css
Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 20-02-06 19:42

Hejsa NG
Jeg er igang med at lave min hjemmeside om
fra frame til css, men jeg er kan ikke få
siden til at se rigtig ud i Firefox og Opera.
Der er ikke noget i IE7, det er "banner" den er
gal med.
Teksten bliver rykket ned i Firefox og Opera.
Prøv at tage et kik her.
Frame http://www.oz2hns.dk
css http://www.oz2hns.dk/css-test.htm
cssfil http://www.oz2hns.dk/css-test.css

mvh
Hans Otto

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-06 23:37

Hans Otto Nielsen wrote:
> Hejsa NG
> Jeg er igang med at lave min hjemmeside om
> fra frame til css,

Det er en god ide.

> men jeg er kan ikke få
> siden til at se rigtig ud i Firefox og Opera.

Prøv denne ændring af din css:

html, body {
margin:0;
padding:0;
}

#banner {
position:absolute;
left:0px;
top:0px;
width:100%;
height: 100px;
background-color:#7c8b8a;
}

#leftmenu {
position:absolute;
left:0px;
top:100px;
width:160px;
background-color:#8d948e;
}

#content {
padding-top: 110px;
margin-left:160px;
margin-right:0px;
background-color:#aeeaee;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 21-02-06 05:38

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er en god ide.

> [...]
Tak for hurtigt svar.
men det løste ikke problemet, det gjorde bare "banner" bredere
så teksten kommer ind i "banner", det havde jeg prøvet.
i IE7 er teksten helt oppe i starten af "skærmen" men i Firefox
rykker teksten en linie ned ser det ud til, hvad er årsagen.

mvh
Hans Otto

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-06 14:04

Hans Otto Nielsen wrote:

> [...]
> i IE7 er teksten helt oppe i starten af "skærmen" men i Firefox
> rykker teksten en linie ned ser det ud til, hvad er årsagen.

Jeg synes nu det ser rigtigt ud i både Firefox og Internet
Explorer,med et gråt banner foroven med noget velkomsttekst i.

Men din kildekode er noget værre rod. Hvis du gerne vil arbejde
med CSS-formatering og -layout af dine wesbider, er det en
/meget/ stor fordel kun at brug html-markører på siden,
og have alle stylesheet regler i et separat stylesheet.

Det er meget vanskeligt at give dig råd om css-formatering
og layout, når næsten al formateringen finder sted igennem
inline formregler og attributter til html-markørerne.

Så mit råd må næsten være, at du opgiver at ændre et frames-
og tabelbaseret layout til et CSS-layout, men i stedet
starter på en friks med en ny skabelon, hvori du indsætter
de tekstelementer, billeder mm som du har fra det gamle
layout.

Men også dine tekstelementer skal reformateres: Du laver
ikke nye tekstafsnit med br, men med <p>...</p>. Du vælger
ikke skrift og skriftstørrelse med font-markøren, som har
været under afvikling siden 1997, men med font-family og
font-size.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 21-02-06 16:28

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> ikke skrift og skriftstørrelse med font-markøren, som har
> været under afvikling siden 1997, men med font-family og

Hejsa Jørgen
tak for dine betragtninger ang. min side, jeg tager det til mig
og læser noget mere i din bog Webdesign.
Men stadig ser det ikke rigtigt ud hos mig når jeg ser siden i
IE7 og Firefox, i IE7 starter teksten øverst i det grå banner, men
i Firefox starter teksten en linie nede ????

Fra : J.K.Arning

Dato : 21-02-06 16:49

On Tue, 21 Feb 2006 16:27:51 +0100, Hans Otto Nielsen wrote:

> Men stadig ser det ikke rigtigt ud hos mig når jeg ser siden i
> IE7 og Firefox, i IE7 starter teksten øverst i det grå banner, men
> i Firefox starter teksten en linie nede ????

Prøv at sammenligne siden i IE6 og IE7
Er der forskel?

Jeg har oplevet sider der er kollapset helt i IE7 og jeg tror umiddelbart
at det er browserens fortolkning der er skyld i problemet.

Som udgangspunkt .. hvis du koder strict så burde browsere som Firefox og
opera vise det der kommer nærmest den korrekte fortolkning imens IE6
formentligt _ikke_ vil vise siden korrekt.

Jeg kender ikke det store til IE7 da jeg droppede den med det samme efter
ovennævnte oplevels. (den var helt gal på nordea.dk)

Du skal være klar over at det er _meget_ vigtgit at du koder omhyggeligt
når du arbejder med css da det er langt mindre tilgivende end ren html når
det kommer til fortolkningen i de forskellige browsere. Bruger du tables og
frames bliver resultatet oftes ens i de forskellige browsere imens det som
du oplever nu ikke er det samme med css.

Du skal som udgangspunkt ikke nødvendigvis antage at fordi du koder til det
ser "korrekt" ud i IE at så er det også det. Du kan hurtigt ende med at
kode noget lort rent ud sagt.

