Opbygning af sitemap
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-06 01:59

Hej alle

Hvordan laver man smartest et sitemap?

Jeg har kikket på hjemmesideskolens glimrende oversigt, og det er
ikke det 'ydre' tekniske jeg spørger om, men kodning og
vedligeholdelse.

Umiddelbart tiltaler tabeller mig mest. De sikrer at de rigtige
forbindelser ikke hopper væk fra hinanden hvis elementerne
flytter sig. De er imidlertid giftige at vedligeholde fordi én ny
fil kan betyde at næsten alle felterne skal flyttes om.

Med div'er kan man hurtigt flytte blokke på plads, men som
antydet ovenfor, kan de også hurtigt flytte sig selv ud af plads.

Lister i lister er nemme at lave og vedligeholde, men de er
uoverskuelige.

Og hvor nyttigt er det så egentlig? Selv bruger jeg dem aldrig.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-02-06 02:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> De er imidlertid giftige at vedligeholde fordi én ny
> fil kan betyde at næsten alle felterne skal flyttes om.

Det er en helt rigtig iagttagelse. Det er et kæmpe arbejde, når jeg skal
putte en ekstra side ind et eller andet sted.

> Lister i lister er nemme at lave og vedligeholde, men de er
> uoverskuelige.

De kan i hvert fald hurtigt resultere i en meget lang side.

> Og hvor nyttigt er det så egentlig? Selv bruger jeg dem aldrig.

Jeg har ganske få gange brugt det på et større (kommunalt) site, hvor jeg
ikke i den normale menustruktur kunne regne ud, hvor en ønsket information
befandt sig.

Det er vel et spørgsmål om, hvor logisk sitet er opbygget og hvor sigende
man får lavet sin menytekst.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-02-06 11:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> flytter sig. De er imidlertid giftige at vedligeholde fordi én ny
> fil kan betyde at næsten alle felterne skal flyttes om.

Hvis man genererer tabellen med serversidekode, behøver
vedligeholdelsen ikke være noget problem.
Jeg har ikke selv prøvet at lave et sitemap, men det skulle være
muligt ud fra en database eller en xml-fil at generere en brugbar
tabel.
--
Jens Gyldenkærne Clausen