TDCs bolignet
Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-06 16:55

Det ser ud til at bestyrelsen i min [private] andelsboligforening har
valgt at vi skal have TDCs bolignet. Det sker tilsyneladende uden
beslutning på generalforsamling, således at det eksisterende
fællesantenneanlæg [gammelt sløjfeanlæg] opgraderes, så der bliver
mulighed for at vælge mellem forskellige programpakker, og således at
der også kommer RJ45 og RJ11 stik på, til internet hhv IP-telefon.

TDC betaler installationen, og kommer så til at eje den.

Er der nogen der har erfaringer med TDCs bolignet? Vi har vistnok 36
lejligheder i ejendommen, + måske 14 forretninger som man også vil
forsøge at få på nettet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : David Holm

Dato : 17-02-06 23:38

> Er der nogen der har erfaringer med TDCs bolignet? Vi har vistnok 36
> lejligheder i ejendommen, + måske 14 forretninger som man også vil
> forsøge at få på nettet.

Ikke andet end da vi i sin tid spurgte om de ville opgradere vores anlæg
(84 lejligheder) fik vi at vide at de kun beskæftigede sig med
boligforeninger med max 200 lejligheder...

mvh

David

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 05:42

David Holm <wormie_fjern@alberg_fjern.dk> wrote:

> Ikke andet end da vi i sin tid spurgte om de ville opgradere vores anlæg
> (84 lejligheder) fik vi at vide at de kun beskæftigede sig med
> boligforeninger med max 200 lejligheder...

Ja, jeg kan kun citere fra rundskrivelsen:

==
Vores TV anlæg, som jo efterhånden er mange år gammelt, skal nu
opdateres af TDC. PÅ grund af diverse misforståelser internt hos
medarbejdere i TDC har man tilbudt os, at man vil foretage denne
opdatering (som normalt er en frygtelig dyr fornøjelse i 100.000 kr.
klassen) uden beregning for boligforeningen. Derfor er der ikke et øje
tørt i bestyrelsen. Og vi kan selvfølgelig kun sige tak på
boligforeningens vegne for det.

Denne opdatering indebærer, at TDC har sat et firma, Dansk kabel TV A/S,
til at udføre det rent fysiske med trækning af nye kabler i hele
ejendommen.

Man starter med at trække kabler fra kælder til alle opgange, når det er
gjort skal man ind i hver enkelt lejlighed, der vil blive en varsel på 3
arbejdsdage.

Hvad kan man så opnå ved denne nyinstallering?

Det vil fremover blive muligt selv at bestemme, hvilken TV pakke man
ønsker, lille - mellem - fuld pakke, modsat i dag hvor der kun er én
pakke at modtage.

Nu kan den enkelte altså selv bestemme.

På computer området vil der også være muligheder, samt IP telefoni.

Her i skrivende stund har bestyrelsen ikke fået forelagt de nye
muligheder med det nye net forelagt i alle detaljer. Ovenstående er
altså kun en foreløbig orientering.

Men alle får selvfølgelig en klar og tydelig orientering når der skal
træffes de endelige beslutninger overfor TDC.

Til forretningerne.

I skrivende stund, er forretninger ikke med i aftalen, men der arbejdes
på "højtryk", for at få lagt kabelstik ind til jer. så I kan få del i
den nye teknologi.
==

Ja, jeg er naturligvis ikke begejstret for at der »ikke er et øjet ørt i
bestyrelsen«; TDC er naturligvis en forretning, og gør ikke noget sådant
uden at de tjener penge på det. Og til syvende og sidst vil det
naturligvis være os selv der betaler for anlægget; forskellen er så blot
at vi er bundet af TDC, og ikke frit kan skifte udbyder eksempelvis
hvert tredie år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens G

Dato : 18-02-06 08:36

On Sat, 18 Feb 2006 05:41:35 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>naturligvis være os selv der betaler for anlægget; forskellen er så blot
>at vi er bundet af TDC, og ikke frit kan skifte udbyder eksempelvis

Hvis I vil kunne skifte udbyder, er i jo selvfølgelig nødt til selv at
eje anlægget. Og det er dyrt.

Jeg har før hørt om et sted hvor TDC betalte for opdateringen af
anlægget, så den med kommunikationsfejlen lyder lidt søgt.

Og hvad betaler I for TV kanalerne ved det gamle anlæg? At man kan
vælge mellem pakkerne gør det jo ikke nødvendigvis billigere.
Da vi for ca. 15 år siden fik TDC kabel-TV der hvor vi boede i
lejlighed, kunne vi kun vælge den store pakke. Da vi et par år senere
købte hus og fik kabel-TV dér, var prisen SVJH næsten det dobbelte for
samme pakke.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 08:57

Jens G <nospam051214@kabelmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har før hørt om et sted hvor TDC betalte for opdateringen af
> anlægget, så den med kommunikationsfejlen lyder lidt søgt.

Ja, jeg tror i hvert fald ikke på den.

> Og hvad betaler I for TV kanalerne ved det gamle anlæg?

For januar kan jeg se at der betales 189,75 for »tv-afgifter m.v.«, et
beløb der dog lige er steget [husker ikke til hvor meget; der er opslag
i opgang].

> [...]
> kunne vi kun vælge den store pakke. Da vi et par år senere købte hus og
> fik kabel-TV dér, var prisen SVJH næsten det dobbelte for samme pakke.

Det siger jo ikke rigtigt noget. Her er tale om beboernet på
fællesantennen, hvor det gamle sløjfeanlæg som min far fik lagt ind for
en 20 år siden [da han var andelsforeningens første formand] skiftes ud
med et mere moderne anlæg. Det er i øvrigt i forvejen TDC der ejer dette
anlæg, så de kan vel bare sige at de ikke længere vil supportere et så
forældet anlæg, og bare udskifte det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pico

Dato : 19-02-06 21:09

"Per Rønne" wrote:

> Ja, jeg kan kun citere fra rundskrivelsen:

Hvis den nedestående redegørelse er korekt skal I vist tage jer sammen
og få indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling, sådan kan en
bestyrelse ikke handle hen over hovedet på en andelsforening.
Jeg har en lille smule erfaring efter over 30 år i andelsbestyrelse og
nuværende formand.
Pico

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-06 23:06

Pico skriver:

> Hvis den nedestående redegørelse er korekt skal I vist tage jer sammen
> og få indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling, sådan kan en
> bestyrelse ikke handle hen over hovedet på en andelsforening.

Hvs TDC ejer nuværende kabelnet kan brugerne være ravruskende
ligeglade....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-06 03:41

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Pico skriver:

> Hvs TDC ejer nuværende kabelnet kan brugerne være ravruskende
> ligeglade....

Og det er det der er tilfældet. Udskiftiningen starter i dag mandag med
trækningen af nye kabler i kælderen; senere får vi tre dages varsel, når
de skal trække kablerne til de enkelte lejligheder, og opsætte de nye
stik.

Beboerne har udelukkende fået den nævnte skrivelse fra bestyrelsen, der
ikke selv ved mere end hvad der står der. Den har også blot fået at vide
at TDC har besluttet at foretage en udskiftning, som normalt skulle
koste 100.000 kroner. Og jeg har talt med formanden, som dog har
tilføjet at det skyldtes at en af forretningerne, en Nordea-bank, havde
ønsket at få tv-stik til sin frokoststue, noget der ville koste 70.000
kroner.

Så minimum vil der være tale om forbedret antennekvalitet. Muligvis vil
der så også være tale om et egentligt bredbånd, også for ad den vej at
fastholde andelsforeningen som kunde, så man ikke senere »fristes« til
selv at udskifte fællesantennen med et sådant. I så fald bliver der to
antennestik [til radio og fjernsyn] + RJ11 og RJ45 udgange på den boks,
der bliver sat op. Og så vil vi tale om et billigt alternativ til for
mit vedkommende CyberCity.

Webspeed kan anlægget allerede klare.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Pico

Dato : 21-02-06 21:50

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Pico skriver:

> Hvs TDC ejer nuværende kabelnet kan brugerne være ravruskende
> ligeglade....

På en måde måske, men det er en andelsforening og en sådan har som basis
at nogle mennesker er gået sammen om at drive en eller flere bygninger
sammen, i dette tilfælde ikke en "stor" forening. Der er valgt en
bestyrelse til at varetage foreningens daglige drift, det er fint nok,
men når noget skal ændres bør man spørge andelshaverne, det kan så ske
på forskellige måder, men princippet er at man som andelshaver skal have
medindflydelse på hvad der sker i foreningen.
En ting som ovennævnte bør behandles så "alle" har mulighed for at give
deres besyv med, nogen sidder måske inde med særlige ønsker eller behov
som kan tilgodeses.
Det kunne være at et flertal i foreningen hellere ville have ComX der
tilbyder produktet på en anden måde og til en anden pris. Jeg siger ikke
de er bedre, vi har f. eks. selv TDC her i foreningen, både hvad TV og
internet angår, vi har dog valgt selv at investere i kablingen da vor
erfaring fra tidligere er at man er meget bundet af de anlæg TDC
bekoster.
Problemet er at hvis TDC eksempelvis opsætter deres kabling er der måske
ikke plads til en anden osv.
Der er altså masser af begrundelser for at en sådan beslutning skal
træffes på demokratis vis når man er medlem i en andelsforening.
Pico

Fra : BJ

Dato : 21-02-06 21:55

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> En ting som ovennævnte bør behandles så "alle" har mulighed for at give
> deres besyv med, nogen sidder måske inde med særlige ønsker eller behov
> som kan tilgodeses.

