ADSL - en netfuser ??
Fra : Bjarne Hansen

Dato : 14-06-01 14:34

Det var lige ved og næsten at jeg konverterede fra TCD`s Nettid 30`s
tidsdræber til TDC`s NetExpress ADSL-256-modem.

Men et gennemsnithastighedscheck af danske internetudbydere
foretaget af http://www.babeltech.dk viste for mig følgende overraskende
resultat af f.eks ADSL- 256-modems.

21% fik målt deres hastighed til under 64 kb/sek
54% fik målt deres hastighed til mellem 64 og 128 kb/sek
21% fïk målt deres hastighed til mellem 128 og 192 kb/sek
4% fik målt deres hastighed til mellem 192 og 256 kb/sek ???

Hvilket giver en gennemsnitshastighed på 102,435 kb/sek.
Det gav mig indtil videre lidt "halvkolde fødder"

Tilsvarende ca procentuelle reducerede hastigheder viser
28,8 - 33,6 - 56,6 - ISDN 64+128 - samt ADSL 512 forbindelser.

Til dig der har fået installeret ADSL vil det være interessant
for os der overvejer hvis du logger på
http://babeltech.dk/speed.html hvor du kan kontrollere din
hastighed og lader os det vide.

Mvh
Bjarne

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-06-01 14:53

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> wrote in message
[....snip en masse unødvendigt]

Hvis du kigger lidt omkring på NG, fx. i dk.edb.internet.udbydere.xdsl vil
du finde ud af at babeltech's analyse ikke kan bruges til 0 og en klejnefis.

--
Bjarke Andersen

Fra : Gerner

Dato : 14-06-01 18:08

On Thu, 14 Jun 2001 15:53:01 +0200, "Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk>
wrote:

> [...]
>du finde ud af at babeltech's analyse ikke kan bruges til 0 og en klejnefis.

Hvordan lugter en klejnefis ?

--
Do not send me any email if you see this in a newsgroup
I do not reply to email sent to me from a newsgroup.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-06-01 19:19

"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 14 Jun 2001 15:53:01 +0200, "Bjarke Andersen"
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk>

klejnefis.
________________________________

Men analysen er alligevel et par data holdt op mod hinanden,
selvom testvilkårene kan være forskellige og måske
ikke-præcist dækkende for reel hastighed, men i test
øjeblikket er det vel en OK testparameter...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-06-01 20:51

Thu, 14 Jun 2001 20:18:58 +0200, skrev "Karsten Olesen"
<gakke@email.dk>:

>Men analysen er alligevel et par data holdt op mod hinanden,
>selvom testvilkårene kan være forskellige og måske
>ikke-præcist dækkende for reel hastighed, men i test
>øjeblikket er det vel en OK testparameter...

Nej, for babeltech har kun begrænset båndvidde, vistnok 2 megabit
og man aner f.eks. ikke hvor mange, der bruger serveren samtidig
og hvad der ellers må belaste serveren.

TDC f.eks. har en ftp test til samme foremål og der kan kun
kobles en på af gangen, så den er meget mere reel.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Simon Skals

Dato : 14-06-01 20:56

It seems Knud Gert Ellentoft wrote:
>Nej, for babeltech har kun begrænset båndvidde, vistnok 2 megabit
>og man aner f.eks. ikke hvor mange, der bruger serveren samtidig
>og hvad der ellers må belaste serveren.

Det er ganske givet en 2 Mbps-linje, de har: Henter jeg en af
deres halvstore PDF'er, så ryger den igennem med ca. 220 KB/s.
Hvis jeg på samme tid henter filen tre gange, så holder hver
session ca. 75 KB/s.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 14-06-01 22:46

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote:

> [...]
> deres halvstore PDF'er, så ryger den igennem med ca. 220 KB/s.
> Hvis jeg på samme tid henter filen tre gange, så holder hver

Du bliver snydt! Du har kun en 2 Mbps-linie selv.

   :->

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-06-01 20:18

On Thu, 14 Jun 2001 23:45:55 +0200, Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo)
wrote:

>Du bliver snydt! Du har kun en 2 Mbps-linie selv.

Mon ikke at Simon er klog nok til at afprøve det inde på CC, med de
hunder MB der er adgang til der,,,

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 16-06-01 15:59

"Ivar Madsen" <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote in message

> Mon ikke at Simon er klog nok til at afprøve det inde på CC, med de
> hunder MB der er adgang til der,,,

selvfølgelig er han det.... babeltech er en total klap hat... de priser sig
selv fordi, de kan finde de onde udbydere, der tilbageholder mbytesne fra
brugerne... total nyttesløs stress faktor. glem dem, de er useriøse og deres
linie er lige til at lukke op og skide i. jeg mener, du kan jo dos'e den fra
4 dsl linier.

at deres udstyr ikke kan klare mere end 2mbit må siges at tale særdeles
dårligt for deres renomme, men dem om det.

de er en rigtig paranoia forretning, no worries. deres målinger betyder
intet for den velbevandrede internet bruger. deres statistikker kan heller
ikke bruges overhovedet....

hvis du sidder på cybercitys netværk, kan du teste op mod vores tucows
mirror. det ligger på http://tucows.cybercity.dk

hver gang jeg har haft en utilfreds person gennem hos undertegnede, der
havde prøvet babeltech babylinie og konstateret, at der ikke kunne
downloades ordentligt fra den, er vi gået ind på tucows mirroret og har
revet de kilo ned, der skulle kunne komme ned.

ved ikke hvordan forholdene er for en tdc kunde, men det er næsten 100%
babeltechs linie, der ikke kan følge med...

/jakob

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 15-06-01 13:38

Karsten Olesen wrote:
> Men analysen er alligevel et par data holdt op mod hinanden,
> selvom testvilkårene kan være forskellige og måske
> ikke-præcist dækkende for reel hastighed, men i test
> øjeblikket er det vel en OK testparameter...

Babeltech har en 2mbit linie... proev selv at regne paa hvor mange
512kbit adsl'er der skal benchmarke paa samme tid foer babeltechs linie bliver
den langsomme..

--
Hans Joergensen - http://ph33r.dk
"How should I know if it works? That's what beta testers are for.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-06-01 14:57

On Thu, 14 Jun 2001 15:34:29 +0200, Bjarne Hansen wrote:
> [...]
>28,8 - 33,6 - 56,6 - ISDN 64+128 - samt ADSL 512 forbindelser.
>
>Til dig der har fået installeret ADSL vil det være interessant

Babeltech er det raveste lort, deres målinger har intet med
virkeligheden at gøre.

Køb du roligt ADSL.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 14-06-01 16:00

Jesper Skriver <jesper@wheel.dk> wrote in message

> Babeltech er det raveste lort, deres målinger har intet med
> virkeligheden at gøre.
>
> Køb du roligt ADSL.

Samme melding herfra.

Mvh haa/o

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 14-06-01 15:29

On Thu, 14 Jun 2001 16:00:18 +0100, "Henrik Aarfeldt" <haa@orangedk.com>
wrote:

>Samme melding herfra.

Og herfra!
1Mbit/s er for fedt!

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 15-06-01 06:58

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse news:slrn9ihger.1gfn.jesper@freesbee.wheel.dk...

> Babeltech er det raveste lort, deres målinger har intet med
> virkeligheden at gøre.

Muligt; men så beskriv i stedet hvorfor. Det jeg søger, er relevant viden.
Skældsord kan jeg ikke rigtigt bruge til noget.

Lad os fremme det positive debatniveau i NG-grupperne.
Det er jo det vi har dem til.

Mvh
Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-01 10:32

Bjarne Hansen skrev:

>Muligt; men så beskriv i stedet hvorfor. Det jeg søger, er relevant viden.
>Skældsord kan jeg ikke rigtigt bruge til noget.

I dette tilfælde er de nu berettigede. Babeltech har været
diskuteret og afprøvet før. De kører med aldeles
underdimensioneret udstyr til at kunne foretage den test som de
påstår at kunne lave. To Stofanetforbindelser er f.eks. nok til
at suge 100%, og nummer tre deltager der vil teste sit udstyr kan
så konstatere at han henter med 0 kbps.

Sådan noget kan man ikke tillade sig da man derved skader et utal
af udbydere uden at der er noget sagligt belæg for det.

Det samme skrev Jesper bare på to linjer.

--
Bertel

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 16-06-01 16:01

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message
> Bjarne Hansen skrev:

[SNIP]

> Sådan noget kan man ikke tillade sig da man derved skader et utal
> af udbydere uden at der er noget sagligt belæg for det.

du har så sygeligt ret, at det aner du slet ikke... jeg sidder nemlig i isp
enden og skal forklare, hvorfor der ikke kan hentes hurtigere "fra
nettet"... nå hvor har du testet??.. ja hos babeltech... ok... here we go!!!
endnu en er faldet for deres paranoia trip.

jeg har kun en ting at sige:
amaoti

/jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-01 17:25

Jakob Wolffhechel skrev:

>jeg har kun en ting at sige:
>amaoti

Du mener "amaota"!

