Skærme
Fijala 3554
Den rigtig foto fladskærm
Fra : Peer K

Dato : 26-02-06 16:35

Hej,

Jeg skal bruge en rigtig, rigtig god skærm til billedbehandling - d.v.s.
sort skal være sort, den skal kunne kalibreres ordenligt o.s.v.. Jeg har
kigget på Apple's Cinema Display 23" (selvom jeg er på en PC) - og det
er det prisleje og størrelse vi taler om - eller selvfølgelig gerne
lavere pris

En gang imellem vil den blive brugt til spil, men det primære er
billedbehandling.

Hvad kan I anbefale?

--
Peer K

Fra : Nicolai

Dato : 26-02-06 19:33

http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?sku=30907&c=dk&category_id=6198&cs=dkdhs1&image_flag=True&l=da&s=dhs&show_summary=False&page=productlisting.aspx

Hvis du venter nogle uger svinger den 2500,- i pris . . . jeg gav 8x00

Den holder. Prøv at google "2405FPW review" ;)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-06 19:51

Nicolai skrev:

> Prøv at google "2405FPW review" ;)

Hvis valget stod imellem den og en 23" Apple Cinema Display, så
ville jeg også vælge Dell 2405FPW, men hvis jeg i dag stod og
skulle købe en skærm i det prisleje til billedbehandling, ville
jeg vælge: <http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159747>.
Den er godt nok ca. en tusse dyrere end Apples, men den er med
garanti også de 1000 kr. bedre, og sikkert mere til.

Se evt. også: <http://www.eizo.com/products/lcd/S2410W/spec.asp>.
Eizo kører i øvrigt med 5 års garanti på deres fladskærme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-02-06 00:28

> [...]
>
> Se evt. også: <http://www.eizo.com/products/lcd/S2410W/spec.asp>.
> Eizo kører i øvrigt med 5 års garanti på deres fladskærme.

Her er jeg enig. Apple's 23" skærme er flotte, men det er også det
bedste jeg kan sige om dem, selvom det skærer lidt i hjertet som
Mac-fan

Specielt 23" modellerne har været problematiske da mange modeller har
haft svært ved at levere et jævnt baggrundslys og mange har problemer
med at de har et magenta skær nogle steder på skærmen. Noget af det
kan afhjælpes via kalibrering, men da det ikke er jævnt vil det altid
være synligt. Apple's skærme er også problematiske at kalibrere, især
hvis man vil helt ned på 5000K, for det er ikke muligt at justere
andet end lysstyrken på skærmen, så kalibreringen skal klare hele
justeringen selv, med nogle uhensigtsmæssige kurver til følge.

Jeg vil også helt klart anbefale Eizo-skærmen. Vi har selv lige købt
en på mit arbejde (vi har også Apple's 23") og den er virkelig god.
Jeg var til et skærmkalibringsseminar på CM2006 seminaret og her kunne
man sammenligne Apple 23", Eizo S2410W og Eizo CG21 og Eizo-skærmene
var i en helt anden klasse. CG (ColorEdge) skærmene er efter sigende i
en klasse for sig pga. overlegen elektronik, men de er også meget
dyre, så der skal man virkelig være i spitzen-klasse for at have det
behov. Hvis man ikke sidder i korrekte farveneutrale omgivelser med
5000K lys, så er det nok overkill at bruge de sidste mange tusinde på
sådan en skærm. Der er FlexScan skærmene et godt kompromis.

Dell'en er da også en god skærm. Jeg har lige købt en til hjemmebrug,
og betalte også kun 8000 kr. inkl. moms. Til den pris er det et
røverkøb, men Eizo'en er bedre, hvilket kan ses på kurverne ved
kalibrering. Den har også bedre styr på baggrundsbelysningen, så til
professionelt brug ville jeg stadig vælge den. Til 50% højere pris
burde man også få noget ekstra.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Nicolai

Dato : 27-02-06 08:19

> Dell'en er da også en god skærm. Jeg har lige købt en til hjemmebrug,
> og betalte også kun 8000 kr. inkl. moms. Til den pris er det et
> røverkøb, men Eizo'en er bedre, hvilket kan ses på kurverne ved

Er netop enig. Til prisen er det et røverkøb.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-06 20:51

Thomas G. Madsen skrev:

> Se evt. også: <http://www.eizo.com/products/lcd/S2410W/spec.asp>.
> Eizo kører i øvrigt med 5 års garanti på deres fladskærme.

Hov!. Nederst på siden står der:
| The usage time is limited to 30,000 hours or less, and the
| warranty period of the LCD panel and backlight is limited to
| three years from the date of purchase.

De sidste to år må vel så kun gælde for alt andet end selve
panelet og baglyset.

--
Hilsen
Madsen