Man må svært formode, der foreligger en kontrakt som giver TDC nogen
rettigheder evt. åremålsbestemt.

Gør der det, kan man altså ikke tage tingene op i plenum og danne konsensus,
hver gang noget skal skiftes/bygges om.

Det er vel derfor man har indgået en kontrakt.

Alternativet må være at betale sig ud af kontrakten, helt på samme måde som
når man ønsker at opsige/afslutte et banklån.

Har lånet variabel rente, skal det vel ikke diskuteres ved op eller
nedadgående satser, men følges til punkt og prikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Pico

Dato : 22-02-06 00:07

BJ wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Man må svært formode, der foreligger en kontrakt som giver TDC nogen
> rettigheder evt. åremålsbestemt.

Det er jeg sikker på der gør, men med den beskrivelse af deres systemer
er jeg sikker på det er gammelt og kan opsiges.
Det er heller ikke min poiente, det drejer sig om en andelsforening og
der er det ikke bestyrelsen der "egenhændig" skal træffe sådanne
beslutninger, det bør gøres i fælleskab, behøver ikke nødvendigvis være
på en generalforsamling, men på en måde så andelshaverne har mulighed
for at være medbestemmende, det er netop formålet med en
andelsforenilng.

> [...]
>
> Alternativet må være at betale sig ud af kontrakten, helt på samme
> måde som når man ønsker at opsige/afslutte et banklån.

Nu "fastslår" du at der er en kontrakt, det er da muligt, men så skal
foreningen da netop høres om der ønskes en anden kontrakt, man skal
betale sig ud af den eller hvad man nu foretrækker, det er helt precis
det du skriver.

> Har lånet variabel rente, skal det vel ikke diskuteres ved op eller
> nedadgående satser, men følges til punkt og prikke.

Det er jo ikke det det drejer sig om, her sker en ret omfattende
ændreing der berørere den enkelte andelshavere brugsret (lejligheden) og
derfor skal det være en demokratisk beslutning, det er prencipet med
andelsforeninger.
Pico

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 00:24

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jeg sikker på der gør, men med den beskrivelse af deres systemer er
> jeg sikker på det er gammelt og kan opsiges.

Så er jo en vej ud, såfremt alle betingelser for en opsigelse er til stede.

> [...]
> generalforsamling, men på en måde så andelshaverne har mulighed for at
> være medbestemmende, det er netop formålet med en andelsforenilng.

Hvordan er TDC havnet som "fast" udbyder, ved en statut i skøderne..?

I så fald ved alle ejere/købere/andelshaverne af boligerne jo, en sådan
eksisterer og samtidig hvad de er gået ind til.

> [...]
> foreningen da netop høres om der ønskes en anden kontrakt, man skal betale
> sig ud af den eller hvad man nu foretrækker, det er helt precis det du

Jeg aner ikke om der er nogen "kontrakt", jeg er bare lidt forvirret over,
man føler sig misinformeret som lejer/ejer.

> [...]
> der berørere den enkelte andelshavere brugsret (lejligheden) og derfor
> skal det være en demokratisk beslutning, det er prencipet med

Det er efter min mening lige gyldig, såfremt der foreligger en kontrakt som
giver TDC visse rettigheder eller sågar en statut i
skødet/skøderne/andelsbeviset.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 02:08

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
> på en generalforsamling, men på en måde så andelshaverne har mulighed
> for at være medbestemmende, det er netop formålet med en

Som jeg har fået det at vide, har TDC blot /meddelt/ foreningen, at nu
opgraderer man anlægget, med udskiftning af kabler til /samtlige/
lejligheder, og altså med opstilling af nye bokse. Bestyrelsen har kun
kunnet tage det som en meddelelsessag. Anlægget ejes jo af TDC.

Og er det bredbånd de laver, altså med bokse til såvel antenne som
telefon og internet, så er de vel så sikret mod at vi selv laver et
andet anlæg.

Anledningen var at banken ville have tv i deres frokoststue, og det
ville koste 70.000 kroner, mens et helt nyt netværk [6 opgange à 6
lejligheder + muligvis forretningerne som ikke i dag er på
fællesantennen] ville koste 100.000.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Svend

Dato : 22-02-06 08:32

Pico wrote:

> [...]
> foreningen da netop høres om der ønskes en anden kontrakt, man skal
> betale sig ud af den eller hvad man nu foretrækker, det er helt precis

Vi har været inde i en lignende situation hvor nogen i bestyrelse vil
tegne en kontrakt med viasat om levering af tv3 osv.

Her sagde vores advokater at det skulle op på en generalforsamling da
det lå uden for foreningens formålsparagraf. Så man kan som bestyrelse
ikke på vegne af foreningen tegne kontrakter med gud og hvert et firma.

--
Svend

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 01:38

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Alternativet må være at betale sig ud af kontrakten, helt på samme måde som
> når man ønsker at opsige/afslutte et banklån.

Da min far som formand for andelsforening for en 25 år siden indgik
aftalen, var det med en klausul så foreningen kunne købe anlægget.

Uheldigvis uden angivelse af /pris/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 01:44

KLIP

> Da min far som formand for andelsforening for en 25 år siden indgik
> aftalen, var det med en klausul så foreningen kunne købe anlægget.
>
> Uheldigvis uden angivelse af /pris/.

Tjaee ... sådan kan det gå, når man ingen penge havde og nu får et helt nyt
anlæg foræret igen..

Du/I har vel stadig mulighed for at lægge noget parallelt ind eller tillader
kontrakten ikke det..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 02:19

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Du/I har vel stadig mulighed for at lægge noget parallelt ind eller tillader
> kontrakten ikke det..?

Kontrakten kan vist bare opsiges, men hvad tror du sandsynligheden er af
at generalforsamlingen vil gøre det, hvis TDCs nye anlæg er tip-top, og
de fleste fremmødte er tæt på de 80?

Hvis derimod anlægget kun er en ren udskiftning af fællesantennen, uden
andre internetmuligheder end de eksisterende webspeed, så stille
situationen sig derimod anderledes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 02:32

KLIP

> Kontrakten kan vist bare opsiges, men hvad tror du sandsynligheden er af
> at generalforsamlingen vil gøre det, hvis TDCs nye anlæg er tip-top, og
> de fleste fremmødte er tæt på de 80?

Det ved jeg ikke, men jeg forstå du/i kan købe det nye for ca. 100.000 kr. +
moms.

> Hvis derimod anlægget kun er en ren udskiftning af fællesantennen, uden
> andre internetmuligheder end de eksisterende webspeed, så stille
> situationen sig derimod anderledes.

Jeg var godt klar over du/I krævede ind, men løsningen er da følgende 1) Køb
anlægget 2) Lav et ComX (10.000 til 20.000 pr. abb.) 3) lav et Cat5/6 anlæg.

Jeg synes ærlig talt, du i tråden og andre steder, hvor jeres projekt ellers
er blevet omtalt, har behandlet TDC rigtig dårlig (da jeg ikke vil bruge
stærkere vendinger).

Din far har indgået kontrakten. Samtlige andelshavere kender kontrakten, ved
hvad de gik ind til og de nyere/nye ligeså.

PS: Det er vel ikke en gang TDC, der oprindelig lavede kontrakten med din
far..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 06:54

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> KLIP

> Det ved jeg ikke, men jeg forstå du/i kan købe det nye for ca. 100.000 kr. +
> moms.

Det er der da vist ingen aftale om. Prisen vil da vist være op til
»forhandling«.

> Jeg var godt klar over du/I krævede ind, men løsningen er da følgende 1) Køb
> anlægget 2) Lav et ComX (10.000 til 20.000 pr. abb.) 3) lav et Cat5/6 anlæg.

Vi er vist ikke i en position til at »kræve ind«; TDC har blot meddelt
bestyrelsen, at nu går man i gang med at udskifte hele fællesantannen;
til hvad vides ikke, men efter hvad der er oplyst skulle det inkludere
mulighed for internet og IP-telefoni. Webspeed er allerede en option,
blot dyrere end den CyberCity løsning jeg allerede har.

> Jeg synes ærlig talt, du i tråden og andre steder, hvor jeres projekt ellers
> er blevet omtalt, har behandlet TDC rigtig dårlig (da jeg ikke vil bruge
> stærkere vendinger).

Det mener jeg nu ikke, personligt opfatter jeg bare TDC som et dyrt
næsten-monopol, der altid er lidt bagefter den tekniske udvikling.