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-01 12:39

Jesper Skriver skrev:

>Babeltech er det raveste lort, deres målinger har intet med
>virkeligheden at gøre.

Hvor kan jeg se præcis hvor stort hul Babeltech har? Jeg er ved
at skrive til Tænk+Test, og jeg vil gerne kunne dokumentere mine
oplysninger.

--
Bertel

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 15-06-01 12:56

On Fri, 15 Jun 2001 13:39:16 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>Hvor kan jeg se præcis hvor stort hul Babeltech har? Jeg er ved
>at skrive til Tænk+Test, og jeg vil gerne kunne dokumentere mine
>oplysninger.

Jeg kan ikke huske præcis hvor, men det stod på babbletech's hjemmeside
da jeg skulle afprøve deres test.

Var lige derinde igen, det står på siden med resultatet:

"Der skal også tages højde for at vores båndbredde ud af huset er på
2Mb/sek og derfor kan der være en flaskehals hos os, hvis vi får mange
besøgende eller hvis du har en hurtigere forbindelse"

Fra : Simon Skals

Dato : 15-06-01 13:19

It seems Stefan Bruhn wrote:
>"Der skal også tages højde for at vores båndbredde ud af huset er på
>2Mb/sek og derfor kan der være en flaskehals hos os, hvis vi får mange
>besøgende eller hvis du har en hurtigere forbindelse"

At det fortsat forholder sig sådan underbygges af min lille
undersøgelse beskrevet andetsteds i tråden.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-01 13:30

Stefan Bruhn skrev:

>Var lige derinde igen, det står på siden med resultatet:

Tak. Jeg har afsendt en mail hvor jeg gør opmærksom på at de bør
dementere deres artikel.

--
Bertel

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-06-01 15:45

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

_________________________________

Som al ny teknik, bør man vente en stund,
og se tiden an.
Priserne stiger ikke..de falder.
Det samme kan man omvendt ikke
sige om hastigheden.

Jeg venter også til der kommer mere gang
i ADSL teknikken, og priserne stabiliserer
sig lidt mere, samt teknikken har fået
kureret de fleste sygdomme..
På arbejde har vi ADSL, husker ikke
hastigheden men er ikke den mindste "pakke".
Det kan ikke engang fremvise RealVideo
i nogenlunde acceptabel kvalitet, hvis
det skal være større end ca. 5x5 cm...
Og dêt kalder de bredbånd ?

MVH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-06-01 16:15

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg venter også til der kommer mere gang
> i ADSL teknikken, og priserne stabiliserer
> sig lidt mere, samt teknikken har fået
> kureret de fleste sygdomme..

Du kommer til at vente længe

> På arbejde har vi ADSL, husker ikke
> hastigheden men er ikke den mindste "pakke".
> Det kan ikke engang fremvise RealVideo
> i nogenlunde acceptabel kvalitet, hvis
> det skal være større end ca. 5x5 cm...

Sjovt.
Den mindste pakke kunne vise BigBrother i ordenlig kvalitet.
Der er også andre faktorer i sådan en test end båndbredden

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-06-01 19:17

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9gakb5$f9m$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Den mindste pakke kunne vise BigBrother i ordenlig kvalitet.
> Der er også andre faktorer i sådan en test end båndbredden

Jeg vil da mene, ang. børnesygdomme, så er K56-teknikken
da ved at ha' de værste børnesygdomme kureret.
ADSL er kun i sin tidligste vorden og langtfra
færdig-testet....og som anden ny teknik,
så blir det billigere og billigere...og mon ikke der kommer
en slags overbygning som gør det endnu hurtigere
indne for rimelig tid ???

Ang. mindste pakke og BB, så er kravene
forskellige, til hvad man kan kalde ordentlig kvalitet.
Hvis man banker skærmen op i full-screen, så
kommer selv ADSL til kort, og jo flere som SUGER
data ud fra de efterhånden overbelastede servere rundt omkring,
så vil det næppe blive særlig fedt i nærmeste fremtid..

MVH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-06-01 20:13

> ADSL er kun i sin tidligste vorden og langtfra
> færdig-testet....

Jævnfør hvem?
Svjv udvikles der ikke på ADSL standarden mere

> mon ikke der kommer
> en slags overbygning som gør det endnu hurtigere
> indne for rimelig tid ???

tja, shdsl der spåes som aftager af ADSL's plads er faktisk kun 2 mbit

> Ang. mindste pakke og BB, så er kravene
> forskellige, til hvad man kan kalde ordentlig kvalitet.
> Hvis man banker skærmen op i full-screen, så
> kommer selv ADSL til kort

DivX fylder omkring 2mbit i near-DVD kvalitet.

> og jo flere som SUGER
> data ud fra de efterhånden overbelastede servere rundt omkring,
> så vil det næppe blive særlig fedt i nærmeste fremtid..

Hvordan kan "bedre ADSL" hjælpe på det?

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-06-01 20:17

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9gb28s$29n$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
>
> tja, shdsl der spåes som aftager af ADSL's plads er faktisk kun 2 mbit

> DivX fylder omkring 2mbit i near-DVD kvalitet.

Som al anden teknik, så er det ADSL vi ser nu kun
starten på en ny æra. Der forskes stadig i xDSL løsninger
som er endnu hurtigere end de vi nok så flot, kalder -bred-bånd...

Jeg er spændt på, hvornår 2mbit linjer
er hver-mands-eje...så vil det hele bryde
ned og vi sidder igen med noget som minder
om 56K...

"Bedre" ADSL er et løft i det grej, som skal administrere
de tonsvis af data folk kan og VIL hente, når
ægte bredbånd er en standardvare...

MVH

Fra : Simon Skals

Dato : 14-06-01 20:37

It seems Karsten Olesen wrote:
>"Bedre" ADSL er et løft i det grej, som skal administrere
>de tonsvis af data folk kan og VIL hente, når
>ægte bredbånd er en standardvare...

Det grej findes allerede - det står og snurrer hos de forskellige
ADSL-udbydere den dag i dag.

At væksten i båndbredden hos slutbrugernes access-kredsløb vokser
så hastigt, at udbydernes backbones ikke kan følge med, er og
bliver en gammel skrøne.

Mere end en router-producent sælger STM-64-interfaces til deres
bokse. Med en kapacitet på små 10 Gbps kan der være *mange*
ADSL-kunder i sådan en krabat - langt størstedelen af udbyderne i
verden kan klare sig med langt mindre og stadig have det magiske
"båndbredde nok".

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-06-01 22:13

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> writes:

> Som al anden teknik, så er det ADSL vi ser nu kun
> starten på en ny æra. Der forskes stadig i xDSL løsninger
> som er endnu hurtigere end de vi nok så flot, kalder -bred-bånd...

Min vurdering er nærmere, at ADSL er et kort hop på vejen mod
ordentlig båndbredde.

Jeg forventer at den typiske opkobling til hjemmet (til alt: Internet,
TV, telefoni, etc.) i løbet af forholdsvis få år vil være en 100 Mbps
til nærmeste central, som så leverer de forskellige services. Nogle
fra lokale proxies, andre over national og internationale netværk.

xDSL er de to kobberstykker mellem central og brugers sidste
krampetrækninger.

> Jeg er spændt på, hvornår 2mbit linjer
> er hver-mands-eje...så vil det hele bryde
> ned og vi sidder igen med noget som minder
> om 56K...

Sludder. Backbone-nettene og serverne udvides med bragende
hastighed. I 1995, da jeg startede hos DKnet var vi fulde af
forundring over, at CyberCity havde en hel 2Mbps-linie til
udlandet. Jeg mener først vi gik 2Mbps i starten af 1996.

Først i 1998 fik vi en 34 Mbps-forbindelse til Tele Danmark Internet i
Århus (efter at DKnet var blevet opkøbt) og det var helt vildt med
kapacitet.

I dag sidder jeg bag en 2.5 Gbps udlandslinie (har dog skiftet
arbejdsplads i mellemtiden, men lur mig om de gamle DKnet-folk ikke
gemmer sig bag en 622 Mbps nu). Nuvel, den er overdimensioneret nu,
men forventes at være fuld i løbet af 2004 eller 2005, hvor den
sikkert for længst er oppe på 10 Gbps.

Der kan i dag kastes ufattelig mængder data gennem en enkelt lysleder
og dagens routere er ufatteligt meget kraftigere end de var for fem år
siden (Da jeg startede på Forskningsnettet i efteråret 1998 var en
Cisco 7513 stadig væk en sparke-røv enhed. Vi har for længst måttet
aflaste den _meget_ for at den overhovedet kunne følge med dagens
dont.)

