no scrolling
Fra : palle

Dato : 26-02-06 18:50

Hej gruppe....

Kan man få "scrolling=no" uden at bruge frames ?
således at en tekst forneden kun vises skærmformater over 800 x 600

Hilsen
Palle

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-02-06 19:55

palle skrev:

>Kan man få "scrolling=no" uden at bruge frames ?

I din css:

body {overflow: hidden}
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-06 22:20

"palle" <palle@java-spil.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe....
>
> Kan man få "scrolling=no" uden at bruge frames ?
> således at en tekst forneden kun vises skærmformater over 800 x 600

Ehm hvad går det lige ud på? Du kan aldrig vide med sikkerhed hvor meget af
siden en bruger kan se i sin browser. Og du kan ej heller vide hvor meget
dit indhold fylder, hvis brugeren eksempelvis skalerer teksten.

Mit råd er derfor at du bør undgå dette, med mindre du har en_meget_god
grund, som jeg ikke lige kan forestille mig hvad skulle være

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-02-06 18:21

palle wrote:

> således at en tekst forneden kun vises skærmformater over 800 x 600

Hvad så med dem, hvis skærm bare ikke kan komme op i højere opløsning end
800×600 px? Må de ikke se resten af siden?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : palle

Dato : 02-03-06 10:41

Erik skrev

> Hvad så med dem, hvis skærm bare ikke kan komme op i højere opløsning end
> 800×600 px? Må de ikke se resten af siden?

Det er ikke så meget hvilket skærmformat man kører, men mere princippet at
man kan fjerne eller "låse" scrollbar det ville jo være rart hvis der fantes
noget i lig med at styre farverne i scrollbar.
Jeg kan ikke anvende scrollbar i samme farve som baggrund da det er en
grafisk baggrund.
og jeg kan heller ikke anvende en windows popup site uden scroll.

Hilsen
Palle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-06 10:58

palle skrev:

> Det er ikke så meget hvilket skærmformat man kører,

Men du svarer ikke på spørgsmålet: Hvad skal man gøre på din side
hvis du forhindrer scroll og man ikke kan læse hele teksten?

> men mere princippet at man kan fjerne eller "låse" scrollbar
> det ville jo være rart hvis der fantes noget i lig med at
> styre farverne i scrollbar.

Det er en skidt idé at styre andres redskaber. Rullebjælken er en
jeg skal bruge, og derfor har jeg slået det fra at du eller andre
kan designe den. Du kan godt låse den, men så tager det kun 0,3
sekunder inden jeg forlader din side.

> Jeg kan ikke anvende scrollbar i samme farve som baggrund da
> det er en grafisk baggrund.

Det næste bliver måske at du vil stille om på mit browsertema så
farverne passer til dit design?

Bare der ikke en dag kommer en snigende og maler min monitor ...

--
Bertel

Fra : palle

Dato : 02-03-06 19:16

Bertel skrev....

> Det er en skidt idé at styre andres redskaber.

Jeg bruger i dag en site med et framesæt, og i skjul af dette har jeg ud
over meta tags en del søger-robots optimering i form af teskt - links
o.s.v
Jeg vil gerne have fjernet framesættet, og stadig bibeholde min "besked"
til
søgerobottrne, og det skal jo selvfølgelig være udenfor det normale
skærmbillede.

Hilsen
Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 20:41

> Bertel skrev....

> Jeg bruger i dag en site med et framesæt, og i skjul af dette har jeg ud
> over meta tags en del søger-robots optimering i form af teskt - links
> o.s.v

Bare du selv tror på det virker.

> Jeg vil gerne have fjernet framesættet, og stadig bibeholde min "besked"
> til
> søgerobottrne, og det skal jo selvfølgelig være udenfor det normale
> skærmbillede.

Problemet er jo bare du aldrig ved hvor stor vinduet siden vises i, så det
er urealistisk. Noget andet er du næppe får meget ud af at lokke brugere ind
på et falsk grundlag. Det er dit indhold alene som tæller.

Fra : Kristian Thy

Dato : 02-03-06 22:30

Quoth palle:
> [...]
> Jeg vil gerne have fjernet framesættet, og stadig bibeholde min "besked"
> til søgerobottrne, og det skal jo selvfølgelig være udenfor det normale

Bemærk at det at vise ét indhold til brugeren og et andet til en
søgemaskine er imod Googles regler. Så lad være at brokke sig når du
bliver fjernet fra deres listing - søg evt. på "BMW doorway" for lidt
interessant læsning. Og tag så denne her bagefter:
http://www.google.com/contact/spamreport.html

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-03-06 19:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det næste bliver måske at du vil stille om på mit browsertema så
> farverne passer til dit design?