--
Regards
:: J.K.Arning :: http://yndigtland.dk ::

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-02-06 17:14

Hans Otto Nielsen skrev:

>Men stadig ser det ikke rigtigt ud hos mig når jeg ser siden i
>IE7 og Firefox, i IE7 starter teksten øverst i det grå banner, men
>i Firefox starter teksten en linie nede ????

Fordi Firefox viser siden korrekt, det gør IE ikke.

Du bruger flere blokelementer til at lave dit »banner« og mindst
en eller måske to er overflødige og hvert blokelement udløser
lidt luft.

Hvis du vil bruge alle tre, så sæt margin til 0 på dem eller
nedre, lug ud i dem.

Din kode ser sådan ud:

Nielsen´s hjemmeside<br />Welcomme to the homepage of Hans Otto
Nielsen</h1></div>

Den mest overflødige er <div style="text-align:center">, hvorfor
ikke smide text-align direkte på <h1>?

Og evt. også smide id="banner" på <h1>.

Altså
<h1 style="text-align:center">Velkommen til Hans Otto Nielsen´s
hjemmeside<br />Welcomme to the homepage of Hans Otto
Nielsen</h1>

eller

<h1 id="banner" style="text-align:center">Velkommen til Hans
Otto Nielsen´s hjemmeside<br />Welcomme to the homepage of Hans
Otto Nielsen</h1>

Hvilken, der er bedst må du prøve dig frem til.

PS. Vær rar at klippe i det, du citerer, der er ingen grund til
at citere hele indlægget, som man svarer på og et ? rækker også.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-06 18:15

Knud Gert Ellentoft wrote:

> <h1 id="banner" style="text-align:center">Velkommen til Hans
> Otto Nielsen´s hjemmeside<br />Welcomme to the homepage of Hans
> Otto Nielsen</h1>

Eller:

<h1>Velkommen til Hans
Otto Nielsen´s hjemmeside<br />Welcome to the homepage of Hans
Otto Nielsen</h1>

(OBS, det er Welcome...)

med stylesheet formdeklarationen:

h1#banner {
text-align:center;
line-height:100%;
margin:0;
padding-top:25px; /* Slag på tasken */
height:100px;
color:black;
background-color:gray; /* eller whatever */
}

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-06 18:25

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> height:100px;
> color:black;
> background-color:gray; /* eller whatever */

UPS - jeg glemte id på banner-elementet:

<h1 id="banner">Velkommen til Hans

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 21-02-06 19:10

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
Det ved jeg godt fejl 40

Jeg har nu afprøvet dit forslag, og det ser bedre ud nu, jeg skal have
noget tekst også, hvad med marginer,(højre) kan den diffineres i ccs filen?.
et spørgsmål mere, skal alle siderne se ud som den første, altså bare
med anden bannerskrift og indhold, jeg tænker her på for at få menuen
med, jeg har ca 9 sider.
Med andre ord, skal jeg lave 9 skabeloner?.

mvh
Hans Otto

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-02-06 21:59

Hans Otto Nielsen wrote:

> [...]

> med, jeg har ca 9 sider.
> Med andre ord, skal jeg lave 9 skabeloner?.

Marginerne på teksten i indholdskassen (#content) kan
sættes med følgende formdeklaration:

#content p {
margin:0 1em 0.5em 1em;}

i dit stylesheet. Skrivemåden siger, at det er p'er inde i
#content-akssen, der skal formateres således.

Betydningen af det er den samme som

margin-top:0;
margin-right:1em;
margin-bottom:0.5em;
margin-left:1em;

1em svarer til en linies afstand (= en bogstavhøjde =
16 pixel ved normal visning).

Med hensyn til at lave flere sider, gør man normalt det,
som du sikkert er i færd med: Lav 1 skabelonside, som
du er tilfreds med efter alle mulige og umulige
torturprøver inkl. kritik fra ris-ros nyhedsgruppen.

Jeg vil gerne fortælle dig den mest praktiske måde at
lave flere sider på grundlag af en skabelon, inkl.
den mest praktiske måde at få sat den samme menu ind
på alle sider.

Men indtil videre tror jeg du skal koncentrere dig om
skabelonen. Der er meget at gøre, bl.a.

Din body-markør: Fjern attributterne
bgcolor="#AEEAEE" text="#000000" link="#0000FF"
vlink="#660066" alink="#FF0000"
og lav i stedet et par formdeklaration i dit
stylesheet for siden:

body {
background-color:#aeeaee;
color:#000;
}
a:visited {
color:#606;
background-color:transparent;
}

Din h2 er overgjort, bl.a med en afsnitsmarkør
inde i en h2-markør:
jeg går og roder med.</p></h2></div>

Det kan du reducere til:

<h2>På denne side finder du lidt af det som jeg går og roder med.</h2>

plus en ny formdeklaration i dit stylesheet:

#content h2 {
text-align:center;
}

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 22-02-06 06:06

Jørgen Farum Jensen skrev:

Hejsa Jørgen

jeg takker for dit svar, og vil vende tilbage
sener med flere spørgsmål hvis jeg må.

mvh
Hans Otto