Hvad er den reelle hastighed på nettet?
Fra : Jama

Dato : 06-03-06 08:43

Jeg har tit tænkt på,at dengang vi brugte Modem og så nu med ADSL,ja så
syntes jeg ikke,hvis der ikke lige er mange billeder eller der downloader,ja
så er det ikke blevet hurtigere at surfe på nettet.Er jeg hel galt på
den?Hvad er den reelle hastig v.surfing på nettet.
Mvh. Jama

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-03-06 08:56

"Jama" <nonspam@mail.com> writes:

> [...]
>så er det ikke blevet hurtigere at surfe på nettet.Er jeg hel galt på

Det er en kombination af din maskines hastighed, din linjes
hastighed, den samlede performance som alle udbydere mellem
dig og websitet kan levere på det aktuelle tidspunkt, caching
og svartid på DNS-serverne, webserverens størrelse i forhold
til antallet af requests, kvaliteten af webserverens opsætning,
designet af HTML'en på websitet... og cirka 500 andre faktorer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jama

Dato : 06-03-06 09:23

> [...]
> til antallet af requests, kvaliteten af webserverens opsætning,
> designet af HTML'en på websitet... og cirka 500 andre faktorer.

Jeg har XPpro en bærbar PC(Acer Travel 530) m.trådløs forbindelse. 2048/128
kb/s udbyder TDC
Det har jeg tit læst når nogen klager over deres hastig ikke er som lovet af
udbyder,så er svaret "den er hurtigere end din hastighed på nettet".

Hvis du mener hastigheden på
forbindelsen, er den stadig flere gange den hastighed som jeres
internet har, og så er det ligegyldigt. Det vil kun kunne mærkes
hvis I har sat et LAN op og skal overføre filer via det.

Det skrev f.eks."Bertel Lund Hansen" han giver tit udemærket råd,men jeg
glemte bare,at spørge,hvad det betyder nøjagtig.
Det er ikke ment som kritik,men jeg kunne bare godt tænke at vide,hvad det
betyder,hvis en kammerat spørger mig om det.

Mvh. Jama

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 09:40

Jama skrev:

> [...]

> Det er ikke ment som kritik,men jeg kunne bare godt tænke at
> vide,hvad det betyder,hvis en kammerat spørger mig om det.

Din bærbare er koblet op sådan her:

bærbar ...1.. trådløs router ...2.. modem ...3.. udbyders system ...4.. internet .....

En kæde er kun så stærk som det svageste led, og en nethastighed
er ikke hurtigere end det langsomste led. Din forbindelse til
internettet er en 2 Mbit linje. Den hastighed finder du på
ledning 3 på tegningen. Du vil altså slet ikke kunne mærke om
'ledning 1' (den trådløse forbindelse) kører 100 Gbit, for den
skal bare vente på ledning 3. Din trådløse hastighed ved 1 bærbar
er måske 10 Mbit - altså 5 gange din internethastighed.

Hvis man har sat et LAN (lokalnet) op med flere computere, ser
det sådan ud:

bærbar A ...1a.. trådløs router ...2.. modem ...3.. udbyders system ...4.. internet .....
bærbar B.......1b.......|
bærbar C.......1c.......|
bærbar D.......1d.......|
bærbar E.......1e.......|

Her er det kun ledningerne 1 (a-e) der bestemmer hastigheden når
pc'erne snakker med hinanden, og der vil man kunne mærke om
LAN'et kører 1, 10 eller 100 Mbit.

--
Bertel

Fra : Jama

Dato : 06-03-06 09:59

> [...]
>
> Her er det kun ledningerne 1 (a-e) der bestemmer hastigheden når
> pc'erne snakker med hinanden, og der vil man kunne mærke om

Jeg takker dig for dinne udemærket gode "pædagoiske råd" (ikke ment kritsk)
Jeg vil nu kigge på dem,tak
Mvh.Jama

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 09:12

Jama skrev:

> Jeg har tit tænkt på,at dengang vi brugte Modem og så nu med
> ADSL,ja så syntes jeg ikke,hvis der ikke lige er mange
> billeder eller der downloader,ja så er det ikke blevet
> hurtigere at surfe på nettet.

Ikke hurtigere? Du har glemt hvordan det var før. Nogle af os har
siddet og ventet 35 sekunder på at et analogt modem fik
forhandlet en forbindelse på plads inden en overførsel kunne gå i
gang.

I dag spekulerer man bare ikke to gange på at hente 5 MB. Med
modem var man mere påpasselig fordi sådan en overførsel ville
blokere nettet i et kvarter.

Når nettet ikke føles lige så mange gange hurtigere som det er
blevet, skyldes det at man automatisk overfører meget mere.
Hjemmesider i dag er plastret til med billeder fordi de kan
hentes hurtigt. For 5 år siden var det ikke tilfældet.

På samme måde er det gået med programmer. Et tekstprogram til
C64'eren fyldte mindre end 100 Kbyte. Det ville i dag kunne
hentes uden at man kunne nå at blinke med øjnene. Men et moderne
kontorprogram fylder måske 50 MB og skal præparere snesevis af
filer og arbejdsområder inden det kan tage sig sammen til at gå i
gang.

--
Bertel

Fra : Jama

Dato : 06-03-06 09:34

> [...]
> kontorprogram fylder måske 50 MB og skal præparere snesevis af
> filer og arbejdsområder inden det kan tage sig sammen til at gå i

Jeg takker for dinne altid gode svar,jeg har jo fået en del af dig, og jeg
har lige brugt dig som referent i samme spørgsmål.
Jeg ved det godt. Jeg skriver jo også Hvis der ikke er mange billeder eller
downloades filer.Jeg kan godt huske de gode gamle dage,fik net i 1995 og
det gik langsomt det husker jeg også.
Mvh. Jama

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-03-06 09:23

"Jama" <nonspam@mail.com> wrote in message
> [...]
> downloader,ja så er det ikke blevet hurtigere at surfe på nettet.Er jeg
> hel galt på den?Hvad er den reelle hastig v.surfing på nettet.

Netop sider uden mange billeder fylder ikke meget, så der er det mere
svartiden på serverne på Internettet som betyder noget og du vil ikke mærke
stor forskel mellem traditionelt modem og ADSL.
Hvis du har været inde på siden før, så ligger det hele oven i købet i din
browsers cache og så vil forskellen være så minimal at du ikke kan mærke
forskel.

Niels Dybdahl

Fra : Jama

Dato : 06-03-06 09:52

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> browsers cache og så vil forskellen være så minimal at du ikke kan mærke

Jeg takker for alle de gode svar jeg har fået.Nogen syntes måske jeg af og
til stiller nogle lidt mærkelige spørgsmål,de har sikkert ret.Jeg er yderst
nysgeerig,kommer måske af,at jeg var ret gammel da jeg startede og fik den
første rigtige Computer m. net og Win.3.1.Jeg var over 50år,så det var nyt
og utrogeligt spændede,og jeg har været fanget af det lige siden. Så tak
Mvh.Jama