> "Bedre" ADSL er et løft i det grej, som skal administrere
> de tonsvis af data folk kan og VIL hente, når
> ægte bredbånd er en standardvare...

Der er sgisme ikke meget "ægte bredbånd" over ADSL. Hvis ikke jeg
husker meget galt er det kun for uhyre nyligt - og sikkert på en
marketingsmands foranledning - at TDC er begyndt at kalde 2 Mbps for
"bredbånd". Jeg ville normalt ikke kalde noget under STM-1-niveau for
bredbånd.

--
Peter B. Juul, o.-.o "This was bad grammar of course, but that is how beavers
The RockBear. ((^)) talk when they are excited; I mean, in Narnia - in our

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-06-01 22:18

> [...]

Cisco 7513 stadig væk en sparke-røv enhed. Vi har for længst måttet
aflaste den _meget_ for at den overhovedet kunne følge med dagens

(Jeg regnede lige på det. Hvis vi siger, at en 2.5 Gbps i dag har
samme "wow"-effekt som 2 Mbps havde i 1995 er det en fordobling
ca. hver sjette måned.)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-06-01 22:51

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> xDSL er de to kobberstykker mellem central og brugers sidste
> krampetrækninger.

Hvordan regner du så med at de 100 mbit bliver overført?
Jeg vil stadig mene at et kobber-par er den bedste teknologi til last-mile

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-06-01 09:33

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> writes:

> Hvordan regner du så med at de 100 mbit bliver overført?

Der kan selvfølgelig ske teknologiske gennembrud på den front, men
repeatere for hver ca. 100 meter mellem mig og centralen er ikke fedt.

Jeg gætter på fiber fra centralen til nogle mindre fordelingsbokse,
der dækker et område med radius ca. 90 meter, hvorfra kobberet så går
til de enkelte husstande. Masser af steder er boksene der allerede,
der mangler bare fiber.

Men på sigt bliver der trukket fiber til alle.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Plej omgang med vise, så bliver du vís,
The RockBear. ((^)) den, der omgås tåber, går det ilde."

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-01 13:27

> Jeg gætter på fiber fra centralen til nogle mindre fordelingsbokse,
> der dækker et område med radius ca. 90 meter, hvorfra kobberet så går
> til de enkelte husstande.

Så er vi stortset enige. last-mile bliver væsentligt mindre med tiden, men
jeg forventer ikke fiber-til-hjemmet.
Min fiber helt frem til sidste hovedfordeler vil kunne levere høj hastighed
til en stor procentdel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-06-01 13:39

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> writes:

> Så er vi stortset enige. last-mile bliver væsentligt mindre med tiden, men
> jeg forventer ikke fiber-til-hjemmet.

Jeg tror det kommer lige så stille i forbindelse med andre kabeltræk
af forskellig art trækker man også liiige nogle fibre, og alt
nybyggeri får sikkert også snart fibertræk. Men du har ret: fiber i
_alle_ huse har lange udsigter.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Jens

Dato : 16-06-01 12:08

> [...]

Så tror jeg du tager fejl ! Der kommer fiber-til-hjemmet på et tidspunkt !

> Jeg tror det kommer lige så stille i forbindelse med andre kabeltræk
> af forskellig art trækker man også liiige nogle fibre, og alt
> nybyggeri får sikkert også snart fibertræk.

Nemlig, se bla.: http://www.dkt.dk/news&info/ftth.htm
Perfekt for nybyggeri !

> Men du har ret: fiber i _alle_ huse har lange udsigter.

Det tror jeg du har ret i !

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-06-01 12:22

"Jens" <jjonsson@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Så tror jeg du tager fejl ! Der kommer fiber-til-hjemmet på et tidspunkt !

med fiber-til-hjemmet mener jeg den deployment utopi det er at gøre fiber
til det foretrukne og videst anvendte transportmedie.
Ingen tvivl om at der kommer fibre rundt omkring i nybyggerier, men jeg
forventer ingenlunde at det bliver common-practice i den eksisterende
boligmasse, og så kan du ellers diske op med nok så mange fancy produkter
til at terminere fiberen.

Fra : Jens

Dato : 16-06-01 12:26

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9gfff4$c36$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> forventer ingenlunde at det bliver common-practice i den eksisterende
> boligmasse, og så kan du ellers diske op med nok så mange fancy produkter

Så må du formulere dig noget bedre, for det er absolut ikke til at forstå
hvad du mener.....

Du skriver: "jeg forventer ikke fiber-til-hjemmet."
og bagefter skriver du: "med fiber-til-hjemmet mener jeg den deployment
utopi det er at gøre fiber til det foretrukne og videst anvendte
transportmedie"

Nr. 2 sætning kan man altså ikke læse ud af nr. 1 sætning !

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-06-01 12:38

> Så må du formulere dig noget bedre, for det er absolut ikke til at forstå
> hvad du mener.....
> Du skriver: "jeg forventer ikke fiber-til-hjemmet."

fiber-til-hjemmet var en omskrivning af ftth-forretningsscenariet

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-06-01 14:01

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> writes:

> med fiber-til-hjemmet mener jeg den deployment utopi det er at gøre fiber
> til det foretrukne og videst anvendte transportmedie.

Hvilken tidshorisont arbejder du med?

Lys er klart den hurtigste - og billigste pr. bit, efterhånden som vi
bevæger os op i Tbps-området - måde at transportere data på. Rene
optiske switche er et væsentligt forskningsområde i dag og kan sikkert
forventes udbredt i backbones om 4-5 år - senest.

Mener du seriøst at lys _aldrig_ bliver primær-medie, eller mener du
bare "indenfor de næste 5-10 år"?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-06-01 14:20

> [...]

Lige for at korrekse mig selv. Jeg snakker her om last-mile transportmedier

> Hvilken tidshorisont arbejder du med?

10 år gående mod uendelig

> Lys er klart den hurtigste - og billigste pr. bit, efterhånden som vi
> bevæger os op i Tbps-området - måde at transportere data på.

Der skal næppe bruges Tbps i hjemmet.
Min overbevisning er at kobber eller noget trådløst vil kunne overføre de
sidste kilometer/hundrede meter billigere end fiber.
Alt for at undgå at grave igen + at terminering af fiber er dyrt (omend
smarte systemer er på vej)

> Mener du seriøst at lys _aldrig_ bliver primær-medie, eller mener du
> bare "indenfor de næste 5-10 år"?

Jeg mener at det ikke bliver primær-medie for hjemmet.
Det er mit bud. Andre har andre bud.
Tilsvarende for QoS og IPv6

For at berettige mit bud: Det har været min erfaring at sådanne systemer er
meget træge. Alt der kan implementeres som en udbygning af det eksisterende
og fungere uden en total ombygning foretrækkes i mange tilfælde.
Men jeg kan sagtens tage fejl, og der er ingen tvivl om at jeg gerne ser en
fiber fra Fiskergade-centralen terminere i mit teknik-skab.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-06-01 14:31

> Der skal næppe bruges Tbps i hjemmet.

Det var dog Sørens så klog du er på fremtiden.

Før eller siden skal der sandsynligvis, men selv ved Gbps er det
smartest at køre med lys.

Jeg minder dig igen om, at mange folk i dag mugger over hvor langsomt
2 Mbps er i hjemmet, når 2 Mbps var en stor linie for en ISP at have
til omverden for bare fem år siden.

> Jeg mener at det ikke bliver primær-medie for hjemmet.
> Det er mit bud. Andre har andre bud.
> Tilsvarende for QoS og IPv6

Hvad angår QoS har du nok ret. Mest fordi det er noget, man typisk
sætter op i en router, som står på en central.

IPv6 (eller noget andet tilsvarende, IPv7?) kommer ud i hjemmene før
eller siden. Det er uundgåeligt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-06-01 11:35

> Det var dog Sørens så klog du er på fremtiden.

Næppe. Det er blot mine bud...

> Jeg minder dig igen om, at mange folk i dag mugger over hvor langsomt
> 2 Mbps er i hjemmet, når 2 Mbps var en stor linie for en ISP at have
> til omverden for bare fem år siden.

Men der er en grænse for hvor meget båndbredde der kan forbruges.
Når/hvis vi ophører med at have egne harddiske skal vi jo ikke bruge mere
båndbredde end hvad et videobilled bruger.
Selv hvis vi sætter det højt og siger at samtlige husets brugere skal se
film/whatever kan jeg ikke se hvad man skal bruge mere end 100 mbit på.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-06-01 20:40

> Men der er en grænse for hvor meget båndbredde der kan forbruges.

Det tvivler jeg på.

