valideringsfejl: uft-8
Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-02-06 14:52

her:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.copenhagenchess.dk%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline

Sorry, I am unable to validate this document because on line 16 it
contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other
words, the bytes found are not valid values in the specified Character
Encoding). Please check both the content of the file and the character
encoding indication.

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-06 15:02

rasmus carlsen skrev:

> [...]

> words, the bytes found are not valid values in the specified Character
> Encoding). Please check both the content of the file and the character

Sørme ja. Det er præcis hvad der står.

.... Åh, vi skal selv finde adressen på siden. Okay [...]

Du har et å på linje 16. Det ser grangiveligt ud som om det er
skrevet i ISO-8859-1, og ikke i UTF-8. Er du sikker på at din
editor kan lave UTF-8 (eller at den er indstillet til det)?

Hvis ikke, så slå over på ISO-8859-1 i stedet.

Jeg testede det lige, og det funker med ISO.

--
Bertel

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-02-06 15:07

> Sørme ja. Det er præcis hvad der står.

- heh ja men det er jo latin for mig

> ... Åh, vi skal selv finde adressen på siden. Okay [...]

- sorry

> Du har et å på linje 16. Det ser grangiveligt ud som om det er
> skrevet i ISO-8859-1, og ikke i UTF-8. Er du sikker på at din
> editor kan lave UTF-8 (eller at den er indstillet til det)?

- aaaah det er det.

> Hvis ikke, så slå over på ISO-8859-1 i stedet.

- hvad betyder det? Også sådan i praksis ..

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-02-06 16:03

On Thu, 23 Feb 2006 15:07:11 +0100, "rasmus carlsen"
<rasmus(PUNKTUM)carlsen@tdcadsl_dot_dk> wrote:

>- hvad betyder det? Også sådan i praksis ..

Erstat:
med:
charset=iso-8859-1" />
(på én linie)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-06 15:47

rasmus carlsen skrev:

> - heh ja men det er jo latin for mig

[snip]

> - hvad betyder det?

Hæ - det er netop latin, nærmere betegnet ISO Latin 1

> Også sådan i praksis ..

I praksis anvender de fleste danske/europæiske editors et tegnsæt
der kan fortolkes som Latin 1 (angivet ved iso-8859-1). I mange
tilfælde er der egentlig tale om et specifikt windows-tegnsæt, men
det er på 99 % af pladserne helt identisk med iso-8859-1.

W3-validatoren kan bare ikke tillade sig at gå ud fra at et
vilkårligt dokument er kodet med et vesteuropæisk tegnsæt (den skal
også kunne anvendes på fx asiatiske sider). Hvis der ikke er
angivet et tegnsæt, formoder validatoren derfor at der er tale om
tegnsættet utf-8 - der kan bruges i mange forskellige sprogområder.
Det går bare galt hvis man kommer med en dansk tekst, fordi de
danske specialtegn (æøå) er placeret et andet sted i utf-8 end de
er i iso-8859-1.

I praksis skal man sørge for at erklære hvilket tegnsæt man
benytter. På en "flad" html-side kan det gøres med følgende linje
placeret i head-delen:

       content="text/html; charset=ISO-8859-1">

Hvis man benytter et serversidesprog, kan tegnsættet også angives
som en http-header, men ovenstående er normalt nok.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 23-02-06 19:08

> [...]
>
> Hvis man benytter et serversidesprog, kan tegnsættet også angives
> som en http-header, men ovenstående er normalt nok.

- ok det giver mening ... men linjen hedder:

charset=<?php bloginfo('charset'); ?>" />

.... hvor i den angiver jeg ISO-8859-1 ?

ras

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 23-02-06 20:08

> content="text/html; charset=ISO-8859-1">
>
> Hvis man benytter et serversidesprog, kan tegnsættet også angives
> som en http-header, men ovenstående er normalt nok.

;-( virker ikke .. eller også (mest sandsynligt) gør jeg det forkert

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-06 20:05

rasmus.carlsen skrev:

> bloginfo('html_type'); ?>; charset=<?php bloginfo('charset');
> ?>" />
>
> ... hvor i den angiver jeg ISO-8859-1 ?

Ah - jeg havde ikke set at du faktisk allerede angav et tegnsæt
(bare det forkerte). Det er din php-kode (nærmere betegnet kaldet
bloginfo('charset')) der udskriver værdien UTF-8.

Du må tjekke din php-kode for at se hvor bloginfo er defineret, og
om du enten skal ændre funktionen eller bare en opsætning af
omgivelserne.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 23-02-06 20:15

> [...]
>
> Du må tjekke din php-kode for at se hvor bloginfo er defineret, og
> om du enten skal ændre funktionen eller bare en opsætning af

- jeg steddede bare linjen og indsatte: <meta http-equiv="content-type"
content="text/html; charset=iso-8859-1" /> men fejlen er der stadig. Beder
jeg den validerer efter 8859 siger den, at skidtet er fint, men at 8859
bliver "undertrykt" af UFT-8

ras

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 23-02-06 20:54

> [...]
> jeg den validerer efter 8859 siger den, at skidtet er fint, men at 8859

Den kan også fortælle følgende:
The character encoding specified in the HTTP header (utf-8) is different
from the value in the <meta> element (iso-8859-1). I will use the value from
the HTTP header (iso-8859-1) for this validation.

Det kunne dermed tyde på at php-koden netop sender en http-header, som Jens
Gyldenkærne Clausen er inde på.

Løsningen må være at holde dig til utf-8 tegn på dine sider, eller at kigge
i php-koden, og se om du kan finde stedet hvor http-headeren bliver sat med
en utf-8

/Sjang