Næh, KTAS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 13:38

KLIP

> Det mener jeg nu ikke, personligt opfatter jeg bare TDC som et dyrt
> næsten-monopol, der altid er lidt bagefter den tekniske udvikling.

Jeg forstår ikke, du går ned i den nærmeste bank og låner pengene til at
købe TDC ud af jeres andelsboligforening.

Så kan du optræde som netejer og udbyder.

Så kan du gøre det til ingen penge, altid være på forkant med udviklingen,
drive tingene hyper professionel og slippe af med monopolet for så ejer du
jo fordelingsnettet.

Så er du også af med de gamle nisser.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 14:24

> [...]

> drive tingene hyper professionel og slippe af med monopolet for så ejer du

Dit forslag ligger vist langt ud over det realistiske. I øvrigt er jeg
ikke milliardær.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 14:29

KLIP

> Dit forslag ligger vist langt ud over det realistiske.

På ingen måde, du har en andelsbolig og den kan du belåne med over 100%

> I øvrigt er jeg
> ikke milliardær.

Men brokke dig og svine TDC, det kan du.

Se dog og få fingrene ud og få sat gang i projektet, så slipper vi også for
dine tilsvinende indlæg i NG´erne omkring TDC og deres forretninger.

Du kan jo det hele meget bedre og næsten gratis.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-02-06 14:33

> Du kan jo det hele meget bedre og næsten gratis.

Alternativt kan man selv trække kablerne hvis man har hovede og tommelfingre
skruet rimelig fornuftigt sammen. Altså hvis vi snakker cat5e eller cat6
kabler. Der er selvfølgelig nogle ting man skal huske, men det er så absolut
til at gøre. Har selv gjort det. Godt nok kun til 13 ud af 25 lejligheder.
De gamle ville ikke være med. Fair nok. Jeg mener vi havnede i 400,- pr.
lejlighed for et 100Mbit netværk alt inklusive.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 14:38

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> De gamle ville ikke være med. Fair nok. Jeg mener vi havnede i 400,- pr.
> lejlighed for et 100Mbit netværk alt inklusive.

Fint alternativ.

I omtalte projekt er der kun 35 andelsboliger og 15 erhvervsdrivende.

Jeg er sikker på samtlige 15 erhvervsdrivende inkl.. banken vil være
lykkelig for at få Per Rønne som netejer og udbyder af alskens services.

Så kan han bonne de erhvervsdrivende nogle ordentlige regninger så ledes han
selv og de 34 andre nisser, kan få det hele gratis.

Per Rønne bliver således milliardær på no time.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-02-06 14:41

> Så kan han bonne de erhvervsdrivende nogle ordentlige regninger så ledes han
> selv og de 34 andre nisser, kan få det hele gratis.
>
> Per Rønne bliver således milliardær på no time.

Bjørn .. ikke flere citroner i dag

Thomas

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 14:53

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bjørn .. ikke flere citroner i dag

Jeg er ked af, du opfatter indlæggene som citroner.

Guldet ligger jo og flyder på gaden/stien/centret/legepladsen, så det er
bare at bukke sig ned og samle det op.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 14:59

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Bjørn .. ikke flere citroner i dag

Arbejder han hos TDC?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 15:05

KLIP

> Arbejder han hos TDC?

Nej, det gør han ikke.

Det var dog et sært spørgsmål, hvor vil du hen med det..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 16:11

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> KLIP

> Nej, det gør han ikke.
>
> Det var dog et sært spørgsmål, hvor vil du hen med det..?

Han virkede bare så »loyal« over for TDC.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-02-06 16:21

> Han virkede bare så »loyal« over for TDC.

Nu kan Bjørn godt svare for sig selv, men jeg tror ikke det handler om
loyalitet. Mere at han er iværksætter (mit gæt) og som sådanne, af
mentalitet, ikke mener man bør brokke sig, men istedet for se
(forretnings)muligheden og tage skeen i egen hånd. Men det er et gæt. Det
kan også være han er storaktionær i TDC

Thomas

Fra : N/A

Dato : 22-02-06 17:54

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 17:54

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Hvis du opfatter din hetz mod TDC og tilbageholdelse af fakta, indtil du
> blev presset

Hvilken tilbageholdelse af fakta?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 18:00

KLIP

> Hvilken tilbageholdelse af fakta?

Fakta der først er dukket op i denne tråd:

1) Din far er den, der har indgået kontrakten.

2) Kontrakten er opfyldt af TDC og bliver det fortsat.

3) Du har et eller andet mod det hedengangne KTAS og "det" overfører du nu
på TDC.

Personlig mener jeg, såfremt du sidder i bestyrelsen for
andelsboligforeningen, du bør fratræde eller hjælpes dertil, da ingen ved
deres fulde fem bør/vil indgå nogen kontraktlige forpligtelser med dig.

Passer kontrakten/erne dig ikke ad åre, så begynder du at bræge om "monopol"
og andre "uretfærdigheder" samt spreder mistillid.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 18:54

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> KLIP

> Fakta der først er dukket op i denne tråd:
>
> 1) Din far er den, der har indgået kontrakten.

Ja, for årtier siden.

> 2) Kontrakten er opfyldt af TDC og bliver det fortsat.
>
> 3) Du har et eller andet mod det hedengangne KTAS og "det" overfører du nu
> på TDC.

Jeg mener at TDC er et firma der tager høje priser for et produkt man
kan få billigere andetsteds; det er jo også det sædvanlige for gamle
monopoler.

> [...]
>
> Passer kontrakten/erne dig ikke ad åre, så begynder du at bræge om "monopol"
> og andre "uretfærdigheder" samt spreder mistillid.

Jeg er ikke medlem af bestyrelsen, og ingen taler om at bryde
kontraktmæssige forpligtelser. Hvad drømmer du dog om?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-02-06 19:09

Per Rønne skriver:

> Jeg mener at TDC er et firma der tager høje priser for et produkt man
> kan få billigere andetsteds; det er jo også det sædvanlige for gamle
> monopoler.

Det tager du fuldstændigt fejl.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-02-06 19:14

per@RQNNE.invalid (=?ISO-8859-1?Q?Per_R=F8nne?=) writes:

>Jeg mener at TDC er et firma der tager høje priser for et produkt man
>kan få billigere andetsteds; det er jo også det sædvanlige for gamle
>monopoler.

Er det den samme vare?

På en 2 Mbps ADSL fra TDC kan man downloade fra praktisk talt
alle "større" sites med stort set 2 Mbps - 24 timer i døgnet.

Hvis man køber en 10 Mbps, hvor man kun kan downloade med 5
Mbps det meste af døgnet, så er dette produkt jo ret dårligt
i forhold til TDCs kvalitet.

Man kan spørge sig selv, om det ikke er sidstnævnte selskab,
der simpelthen ikke leverer det købte. Det gør TDC... og det
koster som bekendt.

Selvføgelig er der historier, der går på det modsatte af det,
jeg har skrevet her. Der er også historier om, at Ladaer er
kørt fra Porscher. Overordnet set gør det nu ikke Ladaen til
den bedste bil.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 17:55

KLIP

> Han virkede bare så »loyal« over for TDC.

Jeg er forretningsmand og selvstændig erhvervsdrivende.

Hvis du opfatter din hetz mod TDC og tilbageholdelse af fakta, indtil du
blev presset, som jeg er loyal overfor TDC ved at imødegå den, så er du da
helt ude på overdrevet nu.

Så langt ude, jeg er ved at få medlidenhed med dig, men som forretningsmand
af den
mening, du ikke mere skal have ét ben til jorden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 18:54

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Jeg er forretningsmand og selvstændig erhvervsdrivende.

Tredie gang?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 22-02-06 18:24

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 18:24

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> KLIP

> Jeg er forretningsmand og selvstændig erhvervsdrivende.
>
> Hvis du opfatter din hetz mod TDC

Hvilken hetz?

> [...]

> Så langt ude, jeg ved at få medlidenhed med dig, men som forretnings af den
> mening, du ikke mere skal have ét ben til jorden.

Jeg står ret måbende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 18:30

KLIP

> Jeg står ret måbende.

Det har jeg gjort i lang tid.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-02-06 15:09

> Arbejder han hos TDC?

Tror jeg ikke. Han er sikkert bare en "slem" kapitalist De holder
sammen. Måske han har gået i skole med Henning!

Thomas

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 15:12

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tror jeg ikke.

O.k.

> Han er sikkert bare en "slem" kapitalist De holder
> sammen.

Kapitalist, ja ... slem, det ved jeg ikke, det må mine kunder, venner samt
familie afgøre.

> Måske han har gået i skole med Henning!

Det har jeg ikke, men ellers er han et utrolig vidende og behageligt
menneske.

PS: Om "sagen" havde drejet sig (Telia) Stofa eller andre udbydere, så havde
mine udsagn været de samme.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-02-06 15:17

> [...]
> menneske.
>
> PS: Om "sagen" havde drejet sig (Telia) Stofa eller andre udbydere, så havde

I know. Bemærk min smiley og " omkring slem.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 15:19

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> I know. Bemærk min smiley og " omkring slem.

