god hurtig gratis dns?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-03-06 22:28

Hej

Nogen der kender en god hurtig og gratis DNS server, min udbyder har vist
problemer med dns serveren.. sider der ikke ligger i cache, tager over
2sekunder at få svar ¨på.. ofte 5sekunder

Har prøvet gratisdns.dk det kan jeg ikke lige få til at virke.. Kan få
Tele2´s dns server til at virke, men den er også lidt langsom.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-03-06 22:45

Bjarke Hansen used his keyboard to write :
> Har prøvet gratisdns.dk det kan jeg ikke lige få til at virke

Nu er det også lidt en anden service de udbyder...

Du kan f.eks. sætte din egen DNS server op, den kan køre lokalt på din
PC.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-03-06 23:30

Henrik Stidsen skrev:

>Du kan f.eks. sætte din egen DNS server op, den kan køre lokalt på din PC.

og skulle han få lyst til det, og han bruger en win32 maskine, kan han
prøve TreeWalk DNS http://www.ntcanuck.com/

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 02-03-06 01:11

Bjarke Hansen wrote:
> Har prøvet gratisdns.dk det kan jeg ikke lige få til at virke.. Kan få
> Tele2´s dns server til at virke, men den er også lidt langsom.

to ting

1) du skal ikke bruge gratisdns's navneservers som cache dns.

Det er direkte tåbeligt, og i værste tilfælde farligt. Maskinernes formål er
authoritativ dns, hvilket de er gode til..

men det er en vigtig forskel..

2) du skal bruge din isp's navneservers, i værste tilfælde, installer din
egen cache dns server, se www.isc.org, se på "bind 9"

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk / MXHotel.dk / Domæne.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-03-06 19:18

"Peter Larsen" <therewasone@gratisdns.dk> wrote in message

> 2) du skal bruge din isp's navneservers,

Det var jo det der var problemet.. De svarer hurtigt på cachet DNS´, men er
enormt langsom til alm. opslag.. Og cache er vist ikke over langt tid, fx
ripe.net blev opslået igår, og den har så glemt det igen idag.

C:\Documents and Settings\Bjarke Hansen>nslookup ripe.net
*** Can't find server name for address 82.211.224.165: Non-existent domain
*** Default servers are not available
Server: UnKnown
Address: 82.211.224.165

DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to UnKnown timed-out

>i værste tilfælde, installer din
> egen cache dns server, se www.isc.org, se på "bind 9"

Det hjælper vel ikke noget, når det man henter det fra er langsomt?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-03-06 19:53

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Det hjælper vel ikke noget, når det man henter det fra er langsomt?

Så kan du jo vælge at hente fra de authoritative navneservere

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-03-06 20:28

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> meddelelse news:hFGNf.88$wR7.10@news.get2net.dk...
>
> Så kan du jo vælge at hente fra de authoritative navneservere

hvad vil det sige, og hvad er adresserne?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-03-06 20:59

> hvad vil det sige

At du opfører dig ligesom din udbyders DNS-server.

http://www.root-servers.org/

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-03-06 20:54

Peter Larsen explained :
> 1) du skal ikke bruge gratisdns's navneservers som cache dns.

> Det er direkte tåbeligt, og i værste tilfælde farligt.

Farligt er måske nok at tage munden lidt for fuld ;)

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Henning Wangerin

Dato : 05-03-06 19:05

On Thu, 02 Mar 2006 20:53:53 +0100, Henrik Stidsen wrote:

> Peter Larsen explained :

> Farligt er måske nok at tage munden lidt for fuld ;)

Nejda.

Jeg tager lige _ikke_ gør som Peter (fra gratisdns) nævnte på LinuxForum
her i weekenden:

1) Opret en konto, og opretterdomænet for din bank.
2) Kopierer din banks layout
3) Når du laver opslag via gratisdns-serverne får du en ip jeg kontrolerer
og jeg lokker dine adgangskoder og andet fra dig.

