Tælle forekomster i en fil samt sætte fore~
Fra : Mads Madsen

Dato : 23-02-06 22:03

Hej Gruppe
Jeg skal have lavet en funktion der kan tælle forekomster i en fil
samt sætte forekomsterne i rækkefølge.

Filens indhold ser således ud:

Ib
Peter
Rene
Grethe
Peter
Ib
Peter
Peter
Peter

funktionen skulle så kunne finde ud af at:
5 Peter
2 Ib
1 Grethe
Altså både finde ud af forekomster og derefter sætter dem i
rækkefølge.

Jeg ved ikke om det er følgende funktion jeg skal have fat i
"array_count_values", men kan ikke rigtig komme videre

Håber på lidt spark-igang-hjælp

Mvh Mads

Fra : Per Thomsen

Dato : 24-02-06 01:28

Mads Madsen wrote:
> [...]
>
> Jeg ved ikke om det er følgende funktion jeg skal have fat i
> "array_count_values", men kan ikke rigtig komme videre

Noget i denne stil måske:

$file = file('filnavn.txt');

foreach($file as $line) {
if( isset($names[$line]) ) {
$names[$line]++;
}
else {
$names[$line] = 0;
}
}

asort($names);

foreach($names as $name => $count ) {
echo $count.' '.$name.'<br/>'."\n";
}

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Bent Stigsen

Dato : 24-02-06 01:54

Mads Madsen wrote:
> Hej Gruppe
> Jeg skal have lavet en funktion der kan tælle forekomster i en fil
> [...]

//indlæs fil i array
$arr_names = file('navne.txt');

//fjern return-tegn i enden
$arr_names = array_map('rtrim', $arr_names);

> [...]
> 2 Ib
> 1 Grethe
> Altså både finde ud af forekomster og derefter sætter dem i

//optælling på værdier
$arr_name_count = array_count_values($arr_names);

//Har vi en Rene?
if (isset($arr_name_count['Rene'])) {
//ham vil vi ikke kendes ved
$arr_name_count['Rene'] = 0;
//fjern null-værdier
$arr_name_count= array_filter($arr_name_count);
}

//sorter array i reverse orden
arsort($arr_name_count);

//se hvad det mon blev til
print_r($arr_name_count);

> Jeg ved ikke om det er følgende funktion jeg skal have fat i
> "array_count_values", men kan ikke rigtig komme videre
>
> Håber på lidt spark-igang-hjælp

print_r er en god en at ha', hvis du ikke lige ved om tingene ser
rigtigt ud. Så er det bare at prøve sig frem.

/Bent

Fra : Mads Madsen

Dato : 24-02-06 09:30

Per Thomsen skrev:

> Noget i denne stil måske:

> [...]

Ovenståene ligner noget jeg kan bruge - har dog lavet om i linje 10
før stod der 0 hvor der nu står 1 samt linje 15 så den sorter efter
$count i stedet for name, hvilket virker som jeg gerne vil have men den
kommer samtidig med en fejlmeddelse:
Warning: asort() expects parameter 1 to be array, null given in
/home/sv_pokerfundk/test/test1.php on line 17
4 Peter
2 Grethe
1 Ib

<?
$file = file('array.txt');

foreach($file as $line) {
if( isset($names[$line]) ) {
$names[$line]++;
}
else {
$names[$line] = 1;
}

}

asort($count);

foreach($names as $name => $count ) {
echo $count.' '.$name.'<br/>'."\n";

}
?>

Fra : Per Thomsen

Dato : 24-02-06 17:52

Mads Madsen wrote:
> [...]
[klip]

> [...]
> kommer samtidig med en fejlmeddelse:
> Warning: asort() expects parameter 1 to be array, null given in
> /home/sv_pokerfundk/test/test1.php on line 17

Det er rigtig nok at der skulle stå 1 og ikke 0, men den anden linje,
skulle du bare have ladet være, så tror jeg du ville få det forventede
resultat.

Læg mærke til at jeg bruger navnene som nøgler i array'et, og asort
sorterer array'et efter værdier _og_ bevarer associationen til nøglen.

NB! Grunden til at du får en fejl er at $count, slet ikke findes på
linje 15.

MVH Per Thomsen,
<http://www.pert.dk/>

Fra : Mads Madsen

Dato : 25-02-06 19:18

Kan jeg på nogen måde få nedenstående kode til at sorter således
at det flest antal forekommende navne står øverst osv.
array.txt indeholder:
Grethe
Peter
Peter
Peter
Peter
Grethe
Ib

Så tabellen kommer til at se således ud:

--------------------------------------
| 4 | Peter |
--------------------------------------
| 2 | Grethe |
--------------------------------------
| 1 | Ib |
--------------------------------------

pt ser den således ud:

--------------------------------------
| 2 | Grethe |
--------------------------------------
| 4 | Peter |
--------------------------------------
| 1 | Ib |
--------------------------------------

style="border-collapse: collapse" width="300" id="table1"
bordercolorlight="#000000" bordercolordark="#000000">
<?

$file = file('array.txt');

foreach($file as $line) {
if( isset($names[$line]) ) {
$names[$line]++;
}
else {
$names[$line] = 1;
}

}

//asort($name);

foreach($names as $name => $count ) {

echo "<td height=40 width=80>$count</td>";
echo "<td height=40 width=220><p align=center$name</td>";
echo "</tr>";

// echo $count.' '.$name.'<br/>'."\n";

}

?>

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-02-06 19:51

On 25 Feb 2006 10:17:36 -0800, "Mads Madsen" <mazmazen@gmail.com> wrote:

>Kan jeg på nogen måde få nedenstående kode til at sorter således
>at det flest antal forekommende navne står øverst osv.
>array.txt indeholder:
>Grethe
>Peter
>Peter
>Peter
>Peter
>Grethe
>Ib
>
>Så tabellen kommer til at se således ud:

> [...]

Denne linie skal i hvert fald ikke kommenteres ud som du har gjort og så
skal den ændres til:

asort($names, SORT_NUMERIC);

Hvis ikke andet argument er SORT_NUMERIC så sorterer den efter alfabetet
og så vil 11 f.eks komme før 2.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/