(Special for you, jeg så den godt og forstod den da også..)

Har vi det ikke herlig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 22-02-06 16:38

BJ wrote:

> PS: Om "sagen" havde drejet sig (Telia) Stofa eller andre udbydere, så havde
> mine udsagn været de samme.

Med mindre det havde været comx eller dansk bredbånd

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 17:19

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Med mindre det havde været comx eller dansk bredbånd

Der tager du helt fejl, en kontrakt er en kontrakt og dermed basta.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 22-02-06 08:35

BJ wrote:

> Jeg var godt klar over du/I krævede ind, men løsningen er da følgende 1) Køb
> anlægget 2) Lav et ComX (10.000 til 20.000 pr. abb.) 3) lav et Cat5/6 anlæg.

De priser du angiver er da helt i skoven for lejligheder, vi gav 7kkr.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 13:40

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De priser du angiver er da helt i skoven for lejligheder, vi gav 7kkr.

Sorry, så skal Per Rønne kun i banken og personlig låne til indfrielsen af
TDC´s net og 350.000 kr. til ComX.

Lån en rund million, så er der også penge til at være på forkant med
fremtiden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 22-02-06 16:40

BJ wrote:
> [...]
> TDC´s net og 350.000 kr. til ComX.
>
> Lån en rund million, så er der også penge til at være på forkant med

Hvorfor skal han låne til tdc's net, det har jeg ikke lige forstået ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 17:20

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor skal han låne til tdc's net, det har jeg ikke lige forstået ?

Utroligt, læs hele tråden igen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 22-02-06 19:32

BJ wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Utroligt, læs hele tråden igen.

Rolig nu makker, de behøver vel ikke frikøbe tdc ? vi har både tdc, comx
og lokal antenne.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 23:57

KLIP

> Rolig nu makker, de behøver vel ikke frikøbe tdc ?

Det har jeg heller aldrig påstået .... makker .. det var et forslag til at
bryde "monopolet" blandt andre, så PR selv kunne blive monopolhaver.

> vi har både tdc, comx og lokal antenne.

Ikke mere, sørgeligt kvarter. Jeg har godt 10 udbydere at vælge imellem ...
og det på en blind vej med 7 boliger.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Pico

Dato : 22-02-06 20:05

BJ wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Utroligt, læs hele tråden igen.

BJ, prøv lige at læse spørgsmålet der startede tråden, det hele er et
spørgsmål om bestyrelsen ikke skal gå ud og spørge andelshaverne om man
ønsker stadig at benytte sig af TDC tilbud, kontrakt eller ej, en
andelsforening står/hæfter soledarisk, derfor bør langt det meste
besluttes af medlemmeerne. En bestyrelse er valgt til at kørere den
daglige drift, det skal de gøre. Støre ting skal andelshaverne beslutte.
Alt dit sluder om at bryde kontrakter og tjene penge osv. til Per Rønne
er for langt ude.
Pico

Fra : BJ

Dato : 22-02-06 23:59

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Alt dit sluder om at bryde kontrakter og tjene penge osv. til Per Rønne er
> for langt ude.

Du skulle tage dig en sludder med PR i stedet. Jeg gider ikke lege med folk
der ikke forstår sammenhængene.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Pico

Dato : 23-02-06 01:09

BJ wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du skulle tage dig en sludder med PR i stedet. Jeg gider ikke lege
> med folk der ikke forstår sammenhængene.

Det er nok fordi du ikke forstår hvad der bliver skrevet, sørgeligt.
Du har kørt tingene helt ud af propitioner. Prøv at læse indlægene en
gang til.
Pico

Fra : BJ

Dato : 23-02-06 01:21

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er nok fordi du ikke forstår hvad der bliver skrevet, sørgeligt.
> Du har kørt tingene helt ud af propitioner. Prøv at læse indlægene en gang
> til.

Det anede mig, du var af den opfattelse.

Du bør heller ikke lege med kontrakter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Pico

Dato : 23-02-06 13:26

BJ wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det anede mig, du var af den opfattelse.

Så vil jeg gerne have du forklare min opfattelse for den har du vist
ikke forstået

> Du bør heller ikke lege med kontrakter.

Sjovt nok, det er nu gået fint i mange år. Vi har da også et fint
forhold til TDC hvor jeg også er kontaktperson, se mit svar til Klaus.

Det der undre mig er at du skriver så meget om kontrakter uden at vide
hvordan de er sammensat, de kontrakter jeg har underskrevet med TDC er
da klare nok, ingen er bundet for livstid, hverken TDC eller os. Der er
som med det meste en bindingsperiode og den er sansynligvis efter de 25
år det er siden den hos Per Rønne blev indgået udløbet.

Nå nu kan det være nok med at spilde mere tid på den problamatik.
Pico

Fra : BJ

Dato : 23-02-06 13:45

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nå nu kan det være nok med at spilde mere tid på den problamatik.

Helt enig.

TDC ejer de nuværende kabler. De kan da gøre som de vil med dem.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Pico

Dato : 23-02-06 17:56

BJ wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Helt enig.
>
> TDC ejer de nuværende kabler. De kan da gøre som de vil med dem.....

Vrøvl, de skal levere det der står i kontrakten, her er der tale om
flere/andre bokse og i lejlghederne. Det er fint nok at de ønsker at
ændre, men i en andelsforening skal/bør andelshaverne være med på råd,
det er det mine indlæg drejer sig om, hvis du ikke har fattet det

Denne gang mener jeg det, du er bare så irriternde
Pico

Fra : BJ

Dato : 23-02-06 18:08

> [...]
> ændre, men i en andelsforening skal/bør andelshaverne være med på råd, det
> er det mine indlæg drejer sig om, hvis du ikke har fattet det

Sludder og det værste vrøvl jeg længe har læst.

TDC overholder samtlige forpligtelser til signallevering.

Kontrakten er 25 år gammel og der kunne man kun få TV og radiosignaler.

At TDC er så venlige at ombygge anlægget til bedre signalkvalitet og flere
tjenester end aftalt _helt_ gratis, bør man blot bukke og sige tak for.

TDC har overholdt deres forpligtelser til punkt og prikke.

Så igen .... TDC kan gøre med deres kabler, hvad de vil, når de ikke
forringer abonnenternes/kontrakten vilkår.

Du må være ret fatsvag.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Pico

Dato : 23-02-06 20:09

BJ wrote:
> [...]
>
> Så igen .... TDC kan gøre med deres kabler, hvad de vil, når de ikke
> forringer abonnenternes/kontrakten vilkår.

Det er så dit sprogvalg. Hvis du gider læse tråden vil du se jeg ikke på
noget tidspunkt har klandret TDC, det er bestyrelsen der ikke opførere
sig som en "andelsbestyrelse" bør. TDC kan ikke gøre hvad de vil i folks
lejligheder eller i andelsboligforeningen, men hvis de kommer med et
udspil er det op til andelsforeningen at reagere på det, kan du ikke
fatte det ?

Nu gider jeg ikke skrive med venlig hilsen mere, det er kun beregnet til
folk jeg respekterere
--
Pico

Fra : BJ

Dato : 23-02-06 20:18

> Det er så dit sprogvalg.

Dit er måske meget bedre..?

> Hvis du gider læse tråden vil du se jeg ikke på noget tidspunkt har
> klandret TDC, det er bestyrelsen der ikke opførere sig som en
> "andelsbestyrelse" bør.

Godt så. Heri er vi ganske enige.

> TDC kan ikke gøre hvad de vil i folks lejligheder eller i
> andelsboligforeningen, men hvis de kommer med et udspil er det op til
> andelsforeningen at reagere på det, kan du ikke fatte det ?

Det har foreningens bestyrelse også gjort og så hut jeg visker helt legalt,
da det ikke koster andelshaverne noget (i penge).

> Nu gider jeg ikke skrive med venlig hilsen mere, det er kun beregnet til
> folk jeg respekterere

B.

Fra : Pico

Dato : 23-02-06 21:00

BJ wrote:
KLIP

> Det har foreningens bestyrelse også gjort og så hut jeg visker helt
> legalt, da det ikke koster andelshaverne noget (i penge).

Tråden startede med nedestående:

"Det ser ud til at bestyrelsen i min [private] andelsboligforening har
valgt at vi skal have"

Det indikerere da ikke at ANDELSFORENINGEN har reageret på det, men
bestyrelsen og det er ikke bestyrelsen alene der skal træffe/godkende
sådanne beslutninge/indgreb.
Som jeg tidligere har skrevet kan der være grunde til at finde andre
løsninger og det skal andelshaverne have mulighed for, det kan da godt
være man så synes at den fra TDC er fin, men det bør være en demokratisk
beslutning.

Nu får du muligheden for at få det sidste ord for mine 30 år i en
andelsbestyrelse har lært mig at man skal stoppe på et tidspunkt
--
Pico

Fra : BJ

Dato : 23-02-06 21:50

KLIP

> Tråden startede med nedestående:

Du har ret i, _denne_ tråd startede således.

