Skærme
Fijala 3554
8 VS. 4ms
Fra : Kim S

Dato : 27-02-06 18:12

Skal som så mange andre til at indkøbe 19" fladskærme
til familien. Har kig på noget LG eller Samsung, da det
er dem jeg tror mest på rent billed-kvalitetsmæssigt.
Er lidt i tvivl om, hvor meget vægt man skal lægge på
responstiden, altså om det skal være 8 eller 4ms, og hvor
meget man skal tro de opgivne tal.
Et krav er både DVI og VGA indgang.
Hører gerne anbefalinger fra de kloge her i gruppen.

Mvh, Kim

Fra : Peter T.

Dato : 27-02-06 19:10

Kim S udviste en rettidig omhu og skrev:

> responstiden, altså om det skal være 8 eller 4ms, og hvor
> meget man skal tro de opgivne tal.

Du skal ikke bekymre dig om millisekunderne, da det hører fortiden til. Da
fladskærmene kom ned på 16ms var der ikke længere nogen synlig efterglød og
svjh var det vist de færreste, som kunne se eftergløden på en 25ms
fladskærm.

--
Mvh. Peter T.

Fra : LJP

Dato : 28-02-06 15:46

Hvorvidt 16 ms er for langsomt afhænger i høj grad af hvad den skal bruges
til. Hvis det delvis er spil er jeg meget uenig med Peter. Hvis du spiller
eks. battlefield på en 25 ms virker er det hele sløret og uklart, skærmen
kan overhovedet ikke følge med. Helt det samme er tilfældet for 16 ms der er
for langsomt til 3d spil. Jeg har tidligere sendt en 16 ms skærm tilbage
fordi den simpelthen er for langsom. Det virker som om du spiller med en
solid brandert på eller med et par meget uklare briller, og ja, det kan give
en solid hovedpine. Du må ikke have over 8 ms hvis du skal bruge den til
spil. Som jeg har skrevet tidligere i andre indlæg, så se på
www.flatpanels.dk, den giver svar på langt de fleste spørgsmål...

Reaktionstiden i ms kan bruges som en grov rettesnor, men du skal ikke stole
blindt på disse tal. Køb en kendt model hvor du har læst et par test på
nettet først, det er den sikreste og bedste indkøbsguide.

Og i øvrigt må du meget gerne oplyse hvor mange penge du regner med at smide
i en sådan skærm, det gør det lidt nemmere med et forslag...

mvh. Lasse

Fra : Harald

Dato : 28-02-06 16:01

"LJP" <lassep12"fjernes"@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan give en solid hovedpine. Du må ikke have over 8 ms hvis du skal bruge
> den til spil. Som jeg har skrevet tidligere i andre indlæg, så se på

Vrøvl, jeg har 25ms skærme og dem bruger jeg til spil bla. Unreal
Tournament, Need 4 Speed og lign. og de spil kører fint uden at være sløret
eller uklare. Det er 25ms S-IPS (mener jeg de hedder) paneler der sidder i
dem.

/H

Fra : Bruno

Dato : 28-02-06 22:56

Harald wrote:
> [...]
> eller uklare. Det er 25ms S-IPS (mener jeg de hedder) paneler der sidder i

25 ms er ikke bare 25 ms. Der er en del forskel på hvordan de
forskellige firmaer måler og noget andet er, at der ligeledes er forskel
på øjene der ser. Det nogen synes er fint oplever andre som flimmer, det
samme gælder f.eks. framerate i spil hvor nogen er ok med 20-30 FPS mens
andre ikke vil spille med mindre end 80-100 FPS.

Mvh

Bruno

Fra : Peter T.

Dato : 03-03-06 12:16

Bruno udviste en rettidig omhu og skrev:

> 25 ms er ikke bare 25 ms. Der er en del forskel på hvordan de
> forskellige firmaer måler

Det er korrekt. Men jeg kan forstå¨på andre her i tråden, at der er
forskel på 8 og 4 ms. Og det bunder nok ud i fladskærmsproducenter, der
lige er optimistiske nok i dataspecs for deres modeller, hvilket jeg har
læst vist nok hos tomshardwareguide eller anandtech, hvor de havde målt det
somehow. Mine egne to Acer ms1714 (dual setup) er opgivet til 14-16 ms og
de virker perfekt til 3D-spil og jeg ser absolut ingen efterglød.

