FWA erstatning
Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 23-02-06 20:58

Er der håb forude for flere der bor hvor der er ringe internet dækning.
(Østhimmerland)

Sonofon FWA lukker
TDC kan/vil ikke levere adsl (for stor dæmpning) jeg ligger lige på grænsen,
men har naboer 200meter væk som har 1Mb!?
Clearwire (wimax) kommer ikke i nærheden foreløbig (aldrig?)
Himmerlands ELforsyning kommer måske forbi en gang med lysledere - men
hvornår

Er der noget jeg har overset?
Er der eventuelt nogen i området der er igang med en "wlan løsning" i
området?

Mvh Poul Erik Laursen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-02-06 21:06

Poul Erik Laursen skriver:

> TDC kan/vil ikke levere adsl (for stor dæmpning) jeg ligger lige på grænsen,
> men har naboer 200meter væk som har 1Mb!?

-Cut-

> Er der noget jeg har overset?

Ja, noget ganske ulovligt, nemlig WLAN til din nabo

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 23-02-06 22:24

> Poul Erik Laursen skriver:

> -Cut-

> Ja, noget ganske ulovligt, nemlig WLAN til din nabo
>

> Klaus

Burde det ikke være lovligt hvis der ikke er nogen der kan levere?
TDC eller andre kunne så sælge forbindelsen lidt dyrere - jeg betaler gerne
lidt mere lidt båndbredde for den 1/6 2006 har jeg ingen.
Er der nogen der erfaringer med "dele aftaler" med TDC eller andre?

Mvh Poul Erik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-06 23:10

Poul Erik Laursen skrev:

> Burde det ikke være lovligt hvis der ikke er nogen der kan levere?

Ting bliver ikke lovlige af at der ikke er (velegnede)
alternativer.

Derudover afhænger det af naboens aftale om det er lovligt eller
ej, og endnu derudover kan det måske aftales med firmaet.

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-02-06 07:49

Poul Erik Laursen skriver:

> Burde det ikke være lovligt hvis der ikke er nogen der kan levere?

Ikke, hvis din nabo har tegnet et privatabonnement.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-02-06 22:33

> Ja, noget ganske ulovligt, nemlig WLAN til din nabo

Hvorfor er det ulovligt?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-02-06 07:50

"Martin Højriis Kristensen" skriver:

> Hvorfor er det ulovligt?

Et privatabbonnement er kun til en husstand.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-02-06 08:22

> Et privatabbonnement er kun til en husstand.

Det er ikke en generel (lovmæssig) regel, og vi ved jo ikke hvad naboen
har.. Der er en del private der har erhvervs-agtige abonnementer

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 23-02-06 23:18

On Thu, 23 Feb 2006 21:05:33 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Poul Erik Laursen skriver:

> -Cut-

> Ja, noget ganske ulovligt, nemlig WLAN til din nabo

Det er skam ikke ulovligt.

Og hvis dig og din nabo laver en internet-forening hvor medlemmerne via
kontigentet deler en internet-forbindelse vil TDC gerne levere båndbrede.
Jeg sidder lige nu midt i etableringen af et lignende projekt nordvset for
Sønderborg.

/Henning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-02-06 07:50

Henning Wangerin skriver:

> Og hvis dig og din nabo laver en internet-forening hvor medlemmerne via
> kontigentet deler en internet-forbindelse vil TDC gerne levere båndbrede.

Til samme pris som en almindelig forbindelse ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Henning Wangerin

Dato : 24-02-06 11:57

On Fri, 24 Feb 2006 07:50:22 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Henning Wangerin skriver:

> Til samme pris som en almindelig forbindelse ?

Jeps.

8M/768k for 800+moms og ca 100+moms for den nødvendige
telefon-ledning

4M/768 en anelse billigere

Det er et ganske normalt erhversprodukt du skal a fat i. Det kan godt være
det er dyrere end privat-området, men dem har jeg ikke undersøgt, da vi
alligevel ikke kan bruge de løsninger

/Henning

Fra : Erik Semey

Dato : 09-03-06 22:28

Hej Henning, kig lige i dit nærområde på ESS, hvis dit behov er stort
(afhængig af central og hvor mange brugere i bliver) kan de levere på til
9,2 mbit synkron på 4 kobberpar.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 10-03-06 20:57

On Thu, 09 Mar 2006 22:28:26 +0100, Erik Semey wrote:

> Hej Henning, kig lige i dit nærområde på ESS, hvis dit behov er stort
> (afhængig af central og hvor mange brugere i bliver) kan de levere på til
> 9,2 mbit synkron på 4 kobberpar.

De har intet kørende, og tidshorisonten er 2013!

Deltagerne ligger for langt væk fra telefoncentralen til adsl, og ESS'
start-løsning er som du selv skriver kobber-basseret ud fra
telefon-centralerne.