Et helt kasette-bånd på 60 minutter med C64-spil på indeholdt (med
turbo tape - 3000 bps) 3600*3000 bits = 1.3 Mbyte. Det var kolossale
datamængder dengang, men praktisk taget ingenting i dag.

Der er ingen grund til at antage at computernes kapacitet, hastighed
og programmørernes fråds med pladsen holder op med at stige uhæmmet
foreløbig, og så længe de stiger, stiger behovet for båndbredde også.

Jeg vil mene, at båndbredden _måske_ når et midlertidigt stoppunkt
omkring 100 Mbps, fordi der så er plads til 2-3 HDTV-kanaler og det
løse, men ingen kender teknologien af i morgen, og hvis man omkring
2010 opfinder en art 3D-tv eller måske noget realtime
full-immersion-huttelihut til spil, så vælter båndbredde behovet
stadig opefter.

Det eneste, der kan siges med nogenlunde sikkerhed om hidtidige
forudsigelser omkring computeres kommende ydeevne eller forbrugernes
kommende båndbreddekrav er, at de har været for lave.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-06-01 14:45

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message

>terminering af fiber er dyrt (omend
> smarte systemer er på vej)

Terminering af fiber er ikke nødvendigvis dyrt.
60,- for et stik er ikke overvældende.
Dvs 120,- for et sæt ude hos kunden, og tilsvarende i den anden ende.

Mvh haa/orangedk.com

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-06-01 14:53

In article <NmJW6.121$Xn4.34568365@news.mobilixnet.dk>, Henrik Aarfeldt wrote:

> Terminering af fiber er ikke nødvendigvis dyrt.
> 60,- for et stik er ikke overvældende.
> Dvs 120,- for et sæt ude hos kunden, og tilsvarende i den anden ende.

Men det er dyrt at få dem sat på.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Life sucks, but death doesn't put out at all.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-06-01 21:42

Hej apj@daarligstil.dk (Andreas Plesner Jacobsen)

>Men det er dyrt at få dem sat på.

Det er også dyrt at trække.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-06-01 00:38

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Men det er dyrt at få dem sat på.

Jo...hvis man syntes at en hobbykniv er dyr...så er det dyrt.

Mvh haa/orangedk.com

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-06-01 09:53

In article <Z2SW6.153$%J7.65065004@news.mobilixnet.dk>, Henrik Aarfeldt wrote:

> Jo...hvis man syntes at en hobbykniv er dyr...så er det dyrt.

Hvis du blot benytter en hobbykniv holder det jo ikke længe. (længe as
in: år)

--
Andreas Plesner Jacobsen | In this world, truth can wait; she's used to it.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-06-01 11:03

> Hvis du blot benytter en hobbykniv holder det jo ikke længe. (længe as
> in: år)

Ehm....hobbykniven er ellers anbefalet som værktøj i monteringsanvisningen.

**

Hvis man gerne vil have FTTH, så ville det være ganske snedigt, hvis dem der
lægger kabler i jorden ud til slutbrugeren, begyndte at bruge en anden slags
kabel.

Jeg snakker her om den slags kabel hvor der er indlagt et extra lille tomt
plastikrør ( ø3mm ), ved siden af kobbertrådene.
I dette tomme rør kan man så, når behovet opstår, blæse fiber i.

Ganske snedigt og brugbart.......så skal man ikke grave op igen ud til
slutbrugeren, men blot blæse fiber i det tomme rør.

Denne type kabel bruges i dag mange steder til FTTD, og man kunne forestille
sig at det også kunne bruges til FTTH.
Kablet er minimalt dyrere end konventionelle kabler, og man vil spare
gigantiske summer ved at være fri for at grave op igen ud til slutbrugeren.
Og da fiberconnectorer er blevet extremt billige og nemme at connectere, så
er det en oplagt mulighed, hvis FTTH er ønskeligt.

Næste generation af "intelligente" fiberconnectorer vil koste under 50,- pr
stk og vil kunne monteres udelukkende ved hjælp af en papegøjetang....uden
at skule afisolere kablet.
"Stik kablet ind her, og tryk her med tangen"

Vi er flere der glæder os.

Mvh haa/orangedk.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-06-01 11:40

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> Terminering af fiber er ikke nødvendigvis dyrt.
> 60,- for et stik er ikke overvældende.

Der er en grund til at teleselskaber bruger splejsning til kroner mange
istedet for disse systemer, men det er korrekt at de bliver bedre og bedre
og såfremt stikkene bliver lige så nemme at bruge som RJ45 og man samtidig
begynder at trække blæserør til slutbrugere så er vi ganske rigtigt nærmere
ftth, men derfra og så til at sige at det bliver det primære transportmedie
er der et skridt.
Jeg er ret overbevist om at den enorme boligmasse der har fået kobber kan
forsynes med nær-gigabit med FTTC (Fiber-to-the-curb) systemer og det vil
være billigere end at trække fibre helt ud til slutbrugeren.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-06-01 14:36

> lige så nemme at bruge som RJ45

Det er de allerede....MTRJ.
Dual fiber, i RJ45-agtigt-format.

>og man samtidig
> begynder at trække blæserør til slutbrugere så er vi ganske rigtigt
nærmere
> ftth

Blæserøret er integreret i visse kobberkabler, så de er forberedt til FTTx.
Nu skal dem der lægger kabler til slutbrugerne bare begynde at bruge dem,
hvis de ikke allerede gør det.

Mvh haa/orangedk.com

Fra : Jens

Dato : 17-06-01 21:23

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9gfmb9$9j9$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> fiber
>
> Lige for at korrekse mig selv. Jeg snakker her om last-mile

Jeg tror det vil ske før, men sådan er vi så forskellige.....

Så langt mener jeg ikke engang vi skal op før fiber bliver det billigste pr.
bit. Hvorfor lægger man allerede fiber ned på "last mile" i
industrikvarterer, som nogle teleselskaber gør i dag ? Hvorfor ikke bare
bruge kobber så ?

> Der skal næppe bruges Tbps i hjemmet.

Ha! En meget berømt mand sagde engang noget med at 640 Kb Ram var mere end
nok mange, mange år ud i fremtiden. Min PC har i dag 256 Mb Ram. Det er
mange, mange gange mere.......

> Min overbevisning er at kobber eller noget trådløst vil kunne overføre de
> sidste kilometer/hundrede meter billigere end fiber.

Umiddelbart ja, når du genbruger eksisterende kabler. Problematikken tror
jeg ligger i at der i fremtiden skal bæres mere og forskelligt trafik over
samme medie (TV, Telefoni, Data etc.). Samtidigt stiger
informationsmængderne enormt!

> Alt for at undgå at grave igen + at terminering af fiber er dyrt (omend
> smarte systemer er på vej)

Ja, det varer ikke længe før de smarte systemer kommer. 1-2 år et mit gæt !

> Jeg mener at det ikke bliver primær-medie for hjemmet.

Ja, enige er vi ihvertfald ikke. Jeg vil mene at vi indenfor de næste 5-10
år har fiber som primært-medie.
Det er jo det der er ved at ske på hovedstrækningerne af stort set alle
transmissionsnet. Fiber mellem telefoncentralerne. Fiber mellem
hovedstationerne i kabel-TV nettet. Næste step bliver selvfølgelig
last-mile. Jeg tror det starter med nybyggeri. Der lægger man kobber og
fiber samtidigt, så man er forberedt, og senere kun fiber..

> Det er mit bud. Andre har andre bud.

Ja, sådan er det heldigvis ellers havde vi heller ikke denne tråd ! Og du
skal da heller ikke høre noget negativt for det !

> [...]
en
> fiber fra Fiskergade-centralen terminere i mit teknik-skab.

Jeg tror alle os "nørder" på et eller andet niveau drømmer om vores eget
fiberkabel en bag i "puteren"

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-06-01 22:34

> Hvorfor lægger man allerede fiber ned på "last mile" i
> industrikvarterer, som nogle teleselskaber gør i dag ? Hvorfor ikke bare
> bruge kobber så ?

Fordi industrikvarterer og kontorer normalt skal bruge en hel del linjer.
Det skal hjem ikke.

> Ha! En meget berømt mand sagde engang noget med at 640 Kb Ram var mere end
> nok mange, mange år ud i fremtiden. Min PC har i dag 256 Mb Ram. Det er
> mange, mange gange mere.......

Der er også et godt stykke vej fra 64 kbps til de 2 mbit man kan få i dag.
Og et godt stykke til de 100 mbit man kan få igennem kobber på korte stræk

> [...]
> jeg ligger i at der i fremtiden skal bæres mere og forskelligt trafik over
> samme medie (TV, Telefoni, Data etc.). Samtidigt stiger

Du kan sagtens have flere forskellige trafik-typer på kobber

> Ja, enige er vi ihvertfald ikke. Jeg vil mene at vi indenfor de næste 5-10
> år har fiber som primært-medie.

Du mener at i løbet af 5-10 år så vil hovedparten af hjem blive forsynet med
data fra fiber?
Det tror jeg altså ikke på.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-06-01 21:03

On Sun, 17 Jun 2001 22:22:53 +0200, "Jens" <jjonsson@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>bit. Hvorfor lægger man allerede fiber ned på "last mile" i
>industrikvarterer, som nogle teleselskaber gør i dag ? Hvorfor ikke bare

Skal et firma have øhe 30 linier, så er det billiger at lægge et fiber
ud, end at bruge kobber, naturligvis afhænig af hvor langt der er fra
centralen, til firmaet, og om der skal graves, eller man kan nøjes med
at blæse. Men det var en hovede regel en teknikker på Taastyrup
central fortalte mig engang jeg havde nogle vare til dem, og Taastrup
var ved at blive gennemgravet.

>Ha! En meget berømt mand sagde engang noget med at 640 Kb Ram var mere end
>nok mange, mange år ud i fremtiden. Min PC har i dag 256 Mb Ram. Det er
>mange, mange gange mere.......

Og han har ærget sig over den holdning endnu flere gange,,,

>Ja, enige er vi ihvertfald ikke. Jeg vil mene at vi indenfor de næste 5-10
>år har fiber som primært-medie.

Til nyanlæg af kabler, men jeg tror ikke at hovedeparten af danske
huse vil have fiber til slutbrugeren. Men lejlighedskomplekser der
skal have lagt kabler ud i lejlighederne til lokaltelefoni og til
internet, skal nok overveje om ikke at de skal tage springet om lægge
fiber ud, eller ide mindeste kabler der er forbredt på at få blæst
fiber ind.

>Det er jo det der er ved at ske på hovedstrækningerne af stort set alle
>transmissionsnet. Fiber mellem telefoncentralerne.

Har der ikke været fiber mellem centralerne i mange år?

>Jeg tror alle os "nørder" på et eller andet niveau drømmer om vores eget
>fiberkabel en bag i "puteren"

Er fiber ikke for besværligt at arbejde med, til at føre det ind i
TV'et, computeren, telefonerne, køleskabet, ovnen, el-måleren, varme
målerne på radiatorene til dem der har centra / fjern-lvarme, fyret
til dem der har eget fyr, cola automaten på kolliget og hvor man
ellers vil kunne få brug for at få noget på internettet?

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 16-06-01 17:15

On 16 Jun 2001 15:00:56 +0200, Peter B. Juul wrote in
dk.edb.internet.udbydere <m3r8wkmvef.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>:

>Mener du seriøst at lys _aldrig_ bliver primær-medie, eller mener du
>bare "indenfor de næste 5-10 år"?

Jeg følger selv interesseret med i udviklingen, men een ting er hvad der
er muligt med den nyeste teknik, noget andet er hvad der finder praktisk
anvendelse.

Jeg _tror_ at man til enhver tid vil bruge den billigste løsning der kan
opfylde et givent behov.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-06-01 21:31

Svend Erik Jensen <sej@isa.dknet.dk> writes:

> Jeg _tror_ at man til enhver tid vil bruge den billigste løsning der kan
> opfylde et givent behov.

Det er præcis hvad jeg råber op om.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-06-01 11:37

> Det er præcis hvad jeg råber op om.

Der er vi _slet_ ikk uenige.
Vi er blot uenige om hvad der bliver den billigste teknik fremover.
Men lad os vente og se, ingen af os kan alligevel forudsige fremtiden 100%
Personligt ser jeg gerne fiber, men jeg sætter ikke mange penge på at det
sker.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-06-01 22:00

> [...]

> så blir det billigere og billigere...og mon ikke der kommer
> en slags overbygning som gør det endnu hurtigere

Du ved ikke så meget om xDSL, vel?

Fra : Karsten Olesen

Dato : 15-06-01 19:39

> Du ved ikke så meget om xDSL, vel?
________________________

Jeg ved lidt..men dog så meget, at folk ofte
ikke får hvad de tror de får, men blir' alligevel
tilfredse, da de sikkert kommer fra en 56k linje..
Hvis ADSL udvikles de kommende år som moden-teknikken
gjorde, så har vi noget at glæde os til.
På arbejdet oplever jeg ikke de store forskelle på
alm. sider, hvorimod dårligt komprimerede billeder
klart går hurtigere med ADSL..alm. tekst kommer
med samme hastighed, og søgningen af siden tar
sku' ca. samme tid !...

Så jeg afventer lige og ser hvad de har i ærmet bare
det kommende år...Adsl ER på begynder stadiet,
uanset hvad freakene mener...

MVH

Fra : Simon Skals

Dato : 15-06-01 19:47

> [...]
>tilfredse, da de sikkert kommer fra en 56k linje..
>Hvis ADSL udvikles de kommende år som moden-teknikken
>gjorde, så har vi noget at glæde os til.

ADSL virker ganske fint nu og har gjort det i flere år.

>På arbejdet oplever jeg ikke de store forskelle på
>alm. sider,

Det har ikke noget med ADSL at gøre. Det skyldes slow start i
TCP. Om du så sad på en 100 Mbps Ethernet-forbindelse ville det
ikke gå meget hurtigere.

>hvorimod dårligt komprimerede billeder
>klart går hurtigere med ADSL..

Ja, præcis.

>alm. tekst kommer
>med samme hastighed,

Prøv at hente en tekstfil på 1 MB og bemærk forskellen.

>og søgningen af siden tar
>sku' ca. samme tid !...

Søgefunktioner på hjemmesider foregår på den pågældende server
og/eller i din browser, hvorfor det ikke har noget med
forbindelsens hastighed at gøre.

>Så jeg afventer lige og ser hvad de har i ærmet bare
>det kommende år...Adsl ER på begynder stadiet,
>uanset hvad freakene mener...

Nej. Det er dig, der ikke ved, hvad du taler om.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Karsten Olesen

Dato : 15-06-01 20:25

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Det er dig, der ikke ved, hvad du taler om.

________________________________

Du mener altså at ADSL er fuldt udviklet og
ikke kan boostes yderligere ?

Det lyder sku' da kedeligt at vi holder
allerede hêr, jeg er stadig ikke imponeret
af det begreb som skal dække -bredbåndsdanmark-,
ADSL..Jeg vil da ha' mærkbar HURTIGERE forbindelse,
hvis ADSL er det system vi skal hvile på i de næste (måske mange)
år...

Man kan vel forlange at sende sine ferie DIVx'er i
rimelig hurtig hastighed ?
TV-signaler sku' da gerne være bedre end
dem jeg ser på min Sharp 14" ?
Når jeg bruger WEB-cam vil jeg da ha' et billede,
som er lidt større end et frimærke, jeg gider ikke glo
på et pixeleret billede i halv-størrelse...

Jeg mener ikke ADSL kan alt dette idag, hvis
man skal kunne betale sig fra det.

MVH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-01 20:45

> Du mener altså at ADSL er fuldt udviklet og
> ikke kan boostes yderligere ?

Ja, standarden er fastlagt.
Man laver nye standarder, men der pilles ikke meget ved ADSL-standarden

> hvis ADSL er det system vi skal hvile på i de næste (måske mange)
> år...

Der er andet i verden end ADSL

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-06-01 20:49

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> writes:

> Du mener altså at ADSL er fuldt udviklet og
> ikke kan boostes yderligere ?

Der kommer nye standarder til efterhånden, som kundegrundlaget er der,
men hurtigere ADSL tror jeg ikke du skal regne med.

BTW: Er der en ADSL-tekniker, der kan forklare mig noget, som jeg
undrer mig lidt over:

Standarden definerer ADSL-hastighed som 1.5/2 Mbps, 4 Mbps og 6 Mbps,
med 1.5/2 som hastigheden for dem, der ligger længst væk.

Hvordan kan det så være, at folk, der ligger langt fra centralen får
besked på at de ikke kan få 2 Mbps men kun 1024 Kbps eller 512 Kbps?
Er det fordi der bliver "sakset" mange kanaler pga. støj e.lign?

> [...]
> ADSL..Jeg vil da ha' mærkbar HURTIGERE forbindelse,
> hvis ADSL er det system vi skal hvile på i de næste (måske mange)

Det er det næppe. ADSL er en midlertidig løsning, hvor det ikke er
nødvendigt at trække nye kabler. ADSL er interessant af denne grund -
ikke på grund af nogen mulig vækst til ufattelige hastigheder. Som
skrevet andetsteds: Sandsynligvis er 100 Mbps FastEthernet eller måske
GigabitEthernet standard-hjemmeopkoblingen om ret få år - det kræver
bare lidt kabeltrækning til mere lokale fordelere end de nuværende
centraler.