> "Det ser ud til at bestyrelsen i min [private] andelsboligforening har
> valgt at vi skal have"

Jeg har en "mistanke" om, der har været forslag oppe om noget andet
tidligere.

> Det indikerere da ikke at ANDELSFORENINGEN har reageret på det, men
> bestyrelsen og det er ikke bestyrelsen alene der skal træffe/godkende
> sådanne beslutninge/indgreb.

Jeg har en "mistanke" om, der måske har været et forslag oppe på sidst
afholdte generalforsamling omkring alternativ udbyder som er blevet
forkastet.

> [...]

Jeg har en "mistanke" om, der måske har været et forslag oppe på sidst
afholdte generalforsamling omkring alternativ udbyder som er blevet

Derfor er der måske ikke grund til flere undersøgelser.

> Nu får du muligheden for at få det sidste ord for mine 30 år i en
> andelsbestyrelse har lært mig at man skal stoppe på et tidspunkt

Sidste ord ... det lyder da morsomt, men jeg kan da ikke hamle op med din
erfaring i en andelsbestyrelse, da jeg kun har været parcellist i næsten 30
år. Her har jeg brugt en smule af min tid som formand for den lokale
grundejerforening og haft samme fritidsbeskæftigelse i det ditto
antennelaug.

Vi er nok ikke så store som jer, da vi kun dækker en smule over 900
husstande i den ene forening og desværre under 2.500 abonnenter i den anden.

Desuden har jeg i mange år arbejdet professionelt med antenneforeninger,
boligforeninger og også en smule med andelsforeninger.

Da vi nu er ved at slå maverne sammen som to olme tyre, kan jeg tilføje, jeg
har siddet på samtlige sider af bordet, når der har skulle forhandles om
køb, salg, investering og ikke mindst disponering..

Min erfaring siger mig, når et medlem/abonnent er svært utilfreds på slige
måde, så kan det skyldes vedkommende, er blevet (indirekte) forsmået på en
generalforsamling.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 23-02-06 22:53

BJ wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Klip

> Jeg har en "mistanke" om, der har været forslag oppe om noget andet
> tidligere.

Klip

> Jeg har en "mistanke" om, der måske har været et forslag oppe på sidst
> afholdte generalforsamling omkring alternativ udbyder som er blevet
> forkastet.

Klip

> Jeg har en "mistanke" om, der måske har været et forslag oppe på sidst
> afholdte generalforsamling omkring alternativ udbyder som er blevet
> forkastet.

Klip

Kort sagt, det ved du ikke en skid om.

> [...]
>
> Vi er nok ikke så store som jer, da vi kun dækker en smule over 900
> husstande i den ene forening og desværre under 2.500 abonnenter i den anden.

Du kan ikke sammenligne din antenneforening med en andelsforening. Der
gælder helt forskellige ting for hvad en bestyrelse kan og ikke kan i de
2 sammenhænge.

I en antenneforening der har levering af tv signaler som sit primære
område ligger det inde for bestyrelsens kompetence at sige ja eller nej
til sådant et tilbud.

Det gælder ikke for bestyrelsen i en andelsforening. Her er det primære
drift af lejligheder og her er tv signaler en sekundær ting. Man kan
tage udgangspunkt i formålsparagrafen, står der noget ekstraordinært om
fælles antenneanlæg e.l. har bestyrelsen kompetencen til at indrage det
i daglige arbejde.

Det er sådan vi fik fremlagt det af vores jurister i.f. til om
bestyrelsen kunne tegne en kontrakt med viasat om levering af tv.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 23-02-06 22:57

KLIP

> Kort sagt, det ved du ikke en skid om.

Njaeee...er det nu også helt sandt ...bassemand..?

> Du kan ikke sammenligne din antenneforening med en andelsforening. Der
> gælder helt forskellige ting for hvad en bestyrelse kan og ikke kan i de 2
> sammenhænge.

O.k.

> I en antenneforening der har levering af tv signaler som sit primære
> område ligger det inde for bestyrelsens kompetence at sige ja eller nej
> til sådant et tilbud.

Hvis man har fået Generalforsamlingens accept, ja.

> [...]
> antenneanlæg e.l. har bestyrelsen kompetencen til at indrage det i daglige

Hvordan har bestyrelsen i hine tider indgået kontrakten..?

> Det er sådan vi fik fremlagt det af vores jurister i.f. til om bestyrelsen
> kunne tegne en kontrakt med viasat om levering af tv.

Her foreligger der allerede en forsyningskontrakt.

Den bliver blot overholdt med bedre tilbud og gratis nyt
programfordelingsnet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 24-02-06 05:39

BJ wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Njaeee...er det nu også helt sandt ...bassemand..?

Flødefjæs !

Fra : BJ

Dato : 24-02-06 05:46

KLIP

> Flødefjæs !

plonk.

Fra : Svend

Dato : 24-02-06 07:07

BJ wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> plonk.

plonk selv, du startede.

--
Svend

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-02-06 07:43

> plonk selv, du startede.

Det svar kan han jo så ikke se da han har plonket dig.

Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-06 13:43

> [...]

> Jeg har en "mistanke" om, der måske har været et forslag oppe på sidst
> afholdte generalforsamling omkring alternativ udbyder som er blevet

Delvis rigtigt. Der var et forslag oppe om at få ComX som udbyder, og
alle accepterede at der nedsattes et udvalg, der skulle se på sagen
inden næste generalforsamling.

Forslaget indebar at der for foreningens regning etableredes et helt nyt
anlæg, med antenne, bredbånd og telefoni. Med den rigtige financiering
[afdragsfrit lån] ville /alle/ spare penge; personligt ville jeg spare
500 kroner om måneden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 02-03-06 14:02

KLIP

> [...]
> anlæg, med antenne, bredbånd og telefoni. Med den rigtige financiering
> [afdragsfrit lån] ville /alle/ spare penge; personligt ville jeg spare

Jeg forstår altså ikke, du så konsekvent fremstiller dig selv som komplet
uvidende om, hvad der foregår i foreningen.

Spil med åbne kort, hverken mere eller mindre.

Jeg har jo for et år siden, "talt" med dig om jeres forenings ønsker og
disse er naturligvis jeres (blot for god ordens skyld).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-06 15:26

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> KLIP

> Jeg forstår altså ikke, du så konsekvent fremstiller dig selv som komplet
> uvidende om, hvad der foregår i foreningen.

Skriver jeg at jeg er »komplet uvidende«?

> Spil med åbne kort, hverken mere eller mindre.

Jeg er altså ikke medlem af bestyrelsen, ikke engang suppleant. Jeg ser
kun det som bliver sendt ud, det der bliver sagt og besluttet på
generalforsamlingen, og det jeg mundtligt får at vide af formanden, når
jeg spørger.

> Jeg har jo for et år siden, "talt" med dig om jeres forenings ønsker og
> disse er naturligvis jeres (blot for god ordens skyld).

Naturligvis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 03-03-06 15:57

KLIP

> Skriver jeg at jeg er »komplet uvidende«?

På baggrund af sidste "samtale" i 2005, synes jeg, du gør det.

> [...]
> kun det som bliver sendt ud, det der bliver sagt og besluttet på
> generalforsamlingen, og det jeg mundtligt får at vide af formanden, når

Så er alt jo fint, fint.

Held og lykke med projektet, hvad i nu ellers vælger.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-06 17:26

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> Held og lykke med projektet, hvad i nu ellers vælger.

Det er vist for sent - i hvert fald hvis det er brednet der bliver lagt
ind.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-02-06 02:58

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> Der er som med det meste en bindingsperiode og den er sansynligvis efter
> de 25 år det er siden den hos Per Rønne blev indgået udløbet.

Og jeg har altså aldrig advokeret for at bryde en kontakt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 25-02-06 03:21

KLIP

> Og jeg har altså aldrig advokeret for at bryde en kontakt.

Måske ikke direkte.

Her lidt til at opfriske hukommelsen med:

Indklip...
Det er vigtigt at det er /foreningen/ der kommer til at eje anlægget, så
vi altid kan smide udbyderen ud. Vi regner derfor med kontrakter på 2-4
år. Webspeed fra TDC har altså ingen interesse....
Indklip slut.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 02-03-06 13:43

> [...]

> vi altid kan smide udbyderen ud. Vi regner derfor med kontrakter på 2-4
> år. Webspeed fra TDC har altså ingen interesse....

Her er der da ikke tale om at bryde en kontrakt. Og en kontrakt har
altså altid en udløbsperiode.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 02-03-06 14:03

KLIP

> Her er der da ikke tale om at bryde en kontrakt. Og en kontrakt har
> altså altid en udløbsperiode.

Så spil med åbne kort, da det ikke kan være meningen, jeg skal finde de
gamle indlæg/svar frem.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 03-03-06 15:26

BJ <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote:

> KLIP

> Så spil med åbne kort, da det ikke kan være meningen, jeg skal finde de
> gamle indlæg/svar frem.

Igen, jeg spiller med åbne kort. Men jeg sidder altså ikke med en årtier
gammel kontrakt foran mig, som min far dengang underskrev. Jeg ved kun
at efter et antal år kunne foreningen vælge at købe anlægget, uden at
der var aftalt en pris.