ESS har endnu dårligere geografisk dækning end TDC.

Der arbejdes på en wimax løsning, men ESS siger selv _måske_ sidst på
året, og det vil landmanden ikke leve med, så vi/jeg er i gang med at
etablere wifi-adgang til ham.

ESS har for et par uger gravet kabel ned 6 meter fra mit hus, men udsigten
til at få de sidste 10 meter kabel lagt ind, samt udstyr i den anden ende
er også alt fra en par år til 2013.

Det kan man virkelig bruge til noget.

/Henning

Fra : Hauge

Dato : 23-02-06 21:19

Hej
Poul Erik Laursen wrote:
> TDC kan/vil ikke levere adsl (for stor dæmpning) jeg ligger lige på
> grænsen, men har naboer 200meter væk som har 1Mb!?

Prøv om du ikke kan få dem til at prøve at lave en reel måling, det gjorde
jeg for nogle år siden, og jeg har 2048 i dag, før den tid kunne jeg slet
ikke få ADSL, da jeg var for langt væk (5.4km (mener jeg) reel kabellængde).

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060223201900@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 23-02-06 22:15

> [...]
> jeg for nogle år siden, og jeg har 2048 i dag, før den tid kunne jeg slet
> ikke få ADSL, da jeg var for langt væk (5.4km (mener jeg) reel

Jeg tror jeg har fået lavet en reel måling . jeg mener jeg at vide at jeg
havde en dæmpning på 48,98db hvor den må være 47db
Der skulle også være lavet en kvalitetmåling.......
Jeg mener også min kabellængde er under 5km.
Det kan selvfølge være at der er stor forskel på den sidste strækning der
gør at min genbo kan køre 1Mb mens jeg kan køre 0Mb
Mon man selv kan få lov til at grave nyt kabel ned de sidste 100meter for at
tjene et par db og fjerne støj?

mvh Poul Erik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-02-06 22:20

Poul Erik Laursen skriver:

> [...]
> gør at min genbo kan køre 1Mb mens jeg kan køre 0Mb
> Mon man selv kan få lov til at grave nyt kabel ned de sidste 100meter for at

Det er ikke sikkert at din genbo og dig hænger fysisk på det samme
kabel, enddog samme telefoncentral.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 23-02-06 22:29

> Poul Erik Laursen skriver:

> Det er ikke sikkert at din genbo og dig hænger fysisk på det samme
> kabel, enddog samme telefoncentral.
>

> Klaus

Jeg hænger på samme central (Blenstrup) og samme kabel indtil de sidste ca
200meter

Poul Erik

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-02-06 22:29

"Poul Erik Laursen" <pel-fjern-@logp.dk> wrote in message

> [...]
> gør at min genbo kan køre 1Mb mens jeg kan køre 0Mb
> Mon man selv kan få lov til at grave nyt kabel ned de sidste 100meter for

Det skulle nu stadigt efter mit hoved være utænkeligt at Sonofon ikke
frasælger deres FWA produkt så andet firma evt kan køre det videre.. Hvis
ikke fatter jeg nu altså ikke sonofon.

Men Ellers er det jo bare igang, få sendt brev om ansægning om
kravetilladelse, og få gravet et fiberkabel op til nærmeste nabo der vil
dele en adsl e.l med dig.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-02-06 16:59

Hej

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]

>Det skulle nu stadigt efter mit hoved være utænkeligt at Sonofon ikke
>frasælger deres FWA produkt så andet firma evt kan køre det videre.. Hvis

Det gør de for såvidt også, de overdrager alt hvad der hedder
Internetopkoblinger, bredbånd, til Cybercity, og årsagen er jo at
Sonofon og CC idag er samme firma, ejet af Telenor, derfor vil man vel
ikke konkurrere med 'sig selv'.

Iøvrigt får de kunder som har/har haft FWA hos Sonofon lov til at
beholde alt FWA udstyret når abb. ophører, idet CC ikke vil tilbyde
denne mulighed, men kun deres nuværende kabelforbundne tilbud.
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Hauge

Dato : 23-02-06 22:48

Hej
Poul Erik Laursen wrote:
> Jeg tror jeg har fået lavet en reel måling . jeg mener jeg at vide at
> jeg havde en dæmpning på 48,98db hvor den må være 47db

Jeg tror kun de har lavet en kabellængde-måling på et kort, for det gjorde
de i første omgang ved mig, og det accepterede jeg ikke.
Prøv om du kan få lov til at tale med kabelkontoret, det mener jeg det
kaldes.

> Jeg mener også min kabellængde er under 5km.

Så er jeg ret sikker på at du kan få.

> Det kan selvfølge være at der er stor forskel på den sidste strækning
> der gør at min genbo kan køre 1Mb mens jeg kan køre 0Mb

Hehe, det kan ikke passe.

Forøvrigt, så "opdagede" jeg selv ved et nybyggeri omkring 2 km fra mig
selv, at de havde bygget en lokal central, det de vist kalder en forstærker,
og den fik jeg lov til at komme omkring, så nu kan jeg reelt få 4096 uden
problemer. Den forstærker kan de ikke umiddelbart se når de laver
kabelopmålinger. Så hvis der er bygget noget større nyt imellem dig og
centralen, så kan du være heldig

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060223214820@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-02-06 22:55

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> [...]
> laver kabelopmålinger. Så hvis der er bygget noget større nyt imellem dig

DSL kan ikke komme igennem forstærkere til Tele... Det er nok en
undercentral der er blevet bygget.

Fra : Hauge

Dato : 23-02-06 23:15

Hej
Bjarke Hansen wrote:
> DSL kan ikke komme igennem forstærkere til Tele... Det er nok en
> undercentral der er blevet bygget.

Jeg skrev også kun hvad de kaldte den da jeg snakkede med dem, ikke hvad det
var
For jo, det er en undercentral, ingen tvivl om det.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060223221510@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-02-06 22:34

"Poul Erik Laursen" <pel-fjern-@logp.dk> skrev i en meddelelse
> Er der håb forude for flere der bor hvor der er ringe internet dækning.
> (Østhimmerland)

Regeringen har jo snakket om at der skal være fuld dækning i landet, så du
kan da håbe

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bitflux

Dato : 24-02-06 16:03

Poul Erik Laursen skrev:
> [...]
> hvornår
>
> Er der noget jeg har overset?
> Er der eventuelt nogen i området der er igang med en "wlan løsning" i

well eller gøre som jeg har hørt man kan:

Bestil ISDN - det skal de nemlig levere, så er kablingen og centralen
klar til det sjove - have den, de par måneder eller 3 du nu tegner for
og derefter afmelde den og bestille en ADSL.

Det er ikke pænt gjort overfor tele selskabet for det koster dem en
formue, men okay de tjener jo heller ikke styrtende på os i forvejen

*host*bullshit*host*

bare et lille rygte jeg har hørt.

Bitflux

Fra : Henning Wangerin

Dato : 24-02-06 16:15

On Fri, 24 Feb 2006 16:03:23 +0100, Bitflux wrote:

> [...]
> til det sjove - have den, de par måneder eller 3 du nu tegner for og
> derefter afmelde den og bestille en ADSL.

Det virker måske hvis problemet er manglende kobber, men hvis problemet er
afstanden ind til centralen er der ikke noget at gøre.

-udover silvfølgelig at få leveret adslen et andet sted og lave en
wifi-link resten af vejen.

Det er eneste løsning mange steder.

/Henning

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-02-06 20:09

> [...]
> TDC kan/vil ikke levere adsl (for stor dæmpning) jeg ligger lige på
grænsen,
> men har naboer 200meter væk som har 1Mb!?

Har du ISDN?
Ellers kunne en mulighed være at slagte den hvis du har det.

Med de nye regler for bredbånd og bærelinje. Så burde en mulighed vel være
at opsige fastnettelefonen(mod at betale 40kr/måned i strafgebyr) og derved
undgå skillefilteret. Det må alt andet lige spare dig for et par ekstra DB.
Det er næsten kun TDC der kan svare på om det er nok?

--

/Dennis
Der kun repræsenterer sig selv.

Fra : Poul Erik Laursen

Dato : 25-02-06 14:20

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:43ff59bd$0$24261$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Poul Erik Laursen" <pel-fjern-@logp.dk> wrote in message

> grænsen,
>
> Har du ISDN?
> Ellers kunne en mulighed være at slagte den hvis du har det.

Nej jeg har desværre ikke ISDN jeg kan "spare" væk

> [...]
> DB.
> Det er næsten kun TDC der kan svare på om det er nok?

Det kan være jeg skulle prøve igen - jeg ligger knap 2 db over grænsen - så
hvis skillefilteret giver 2-3 db skulle jeg være inden for
Tak for tippet....

mvh Poul Erik

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-02-06 16:36

"Poul Erik Laursen" <pel-fjern-@logp.dk> skrev i en meddelelse
> hvis skillefilteret giver 2-3 db skulle jeg være inden for

Det gør det ikke

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Erik Semey

Dato : 09-03-06 22:30

Hvis i er mange nok i området, så prøv at tage en snak med intercitynet.dk,
de laver trådløse internet løsninger i byområder og lign.
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i melding

Fra : Henning Wangerin

Dato : 15-06-06 21:09

On Thu, 23 Feb 2006 20:58:21 +0100, Poul Erik Laursen wrote:

> Er der håb forude for flere der bor hvor der er ringe internet dækning.
> (Østhimmerland)

Har du fundet en løsning på dit internet?

Jeg har pt gang i et projekt ved Sønderborg som måske kan duplikeres i dit
nabolag.

/Henning