> Man kan vel forlange at sende sine ferie DIVx'er i
> rimelig hurtig hastighed ?

Ja, hvis man vil betale for det. Du kan sagtens købe 622 Mbps-linier i
dag.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-01 21:46

> Standarden definerer ADSL-hastighed som 1.5/2 Mbps, 4 Mbps og 6 Mbps,
> med 1.5/2 som hastigheden for dem, der ligger længst væk.

Hvilken af dem?
CAP og DMT er ret forskellige på det punkt.
De steder jeg har set de tal er det for nogle fast definerede
"kunde-scenarier" hvor den laveste hastighed dækker en eller anden nærmere
defineret amerikansk kundegruppe.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-06-01 22:45

> Hvilken af dem?

Keine anung. Det her var sådan nogenlunde hvad jeg kunne opfange fra
Cisco's sider om ADSL uden at bruge lang tid på nærlæsning.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-01 23:52

> Keine anung. Det her var sådan nogenlunde hvad jeg kunne opfange fra
> Cisco's sider om ADSL uden at bruge lang tid på nærlæsning.

Mit umiddelbare bud er at det har været en simplificering, men der er andre
der ved mere om den slags end mig

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-06-01 21:35

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> writes:

>Man kan vel forlange at sende sine ferie DIVx'er i
>rimelig hurtig hastighed ?

Ja, naturligvis. Det er bare et spørgsmål om at åbne tegnebogen
tilpas meget.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Simon Skals

Dato : 16-06-01 00:48

It seems Karsten Olesen wrote:
>Jeg mener ikke ADSL kan alt dette idag, hvis
>man skal kunne betale sig fra det.

ADSL stopper omkring de 8 Mbps i downstream, ja. Men der er
allerede nye teknologier på vej, så båndbredden på slutbrugerens
access-kredsløb vil fortsætte med at stige.

Jeg har heller aldrig påstået andet - jeg reagerede først og
fremmest på dine påstande om, at ADSL ikke er markant hurtigere
end de traditionelle opkoblingsformer rettet mod private.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-06-01 20:02

Hej "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>

> [...]
>alm. sider, hvorimod dårligt komprimerede billeder
>klart går hurtigere med ADSL..alm. tekst kommer

Skæg og snot for sig. Der er andre faktorer ved browsing end
båndbredden, f.eks. din egen maskine og serveren du henter fra.

>og søgningen af siden tar sku' ca. samme tid !...

En søgning foregår server-side og er således ret indifferent over for
hvilken båndbredde du har.

Derudover betyder lokal computer-kraft enormt for hastigheden hvormed
sider vises.

>Så jeg afventer lige og ser hvad de har i ærmet bare
>det kommende år...Adsl ER på begynder stadiet,
>uanset hvad freakene mener...

Den første ADSL standard blev godkendt af ANSI i 1995, seks år i
computer-tid er en evighed.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-06-01 20:13

> ________________________
>
> Jeg ved lidt..men dog så meget, at folk ofte
> ikke får hvad de tror de får, men blir' alligevel
> tilfredse, da de sikkert kommer fra en 56k linje..

Det var mest det med "ADSL" og "i sin vorden" jeg hentydede
til. Diverse xDSL-teknologier har eksisteret meget længe og er længe
blevet brugt til at koble netværk sammen, når man kunne få en "nøgen
kobberforbindelse" mellem dem.

Det er ret nyt, at du kan købe Internet Access på ADSL i Danmark, men
ADSL er gammelt - og en anden her i gruppen har nævnt, at der ikke
udvikles mere på det.

Selve ADSL-teknikken fejler ikke noget og kan sagtens levere varen.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-06-01 20:49

On Fri, 15 Jun 2001 20:39:26 +0200, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

>Så jeg afventer lige og ser hvad de har i ærmet bare
>det kommende år...Adsl ER på begynder stadiet,
>uanset hvad freakene mener...

Nej, Adsl ER som det ER, det er op til 8Mbps, med begransning til
2Mbps indtil vider. Efter sigende så kommer TDC med noget til
efteråres hvor kunden med få minutters varsel kan justere hastigheden
helt op til 8Mbps, for så sener skruge den ned til 256Kbps igen.
Det er nogen kunden gør på en web-side. Sikkert til at downloade en
film eller andet hvor kunden ønsker at det skal gå stærkt, og godt vil
betale for højer båndbrede.
Men det ænder ikke på Adsl teknikken, den ER SOM DEN ER.

Det findes ander former for dsl teknikker, nogle er færdigudviklet som
Adsl, andre er på forskellige udviklingsten, mens vi engang i
framtiden vil se nogle nye vi ikke kender til idag. Som måske ikke vil
komme til at hede noget med dsl,,,

Mit personlige gæt er at vi i framtiden vil se en stor båndbrede til
samtlige hustande, nogle med fiber, andre med kobber, ander igen med
trådløst, men en samlet båndbrede der bruges til alt, TV *) radio **)
telefon***)

*) TV vil næppe være som du ser det idag, men f.eks. nyheder bliver
produceret døgnet rundt, og du går ind og vælger hvilke indslag du vil
se, som du gør det idag på både DR og TV2's site. TV'et vil i
framtiden være digital og have indbygget en computer der finde
signallerne på internettet.

**) Radio ser du allerede idag som verdensomspændende radiostationer
der bruger nettet til at distrubere signallet. Framtidens radio vil
lige som TV'et blive tilsluttet internettet via den fælles båndbrede.

***) Telefonen vil ligeledes blive tilsluttet internettet, og køre ren
digital med IP nr og de hele.
Jeg forventer at IP telefoner vil begynde at dukke op allerede inden
for det næste årstid.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-06-01 21:17

On Fri, 15 Jun 2001 21:48:59 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote:

>*) TV vil næppe være som du ser det idag

Nå ja, jeg glemte lige det med betalingen.
Idag er vi forbruger blevet vænnet til at det er gratis at hente fra
de forskellige indholds leverandøre, framtiden for dem kræver betaling
hvis de skal kunne levere et fornuftigt indhold, der er allrede
krafter der vil have at vi forbruger skal betale til dem gennem vores
ISP'er. Ander krafter går mod at vi skal betale til service udbyderne,
som så betaler for vores forbindelse til internettet. Men det er nok
rimeligt sikkert at vi kommer til at betale for det forbrug vi har,,,

Fra : Karsten Olesen

Dato : 15-06-01 21:33

"Ivar Madsen" <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som så betaler for vores forbindelse til internettet. Men det er nok
> rimeligt sikkert at vi kommer til at betale for det forbrug vi har,,,
____________________

Jeg tror netop ikke dette tiltag blir' til noget.
Det vil vi simpelthen ikke finde os i...

Mange små-sider vil dø da interessen er for lille
hvis der skal betales for det.

Mange firmaer har en vis reklameværdi i
at ha' en gratis service på internettet.

Folk kan vælge, og vil vælge betalings-siderne fra.

Selv TeleDanmark er svjv også imod det betalings-princip
du nævner.

Nette vil, når nyhedens interesse har lagt sig,
blive vores led til omverdenen hvad angår TV, RADIO,
Email, Video-mail, Reality-TV, osv osv...

Vi vil så endlig kunne vælge kun at betale for
de områder vi gider beskæftige os med.

Ikke noget med at betale for eks. Fransk
og Tyrkiske tv-signaler via kabelnettet..

MVH

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-01 21:49

> ***) Telefonen vil ligeledes blive tilsluttet internettet, og køre ren
> digital med IP nr og de hele.

Tja, jeg har til dato ikke set et ip-telefoni system der kunne køre
acceptabelt på andet end et kontrolleret LAN.
Men man kan selvf lave det således at telefonen er "koblet op på" den
nærmeste central og der så er noget reserveret plads herfra.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-06-01 22:14

On Fri, 15 Jun 2001 22:48:58 +0200, "Martin Højriis Kristensen"

> [...]
>Men man kan selvf lave det således at telefonen er "koblet op på" den
>nærmeste central og der så er noget reserveret plads herfra.

Det kan godt være at jeg tager fejl, men det er AFAIK muligt at lave
en router der kan fordele båndbreden efter forudsat regler, således at
telefonen er sikkeret en båndbrede der muliggør samtale i
tilfresstillende kvalitet. WIN9x kan ikke, men ander "regtige" OS'er
kan AFAIK også, og det er det der skal til.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-01 23:54

> Det kan godt være at jeg tager fejl, men det er AFAIK muligt at lave
> en router der kan fordele båndbreden efter forudsat regler

Sagten (QoS) men det er ikke noget der sådan liige laves på hele
internettet.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-06-01 22:44

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> writes:

> Tja, jeg har til dato ikke set et ip-telefoni system der kunne køre
> acceptabelt på andet end et kontrolleret LAN.

QoS. Man kan gå ind og styre kø-systemet på en router, så visse pakker
kommer forrest i køen. Det vil man typisk gøre med 2-personers
interaktive sessions.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-01 23:53

> QoS.

Har du set, eller forventer du inden for rimelig fremtid, IP-QoS andre
steder end i kontrollederede LAN's?

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-06-01 00:00

> Har du set, eller forventer du inden for rimelig fremtid, IP-QoS andre
> steder end i kontrollederede LAN's?

Har I hørt om PowerPlay ( udover i ishockey ) ?

Mvh haa/orangedk.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-06-01 00:06

> Har I hørt om PowerPlay ( udover i ishockey ) ?

Nej

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-06-01 00:21

> Nej

Allright....jeg er lige lidt doven...undskyld....cut/paste:

1) What is PowerPlay?

PowerPlay is a set of standards and protocols for improving games and
entertainment on the Internet.

2) Who is involved in PowerPlay?

Initially PowerPlay has been defined by Cisco, the leading supplier of
Internet infrastructure, a leading US ISP, and Valve, creators of Half-Life.

3) Why did these companies get together?

When the Internet was originally conceived, it wasn't designed to deliver
high quality consumer entertainment. As a result, developers have focused on
mitigating the worst rather than optimizing for the best. In order to bring
about the necessary changes in the Internet to allow for great consumer
experiences, it became clear to the three companies that a coordinated
solution between content developers, service providers, and infrastructure
manufacturers was necessary.

4) How does it work?

The initial focus of PowerPlay is on Quality of Service (QOS). There are a
wide variety of protocol and deployment issues related to improving QOS.
Valve brought experience and technology related to client applications
design, our ISP partner addressed deployment issues, and Cisco addressed
router and access concentrator issues.

5) What's the result?

Users who have a PowerPlay enabled system will have a dramatically better
entertainment experience. Problems with lag, packet loss, jerky play and so
on will dramatically be reduced. Basically PowerPlay brings the quality of
LAN play to the Internet.

**********

Bemærkede I snakkede om QoS.....som PowerPlay er baseret på.
Lyder da meget godt.....hvis det kommer til at virke.

Mvh haa/orangedk.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-06-01 00:37

> [...]
> Bemærkede I snakkede om QoS.....som PowerPlay er baseret på.
> Lyder da meget godt.....hvis det kommer til at virke.

For at kunne fungere skal det være aktivt på alle routere mellem dig og
destinationen.
Derudover kommer at der skal være et økonomisk incitament til ikke bare at
bruge den "gode" type til alt.
Alt i alt tror jeg der er lange udsigter til at se det på større dele af
Internet

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-06-01 00:47

> [...]
> bruge den "gode" type til alt.
> Alt i alt tror jeg der er lange udsigter til at se det på større dele af

Du har ret....det er intentionen at en lokal ISP kunne tilbyde denne service
til deres kunder.

Men det ville da være rart, for os som game'r en del, hvis det blev
implementeret over-alt-med-det-samme, men det gør det selvfølgelig ikke.

Faktisk har Cisco udviklet på det i snart 2 år.....så det kommer vel en
dag....måske i IOS 14.x.

Mvh haa/orangedk.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-06-01 09:05

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
(QoS
> Du har ret....det er intentionen at en lokal ISP kunne tilbyde denne
service
> til deres kunder.

Det er selvf. muligt.
Det var også det der startede hele denne QoS ting.
At jeg mente at IP-telefoni kun kunne bruges frem til udbyderen og derfra
måtte trafikken så over i noget traditionelt QoS medie, fx ATM

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-06-01 08:31

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> writes:

> Har du set, eller forventer du inden for rimelig fremtid, IP-QoS andre
> steder end i kontrollederede LAN's?

Ja. Jeg forventer at QoS i store træk følger IP-telefoniens
udbredelse. Hvor hurtigt det kommer til at gå er uvist. Nu har
netværksmessernes udstillere udråbt det som en "nyhed" i tre år...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-06-01 09:07

> Ja. Jeg forventer at QoS i store træk følger IP-telefoniens
> udbredelse.

Vi snakker en radikal ændring i hele Internettets virkemåde,
Jeg holder ikke vejret mens jeg venter på QoS kommer til at virke udover
lokalt i ISP'ers net og muligvis med et vist samarbejde mellem de danske.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-06-01 09:32

> Vi snakker en radikal ændring i hele Internettets virkemåde,

Ganske som med IPv6.

> Jeg holder ikke vejret mens jeg venter på QoS kommer til at virke udover
> lokalt i ISP'ers net og muligvis med et vist samarbejde mellem de danske.

Det behøver du heller ikke, for det sker ikke de næste dage. Men det
sker. IP-telefoni bliver heller ikke specielt udbredt foreløbig.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-01 09:53

On 16 Jun 2001 10:31:53 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Det behøver du heller ikke, for det sker ikke de næste dage. Men det
>sker. IP-telefoni bliver heller ikke specielt udbredt foreløbig.

WOL og CC har ikke telefoni, men er repasenteret på hovedeparten af
Danske centraler inden for en overskulig framtid, formoder jeg.
Hvis de sætter en IPtelefoni <-> alm. telefoni gatway op på
centralerne, så vil de kunne tilbyde tlf.abb. med deres ADSL, uden den
store udgift, og til ganske overkomlige udgifter, vil jeg mene. Men
det er ikke til for kunderne at skulle bruge computeren som telefon,
så en box der kan snarke med en alm. telefon, og kan snarke IP med en
router er nødvendig, det koster at udvikle en sådan box der vil være
nødvendig indtil der kommer så stort et markede så engetlige
IPtelefoner bliver udviklet.

Det Danske markede er meget lile, og vil ikke kunne bære udviklingen
af denne box, men mon ikke der på globlat set er et meget stort
markede for en sådan box?
WOL er mellem af en stor international ISP koncern, i hvor mange lande
har de telefoni? mit gæt er null,,, Men de har nogle millioner kunder,
og sikkert en struktur der minder meget om den Danske i mange af de
ander lande hvor de er ADSL ISP.
Jeg tror på at IPtelefoni er nært forstående, måske kun til den
central man er tilsluttet, men det vil er også nok til det er
etablieret, og kunden vil kunne vælge at køre IPtelefoni til moster
anna i den fjerne del af verden, hvis ISP'en har en samarbejdspartner
der, og vil kunne gøre det for næsten ingen penge, eller man kan vælge
at betale mere for kun at have IPtelefoni i ens ISP's eget net, og så
normal takst derfra,,,

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-06-01 11:19

Ivar Madsen <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> writes:

> [...]
> router er nødvendig, det koster at udvikle en sådan box der vil være
> nødvendig indtil der kommer så stort et markede så engetlige

Der er skam allerede masser af egentlige IP-telefoner på markedet. Vi
har leget lidt med dem i Forskningsnettet - min chef havde i hvert
fald en overgang en IP-telefon hjemme og på kontoret, så hans kone
kunne ringe til ham den vej (ja, via routeren), og vi havde
IP-telefoner på nogle af kontorerne også. Og det er nok der det første
IP-telefoni-marked ligger: I muligheden for at slippe af med dyre
telefoncentraler på kontorerne.

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-01 18:24

On 16 Jun 2001 12:19:19 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Der er skam allerede masser af egentlige IP-telefoner på markedet.

OK.

> [...]
>kunne ringe til ham den vej (ja, via routeren), og vi havde
>IP-telefoner på nogle af kontorerne også.

Med en gateway til det alm. telefonnet?

>Og det er nok der det første
>IP-telefoni-marked ligger: I muligheden for at slippe af med dyre
>telefoncentraler på kontorerne.

Eller boligblokke, der vil have fælles internet, og telefoni,,,

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-06-01 21:32

Ivar Madsen <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> writes:

> Med en gateway til det alm. telefonnet?

Vi fik aldrig snøvlet os sammen til at få det til at virke, men ja, vi
har faktisk det nødvendige udstyr stående.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-06-01 18:43

On Sat, 16 Jun 2001 00:52:48 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:
>"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
>
>Har du set, eller forventer du inden for rimelig fremtid, IP-QoS andre
>steder end i kontrollederede LAN's?

Ja.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-01 19:33

On 16 Jun 2001 17:42:31 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Ja.

Hvad har du af forventninger, til hvor det vil blive brugt, og
hvorlangt ud i framtiden forventer du at vi skal?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-06-01 20:01

On Sat, 16 Jun 2001 20:32:39 +0200, Ivar Madsen wrote:

>Hvad har du af forventninger, til hvor det vil blive brugt

Det vil blive brugt de steder hvor kunden vil betale for latency
garantier, eller for at få prioriteret ville applikationer over andre.

