Problemer med PHP billedgalleri på webhote~
Fra : Kasper Garnæs

Dato : 01-03-06 22:41

Hej alle,

Jeg har på det seneste døjet med problemer med at få et simpelt PHP
billedgalleri (fx. www.zenphoto.org og www.thefilebrowser.com) til at
køre ordenligt på mit webhotel. Der opstår problemer, når PHP skal
i gang med at behandle billederne, generere thumbnails etc., og jeg
får følgende fejl:

"Fatal error: Allowed memory size of 8388608 bytes exhausted (tried to
allocate 9088 bytes) in [...]"

Så vidt jeg kan se er 8M blevet PHP default, men det kommer man jo
ikke langt med, når jeg gerne vil uploade fotos direkte fra kameraet.
Needless to say er det ikke muligt at sætte memory_limit vha.
ini_set() eller .htaccess.

Derfor: Er der nogen, der kender til et webhotel, hvor man kan få et
højere memory_limit?

På forhånd tak,
Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-06 23:37

Kasper Garnæs skrev:

> Så vidt jeg kan se er 8M blevet PHP default, men det kommer man jo
> ikke langt med, når jeg gerne vil uploade fotos direkte fra kameraet.

Hvorfor ikke? Prøver du da at beholde alle billederne i
hukommelsen på én gang?

--
Bertel

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 02-03-06 00:33

> Hvorfor ikke? Prøver du da at beholde alle billederne i
> hukommelsen på én gang?

Et moderne digitalkamera leverer billeder i omkr. 4-8 megapixels, de fylder
temmelig meget mere end 8MB ukomprimeret...

Martin Kaltoft

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 02-03-06 00:38

Martin Kaltoft wrote:
> Et moderne digitalkamera leverer billeder i omkr. 4-8 megapixels, de fylder
> temmelig meget mere end 8MB ukomprimeret...

Det er så heller ikke den smarteste løsning at uploade billeder, der
ikke har været igennem en gang billedbehandling først ;)

--
Rasmus Grouleff

"Ten beers are fun - one is just plain stupid"

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 02-03-06 02:31

> Det er så heller ikke den smarteste løsning at uploade billeder, der
> ikke har været igennem en gang billedbehandling først ;)

Hvorfor det? Hvis man blot vil vise nogle billeder man har taget er det da
nemmere bare at uploade, istedet for at skulle have dem alle igennem et
billedbehandlingsprogram først...

Martin Kaltoft

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 02-03-06 07:04

Martin Kaltoft wrote:
> Hvorfor det? Hvis man blot vil vise nogle billeder man har taget er det da
> nemmere bare at uploade, istedet for at skulle have dem alle igennem et
> billedbehandlingsprogram først...

Præcis - det gælder især, når vi taler et point-and-shoot, der
bruges af personer, der ikke kender til digital billedbehandling. For
dem skal processen gerne være:

1. Tag billeder
2. Tilslut kameraet til computeren
(Vent på at billederne automatisk bliver uploadet - i det her
tilfælde vha. FTP)
3. Se billederne på i webgalleriet.

Anyhow - tak fordi I bekymrer jer om rimeligheden bag min tankegang,
men det var nu engang ikke det, mit spørgsmål gik på :).

/Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-06 07:30

Kasper Garnæs skrev:

> Præcis - det gælder især, når vi taler et point-and-shoot, [...]

Er 8 MB så ikke at skyde gråspurve med kanoner? Kan kameraet ikke
sættes til at tage billeder med mindre opløsning?

> Anyhow - tak fordi I bekymrer jer om rimeligheden bag min tankegang,
> men det var nu engang ikke det, mit spørgsmål gik på :).

Nej, men somme tider har folk lagt sig fast på en uhensigtsmæssig
løsning på et problem, og så er det mere effektivt at klarlægge
det egentlige behov end at give det direkte, tekniske svar.

--
Bertel

Fra : Zilla

Dato : 02-03-06 09:03

> Derfor: Er der nogen, der kender til et webhotel, hvor man kan få et
> højere memory_limit?

Jeg mener at Surftown har en 25 MB grænse.

Zilla

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 02-03-06 11:36

> Er 8 MB så ikke at skyde gråspurve med kanoner? Kan kameraet ikke
> sættes til at tage billeder med mindre opløsning?

Så tager vi den lige igen, et billede på f.eks 2 megapixels i jpg fylder
måske 4-500 kb på computeren, men det er jo JPG komprimeret, hvis du skal
lave et thumbnail af det, skal det dekomprimeres til til RAM'en på
serveren. og her vil det fylde mere end 8MB.

Jeg har lige åbnet et billede fra mit gamle 1.3 megapixel kamera, og det
fylder 9.42mb ukomprimeret, så det behøver ikke være ret store billeder før
du ramler ind i PHP's 8mb memory limit.

Martin Kaltoft

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 02-03-06 12:29

On 01-03-2006 22:41 Kasper Garnæs wrote:
> Derfor: Er der nogen, der kender til et webhotel, hvor man kan få et
> højere memory_limit?

Hos Web10 kan man købe sig til 16MB for 9,- ekstra om måneden.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Martin

Dato : 02-03-06 18:13

Kasper Garnæs wrote:
> [...]
> ini_set() eller .htaccess.
>
> Derfor: Er der nogen, der kender til et webhotel, hvor man kan få et

Bare for at svare på dit spørgsmål :)

Så jada, der findes en del :)

Dem som jeg kender der har det største memory_limit er NX.dk, det er
ikke et sted jeg ville bruge til noget professionelt eller lign. Men
hvis det er privat, så er det vel fint :)

NX.dk koster 25,- pr måned - med en memory_limit på 120mb, eller det
havde de engang, hvad den er ligenu, må du bare spørge dem om :)

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 03-03-06 00:00

Tak for forslagene og specielt til Martin at forklare de tekniske
aspekter bag spørgsmålet :).

Jeg tror, jeg vil se nærmere på Surftown. Ved at sammenligne deres
support
(http://support.global.surftown.com/index.php?group=DK&language=Danish&st_shopid=500000&_a=knowledgebase&_j=questiondetails&_i=303)
og PHP dokumentationen (http://dk.php.net/manual/da/ini.php#ini.list)
ser det ud til, at man selv kan sætte memory_limit selv gennem
..htaccess, så det burde vel i princippet kunne give mig al den
hukommelse, jeg har brug for.

Zilla, jeg ville sætte stor pris på, hvis du kan af/bekræfte dette.

/Kasper

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 04-03-06 12:33

Kasper Garnæs wrote:

> [...]
> ser det ud til, at man selv kan sætte memory_limit selv gennem
> .htaccess, så det burde vel i princippet kunne give mig al den

Jeg har selv undersøge det, og det *er* muligt at sætte memory_limit
gennem .htaccess hos Surftown. En kort test viste at 50M i hvert
tilfælde var muligt.

/Kasper