MS Windows
briani 27239
Ny-installation af Windows
Fra : Benny Henriksen

Dato : 29-01-06 15:00

Jeg har købt en ny HP-computer med en 300GB harddisk og Windows XP Home
installeret. Nu vil jeg gerne have installeret Windows XP Pro istedet for,
men det kan jeg ikke! Når jeg starter nyinstallationen af XP Pro, kan
Windows kun finde 137Gb harddisk der ikke er partitioneret. Jeg har også
prøvet at partitionere med PartitionMagic inden nyinstallation, men det
ændrer heller intet ! Hvad gør jeg ?

MVH lobe

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-06 15:05

Benny Henriksen skrev:

> Hvad gør jeg ?

For det første så skal din BIOS understøtte 48-bit LBA og det skal
styresystemet også. Der kom først understøttelse for 48-bit LBA fra
og med SP1 til WinXP. Læs evt.: <http://www.48bitlba.com/faq.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 29-01-06 17:02

"Benny Henriksen" skrev
> [...]
> Windows kun finde 137Gb harddisk der ikke er partitioneret. Jeg har også
> prøvet at partitionere med PartitionMagic inden nyinstallation, men det

Jeg tror at din bios er i stand til at håndtere diske større end 137Gb
fordi du kan se den store 300Gb disk i Windows XP home.

Men Windows XP (home eller Pro) uden service pack kan _kun_ se 137Gb.

En løsning er f.ek.s at du selv integrerer service pack 2 for windows XP på en
Windows XP installations CD først - og bruger denne at installere fra.

Se. f.ek.s
http://www.dailyrush.dk/hardware/features/guides/871/

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : lobe

Dato : 29-01-06 18:26

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
på en
> Windows XP installations CD først - og bruger denne at installere fra.

Nu virker det !

Jeg takker for hjælpen.

MVH Benny

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 29-01-06 16:57

"Benny Henriksen" <lobe@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det kan jeg ikke! Når jeg starter nyinstallationen af XP Pro, kan
> Windows kun finde 137Gb harddisk der ikke er partitioneret.

Er det ikke også rigeligt til et C: drev ?
Jeg ville nok vælge kun at lave et C drev på måske 20-30 GB
og glemme resten da jeg vil tro de dukker frem så du installere
SP2 f.eks. Så kan du via diskhåndtering partionere resten.