Det er sådan set det bedste grund til at men _ikke_ skal bruge en
"tilfældig" dns til sine opslag

/Henning

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-06 20:57

Henning Wangerin formulated the question :
> Det er sådan set det bedste grund til at men _ikke_ skal bruge en
> "tilfældig" dns til sine opslag

Vil stadig ikke ligefrem kalde det farligt - dumt måske, men ikke
decideret farligt - men det er vist et spørgsmål om ord :)

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-03-06 21:58

Henrik Stidsen wrote:

> Vil stadig ikke ligefrem kalde det farligt - dumt måske, men ikke
> decideret farligt - men det er vist et spørgsmål om ord :)

kom igen når en har tømt din bank og fået adgang til andre ting som må
betegnes som private, feks logins til dk-hostmaster, webforums, dit
betalingskort osv..

så kan vi diskutere om det var farligt

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk / MXHotel.dk / Domæne.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-06 22:18

After serious thinking Peter Larsen wrote :
> kom igen når en har tømt din bank og fået adgang til andre ting som må
> betegnes som private, feks logins til dk-hostmaster, webforums, dit
> betalingskort osv..

> så kan vi diskutere om det var farligt

Jeg vil stadig ikke kalde det farligt at benytte dem - dumt, ufatteligt
dumt, men ikke farligt. Det er farligt at gå over vejen uden at se sig
for.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 02-03-06 21:53

> Kan få
> Tele2´s dns server til at virke, men den er også lidt langsom.

Nu er vi vist nede i at det er et luxusproblem ;)

Din primære udbyder er 2-5 sek. om et opslag, Tele2 er "lidt langsom",
dette går jeg så ud fra er under disse 2 sekunder, meget hurtigere
bliver det vel ikke hvis serveren der skal forespørges f.eks. står på
den anden side af atlanten?

Jeg bruger selv T2's DNS, og (som en af de få ting hos det firma ;))
synes jeg faktisk de kører meget stabilt og hurtigt..

Bemærk i øvrigt de har som minimum 6 styks..

ns.get2net.dk
ns2.get2net.dk
ns.uni2.dk
ns2.uni2.dk
ns.uni2.net
ns2.uni2.net

--
Michael

Fra : Morten K. Lennon

Dato : 02-03-06 22:13

On 2006-03-02, Michael Kjærsgård <mk@vindenand.dk> wrote:

> Bemærk i øvrigt de har som minimum 6 styks..

Bemaerk, det er ufattelig nemt at give servere nogle ekstra ip numre, samt
at tilknytte ekstra hostnames, saa det at du kan finde 6 hostnames med 6
forskellige ip numre, betyder ikke at der er 6 servere.

(Jeg har passet de omtalte daaser)

--
Morten

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 03-03-06 08:08

> Bemaerk, det er ufattelig nemt at give servere nogle ekstra ip numre, samt
> at tilknytte ekstra hostnames

Selvfølgelig, jeg kan bare ikke umiddelbart se ideen i det og gik derfor
ud fra at der var tale om separate maskiner ;)

--
Michael

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-03-06 22:20

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> wrote in message

> Jeg bruger selv T2's DNS, og (som en af de få ting hos det firma ;)) synes
> jeg faktisk de kører meget stabilt og hurtigt..

Okay, prøver det igen. Men er vist lidt uheldig idag, eller det kører i
hvertfald ikke lige PT... roder rundt med 35% pakketab ;-( så alt er
langsomt

Fra : Niels

Dato : 03-03-06 01:30

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> problemer med dns serveren.. sider der ikke ligger i cache, tager over
> 2sekunder at få svar ¨på.. ofte 5sekunder

ORSN

http://european.nl.orsn.net/
nameserver 193.155.207.61
nameserver 217.146.139.5

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 03-03-06 09:31

> [...]
>
> Har prøvet gratisdns.dk det kan jeg ikke lige få til at virke.. Kan få
> Tele2´s dns server til at virke, men den er også lidt langsom.

Det forstår jeg ikke - jeg oplever ikke Tele2's dns server som specielt
langsom, uanset hvor jeg skal surfe hen.

Og det er længe siden jeg har oplevet nedbrud på den.

--
/Steen

Fjern alt til og med sidste underscore for mail
Google er din ven