Jeg kan ikke komme i gang med HTML (lektio~
Fra : Michael Mühlebach Ch~

Dato : 21-02-06 03:05

Jeg er ny med HTML og ville prøve jeres tutorial. Jeg ved ikke om
det er fordi jeg er MAC-bruger og bruger Safari som browser, men
allerede i Lektion 4 går det galt, jeg åbner et nyt vindue, åbner
den gemte fil, men teksten ligner bare den tekst jeg lavede i
TextEdit.

Hvis jeg forstår det ret burde jeg allerede kunne se teksten som
den skulle se ud?!

På forhånd tak for hjælpen til en nybegynder...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-02-06 09:24

Michael Mühlebach Christiansen wrote:
> [...]
> den skulle se ud?!
>
> På forhånd tak for hjælpen til en nybegynder...

Det lyder som om at du har glemt at kalde filen for _.htm_, et du sikker på
at filtypen er rigtig

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : jopa

Dato : 21-02-06 10:48

Michael Mühlebach Christiansen skriblede bla:
> Jeg er ny med HTML og ville prøve jeres tutorial.

Der er ikke nogen tutorial herinde i nyhedsgruppen
--
Mvh.John
www.johns-web.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 21-02-06 11:27

On 21 Feb 2006 02:05:24 GMT, Michael Mühlebach Christiansen wrote:

> [...]
> TextEdit.
>
> Hvis jeg forstår det ret burde jeg allerede kunne se teksten som
Det lyder som om problemmet er at du er MAC bruger og støtter dig til en
tutorial som er skrevet til windows brugere.

Det med at ændre filtype er på en MAC en eksotisk ting, og ikke som på
windows blot en navngivning ting.

Jeg er ikke selv MAC bruger men:
Kan TextEdit redigere html filer? Prøv at gemme en vilkårlig html fil fra
internettet og se om du kan redigere den vha. TextEdit
Kan TextEdit gemme nye filer som html filer - prøv at vælge filtype når der
gemmes første gang.
Hvis først du har lavet en tekstfil kan den ikke sådan lige laves om til
html fil på samme måde som i windows - det kræver anvendelse af eksotiske
værktøjer som ændrer filens MAC-id - og det er der ingen grund til - man
arbejder ikke på den måde på MAC.

Så ... kan Textedit ikke klare det, så find en anden editor. Jeg ved der
findes gratis html/tekst editorer til MAC.
Benny Andersen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-02-06 19:36

Benny Andersen wrote:

> [...]
> en tutorial som er skrevet til windows brugere.
>
> Det med at ændre filtype er på en MAC en eksotisk ting, og ikke som på

Den må jeg lige have en gang til, kan man ikke på MAC addressere en ascii
fil og give den et nyt filnavn? Det lyder i mine ører absurd. Det kan man i
windows og i alle de *nix varianter jeg kender, så jeg har svært ved, at se
hvorfor man ikke kan det på MAC, det virker direkte tåbeligt.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-02-06 11:36

> [...]
> tutorial som er skrevet til windows brugere.
>
> Det med at ændre filtype er på en MAC en eksotisk ting, og ikke som på

HTML og andre koder til hjemmesider er uafhængig af ens styresystem. Koderne
er ren tekst.

Sider kan naturligvis se forskellige ud i forskellige browsere.

På Mac er det faktisk meget nemmere at ændre filtyper, måske har du hørt
nogen løse rygter?

Den bedste teksteditor til Mac er BBEdit (bruger selv BBEdit Lite 6.1 for OS
X), hvis du vil arbejde med ren tekst.

Til daglig brug er TextEdit dog fin - bemærk at TextEdit osse kan arbejde
med "Plain Text" - altså uden formattering.

I DreamWeaver kan man osse indsætte/paste tekst v.hj.a. kommandoen <Paste
Special> hvor man kan vælge at indsætte tekst uden formattering.

mvh. Mikael

Fra : Benny Andersen

Dato : 22-02-06 23:20

On Wed, 22 Feb 2006 11:35:57 +0100, nospamtoMike [8000 C] wrote:

> På Mac er det faktisk meget nemmere at ændre filtyper, måske har du hørt
> nogen løse rygter?
OK. Mine erfaringer stammer fra OS 9.2, og der kunne jeg ikke ændre
filtype. Hvordan ændre man filtype på en MAC?
a) os'er før os X
b) under os X

Benny Andersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-06 12:03

nospamtoMike [8000 C] skrev:

> På Mac er det faktisk meget nemmere at ændre filtyper, måske
> har du hørt nogen løse rygter?

Som jeg husker mac-systemet ligger oplysningerne om filtypen et
andet sted end i filnavnet. Det vil sige at en mac-maskine i
princippet er ligeglad med om man kalder sin fil foo.html, foo.abcd
eller bare foo - hvis den i systemet er angivet som en html-fil,
bliver den også læst og fortolket som en sådan.

I windows-sammenhæng spiller filnavnet (eller fil-efternavnet)
derimod en stor rolle. En fil uden efternavn (fx "foo") kan ikke
typebestemmes af windows. Desværre har nyere windowsudgaver som
standard skjult fil-efternavnet for "kendte" filtyper - hvad der
kan få nogle til at tro at navngivningen ikke spiller en rolle. Det
er imidlertid kun et spørgsmål om hvad der vises til brugeren -
nedenunder gemmes filerne stadig med et bestemt fil-efternavn.

Jeg ved ikke om man kan kalde det at ændre filtype på en mac for
"eksotisk", men det er formentlig anderledes end på en PC eller i
en unix-shell. Samtidig er i hvert fald ældre mac-programmer ikke
ret flinke til at benytte standardiserede fil-efternavne - det
oplever man fx når man får tilsendt en række billedfiler fra en
mac-bruger, og selv skal sætte efternavn på dem alle før de kan
bruges. Hvis en mac-editor også kan finde på at levere html-filer
uden nogen filendelse, kan det let gå galt når filerne skal
benyttes fra en webserver (de benytter nemlig også filnavnene til
at afgøre hvordan en fil skal håndteres).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-06 12:49

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Desværre har nyere windowsudgaver som
> standard skjult fil-efternavnet for "kendte" filtyper -

Nyere og ældre. Det var tilfældet i 95 og har været standard
siden.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-06 13:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nyere og ældre. Det var tilfældet i 95 og har været standard
> siden.

O.k.

Så længe jeg kan huske har jeg slået den indstilling fra som noget
af det første på en ny computer - den er kun til gene.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-06 14:30

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Så længe jeg kan huske har jeg slået den indstilling fra som noget
> af det første på en ny computer - den er kun til gene.

Ditto og enig.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-06 22:53

Mike [8000] skrev:

> Mac er i dag unix baseret.

Det er jeg klar over, men derfor kan den grafiske brugerflade godt
skjule fil-efternavne (som det sker som standard i windows).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mike [8000]

Dato : 22-02-06 16:58