p:first-letter
Fra : Cifly

Dato : 04-03-06 19:52

p:first-letter er defineret i mit design, men forskellige steder, skal denne
regel ikke virke *selvom* det er et <p> element.

Har forsøgt med en "p.normal" og derefter forskellige egenskaber og værdier,
men lige lidt hjalp det.

Har i et godt bud?

--
Venlig hilsen
www.flygenrings.dk

"Sometimes when you lose, you win" - Robin Williams "What dreams may come"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-03-06 20:04

Cifly wrote:

> Har i et godt bud?

Ja, kom med et link til problemet, så vi ikke skal gætte os frem.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Cifly

Dato : 05-03-06 07:24

Erik Ginnerskov wrote:

> Ja, kom med et link til problemet, så vi ikke skal gætte os frem.

Ingen grund til at gætte. Blot give et hint om, hvilken løsning der
tilgodeser den ide jeg ønsker at udføre.

Jeg udtrykker mig måske ikke tydeligt nok.

Jeg ønsker at alle mine afsnits første bogstav, skal tilføjes et uncial, med
undtagelse af nogen få steder.

Som det er med first-letter, bliver *alle* afsnit nu formateret med uncial,
uden mulighed for at fravælge det. Jeg har i hvertfald ikke været i stand
til, at finde en løsning. Og det er dér jeg forsøger at trække på jeres
massive viden , så jeg fx kan definere en CSS egenskab der formatere et

Hvis det kunne lade sig gøre, skal jeg blot tilføje en class til de afsnit,
der ikke skal formateres med uncial.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-03-06 20:47

Cifly wrote:
> [...]
> regel ikke virke *selvom* det er et <p> element.
>
> Har forsøgt med en "p.normal" og derefter forskellige egenskaber og værdier,

p.first:first-letter

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Cifly

Dato : 05-03-06 07:16

Jørgen Farum Jensen wrote:

> p.first:first-letter

Udmærket løsning. Dog ikke helt hvad jeg havde i tankerne.

Ideen var, at foretage så få ændringer manuelt som muligt. På denne vis,
skal alle afsnit tilføjes en class parameter og kun få afsnit uden, så de
bliver "normale".

Giver lidt mere arbejde, men ok - en plausibel løsning. Tak

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-03-06 09:23

Cifly skrev:

> Ideen var, at foretage så få ændringer manuelt som muligt. På denne
> vis, skal alle afsnit tilføjes en class parameter og kun få afsnit
> uden, så de bliver "normale".

Det bestemmer du da selv. Hvis du nu skriver:

p:first-letter {
   font-size: 2em;
   color: blue;
}

p.std:first-letter {
   /* Nulstil til "normale" værdier */
   font-size: 1em;
   color: black;
}

- kan du have first-letter/uncialer på alle almindelige afsnit, bortset
fra dem du giver klassen std.

NB: Så vidt jeg husker har IE en fejl der gør det nødvendigt at huske
mellemrum mellem first-letter (el. first-line) og tuborgklammen. Tjek
evt. selv, men jeg mener ikke at p.foo.first-letter{ ... } virker i IE.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-03-06 02:19

On Sun, 05 Mar 2006 08:22:50 GMT, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>NB: Så vidt jeg husker har IE en fejl der gør det nødvendigt at huske
>mellemrum mellem first-letter (el. first-line) og tuborgklammen. Tjek
>evt. selv, men jeg mener ikke at p.foo.first-letter{ ... } virker i IE.

Det ser ud til, at du har husket rigtigt

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-03-06 02:22

On Sat, 4 Mar 2006 19:51:32 +0100, "Cifly"
<flygenring@SLETpostkasse.net> wrote:

> [...]
>regel ikke virke *selvom* det er et <p> element.
>
>Har forsøgt med en "p.normal" og derefter forskellige egenskaber og værdier,

Hvis der er en regelmæssighed i det, fx at der kun skal være det
første afsnit efter en overskrift, kunne man i princippet bruge:

h1 + p:first-letter {
font-size:2em;
color:red;
}

- "i princippet" betyder i denne sammenhæng, at det ikke virker i IE6,
så i praksis er det ikke så brugbart.

Virker det monstro i IE7?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Cifly

Dato : 06-03-06 11:22

Jørn Andersen wrote:

> [...]
> color:red;
> }
>
> - "i princippet" betyder i denne sammenhæng, at det ikke virker i IE6,

Nå ja. Det var da også en mulighed.

> Virker det monstro i IE7?

Såvidt jeg kan forstå, har MS oppet sig en del i den nye version. Men om
lige præcis denne løsning er understøttet, det kunne være interessant at
vide.

Fra : Frank Olieu

Dato : 06-03-06 23:24

_Cifly_ skrev | wrote | écrivit (06-03-2006 11:21):

> Jørn Andersen wrote:
<snip>
> [...]
<snip>
<snip>
> Men om lige præcis denne løsning er understøttet, det kunne være
> interessant at vide.

Har lige prøvet... det virker i IE7 beta2!

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank