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-03-06 08:10

Akker wrote:
[chkdsk /r]
> Den kommando fandt og reparerede flere fejl.
> Det er jo fint nok, men hvad betyder det reelt?

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bda%3B314058
- Læs i afsnittet CHKDSK.

> I modsætning til før får jeg nu en BSD med følgende besked(er);
>
> MACHINE_CHECK_EXCEPTION
>
> *** STOP: 0x0000009C (0x00000000, 0x8053F0F0, 0xC4404000,
> 0x00000136)

Du kan læse om fejlen her samt se hvilke komponenter der kan have
problemer:
http://support.microsoft.com/?kbid=329284

Fra : Akker

Dato : 07-03-06 11:19

Bitflux skrev:

> Er den nye strømforsyning samme størrelse som den gamle? Der er
> tilsyneladende flere der har haft problemer med en strømforsyning der
> var for lille til at drive hele kassen.

Min gamle var på 350W, den nye er på 400W
Problemet er måske bare, at jeg ikke kan huske hvor mange A min gamle
strømforsyning leverede i de forskellige spændinger.
Derfor ved jeg reelt heller ikke om min nye PSU leverer styrke nok til
de forskellige spændinger - Og jeg har ikke den gamle.
Jeg kan nemlig huske, at især grafikkort (mit er et Galaxy GeForce
6600GT) kan suge temmelig meget power, så det er ikke nok at se på
hvor mange watt PSU'en leverer, men også på hvor mange A der gives i
de forskellige spændinger.
Men jeg kan jo desværre kun forholde mig til, at butikken sagde der
var strøm nok til mit system - Jeg er dog blevet en smule utryg ved
dem, da jeg fandt ud af at de ikke havde sat strømkabel til
grafikkortet.

> Hvis strømforsyningen giver samme mængde watt, prøv så at pille dine cd
> og dvd drev fra en dags tid og se om fejlen stadig kommer - gør de
> ikke.. skal du nok have en lidt kraftigere strømforsyning i.

Må prøve, har bare haft svært ved tiden til det, eftersom sidste uge
var arbejdsuge (natarbejde).

Jan

Fra : Akker

Dato : 07-03-06 11:25

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bda%3B314058
> - Læs i afsnittet CHKDSK.

Damn, det lyder ikke godt.
Synes det tyder på jeg godt kan begynde at spare op til en ny HD.

> Du kan læse om fejlen her samt se hvilke komponenter der kan have
> problemer:
> http://support.microsoft.com/?kbid=329284

Hmmm ..... Det kan jo være stort set alt hardware den kan være galt
med?

Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-03-06 18:00

Akker wrote:
> Synes det tyder på jeg godt kan begynde at spare op til en ny
> HD.

Ikke i mine øjne, men test med producentens
diagnosticeringsværktøj og se hvad det siger.

> Hmmm ..... Det kan jo være stort set alt hardware den kan være
> galt med?

Ja.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-03-06 18:09

"Akker" <akkerdk@gmail.com> wrote:

>Jeg har en PC med Windows XP Pro SP2.

...cut
> [...]
>

>I butikken sagde de at jeg skulle geninstallere windows.
>Har så prøvet at starte op uden geninstallation, hvilket resulterer i

Mon ikke Windows / boot processen leder efter noget på den sekundære
harddisk, og den har jo holdt flyttedag. Prøv at flytte den sekundære HD
tilbage på sin gamle plads som slave på IDE2 ...

<mlr>

Fra : Akker

Dato : 08-03-06 13:41

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Ikke i mine øjne, men test med producentens
> diagnosticeringsværktøj og se hvad det siger.

Hmmm ..... Er bange for at jeg må konstatere at den er
Godt nok var jeg i stand til at installere en WinME, men kunne f.eks.
ikke installere en linux distribution (Arch 0.7.1), og jeg kunne heller
ikke installere WinXP Pro, der på et tidspunkt sagde at HD'en var
beskadiget og ikke kunne reddes, så derfor var der kun mulighed for at
droppe installationen

Ud fra det kan jeg i hvert fald ikke se andet, også selvom jeg ikke
har checket af med Seagate's diagnosticeringsværktøj.

> Ja.

Hmmm .....

Jan

Fra : Akker

Dato : 08-03-06 13:43

Michael Rasmussen skrev:

> Mon ikke Windows / boot processen leder efter noget på den sekundære
> harddisk, og den har jo holdt flyttedag. Prøv at flytte den sekundære HD
> tilbage på sin gamle plads som slave på IDE2 ...

Umiddelbart kan jeg ikke se hvad der skulle ledes efter - Den
sekundære HD bruges kun til f.eks. at kopiere filer (billeder mv.) som
jeg ikke ønsker at miste hvis/når den primære HD skal formateres
eller lignende.

Jan

Fra : Akker

Dato : 09-03-06 00:10

Nå, har jo så vidt jeg kan se måttet konstatere at min HD er røget
- Vel (måske?) pga. da strømforsyningen brændte sammen (reelt
kortsluttede?).
Men hvordan i hhh. finder jeg nu ud af om der skulle være andre ting
der har taget skade?
Min ram?
CPU'en?
Bundkortet?
Andet?

Det er da ikke bare lige sådan noget man bare gør?

Jan

Fra : Akker

Dato : 17-03-06 01:58

Fik lige "lyst" til at "genåbne" denne tråd.

Jeg fik jo konstateret at min HD havde problemer - XP ville simpelthent
ikke installeres på HD'en pga. fejl der ikke kunne repareres på
HD'en.
Fik så bestilt en ny, der endeligt kom i forgårs (15/3), men som jeg
først har kunnet rode med i går (16/3).

Nu ville XP så endeligt gå med til at blive installeret efter at have
checket den nye HD.
Men, men, men ..... Inden jeg bliver færdig med installationen, så
kommer der den samme BSD som før
Ergo må der altså være noget mere hardware den er gal med, for der
var jo fejl på den gamle HD.
Har også prøvet at starte op uden min sekundære HD og uden mit DVD
drev - Det eneste mere jeg så kan tage fra er mit lydkort
(Soundblaster 5.1), for jeg skal jo ligesom bruge mit grafikkort (der
er ikke indbygget grafik på bundkortet) og mit CD drev(/brænder), så
dem kan jeg jo ikke også tage fra ..... Men der kommer stadigvæk en
BSD.

Men hvad kan det mon så være?
Det er jo helt åndsvagt at prøve sig frem, så køber man lige den
ting ..... Nå, det var ikke den, så må man jo købe noget andet
...... osv.
Det kan jeg godt nok ikke forsvare overfor fruen ..... Eller vores
økonomi i det hele taget ....

Så jeg vil prøve at "sjusse" mig frem til hvad der sansynligvis kunne
være galt ..... Sådan i første omgang.
Og så er det jeg ikke lige ved om følgende oplysninger kan hjælpe
med til at finde ud af, hvilken hardware-del der med størst
sansynlighed er problemet;

Mine ram (2x512Mb Kingston Value) skulle iflg. MemTest være ok.
Jeg kan køre en LiveCD (PCLinuxOS) uden problemer, og installere og
køre samme også uden problemer.
Kan også køre Ubuntu 5.10 LiveCD uden problemer.
Til gengæld "fryser" LiveCD'erne fra SimpleMEPIS og SLAX 5.0.5

Kan ovenstående være med til evt. at udelukke en hardware del der
kunne være gal?
Kan man sige noget om hvorvidt det kan eller ikke-kan være CPU?
Bundkort? Lydkort? CD Brænder? Grafikkort?

Håber nogen kan hjælpe, for jeg er sgu' godt nok temmeligt frustreret
efterhånden.

Jan

Fra : ttoet

Dato : 20-03-06 19:00

Hej Jan,
"Akker" <akkerdk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>er ikke indbygget grafik på bundkortet) og mit CD drev(/brænder), så
>dem kan jeg jo ikke også tage fra ..... Men der kommer stadigvæk en

Du kommer nok til at bide i det sure æble og se nærmere på dit grafikkort.
Havde selv samme problem, hvor computeren pludselig begyndte at komme med
den berygtede BSOD. Det lykkedes mig at starte op i fejlsikret tilstand, så
jeg mistænkte ikke grafikkortet. Imidlertid viste det sig, at det VAR mit
TI4200 kort der var defekt. Så snart det skulle køre med mere end
standardopløsningen gav det BSOD. Nu har jeg købt et GF6200 kort og smækket
i, og jeg kan igen køre uden problemer.

Thoeger