Da det skete boede jeg ikke engang i andelsforeningen, men enten på
Tingbjergkollegiet eller i en ejerlejlighed i Ishøj. Der gik faktisk 28
år mellem jeg flyttede hjemmefra, til jeg overtog mine forældres
lejlighed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 03-03-06 15:55

KLIP

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-02-06 10:52

Pico skriver:

Fra : Pico

Dato : 23-02-06 13:15

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Pico skriver:

> TDC ejer de nuværende kabler. De kan da gøre som de vil med dem.....

De ejer kablerne, men de må da ikke ændre til noget andet end det der
står i kontrakten uden at få andelsforeningens accept og en sådan accept
bør det være andelshaverne der giver.
Problamatikken er at det er en andelsforening og den SKAL drives efter
demokratiske principper da det er andelshaverne der ejer foreningen i
fælleskab.
Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at TDC ikke er god nok, her i
foreningen har vi TDC kabel tv og internet, vi har så valgt at eje
kablerne selv til internettet fordi vor erfaring er at TDC ikke altid er
de biligste, til gængæld er det stabile produkter, man må så afgøre om
det er prisen værd.
Det er så ikke det tråden drejer sig om selvom den efterhånden er ude af
sporet
Pico

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-02-06 13:50

> De ejer kablerne, men de må da ikke ændre til noget andet end det der står
> i kontrakten

Kablernes art er næppe nævnt i kontrakten, kun de ydelser som TDC (mindst)
skal levere

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Pico

Dato : 23-02-06 17:52

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Kablernes art er næppe nævnt i kontrakten, kun de ydelser som TDC
> (mindst) skal levere

Så prøv lige at læse tråden igen, der skal sættes "bokse" op i
lejlighederne, det kan en bestyrelse ikke egenhendigt beslutte, jeg
gider ikke diskutere det mere for I vil åbenbart ikke "forstå" hvad en
andelsforening er og går ud på.
Pico

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-02-06 21:36

> "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Kablernes art er næppe nævnt i kontrakten, kun de ydelser som TDC (mindst)
> skal levere

Ja ok, men hvis fx der grundlæggende skal laves om på føringsveje, således
at der fx kommer nye kanaler op i opgangen e.l som gør evt senere udvidelse
med PDS netværk, så må det være en klar forringelse af bygningen hvis TDC
benytter frie pladser på væggen og i kældre, hvis de sætter krav til at
kanaler osv også er TDC´s egendom.

Fra : Bo Olesen

Dato : 18-02-06 09:42

"David Holm" <wormie_fjern@alberg_fjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (84 lejligheder) fik vi at vide at de kun beskæftigede sig med
> boligforeninger med max 200 lejligheder...

Jeg fik også besked på at vores at vores andelsforening 116 lejligheder var
for lille.

Da vi så snakkede om at få de omkringliggende andelsforeninger med, ville
TDC ikke give mig nogle priser eller specifikationer - så TDC bliver ikke
vores leverandør.

Flemming

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-02-06 23:48

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med TDCs bolignet? Vi har vistnok 36
> lejligheder i ejendommen, + måske 14 forretninger som man også vil

jeg har ikke hørt noget om det eller prøvet det, men tilbudet lyder da meget
godt i forhold til at det da helt sikkert er langt bedre end fx deres
webspeed løsninger....

hvis i slet ikke vil eje anlægget, er det vel et meget godt bud... på at få
billigere og hurtigere net end hvad man plejer.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 05:42

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> Hvis I slet ikke vil eje anlægget, er det vel et meget godt bud

Tjae, /jeg/ ønsker i hvert fald at vi kommer til at /eje/ det ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-02-06 08:28

Per Rønne skriver:

> Tjae, /jeg/ ønsker i hvert fald at vi kommer til at /eje/ det ...

Hvis i selv vil eje anlægget, må i selv bekoste en evt renovering. Til
gengæld er der frit slag for TDC/Stofa/ComX/whoever.

Men bliver der kabelproblemer, eller skal i have individuelle pakker,
bliver det dyrt for jer. JEg er ganske overbevist om at evt Stofa vil
lave samme nummer som TDC kabelTV og sætte nye kabler op.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 08:57

> [...]

> Hvis i selv vil eje anlægget, må i selv bekoste en evt renovering. Til
> gengæld er der frit slag for TDC/Stofa/ComX/whoever.

Tilsyneladende kan bestyrelsen give tilladelse til opsætningen uden om
generalforsamlingen netop fordi der ikke vil være tale om øgede udgifter
for medlemmerne.

> Men bliver der kabelproblemer, eller skal i have individuelle pakker,
> bliver det dyrt for jer. JEg er ganske overbevist om at evt Stofa vil
> lave samme nummer som TDC kabelTV og sætte nye kabler op.

Sikkert. Hvis der i øvrigt er tale om samme produkt med beboernet, som
kan ses på TDCs hjemmeside, vil prisen komme til at ligge på:

Telefon 49 kr/md.

Internet:

1/4 Mbit/s 69 kr/md
2 Mbit/s 199 kr/md
4 Mbit/s 299 kr/md

Et normalt telefonabonnement hos TDC koster 144 kr/md, hvor minutprisen
så er 25 øre. Med beboernet vil minutprisen ligge på 21 øre. Jeg kører i
dag telefoni over CyberCity, hvilket giver /flat rate/ telefonadgang, så
længe fastnettet benyttes. Altså ingen minutpris.

Men alt i alt alligevel billigere; der er jo tilsyneladende /ikke/ tale
om den horrible »webspeed« løsning.

Og den manglende flat-rate på telefonen kunne jo motivere en til at gå
over til Skype.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens G

Dato : 18-02-06 09:34

On Sat, 18 Feb 2006 08:56:47 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

[...]
>Men alt i alt alligevel billigere; der er jo tilsyneladende /ikke/ tale
>om den horrible »webspeed« løsning.

Er det noget du véd?

Det tilfælde(et højhus) jeg kender til hvor TDC gratis opdaterede
installationen var nemlig ganske almindeligt TDC kabel-TV med mulighed
for Webspeed til helt normale Webspeed priser.
Informationen fra bestyrelsen lagde op til billigt Internet, men uden
at nævne priser. Da prisbladet endelig kom, efter meget rykkeri fra
beboerne, var det altså helt normale priser.

Derudover ved jeg af egen erfaring at Webspeed fungerer ganske godt,
med lave pingtider, ingen pakketab, god IP telefonikvalitet. Prisen er
dog ikke det laveste.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 09:47

Jens G <nospam051214@kabelmail.dk> wrote:

> On Sat, 18 Feb 2006 08:56:47 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
> wrote:
>
> [...]
>
> Er det noget du véd?

Næh, jeg har kun hvad der står i rundsendelsen, som jeg i øvrigt har
bragt i tråden.

I øvrigt har generalforsamlingen tidligere behandlet webspeed-løsningen;
alle der var for internet var imod. Og personligt ville jeg ikke selv
koble mig på, da det i sig selv er dyrere end min nuværende
adsl-løsning.

Mildest talt ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-02-06 11:55

> Tjae, /jeg/ ønsker i hvert fald at vi kommer til at /eje/ det ...

Hvilken afskrivningshorisont forventer du at få på et coax-anlæg?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 12:34

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> Hvilken afskrivningshorisont forventer du at få på et coax-anlæg?

Mener du ikke at udlejer skal have omkostningerne dækket, og at det alt
i alt er en fordel at kunne skifte?

Og jeg aner ikke hvor lang tid et sådant anlæg kan »holde«.
Afskrivninger er i øvrigt noget skattemæssigt, der ikke nødvendigvis har
nogen erhvervøkonomisk interesse ud over det rent skattemæssige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-02-06 12:56

> Mener du ikke at udlejer skal have omkostningerne dækket, og at det alt
> i alt er en fordel at kunne skifte?

Det er selvfølgelig altid en fordel at kunne skifte, men det er ikke en
fordel at bruge mange tusinde kroner på et anlæg som kun holder i ex 3 år
fordi man så går helt over til IP TV mm.

> Og jeg aner ikke hvor lang tid et sådant anlæg kan »holde«.

Mit gæt er pt noget under 10 år. Selvom der stadig vil være brugere til
anlægget om 4 år, så bliver det dyrt hvis det kun er 10% af den forventede
brugergruppe.
Derfor er jeg i tvivl om I når at få fordel nok af at kunne skifte for de
mange penge det koster at købe anlægget selv.

> Afskrivninger er i øvrigt noget skattemæssigt

Det ved jeg, jeg bruger det bare generelt om den periode som startudgiften
skal fordeles over

--
Martin Højriis Kristensen
....der, som nogen sikker husker, arbejder for TDC,

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-02-06 15:51

> [...]

> fordel at bruge mange tusinde kroner på et anlæg som kun holder i ex 3 år
> fordi man så går helt over til IP TV mm.

Hvis man ejer kablingen selv, kan man jo vælge at lave det som ethernet.
Behøver man at rode TV sammen med internet?

