Tilpasning af tekstboks
Fra : Jonas Norlin

Dato : 22-02-06 01:03

Hej

Jeg har et problem med min hjemmeside. Den passer fint til min
opløsning på 1280x1024, men så snart jeg ændre på opløsningen
flyder teksten udenfor min tabel. Tablen er et javascript som gør
den gennemsigtig og giver den en scrollbar.

Her er et link http://www.norlins.dk/jonas/test.htm

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-06 10:21

Jonas Norlin skrev:

> Jeg har et problem med min hjemmeside. Den passer fint til min
> opløsning på 1280x1024, men så snart jeg ændre på opløsningen
> flyder teksten udenfor min tabel.

Start med at validere din side. Der er fejl i såvel html- som css-
koden.

Dit hovedproblem skyldes forkert brug af positionering - du mangler
en position relative til at styre placeringen.

> Tablen er et javascript som gør
> den gennemsigtig og giver den en scrollbar.

Det forstår jeg ikke meget af, men det er næppe væsentligt.
Til gengæld kan jeg se at du henviser til filer på din egen
harddisk - de kan ikke bruges af dine besøgende.

Du anvender også javascript med parameteren
language="JavaScript1.2" - det er normalt en dårlig ide.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-06 11:07

"Jonas Norlin" <sokekoke@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har et problem med min hjemmeside. Den passer fint til min
> opløsning på 1280x1024, men så snart jeg ændre på opløsningen
> flyder teksten udenfor min tabel.

Du bør sørge for siden kan ses i 800x600 uden vandret scroll, men det burde
give sig selv når du rettet det Jens skriver

Tablen er et javascript som gør
> den gennemsigtig og giver den en scrollbar.

Det forstår jeg ikke. Det er overflow:auto; der giver scrollbaren. Egentlig
nogen grund til du ikke bare lader sidens indhold bestemme længden af siden,
og opgiver den ekstra scrollbar?

I øvrigt er det ikke velset at at pille ved scrollbaren. Det er brugerens
værktøj, og ikke designerens legetøj
http://html-faq.dk/2023.asp

Skal folk kunne læse teksten på siden bør du også rette op på kontrasten
mellem tekst og baggrund. Den er alt for lav. Du bør heller ikke angive
font-size i faste enheder.

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/