Tilmelding til fest på hjemmeside
Fra : Mickey Rasmussen

Dato : 01-03-06 11:04

Hej alle sammen!
Jeg står for at skal arrangere en fest for cirka 1700 personer,
og det er lidt svært at skrive emails til dem alle sammen! Derfor
søger jeg nu hjælp hos jeg vise folk!
Jeg skal have lavet en simpel side, med en login-menu, og når man
så kommer ind skal man kunne tilmelde sig festen, og læse om
festen osv. Så ville det heller ikke være dårligt hvis jeg kunne
lave et nyheds-mail system som sender til alle tilmeldte.
Nogen der evt. ved hvor jeg finder hjælp, eller som vil hjælpe
mig? Kan godt selv det grundlæggende html, og der skal ikke gøre
ret meget ud af designet, så det er kun det jeg har problemer med

Håber virkelig virkelig meget i vil hjælpe mig
På forhånd tak
Mickey E. Rasmussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jeppe Bundsgaard

Dato : 01-03-06 13:51

Hej Mickey
Jeg vil anbefale dig at bruge et Content Management System der kan
det. Mere specifikt vil jeg anbefale det jeg udvikler:
www.smartsitepublisher.dk - men kig dig evt. omkring efter CMS-er.
Der er mange af dem som kan meget forskelligt.

Med et CMS (som kan det! kan du oprette en formular til
tilmelding uden at programmere den mindste smule. Du kan lave
nyhedsbrev osv. Så kan du koncentrere dig om indholdet og overlade
teknikken til teknikken.
Mvh
Jeppe Bundsgaard

Fra : Mickey Rasmussen

Dato : 02-03-06 21:51

Hej Jeppe...
Lyder ikke som nogen dum ide, men er også selv lidt interresseret i
at lære kodningen, så derfor ville det være en "god" udfordring selv
at kode den.

Fra : Jesper H

Dato : 07-03-06 09:48

Hej Mickey

Det lyder spændende, og jeg kan godt se din pointe i at du gerne vil
lære PHP selv - også selvom Jeppe har ret i, at det kan være en god
ide med et CMS-system, specielt hvis det skal bruges meget snart

HVIS du nu alligevel gerne vil lave det selv, vil jeg foreslå dig at
kigge på følgende emner:
1. Login: Dette kan eksempelvis laves med SESSIONS. Kort fortalt er
sessions en slags cookies (som dog rent teknisk kommer til at ligge på
serveren, noget sjovt noget, men det virker). Du kan læse noget om
sessions her: http://dk.php.net/manual/en/ref.session.php . Der er
både nogle simple eksempler også sådan, samt en liste over de
forskellige funktionsnavne. Klik lidt rundt i dem, så finder du
beskrivelser og eksempler med dem. Alternativt kan du søge på google
med noget i retning af "php session login" måske.
2. Tilmelding 1/2: Her skal du lave en form i html, hvor brugerne kan
indtaste de oplysninger, der skal bruges til festen. Disse info sendes
til en (evt. anden) side, hvor du kan indlæse dem vha. f.eks.
$_REQUEST['navn'] (hvis navnet på formens felt er navn). Du bør nok
også verificere om dataene er gyldige.
3. Tilmelding 2/2: Når så dataene er hentet ind (og verificeret),
skal du have dem lagret. Jeg plejer at bruge en mySQL database, hvilket
php også støtter ganske flot. Du kan læse lidt om det og se
eksempler her på http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-query.php
, eller søge på google om php og mysql. Du får i alt fald brug for
at kunne lagre brugerens e-mail-adresser, hvis du skal kunne sende
mails til dem
4. Mails: Når du skal sende mails til alle de registrerede
fest-deltagere, kan du eksempelvis vælge at trække alle
e-mail-adresserne ud af mysql-databasen, og så kopiere dem ind i dit
foretrukne e-mail-program. Meeeen, man kunne jo også (i alt fald for
træningens skyld) vælge at bruge PHP's egen mail-funktion:
http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php . Man kan både lave
rent-tekst-mails og html-mails, osv., så det er jo vældigt.

Jeg tror du har noget af en udfordring for dig, hvis du ikke har
prøvet PHP før, men der er masser at lære i dit projekt, og det er
skam ikke umuligt. Hvis du vil have mere specifik hjælp til det, må
du nok dele det op i lidt mere specifikke spørgsmål herinde, så er
der lettere at svare på. Folk herinde plejer at være rigtigt flinke
til at svare på det

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Mickey Rasmussen

Dato : 07-03-06 21:31

Du har ikke noget på dansk vel? Er ikke sindssyg stærk i engelsk... eller
måske andre der har?

Fra : Jesper H

Dato : 07-03-06 21:43

Hmm, desværre nej, ikke andet end hvad du også kan finde på
google.dk. Men håber du kan uddrage nogle nøgleord ud af de ting, jeg
har skrevet, som du så kan søge på.

Men ellers er der jo her en fremragende chance til at få trænet sit
engelsk

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/