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 16:30

> Hvis man ejer kablingen selv, kan man jo vælge at lave det som ethernet.
> Behøver man at rode TV sammen med internet?

Jeg har i øvrigt nu snakket med formanden. Beslutningen om at udskifte
nettet er helt TDCs egen; det er TDC der ejer det, og det eksisterende
anlæg var både forældet og nedslidt [sidstnævnte kan jeg i hvert fald se
på kvaliteten af signalet].

Jeg fik også at vide at dele af udstyret var skiftet ud for et års tid
siden, så man nu kunne få webspeed-adgang. Spørgsmålet er så om TDC, nu
de alligevel skal føre nye kabler ind i alle lejligheder, samtidig vil
vælge at installere også RJ11 og RJ45-stik sammen med antennestikkene.

Arbejdet går i gang - på mandag. Først i kælderen, derefter med tre
dages varsel til lejlighederne; vel en opgang eller streng ad gangen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-02-06 02:14

> [...]
> nettet er helt TDCs egen; det er TDC der ejer det, og det eksisterende
> anlæg var både forældet og nedslidt [sidstnævnte kan jeg i hvert fald se

er signalet blevet dårligere og dårligere?

Nok fordi folkt selv roder med antennedåserne, og ikke ved hvad de laver.
Specielt disse sløjfe anlæg er jo ret følsomme over for ændringer. Da det
hele skal passe sammen. og har da mindst set hos en kunde, at han havde
tilsluttet 3 kabler på bagsiden af en sløjfedåse af egen fabrikat. med
samlemuffer eller noget i den stil

kender også til en boligforening hvor TDC solgte foreningen en tv pakke, med
de forstærkere der sad kunne ikke tage alle kanalerne, så de har betalt for
en masse kanaler i "hundrede" år og har manglet alle S-kanalerne men stadigt
har betalt for dem.

> [...]
> de alligevel skal føre nye kabler ind i alle lejligheder, samtidig vil
> vælge at installere også RJ11 og RJ45-stik sammen med antennestikkene.

Ja det er da tæmmeligt væseligt... Hvis tdc selv bestemmer, så vil de da
klart vælge at lave en webspeedløsning, det er jo det billigste, og det
dyreste for forbrugeren. TDC bolignet, med PDS neværks er lidt mere
konkurrence dygtige.
Det koster jo ca. det dobbelte at installere 3 kabler, end det ene
tv/radio/data coax udtag, end at installere PDS, telefon og TV/radio stik,
og dyrere i kabler, og hvad med telefoncentral som der jo så også skal
sættes op hvis der kommer telefonstik også.

> Arbejdet går i gang - på mandag. Først i kælderen, derefter med tre
> dages varsel til lejlighederne; vel en opgang eller streng ad gangen.

så er det jo lidt sent at gøre noget, men må sige de er hurtige... i anden
anden boligforening nær mig, var de blevet lidt sure på comx at de ikke
kunne overholde kontrakten med tv3 osv, og opsagde aftalen, så tdc kom på
banen, og det tog ikke mange måneder før de skiftede over, og de ville bygge
deres egne skabe op, og de vil også levere webspeed, selvom der i
boligforeningen også er etableret PDS, telefoncentral og comx som levandør.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 05:02

> [...]

> Nok fordi folkt selv roder med antennedåserne, og ikke ved hvad de laver.
> Specielt disse sløjfe anlæg er jo ret følsomme over for ændringer.

Anlægget kører ikke længere i sløjfe.

> Da det hele skal passe sammen. og har da mindst set hos en kunde, at han
> havde tilsluttet 3 kabler på bagsiden af en sløjfedåse af egen fabrikat.
> med samlemuffer eller noget i den stil

Noget sådant har jeg da også måttet lave. Men jeg lagde nu også mærke
til at kvaliteten fik et løft for et års tid siden - sikkert i
forbindelse med at man omlagde dele af anlægget, så der kunne bruges
webspeed.

> [...]

> og dyrere i kabler, og hvad med telefoncentral som der jo så også skal
> sættes op hvis der kommer telefonstik også.

Nu er der jo faktisk allerede en webspeed-option. Og bestyrelsen, som i
øvrigt ikke ved meget om det, skriver direkte at der også vil være
internet-muligheder og IP telefoni.

Forbløffende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 05:14

KLIP

> Forbløffende.

Slet ikke.

Jeg har mulighed for 3 kabelbårne udbydere samt ca. 5-7 luftbårne på/ved min
parcel.

Det mest forbløffende, hvis noget er det, det er om alle kan overleve.

Jeg bor på en blind vej med 7 abonnentmuligheder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 05:32

> [...]

> parcel.
>
> Det mest forbløffende, hvis noget er det, det er om alle kan overleve.

Det er da forbløffende at TDC vil smide penge ud på en løsning, der er
både dårligere og dyrere end den folk allerede har ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 05:46

KLIP

> Det er da forbløffende at TDC vil smide penge ud på en løsning, der er
> både dårligere og dyrere end den folk allerede har ...

Med det kendskab jeg har til branchen/teknikken, kan jeg dårlig tro,
løsningen er dårligere.

Jeg håber da, denne nye løsning vil give brugerne af den fuld valuta for
pengene og tilbyde alle de ting som fåtalet higer efter og fuldt ud
tilfredsstille de mange.

Det er jo de mange, der betaler for "lidt" som er hele grundlaget for, de få
kan "svæve i skyerne".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 08:20

> [...]

> tilfredsstille de mange.
>
> Det er jo de mange, der betaler for "lidt" som er hele grundlaget for, de få

Ja, jeg kan altså ved et simpelt opslag på TDCs hjemmeside se, at det
ville være dyrere for mig at få webspeed end at beholde min nuværende
løsning [2048/512 Mbit/s + IP-telefoni gennem routeren] fra CyberCity,
hvis jeg skal have samme hastighed mv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-06 10:19

Per Rønne skriver:

> [...]
> ville være dyrere for mig at få webspeed end at beholde min nuværende
> løsning [2048/512 Mbit/s + IP-telefoni gennem routeren] fra CyberCity,

Og så gør du bare det....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 10:53

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Per Rønne skriver:

> Og så gør du bare det....

Medmindre der netop /ikke/ er tale om webspeed ...

> Klaus

Hvorfor anbringer du ikke dit navn i din signatur? Det ville være
lettere for såvel dig selv som for os der svarer dig, da signaturen ikke
tages med til citat ved besvarelser ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-02-06 10:56

Per Rønne skriver:

> Medmindre der netop /ikke/ er tale om webspeed ...

Jeps...

> Hvorfor anbringer du ikke dit navn i din signatur? Det ville være
> lettere for såvel dig selv som for os der svarer dig, da signaturen ikke
> tages med til citat ved besvarelser ...

Jeg underskriver personligt hver indlæg jeg sender.....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Martin Damberg

Dato : 18-02-06 18:30

"klip"
> [...]
> mange penge det koster at købe anlægget selv.

> Det ved jeg, jeg bruger det bare generelt om den periode som startudgiften
"klip"

Selv om man måtte gå over til IPTV så er det stadig muligt at køre dette
over
coax (docsis netværk). Der er jo næsten ubegrænset båndbrede tilrådig på et
coax netværk,
hvad angår freq. Desværre så går udviklingen ikke så hurtigt på det område,
hvad angår udstyr og udnyttelse af den båndbrede, som andre steder (ftt-x),
men sådan er det jo.

mvh

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-06 17:55

"Martin Damberg" <martin-damberg@atfjernevejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Selv om man måtte gå over til IPTV så er det stadig muligt at køre dette
> over
> coax (docsis netværk).

Netværk over coax er en pseudo-løsning for at anvende en allerede etableret
infrastruktur yderligere. Udmærket hvis man har kablingen, men i dag er der
ingen grund til at planlægge et netværk baseret på coax.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 18:16

> [...]

> infrastruktur yderligere. Udmærket hvis man har kablingen, men i dag er der
> ingen grund til at planlægge et netværk baseret på coax.

Jep, og i dette tilfælde bliver der altså fra i morgen lagt helt nye
kabler ind /i den enkelte lejlighed/. Jeg tvivler på at TDC vil lægge
forældede kabler ind - bare arbejdslønnen burde da indicere mindst noget
i retning af ethernet [som vel også må kunne tage antenne-signaler?].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-06 18:28

> [...]
> forældede kabler ind - bare arbejdslønnen burde da indicere mindst noget
> i retning af ethernet [som vel også må kunne tage antenne-signaler?].

Du kan køre antenne over cat6, men jeg tror nu man etablerer et alm
coax-net.
Coax vil de næste par år fortsat være den enkleste og bedste tv-løsning..

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 18:40

KLIP

> Coax vil de næste par år fortsat være den enkleste og bedste tv-løsning..

Den udmelding fra dig, er jeg bestemt overbevist om Niels (Breining) er glad
for.

http://crmchump.typepad.com/ipchump/2006/01/alcatel_signs_i.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-06 18:48

> Den udmelding fra dig, er jeg bestemt overbevist om Niels (Breining) er
> glad for.