No problemo baby

> Bare der ikke en dag kommer en snigende og maler min monitor ...

Det er sørme heldigt, jeg har lige en dåse sort spraymaling, det vil se
vildt godt ud sammen med den mørke pink, jeg bruger i mit nye layout. Det
fikser jeg på søndag.

Og de der rulle dimser skal selvfølgelig stå skråt på skærmen, for det er
vildt kedeligt, at man kun kan gå op og og til siden og tilbage

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-03-06 18:30

palle wrote:
> Erik skrev

Det ville du ikke svare på?

> Jeg kan ikke anvende scrollbar i samme farve som baggrund da det er en
> grafisk baggrund.

Lad dog være med at ville bestemme, hvordan brugerens værktøj skal se ud.

http://html-faq.dk/2023.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : palle

Dato : 02-03-06 20:06

Hej Erik.

> Hvad så med dem, hvis skærm bare ikke kan komme op i højere
> opløsning end 800×600 px? Må de ikke se resten af siden?
>
> Det ville du ikke svare på?

Jo da... Hjemmesiden bliver tilpasset skærmen.
Bl.andet ved at bruge
window.moveTo(0,0)
window.resizeTo((screen.width-variabel),(screen.height-variabel);
Således siden vises i fuld skærmstørrelse, men er designet til 800x600
alt over denne opløsning skulle så bare være baggrung rundt omkring.

Hilsen
Palle

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-06 23:35

palle skrev:

> Bl.andet ved at bruge
> window.moveTo(0,0)
> window.resizeTo((screen.width-variabel),(screen.height-variabel);

Det har ingen effekt på mit system.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-03-06 01:36

palle wrote:

> Jo da... Hjemmesiden bliver tilpasset skærmen.

Du skal ikke tilpasse din hjemmeide til en skærmstørrelse, som du alligevel
ikke kender. Det er helt forket opfattet. Hvad du skal interessere dig for
er den størrelse browservindue, dine brugere selv ønsker. Det gør du ved at
lade din side være fuldt fleksibel i både bredde (vandret scrollbar gøres
ikke nødvendig) og højde (ved at holde nallerne fra den lodrette scrollbar).

> window.moveTo(0,0)

Min browser (FF) tillader ikke en webside at flytte browservinduet rundt på
skærmen. Vinduet bliver stående, hvor jeg har anbragt det.

> window.resizeTo((screen.width-variabel),(screen.height-variabel);

Min browser (FF) tillader ikke en webside at ændre størrelsen på
browservinduet. Vinduet beholder den størrelse, jeg har givet det.

> Således siden vises i fuld skærmstørrelse, men er designet til
> 800x600 alt over denne opløsning skulle så bare være baggrung rundt
> omkring.

Din filosofi er helt afsporet. Lad brugeren selv bestemme størrelsen på sit
browservindue og lav din side, så den kan vises uden vandret scroll i alle
størrelser browservindue.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-03-06 21:17

"palle" <palle@java-spil.dk> writes:

> Jo da... Hjemmesiden bliver tilpasset skærmen.
> Bl.andet ved at bruge
> window.moveTo(0,0)
> window.resizeTo((screen.width-variabel),(screen.height-variabel);

Det virker *meget* dårligt i en MDA-applikation som Opera. Ligegyldigt
hvad du forsøger, så kan du ikke vise mere end applikationens
hovedvindue er indstillet til.
Ikke at jeg tillader sider at flytte eller resize vinduer. Det skal jeg
nok selv klare. Det kan man også instille Firefox til ikke at tillade.

> Således siden vises i fuld skærmstørrelse, men er designet til 800x600
> alt over denne opløsning skulle så bare være baggrung rundt omkring.

Hvis du har en kendt målgruppe (fx bare dig selv) og et formål med
det, så skulle det ikke være et problem (men så er det vel heller ikke
svært at fjerne scrollbaren).

Hvis du vil gøre siden offentligt tilgængelig, så er jeg bange for at
der er mange der vil gå igen meget hurtigt.

/L