Forbindelse hos CPH Metronet
Fra : Mads Jakobsen

Dato : 20-02-06 19:38

Har netop fået CPH-Metronet 8 MBit / 1 Mbit.
Jeg har derfor testet forbindelsen med det program, som man kan downloade på
deres side.
Jeg får følgende testresultat:

TCP
Up: 786 kbit/s
Down: 2.52 Mbit/s

UDP
Up: 903 kbit/s
Down: 7 Mbit/s

Tilgængelig båndbredde
Up: 87 %
Down: 35 %

Hvad betyder TCP og UDP - og ser resultaterne fornuftige ud?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-06 20:28

Mads Jakobsen skrev:

> Hvad betyder TCP og UDP

Transmission Control Protocol og User Datagram Protocol. Det er
de to vigtige (inter)netprotokoller.

TCP er sessionsorienteret og er den protokol der benyttes hvis
det er vigtigt at "pakkerne" når frem og i den korrekte
rækkefølge, og hvis det er vigtigt at de alle når frem.

TCP starter langsomt og skruer op efterhånden, men hvis der
opstår en fejl, går hastigheden ned igen. Derfor er den ikke så
hurtig som UDP.

I modsætning til TCP er UDP ikke sessionsorienteret, og der er
derfor ingen garanti for om pakkerne når frem overhovedet eller
frem i den rigtige rækkefølge (sekvens). Til gengæld kører den
fuld speed hele tiden.

To eksempler:
En programfil hentes med TCP. Det ville være en katastrofe hvis
der mangler bare én byte.

En lydfil som skal streames, sendes med UDP. Skidt med om der er
lidt knas fordi en pakke forsvinder. Det hjælper alligevel ikke
at afspille den rigtige pakke tre sekunder senere - midt i den
næste lyd.

Man kan selv som programmør bygge et kontrollag ovenpå UDP og
derved få både sikkerheden og den høje hastighed, men det er
altså ikke noget som protokollen er født med.

>og ser resultaterne fornuftige ud?

Aner det ikke.

--
Bertel

Fra : Not4U

Dato : 20-02-06 23:41

On Mon, 20 Feb 2006 19:38:24 +0100, Mads Jakobsen wrote
(in article <43fa0c89$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>):

Test resultat:
--------------

Server: test.tst.dk:1640