<form> placeres hvordan?
Fra : jma

Dato : 24-02-06 22:44

Hej,

Jeg koder i php og forsøger at overholde html standarder nogenlunde. Til
det har jeg installeret et plugin i Firefox: HTML validator, baseret på
Tidy.

Jeg er ikke nogen expert i html og under mig over nogle fejl jeg får når
jeg laver en <form>:
1) ingen fejl:
   hvis jeg undlader at bruge colums og rows får jeg ingen fejl.
   se: http://jpeace.dk/devel/html/form_noerror.html

   til gengæld kan jeg ikke placere input felterne hvor jeg ønsker.

2) med fejl(men placeret efter ønske):
   Her har jeg bruge colums.
   se: http://jpeace.dk/devel/html/form_witherror.html

Gør jeg det på en forkert måde ?

Måske det er html validatoren der gør problemet større end det er!?
Egenlig ville jeg mest bruge den for at lære at lave siden i valid html.

Jeg vil helst bygge siden op v.hj.a. tables, rows og colums. Siden skal
være simpel og virke, men ikke være avanceret.

På forhånd tak,

Jan

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 24-02-06 23:40

> 1) ingen fejl:
> hvis jeg undlader at bruge colums og rows får jeg ingen fejl.
> se: http://jpeace.dk/devel/html/form_noerror.html

Jeg prøvede lige at validere denne side, men den fejler. Jeg kiggede i
koden, og har også lige nogle kommentarer. Men de kommer lige til nedenfor.

> 2) med fejl(men placeret efter ønske):
> Her har jeg bruge colums.
> se: http://jpeace.dk/devel/html/form_witherror.html

Så vidt jeg forstår, så ønsker du at det skal se ud som denne side, altså
hvor felterne står centreret vertikalt. Det burde kunne lade sig gøre på en
lovlig måde.

En generel ting der går galt er, at du har overlap på dine tags. Din form
har en start og et slut tag - henholdsvis <form...> og </form>. Du kan ikke
have starttag'et til at starte inden i én blok - nemlig <td></td>, når
sluttag'et til form'en er i en anden blok.
Det du kan og bør gøre er at lave formen som det yderste på din tabel. Dvs:

<form...>
</form>

Så er form'en placeret lovligt, og du kan derefter placere input-elementerne
i de forskellige td'er der nu passer dit ønske.

Ud over det, så kræver <textarea> at du har 2 attributter - henholdsvis rows
og cols. Så du skal have fx <textarea rows="1" cols="1">.
Og en character encoding vil valideringen nok også gerne have - men det kan
du se til. Men start med at flytte dine form-start og slut tag's uden for
tabel'en, og så hjælper det straks på det.

/Sjang

Fra : jma

Dato : 24-02-06 23:53

Henrik Davidsen wrote:
> [...]
> hvor felterne står centreret vertikalt. Det burde kunne lade sig gøre på en

Jep.

> [...]
> og cols. Så du skal have fx <textarea rows="1" cols="1">.
> Og en character encoding vil valideringen nok også gerne have - men det kan
Det vil jeg kigge på.

> Men start med at flytte dine form-start og slut tag's uden for
> tabel'en, og så hjælper det straks på det.
>
> /Sjang

Suverent! Det hjalp
Tak for hjælpen.