>og hvorlangt ud i framtiden forventer du at vi skal?

få måneder får det er i produktion på et større ISP net i DK.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-01 20:28

On 16 Jun 2001 19:00:31 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Det vil blive brugt de steder hvor kunden vil betale for latency
>garantier, eller for at få prioriteret ville applikationer over andre.

OK

>få måneder får det er i produktion på et større ISP net i DK.

Tør man gætte på at samme ISP vil give mulighed for via et WEB
interface at ænder ens mas hastighed med få minutters varsel?
Gad vide hvornår der vil komme priser på, og precicering af hvad det
går ud på,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-06-01 11:43

> Det vil blive brugt de steder hvor kunden vil betale for latency
> garantier, eller for at få prioriteret ville applikationer over andre.
> få måneder får det er i produktion på et større ISP net i DK.

Jeg burde istedet have skrevet LAN's og indenfor kontrollerede WAN's
Regner du med at vi ser det på større dele af Internettet, således at man fx
kan QoS'e til amerikanske destinationer? (mod betaling)

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-06-01 12:06

On Sun, 17 Jun 2001 12:42:49 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
>Regner du med at vi ser det på større dele af Internettet, således at man fx
>kan QoS'e til amerikanske destinationer? (mod betaling)

Ikke inden for kort tid, og ikke til "Internet" applikationer, men i VPN produkter
så er det ikke så usandsynligt, men så er det også under noget mere kontrollerede
forhold.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : 007

Dato : 14-06-01 16:41

On Thu, 14 Jun 2001 16:44:31 +0200, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

>Det kan ikke engang fremvise RealVideo
>i nogenlunde acceptabel kvalitet, hvis
>det skal være større end ca. 5x5 cm...
>Og dêt kalder de bredbånd ?

Det kan lige så godt være udbyderens (altså dem der *sender*
realvideo) server der ikke kan følge med.

--
007
AKA

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-06-01 19:17

"007" <007@agent007.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan lige så godt være udbyderens (altså dem der *sender*
> realvideo) server der ikke kan følge med.
_____________________________-

Ja..klart..kæden og det svageste led, men
bl.a. derfor kunne man blive ræd for,
at ÆGTE bredbånd ar lange udsigter...

MVH

Fra : Caspar Møller

Dato : 14-06-01 19:57

> Jeg venter også til der kommer mere gang
> i ADSL teknikken, og priserne stabiliserer
> sig lidt mere, samt teknikken har fået
> kureret de fleste sygdomme..

- rart at vide...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-06-01 20:26

wrote:

>På arbejde har vi ADSL, husker ikke
>hastigheden men er ikke den mindste "pakke".
> [...]

Det siger mere om det sted du besgøer, samt det format der sendes i.
Jeg så BigBrotcher fint med min 256K forbindelse inden jeg opgraderede
til 1Mbit og så fint fra 2 kamaer, samtidig med at jeg hentede news
m.m.

Skal lige siges at jeg så BB i fuldskærm.
DR har vindernummerne fra de Danske Melodigranprix liggende i kvalitet
der også tillader fuldskærm på mit 28" fjernsyn i ganske god kvalitet.
Det vil jeg gerne kalde bredbånd.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 15-06-01 10:40

> [...]

>resultat af f.eks ADSL- 256-modems.
>
>21% fik målt deres hastighed til under 64 kb/sek

Det undrer mig ikke - Babeltech har ikke kapacitet til de hastigheder.

De gange jeg har målt hastigheden har det været det samme (under 64
kb) selv om en test lige før til USA viste 700 kb/sec.) - Jeg bruger
Stofanet..

Kurt Brixen

Fra : Bobby Billingsley

Dato : 15-06-01 13:27

Kurt Brixen <nospam@to.brixen.as> wrote:

: Det undrer mig ikke - Babeltech har ikke kapacitet til de hastigheder.

Heh - måske man skulle holde op med at sammenligne æbler og pærer? ;)

Som tidligere babeltech'er kan jeg bekræfte at den test-ting der er på hjemmesiden sidder bag en 2Mb/s snor og (som der også skrevet står) derfor ikke kan bruges som andet end en indikation.

Det var æblerne.

Pærerne er så at den test der henvises til foregik ved at man havde nogle bokse opstillet hos div. portal sites og det er tallene herfra der så er blevet masseret for at give det mest rimelige overblik. Da testen blev foretaget var alle meget opsatte på at man skulle tage gennemsnitter over flere perioder (hver ca. 10-15 min. så vidt jeg husker) og tallene er blevet opsamlede over nogle uger.

just my 0.02 worth ;)

/bobby

Fra : Jesper Skriver

Dato : 15-06-01 13:42

On Fri, 15 Jun 2001 12:26:31 GMT, Bobby Billingsley wrote:
> [...]
>flere perioder (hver ca. 10-15 min. så vidt jeg husker) og tallene er blevet

Gennemsnits størrelsen for objecter på webservere er lille, mit gæt er < 10 kB.

Ergo langt den overvejende del af de TCP sessioner lever deres liv i slow start
og etablerings/nedtagnings faserne.

Ergo de siger intet om brugeres hastighed.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-06-01 12:46

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> wrote:

>Tilsvarende ca procentuelle reducerede hastigheder viser
>28,8 - 33,6 - 56,6 - ISDN 64+128 - samt ADSL 512 forbindelser.

Hvad kører du selv nu? ISDN? Hvordan synes du så, ovenstående tal
stemmer med dine egne erfaringer?

Jeg har stort set altid kørt med fuld båndbreddeudnyttelse på min
ISDN, selv til de fleste amerikanske sites, jeg har hentet fra. Jeg
kan ikke genkende tallene.

>Til dig der har fået installeret ADSL vil det være interessant
>for os der overvejer hvis du logger på
>http://babeltech.dk/speed.html hvor du kan kontrollere din
>hastighed og lader os det vide.

Jeg kunne aldrig drømme om at måle min hastighed hos de amatører. Men
jeg kan oplyse dig, at jeg lige nu sidder og downloader et cd-image
med 32-35 kilobytes/sekund fra ftp.dkuug.dk på en TDC ADSL 256. Prøv
lige at regne båndbreddeudnyttelse på de tal...

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-01 18:34

On Sat, 16 Jun 2001 13:46:07 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> [...]
>med 32-35 kilobytes/sekund fra ftp.dkuug.dk på en TDC ADSL 256. Prøv
>lige at regne båndbreddeudnyttelse på de tal...

Jeg kommer ikke op på mere end skuffende 50-55KB. Sider med en 1Mega
linie,,, Hvad er URL til TDC's testserver?

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-06-01 18:49

On Sat, 16 Jun 2001 19:34:00 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote:

>Jeg kommer ikke op på mere end skuffende 50-55KB. Sider med en 1Mega
>linie,,, Hvad er URL til TDC's testserver?

ftptest1.tele.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-01 19:36

On Sat, 16 Jun 2001 19:48:59 +0200, Stefan Bruhn <news002@3x7.dk>
wrote:

>ftptest1.tele.dk

Jeg kommer stadig ikke over de 50-55KB, må vist få tricket win lidt,,,

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 16-06-01 20:09

On Sat, 16 Jun 2001 20:36:16 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote:

>Jeg kommer stadig ikke over de 50-55KB, må vist få tricket win lidt,,,

Prøv at kigge lidt på http://www.dslreports.com/tweaks
Ellers prøv at kontakte din ISP.
Jeg var ved en fejl blevet sat til 256K

Fra : Godzilla

Dato : 13-08-01 19:36

Hvis du havde fulgt med for snart 1 år siden, ville du vide, at du
ikke kan bruge babeltechs test til en dyt.

Mvh Ulrich

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-08-01 20:38

"Godzilla" <ufc@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du havde fulgt med for snart 1 år siden, ville du vide, at du
> ikke kan bruge babeltechs test til en dyt.

Og havde du læst - og rettet dig efter
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html, ville dit indlæg have set
helt anderledes ud!

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om de historiske og arkæplogiske fund om
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-01 19:56

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> skrev

> Og havde du læst - og rettet dig efter
> http://www.usenet.dk/netikette/quote.html, ville dit indlæg
> have set helt anderledes ud!

Tsk tsk, vejlede på et 2 mdr gammelt indlæg.

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-01 19:59

"Rea721" <Svar ikke i mail på indlæg fra nyhedsgrupperne.> skrev

> Tsk tsk, vejlede på et 2 mdr gammelt indlæg.

Disregaaaaarddddd

Jeg så ikke Godzilla's indlæg....var ikke hos mig før afsendelsen.
Og jeg kan ikke slette det...due Mover.