Ugedag ud fra dato
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 01-03-06 15:43

Hej Gruppe

Jeg hiver en dato ud fra en database i 3 dele
dato med 2 cifre, måned med 2 cifre og årstal med 4 cifre.

Kan jeg ud fra enten den resulterende streng eller fra en af delene finde ud
af hvilken ugedag der er tale om?

Og både www.php.net og Google kan ikke umiddelbart hjælpe mig - eller også
stirrer jeg mig blind på noget andet

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Gearløs

Dato : 01-03-06 15:55

> [...]
> dato med 2 cifre, måned med 2 cifre og årstal med 4 cifre.
>
> Kan jeg ud fra enten den resulterende streng eller fra en af delene finde

Ja du kan. Idet jeg går ud fra ugedagen skal skrives på dansk, er
fremgangsmåden:
1) lav et timestamp af din dato med mktime:
http://dk.php.net/manual/da/function.mktime.php

2) Brug strftime til at udskrive din dato og ugedag som det ønskes:
http://dk.php.net/manual/da/function.strftime.php

-Venligst,
Mathias

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 02-03-06 02:55

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://dk.php.net/manual/da/function.mktime.php
>
> 2) Brug strftime til at udskrive din dato og ugedag som det ønskes:

Super! Det virker. Sparker lige mig selv over benet for ikke at have set den
løsning.
Det var den første omskrivning med mktime jeg havde misset.
Nu laves det originale input om med
$lavdato = mktime(0,0,0,$maaned,$dato,$aar);
$ugedag = strftime("%u", $lavdato);
og med den korrekte set_locale virker det jo som en drøm.
Bortset fra at hvis jeg vil have ugedagen navn (med %A) står det med småt.
Det har jeg så klaret med en switch.
Tak for hjælpen

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 01-03-06 15:48

Ole Gaarde Kristensen wrote:
> [...]
> dato med 2 cifre, måned med 2 cifre og årstal med 4 cifre.
>
> Kan jeg ud fra enten den resulterende streng eller fra en af delene finde ud

Du må starte med at parse den med f. eks.

http://dk.php.net/manual/en/function.gmmktime.php

Og så hælde den igennem f. eks.

http://dk.php.net/manual/en/function.strftime.php

> Og både www.php.net og Google kan ikke umiddelbart hjælpe mig - eller også
> stirrer jeg mig blind på noget andet

Kig på datofunktioerne. Så stirrer du dig i hvert fald blind på det rigtige.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 02-03-06 02:50

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Du må starte med at parse den med f. eks.
>
> http://dk.php.net/manual/en/function.gmmktime.php

De var faktisk parset i forvejen.

> Og så hælde den igennem f. eks.
>
> http://dk.php.net/manual/en/function.strftime.php

Nemlig.

> Kig på datofunktioerne. Så stirrer du dig i hvert fald blind på det
rigtige.

Ja det troede jeg også i første omgang, og det vist sig da også at det var
der hunden lå begravet. Jeg må overveje at få linser så jeg kan se ud til
glassene
Tak for hjælpen.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Kasper

Dato : 02-03-06 19:25

Ole Gaarde Kristensen skrev:
> Jeg hiver en dato ud fra en database i 3 dele
> dato med 2 cifre, måned med 2 cifre og årstal med 4 cifre.

Hvis du bruger MySQL:

SELECT
UNIX_TIMESTAMP(dato_felt) AS dato

Derefter bruger du bare \"date()\".

Kasper Johansen

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 03-03-06 04:59

"Kasper" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du bruger MySQL:
>
> SELECT
> UNIX_TIMESTAMP(dato_felt) AS dato
>

> Derefter bruger du bare \"date()\".

Det gør jeg så ikke i dette tilfælde - altså bruger timestamp. Men tak
alligevel - jeg skal skrive mig den bag øret.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 06-03-06 00:24

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> wrote in message

> Det gør jeg så ikke i dette tilfælde - altså bruger timestamp.

Det behøver du skam heller ikke - at bruge UNIX_TIMESTAMP() på datoen giver
bare et timestamp direkte fra databasen så du slipper for dit
mktime()-halløj.

Mvh. Jonas

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-03-06 17:53

"Jonas Delfs" <jonas@NOSPAMdelfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
giver
> bare et timestamp direkte fra databasen så du slipper for dit

Det må jeg straks have læst noget mere på. Det lyder smartere end min
metode. Tak for tippet

Ole Gaarde Kristensen