--
Mvh. Peter T.

En stemme på Dansk Folkeparti er en stemme på landsskadelig virksomhed.

Fra : LJP

Dato : 01-03-06 01:29

Selvfølgelig er det et spørgsmål hvor krævende man er, men jeg har endnu
ikke set en skærm med 25 ms som kan tilfredsstille et gamer behov. Har selv
en bærbar computer, der kan spilles battlefield på uden at der er alt for
slemt, men når man så sammenligner med en viewsonic VX924 som jeg sidder med
nu virker det slemt. Den skærm jeg sendte tilbage var Dell 1905FP som jeg
mente var alt for uskarp ved hurtige 3d spil, men jeg må erkende at andre
har fundet den acceptabel. I øvrigt er S-IPS paneler ofte markant bedre end
et tilsvarende TN-paneler med samme angivne hastighed.

Jeg ville smide 500 kr. ekstra og købe en samsung 970P, her får man et fint
PVA-panel og hurtig responstid...

mvh. Lasse

Fra : Kim S

Dato : 01-03-06 07:37

> Jeg ville smide 500 kr. ekstra og købe en samsung 970P, her får man et
> fint PVA-panel og hurtig responstid...

Jeg har kig på 940 eller 960BF'eren. Kan de bruges ?
Lan ike lide den "Anders And"-fod der sidder på 970.

Mvh, Kim

Fra : Kim

Dato : 03-03-06 17:25

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "LJP" <lassep12"fjernes"@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>
> Jeg har kig på 940 eller 960BF'eren. Kan de bruges ?
> Lan ike lide den "Anders And"-fod der sidder på 970.

Hold da op, hvor sidder tasterne dog tæt
Ihvertfald kan jeg åbenbart ikke ramme de rigtige....
Sidste linie skulle rettelig være:
Kan ikke lide den....osv... på 970'eren.

Mvh, Kim

Fra : Kim

Dato : 28-02-06 16:17

"LJP" <lassep12"fjernes"@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og i øvrigt må du meget gerne oplyse hvor mange penge du regner med at
> smide i en sådan skærm, det gør det lidt nemmere med et forslag...

Jeg regner med at skulle af med ca. 3K for en god skærm.
Den ene skal kun bruges til alm. Windows-arbejde, den anden til både
grafik og spil. Men de skal nok helst være ens...

Mvh, Kim

Fra : Daniel

Dato : 03-03-06 09:26

> [...]
> og
> svjh var det vist de færreste, som kunne se eftergløden på en 25ms

KLip

Hørt hørt, 25 MS er virkelig latterligt, det samme er 20 og 16, nu har jeg 4
den er vild nok, min kammerat har en på 8, der ses ingenting..

Min gamle 25mS kunne IKKE bruges til spil, og slet ikk battlefield eller
underground2

Fra : "Bjørn E. Thorup"

Dato : 28-02-06 15:03

Kim S skrev:
> Skal som så mange andre til at indkøbe 19" fladskærme
> til familien. Har kig på noget LG eller Samsung, da det
> er dem jeg tror mest på rent billed-kvalitetsmæssigt.

Jeg har selv for et par måneder siden købt en Samsung SyncMaster 930BF
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149247 og er rigtig tilfreds.
Men hvis det "bare" er til familien, word, internet ect så tror jeg
måske det er en lidt dyr skærm at købe! Ca. 3000 kr.

Dell laver også nogle gode skærme, som jævnligt er på tilbud. Fx en Dell
Ultrasharp 2005 FPW - Læs grundig test her:
http://memos.dk/sbn/hardware2005/index12.php
Dog en bredskærm så man går på kompromi med højden.

Nå nå jeg kunne blive ved... Men nu har du jo fået svar på det med
responstiden...

> Et krav er både DVI og VGA indgang.

Yup. Har 930BF´eren...

Held og lykke i jagten!