Er dette den optimale css opbygning...
Fra : Magnus

Dato : 20-02-06 18:06

Min gamle table-site skal udskiftes og så vil lave en som er
hurtig enkel og med css.

Jeg ved meget klart hvordan den skal se ud men grund designet er
med et titel hoved, en menuline. Derefter er der så 1, 2 eller 3
kolonner som og afsluttet med en bund i hele designet som er 900
pixles bredt.

Jeg skal kunne vise store billeder derfor denne bredde og de op
til tre kolonner skal jeg kunne variere størrelsen på således at
en side er med kolonne bredde 400+200+300 pixles og en anden er
med to kolonner 200+700 pixles.

Prøv at se disse tre sider:
http://www.arnason.dk/ny/a.html
http://www.arnason.dk/ny/b.html
http://www.arnason.dk/ny/c.html

Her har jeg blot givet hver "sideopbygning" et navn fx. sideA,
sideB og sideC og der kan jeg så for hver definere bredden på de
1-3 kolonner.

Hvad siger I til den måde at gøre det på?

Jeg syntes jeg er kommet frem til en enkel måde og med få
html/css koder.

Det er så meningen at jeg med asp vil indsætte diverse
sideindhold i de rette kolonner (div'er).

/Magnus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-06 20:39

Magnus skrev:

> Prøv at se disse tre sider:

Prøv lige at validere dem inden du kommer for godt i gang. Der er
mange fejl allerede.

   http://validator.w3.org/

Som Opera viser designet ser det fornuftigt ud.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 21:02

"Magnus" <arnason_fjern@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med to kolonner 200+700 pixles.
>
> Prøv at se disse tre sider:

> Hvad siger I til den måde at gøre det på?

Jeg siger det er et problem at siden ikke kan vises i 800x600 uden en
vandret scrollbar

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Magnus

Dato : 20-02-06 21:33

> Jeg siger det er et problem at siden ikke kan vises i 800x600 uden en
> vandret scrollbar

Siden skal være 900 pixles da jeg skal vise store billeder så det er hvad
det er.

Jeg prøvede at validere siden og fik regtig nok et par fejl og så spørger
jeg: "Hvordan skal den perfekte simple html site se ude for at
valideringen ikke finder fejl"

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Ny2006</TITLE>
<LINK href="design.css" type="text/css" rel="stylesheet">
</HEAD>
<BODY>

</BODY>

Men det jeg var mest spændt på med mit indlæg var om den måde jeg med css
har opbygget siden på og let kunne ændre designet på side for side?

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-02-06 22:03

Magnus wrote:

> Siden skal være 900 pixles da jeg skal vise store billeder så det er
> hvad det er.

Og hvis brugeren har en skærmstørrelse på 800x600 eller værre endnu 640x480
så skal brugeren ikke kunne bruge dine sider?

> [...]
> <HEAD>
> <TITLE>Ny2006</TITLE>
> <LINK href="design.css" type="text/css" rel="stylesheet">

Start med en doctype

> Men det jeg var mest spændt på med mit indlæg var om den måde jeg med
> css har opbygget siden på og let kunne ændre designet på side for
> side?

Det er måske en illusion, men sæt noget indhold ind, så vi kan vurdere hvor
stor skaden er

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Magnus

Dato : 20-02-06 22:33

> Og hvis brugeren har en skærmstørrelse på 800x600 eller værre endnu 640x480
> så skal brugeren ikke kunne bruge dine sider?

Nej jeg tror det er så få som ikke kører min. 800x600 og mange sider jeg
besøger er tilpasset 1024 så jeg tør godt satse på de 900 i bredden.

> Start med en doctype

Er der ikke en som har et link til hvordan en "rigtig" html side ser ud med
alle de definationer som skal ind i toppen?

> Det er måske en illusion, men sæt noget indhold ind, så vi kan vurdere hvor
> stor skaden er

Hvad mener du med indhold?... Jeg har ikke lavet noget indhold endnu da jeg
helst vil have selve sideopbygningen/design på plads før jeg laver selve
indholdet.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-06 23:53

Magnus wrote:

> mange sider
> jeg besøger er tilpasset 1024 så jeg tør godt satse på de 900 i
> bredden.

Der findes masser ar statistikker, som kan oplyse dig om, at de fleste i dag
har en skærmopløsning på mindst 1024×768px.

Den statistik kan bare ikke bruges til noget som helst, for der er ikke
nogen lovmæssig sammenhæng mellem skærmopløsning og brugernes foretrukne
størrelse browservindue.

Når du bruger den slags statistik, gør du dig selv en bjørnetjeneste. Regn i
stedet med, at rigtig mange ikke ønsker større browservindue end 800×600px
og fratræk derfra scrollbar og vinduets kanter - så har du ca. 770px i
bredden at lege med.

> Er der ikke en som har et link til hvordan en "rigtig" html side ser
> ud med alle de definationer som skal ind i toppen?

Jo, da: http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp?id=ns3

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Thomas JP

Dato : 20-02-06 23:20

On Mon, 20 Feb 2006 21:02:28 +0100, "CS" <askmeforanaddress> wrote:

>Jeg siger det er et problem at siden ikke kan vises i 800x600 uden en
>vandret scrollbar

Så spørger jeg...Hvad er problemet i det??

--
Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-06 23:55

Thomas JP wrote:

> Så spørger jeg...Hvad er problemet i det??

Hvis man ønsker at jage brugerne væk og at de ikke skal komme igen, så er
det ikke noget problem. Men vandret scroll er for brugerne et
irritationsmoment, som bør undgås.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-02-06 09:20

Erik Ginnerskov wrote:
> Hvis man ønsker at jage brugerne væk og at de ikke skal komme igen,
> så er det ikke noget problem. Men vandret scroll er for brugerne et
> irritationsmoment, som bør undgås.

Men det er nu værre, at man ved flerspaltede layouts, nemt kommer til at
overse informationer i den højre spalte. Specielt hvis indholdsrammen lige
passer indenfor browservinduet størrelse.

Det er specielt tydeligt ved trespaltede layots lavet til 1024 eller 1280.
Der vil et fuldskærms billede i 800x600 lige nøjagtig afskære den højre
ramme.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-06 14:22

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> [...]
>
> Det er specielt tydeligt ved trespaltede layots lavet til 1024 eller
> 1280. Der vil et fuldskærms billede i 800x600 lige nøjagtig afskære

Der vil dog stadig være den vandrette scrollbar, som fortæller brugeren, at
siden er bredere end det viste.

Men de færreste mus er udstyret med scrollhjul til vandret scroll, hvorimod
lodret scroll nærmest er standard i en ordentlig mus i dag.

Et andet problem med de meget brede sider opstår, når der ikke er lavet
spalter: Meget lange tekstlinjer, der gør det vanskeligt at læse brødtekst,
fordi øjet har svært ved at ramme den rigtige linje ved linjeskift - især
hvis man samtidig skal scrolle siden sidelæns.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-06 17:02

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43facd34$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Der vil et fuldskærms billede i 800x600 lige nøjagtig afskære den højre

Ja det er før set, har da flere gange opdaget en ekstra spalte ved en
tilfældighed. At jeg så ikke fatter nogen kan finde på at designe så brede
sider