hjælp til fejltydning
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 04-03-06 21:42

Hejsa,

får en fejl her http://www.copenhagenchess.dk/?cat=1 (klippet ind i bunden
her)

I filen den henvises til (category.php) står der i linje 9: <?php
require('post.php'); ?>

I den fil står der:

<?php the_date('','<h2>','</h2>'); ?>

<h3 class="storytitle"><a href="<?php the_permalink() ?>"
rel="bookmark"><?php the_title(); ?></a></h3>
&#8212; <?php the_author() ?> @ <?php the_time() ?> <?php
edit_post_link(__('Edit This'));?></div>

<?php the_content(__('(more...)')); ?>

<?php wp_link_pages(); ?>
<!--
<?php trackback_rdf(); ?>
-->
<?php comments_popup_link(__('Comments (0)'), __('Comments
(1)'), __('Comments (%)')); ?>

<?php comments_template(); // Get wp-comments.php template ?>

-----------------------------
Fejlen er:

Warning: main() [function.main]: open_basedir restriction in effect.
File(/post.php) is not within the allowed path(s):
(/home/web/sth86903:/var/tmp:/usr/local/lib/php) in
/usr/home/web/sth86903/wp-content/themes/CollageEffect/category.php on line
9

Warning: main(post.php) [function.main]: failed to open stream: Operation
not permitted in
/usr/home/web/sth86903/wp-content/themes/CollageEffect/category.php on line
9

Fatal error: main() [function.require]: Failed opening required 'post.php'
(include_path='.:') in
/usr/home/web/sth86903/wp-content/themes/CollageEffect/category.php on line
9
----------------------

ras

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 04-03-06 22:26

rasmus.carlsen wrote:
> [...]
> (include_path='.:') in
> /usr/home/web/sth86903/wp-content/themes/CollageEffect/category.php on line

Den sidste fejlmeddelelse er den mest spændende af fejlmeddelelserne.
Den fortæller, at filen post.php ikke kan findes, da den ikke ligger i
det dir, du har specificeret i require('post.php') - hvilket vil sige
samme dir, som category.php - og den kan heller ikke findes i de dirs,
der er specificeret i din include_path, hvilket i dit tilfælde er . (som
er det dir, hvor det 'nuværende' php script ligger).

Det hurtigste er at lægge post.php i samme dir som category.php. Det er
desuden også det, der vil virke flest steder, da det ikke er sikkert, at
du kan få lov til at ændre på include_path.

--
Rasmus Grouleff

"Ten beers are fun - one is just plain stupid"

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 04-03-06 22:29

"Rasmus Grouleff" <spammelikecrazy@nerdd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> desuden også det, der vil virke flest steder, da det ikke er sikkert, at
> du kan få lov til at ændre på include_path.

- ja det er sgu mystisk for post.php ligger sgu i samme dir som category.php

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-06 23:24

rasmus.carlsen skrev:

> - ja det er sgu mystisk for post.php ligger sgu i samme dir som category.php

Jeg har et par gætterier.

På fejlsiden står der bl.a.:

   File(/post.php) is not [...]

Er det "/post.php" du prøver at onkludere?

Når man aktiverer dit link, får man fat i en indexfil. Hvis den
kalder category.php i en undermappe, kan det ske at
category.php's kald til den næste fil udgår fra roden og derfor
fejler (jeg ved det ikke)?

--
Bertel

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 04-03-06 23:48

> Jeg har et par gætterier.

- og du gætter helt sikkert bedre end mig, for jeg aner faktis ikke rigtigt,
hvad det er, jeg roder med ...

> På fejlsiden står der bl.a.:
>
> File(/post.php) is not [...]
>
> Er det "/post.php" du prøver at onkludere?

- i filen category står der: <?php require('post.php'); ?> og altså ikke
nogen skråstreger ...

> Når man aktiverer dit link, får man fat i en indexfil. Hvis den
> kalder category.php i en undermappe, kan det ske at
> category.php's kald til den næste fil udgår fra roden og derfor
> fejler (jeg ved det ikke)?

- heller ikke mig, men jeg kigger lige på det.

ras

Fra : Bent Stigsen

Dato : 05-03-06 17:45

Saturday 04 March 2006 21:42, rasmus.carlsen wrote:
[snip]
> I filen den henvises til (category.php) står der i linje 9: <?php
> require('post.php'); ?>
[snip]
> [...]
> (/home/web/sth86903:/var/tmp:/usr/local/lib/php) in
> /usr/home/web/sth86903/wp-content/themes/CollageEffect/category.php on
[snip]

http://dk.php.net/manual/en/features.safe-mode.php#ini.open-basedir

/Bent

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 05-03-06 19:13

"Bent Stigsen" <ngap@thevoid.dk> skrev i en meddelelse

> http://dk.php.net/manual/en/features.safe-mode.php#ini.open-basedir

- ok, det ligger jo lidt i tråd med ovenstående. Det mystisk er jo, at filen
post.php netop ligger i samme mappe som category.php. Faktisk ligger alle
filerne i samme mappe.

ras

Fra : Bent Stigsen

Dato : 05-03-06 20:24

Sunday 05 March 2006 19:13, rasmus.carlsen wrote:

> [...]
>
> - ok, det ligger jo lidt i tråd med ovenstående. Det mystisk er jo, at
> filen post.php netop ligger i samme mappe som category.php. Faktisk ligger

Kan godt være det virker mystisk, men det er den fejl du får.

Den (php) tror category.php ligger i
"/usr/home/web/sth86903/wp-content/themes/CollageEffect/", derfor leder den
efter post.php i samme directory, og da "/home/web/sth86903" er angivet i
open_basedir giver den fejlen.

Jeg ville kigge på hvad forskellen er på "/usr/home/web/sth86903/" og
"/home/web/sth86903/".

/Bent

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 05-03-06 20:29

> Kan godt være det virker mystisk, men det er den fejl du får.

- hehe ja ...

> [...]
> open_basedir giver den fejlen.
>
> Jeg ville kigge på hvad forskellen er på "/usr/home/web/sth86903/" og

- det begynder at give lidt mening for mig. ja gad vide hvad forskellen er
på de to stier ... og gad vide hvor man ændrer i den open_basedir.

ras

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 05-03-06 20:50

rasmus.carlsen wrote:
> "Bent Stigsen" <ngap@thevoid.dk> skrev i en meddelelse
>
> - det begynder at give lidt mening for mig. ja gad vide hvad forskellen er
> på de to stier ... og gad vide hvor man ændrer i den open_basedir.

Mit bedste bud er, at /home er et symbolsk link til /usr/home, og det
burde ikke have noget at sige, når det handler om includes i PHP.

Mit bud er baseret på, at serveren kører på en FreeBSD box, og der er
/home som default et symlink til /usr/home.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 05-03-06 23:07

> Mit bud er baseret på, at serveren kører på en FreeBSD box, og der er
> /home som default et symlink til /usr/home.

- den kører mig bekendt op e´n FreeBSD ... ´hvordan ændrer man det? Eller
kan man "requiere" på en anden måde?

ras

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 05-03-06 19:17

"Bent Stigsen" <ngap@thevoid.dk> skrev i en meddelelse

> http://dk.php.net/manual/en/features.safe-mode.php#ini.open-basedir

- jeg kan kopiere indholdet af post.php direkte ind i ategory.php i stedet
for linjen: <?php require('post.php'); ?> og så virker det (men skaber en
anden lille fejl).

ras

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 06-03-06 23:17

problemet løst:

<?php require('post.php'); ?>

skulle erstattes til:

<?php require(TEMPLATEPATH . '/post.php'); ?>

ras