Jeg tror han er ret indifferent overfor mine udsagn.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 18:49

KLIP

> Jeg tror han er ret indifferent overfor mine udsagn.

Det er jeg sikker på, han er.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 19-02-06 19:56

BJ wrote:
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det er jeg sikker på, han er.

Var du ikke overbevist over at han var glad for den ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 20:16

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Var du ikke overbevist over at han var glad for den ?

Det kan du da spørge NB om ... direkte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 19-02-06 21:58

BJ wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det kan du da spørge NB om ... direkte.

dvs. du er ikke sikker længere ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 22:15

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> dvs. du er ikke sikker længere ?

Hvor vil du hen Svend, ned ad den samme blide vej, hvor du tror, jeg er
ansat ved TDC..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 19-02-06 22:50

BJ wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvor vil du hen Svend, ned ad den samme blide vej, hvor du tror, jeg er
> ansat ved TDC..?

Næh, jeg ved skam godt du er ham antennemanden. Det var mere den sætning
med at først var du overbevist om det ene, for så bagefter at være
sikker på noget helt andet. Kan du se hvor jeg vil hen nu ?

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 22:53

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du se hvor jeg vil hen nu ?

Nej det kan jeg ikke og slet ikke hvad du forsøger at opnå.

Så venligst kast dit lys og vid ud..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 19-02-06 23:03

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 23:04

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Det mener jeg stadig.

Hvad er det du ikke forstår Svend..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 19-02-06 23:06

BJ wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det mener jeg stadig.
>
> Hvad er det du ikke forstår Svend..?

Ah, undskyld. jeg forstod bare ikke at han (NB) både kunne være
indifferent og glad for nogle udsagn, men selvfølgelig kan man da det.

Beklager.

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 23:07

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ah, undskyld. jeg forstod bare ikke at han (NB) både kunne være
> indifferent og glad for nogle udsagn, men selvfølgelig kan man da det.
>
> Beklager.

Derfor ikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Svend

Dato : 19-02-06 23:16

BJ wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Derfor ikke.

alligevel ikke ?

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 18:56

> [...]

> coax-net.
> Coax vil de næste par år fortsat være den enkleste og bedste tv-løsning..

Som som angivet i brevet skal det også bruges til internet og
IP-telefoni ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BJ

Dato : 19-02-06 19:06

KLIP

> Som angivet i brevet skal det også bruges til Internet og
> IP-telefoni ...

Det kommer du/I også til at kunne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Damberg

Dato : 19-02-06 20:02

"klip"

> [...]
der
> ingen grund til at planlægge et netværk baseret på coax.

Korrekt, det samme gælder for kobber til xDSL. Den eneste rigtige løsning er
fiber men
det er ikke alle der har xx-antal kr til at etablere sådan et net, men vil
stadig
mene det er den rigtige vej at gå ved nyetablering.

mvh

Martin Damberg

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-02-06 23:16

> Korrekt, det samme gælder for kobber til xDSL.

Jep

> Den eneste rigtige løsning er
> fiber

Til den enkelte lejlighed?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-02-06 06:31

> Til den enkelte lejlighed?

Sådan er er nogen der vil have det, men tror nu nok man kommer lige så langt
med en mere std løsning med Cat6 og Coax

Fra : Martin Damberg

Dato : 20-02-06 10:09

> "Martin Damberg" <martin-damberg@atfjernevejen-net.dk> skrev i en
> meddelelse news:43f8bdeb$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Jep

> Til den enkelte lejlighed?
>
> --
> Martin Højriis Kristensen

Ja, hvis man så stadig ønsker at køre coax tv-udgang, hvis man ikke er klar
til Settop-box showet,
så smidder man et cpe-router/gw på der har
2 fiber indgange, en til HFCnettet og en til inet (der kører WDM).

Det koster måske noget ekstra men så har du intrastrukturen iorden.

mvh

Martin Damberg

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-06 10:43

"Martin Damberg" <martin.damberg@atfjerneuni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2 fiber indgange, en til HFCnettet og en til inet (der kører WDM).
> Det koster måske noget ekstra men så har du intrastrukturen iorden.

Jeg er ikke tilstrækkelig sikker på at det er den bedste løsning på lang
sigt til at anbefale det.
Derfor synes jeg ikke modellen med at lade et fremmed firma betale en
coax-installation er helt ringe.
Så kan man gemme sine penge til en fiberinstallation om 5 år

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Martin Damberg

Dato : 20-02-06 11:42

"klip"
> [...]
> coax-installation er helt ringe.
> Så kan man gemme sine penge til en fiberinstallation om 5 år

Som du selv siger så hører coax hfc-net fortiden til så det vil være
tåbeligt at
bruge penge på det, efter min mening, hvad angår nyinstallationer.
Om det er den rigtige løsning jeg beskriver tør jeg heller ikke sige,
arbejder ikke med det til daglig men vil stadig mene at løsningen er rimelig
attraktiv
når cpe-routeren/gw'en stadig understøtter 2 fiber ind, en til hfc og en til
inet.
Dermed kan man skifte til IPTV, VoD, Settop-boxe osv. når man er klar og det
er
aftestet.

Tror også det er denne model flere elselskaber kører med, hvertfald i
starten ind til
settop-box løsningen, specielt når vi snakker x-antal tv'er i hjemmet, er
100% klar.

mvh

Martin Damberg

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-02-06 11:57

> Som du selv siger så hører coax hfc-net fortiden til så det vil være
> tåbeligt at
> bruge penge på det, efter min mening, hvad angår nyinstallationer.

Men det er også tåbeligt at bruge måske det 3-dobbelte på en installation
som du beskriver, hvis man ikke er sikker på at det er det rette.

> når cpe-routeren/gw'en stadig understøtter 2 fiber ind, en til hfc og en
> til inet.

Hvad er det for en box du snakker om?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Martin Damberg

Dato : 20-02-06 12:10

"klip"

> Men det er også tåbeligt at bruge måske det 3-dobbelte på en installation
> som du beskriver, hvis man ikke er sikker på at det er det rette.

> [...]

Det koster mere, ja men fiber er jo det rigtige, det er fremtiden. Udstyret
er måske ikke
det rigtige, det kan man så diskutere.

Kender kun til et produkt, som vi har testet, der understøtter dette men det
er også
rimelig lækkert :

http://www.alliedtelesyn.dk/dk-dk/products/cat/product.asp?pid=13

AT-iMG613RF
Ethernet Fiber and HFC intelligent Multiservice Gateway.
1 x 100BX (SC) and 1 x HFC WAN (SC),
1 x RF CaTV F-Type (Male), 3 x 10/100TX, 2 x FXS

Der findes sikkert andre men kender desværre ikke til dem

mvh

Martin Damberg

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-02-06 12:13

Martin Damberg <martin.damberg@atfjerneuni-c.dk> skrev 2006-02-20:

> Det koster mere, ja men fiber er jo det rigtige, det er fremtiden. Udstyret

Det har man bare sagt siden starten af 90'erne! En beslutning skal også være
økonomisk funderet. Er det billigst at købe fiber nu eller skal vi hellere
vente til om 5 år? osv.

Thomas

Fra : Martin Damberg

Dato : 20-02-06 12:22

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> [...]
> være
> økonomisk funderet. Er det billigst at købe fiber nu eller skal vi hellere

Tør ikke sige hvad priserne er, men ved at fiber er blevet meget billigere
end tidligere.
Tror det der koster idag er splejsning af enderne. Det er vist ret dyrt.

Uanset hvad så skal der hvertfald trækkes rør ved nyinstallation,
så kan man altid ændre på infrastrukturen senere hen, men det tror jeg folk
gør pr default idag.

mvh

Martin Damberg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-06 13:03

Martin Damberg <martin.damberg@atfjerneuni-c.dk> wrote:

> Uanset hvad så skal der hvertfald trækkes rør ved nyinstallation

Jeg tror faktisk at rørene er der, til det eksisterende net. De skal
bare stikke kablerne op fra kælderen [ja, jeg har aldrig forstået t de
ikke stikker dem ned fra loftet, men det gør de altså ikke].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-02-06 11:11

> Tjae, /jeg/ ønsker i hvert fald at vi kommer til at /eje/ det ...

Så skal i nok ikke vælge TDC; men comx eller DBnet

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 05:02

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Så skal i nok ikke vælge TDC; men comx eller DBnet

Det er jo altså ikke min afgørelse alene hvad »vi« ønsker, og i dette
tilfælde har TDC altså bare enerådigt besluttet at opgradere den
fællesantenne vi allerede har, med ny kabelføring til den enkelte
lejlighed, og altså med nye stikdåser.

Og da der allerede er mulighed for webspeed må jeg gå ud fra at der er
tale om den løsning der kaldes »bredbånd«, men jeg ved det ikke før jeg
eventuelt får talt med det selskab, som foretager arbejdet [de starter i
morgen]. Ikke engang bestyrelsen ved det - men den er næppe heller så
vidende på området som jeg er.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk