MS Windows
briani 27239
Fil-cache størrelse?
Fra : Sven

Dato : 26-02-06 22:15

Hej.
Efter jeg har sat 2 Gb ram i PC'en regnede jeg med, at WindowsXP selv ville
finde noget at bruge dem til, men det ser det ikke ud til. Er der noget
sted, hvor størrelsen af filcachen bliver sat? Når f.eks et spil er loadet
ind, man "dør", og skal loade samme level igen, så henter den igen fra HD'en
selvom der kun er 49% ram i brug.
Ved omkring 40% ramforbrug begynder WindowsXP at swappe ud i pagefilen. Er
der et sted i f.eks reg.databasen, man kan angive, at WindowsXP godt må
bruge mere ram?
Der var 1 Gb i maskinen da WindowsXP blev installeret, er det måske derfor,
at den ekstra Gb ram bliver udnyttet så dårligt?

Sven

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 26-02-06 22:25

"Sven" <none@com.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der var 1 Gb i maskinen da WindowsXP blev installeret, er det måske
> derfor, at den ekstra Gb ram bliver udnyttet så dårligt?
Har din BIOS opdaget de ekstra ram?
Bjarne

Fra : Sven

Dato : 27-02-06 00:23

> Har din BIOS opdaget de ekstra ram?
> Bjarne

Ja, og nogle spil som f.eks. F:E:A:R: bruger også den ekstra ram, og ved
ram-test er det også muligt, at få den til at bruge al rammen, men det er
som om WindowsXP ikke har opdaget det

Sven

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-02-06 22:34

"Sven" <none@com.com> wrote:

>Efter jeg har sat 2 Gb ram i PC'en regnede jeg med, at WindowsXP selv ville
>finde noget at bruge dem til, men det ser det ikke ud til.

Lyder som om du reelt ikke har brug for 2 GB RAM, men faktisk klarede
dig udmærket med den ene GB du havde tidligere...

<mlr>

Fra : Sven

Dato : 27-02-06 00:24

> Lyder som om du reelt ikke har brug for 2 GB RAM, men faktisk klarede
> dig udmærket med den ene GB du havde tidligere...

Til spil ja, men ikke når jeg roder med store billeder, PSP kan godt finde
ud af at bruge rammen, det er kun WindowsXP selv der ikke rigtig vil udnytte
det.

Sven

Fra : emj

Dato : 26-02-06 22:51

Sven skrev:

>Ved omkring 40% ramforbrug begynder WindowsXP at swappe ud i pagefilen

kan du ikke bare lade være med at køre med pagefil?
Hilsen emj

Fra : Sven

Dato : 27-02-06 00:25

> kan du ikke bare lade være med at køre med pagefil?
> Hilsen emj

Ikke helt, da der er nogle programmer der ikke vil køre korrekt, medmindre
pagefilen er aktiv, desværre.

Sven

Fra : emj

Dato : 27-02-06 00:35

Sven skrev:

>Ikke helt, da der er nogle programmer der ikke vil køre korrekt, medmindre
>pagefilen er aktiv, desværre.

Hvilke programmer kan ikke køre på 2 GB RAM? Det vil jeg sørme gerne
vide.

Hilsen emj

Fra : Sven

Dato : 27-02-06 10:23

> Hvilke programmer kan ikke køre på 2 GB RAM? Det vil jeg sørme gerne
> vide.

Det har nu ikke noget med mængden af ram at gøre. F.eks. min lidt ældre
Office XP's hjælpefunktion kører fejlbehæftet, hvis der ikke forefindes en
pagefile. I samtlige tweakfora og tweaksider jeg har set, anbefales det
netop IKKE at fjerne pagefilen.
Se f.eks.
http://aumha.org/win5/a/xpvm.php

Sven

Fra : Sven

Dato : 27-02-06 10:26

Eller
http://www.tweaktown.com/guides/324/6/winxp_tweaking_from_reformat_to_relax_page_6_system/index.html
anbefaler heller ikke at fjerne pagefilen helt.

Sven

Fra : Gamle

Dato : 27-02-06 01:33

> Ikke helt, da der er nogle programmer der ikke vil køre korrekt, medmindre
> pagefilen er aktiv, desværre.

Hej Sven

Fra Datatid kommer dette råd.
Indskriv i system.ini
Conservative SwapFileUsage=0
Min ser sådan ud.
[386enh]
woafont=app850.FON
EGA80WOA.FON=EGA80850.FON
EGA40WOA.FON=EGA40850.FON
CGA80WOA.FON=CGA80850.FON
CGA40WOA.FON=CGA40850.FON
ConservativeSwapFileUsage=0

Dette skulle tvinge XP til at bruge af den fysiske ram inden den bruger af
pagefilen.

Mvh.
Torben

Fra : Robert Eriksen

Dato : 27-02-06 11:15

Sven wrote:
> [...]
> ind, man "dør", og skal loade samme level igen, så henter den igen fra HD'en

Det lyder da mere som et "problem" med det specifikke spil, end et
generelt Windows problem.
Hvis udviklerne af spillet ikke har programmeret spillet til at kunne
genbruge data der allerede er indlæst i RAM, så kan du smide lige så
meget RAM efter maskinen du har lyst til, uden det vil nytte noget.

Fra : Sven

Dato : 27-02-06 16:39

> Det lyder da mere som et "problem" med det specifikke spil, end et
> generelt Windows problem.

Det er ikke et specifikt spil, men alle de 11 spil jeg har. Spillet FEAR
bruger dog under brug op til 1,5 Gb ram.

> Hvis udviklerne af spillet ikke har programmeret spillet til at kunne
> genbruge data der allerede er indlæst i RAM, så kan du smide lige så meget
> RAM efter maskinen du har lyst til, uden det vil nytte noget.

Både og ... som en fil-cache fungerede i "gamle dage" i Win98 f.eks ville
Windows selv finde ud af, at den pågældende fil lige var hentet een gang, og
derfor ligger i filcachen, og Windows ville hente den der fremfor fra
harddisken. Det er jo det en fil cache er beregnet til, men jeg er ikke klar
over, om man har nogen justeringsmuligheder, eller om der i det hele taget
er en sådan mere, selvom jeg ikke rigtig kan se ideen i at fjerne den.

Sven

Fra : Ingolf

Dato : 27-02-06 19:45

"Sven" <none@com.com> wrote in message
> [...]
> Der var 1 Gb i maskinen da WindowsXP blev installeret, er det måske
> derfor, at den ekstra Gb ram bliver udnyttet så dårligt?

Du skal sætte Windows til at benytte al fri RAM til disk-cache.
Højreklik Min Computer, vælg egenskaber, vælg fanebladet 'Avanceret', tryk
'Indstillinger' under 'Ydelse (performance) vælg avanceret fanbladet. Sæt så
Hukommelsesforbrug, til 'System Cache'. Genstart.

Fra : Sven

Dato : 27-02-06 22:29

> [...]
> 'Indstillinger' under 'Ydelse (performance) vælg avanceret fanbladet. Sæt
> så Hukommelsesforbrug, til 'System Cache'. Genstart.

Ahh! Tak for hjælpen. Det hjalp :)

Sven