Jeg vil Selv!!
Fra : Jan Mejer

Dato : 04-03-06 21:48

nå daw...
Ja så er der en fortælling fra en fummelfingert wannabe-nørd fra smileta
by.....ja smilet blev stort da skidtet startede op!!!

Projektet er et Asrock Bundkort med AMD Sempron CPu og en Termal Take Tower
102, købt hos shg.dk
Så ideen er at lave et system helt uden blæsere....bundkortet har jeg haft
liggende i over et år, ovenikøbet købt brugt, og uden at tjekke om det
virker...
Jeg tog mod til mig og har selv monteret skidtet, både cpu og
heatpipe-køleren....ikke noget jeg normalt ville gøre men nu skulle jeg lige
prøve.....OG dælme om jeg ikke skulle prøve at afmontere blæseren i PSUén
( 200 W ) også...jow jow..så nu ligger hele moliviten på mit lille
skrivebord...

den startede sgu op!!....yihaaaaa......frem med WinXP-CDén....øj det
kører jo....hmmm.....hvad er det der lugter sådan lidt......varmt?????????
ØV, nu lukkede lortet ned.....automatisk, heldigvis beskyttede det nok min
nye CPU....damn den blev varm, men mest på heatpipen!...

Nu vil den ikke rigtigt....den starter op, men siger fejl under opstart af
styresystem, nok fordi den ikke fik det hele installeret...og jeg kan ikke
komme ind i BIOS...

Nu lyser hverken Mus eller Keyboard....det gjorde de i Starten.....hmmm....

Har jeg mon sat heatpipen forkert på?...skal man ikke bruge bruge noget
mellem AMD-CPUer og kølere??..køleren bliver rigtigt varm så der må da være
forbindelse?...opsætning af bundkortet? hmmm....PSUen?? Statisk
elektricitet?....

--
www.janmejer.dk

Fra : Jack

Dato : 04-03-06 22:09

Jeg vil skyde på at du har brændt din CPU af.....resten
af elektronikken skal du nærmest trampe på før det
går i stykker...bundkortet er selvfølgelig også en mulighed
men så skal det have været defekt fra starten eller så har
du måske monteret det forkert (kortslutning) eller ikke sørget
for at aflade dig selv inden du rører ved bundkortet.

Fra : Jan Mejer

Dato : 04-03-06 22:28

--
www.janmejer.dk
"Jack" <jack@nospammers.please> skrev i en meddelelse
> Jeg vil skyde på at du har brændt din CPU af.....resten

næææææ....bundkortet har tempetatur-styret beskyttelse den slukker selv når
den kommer op på....noget. Jeg kan godt starte den op, men temperaturen
stiger langsomt, 1 grad hver 10 sekund. Hvis jeg så prøver at installere
WINXP så løber det løbsk.....man kan ligefrem lugte det...så jeg gætter på
det er køleren der ikke er monteret ordentlig (????)

Fra : Jan Mejer

Dato : 04-03-06 22:31

Fra : Martin

Dato : 05-03-06 00:14

"Jan Mejer" <janmejerFJERN@hotmail.com> wrote in message
> Har jeg mon sat heatpipen forkert på?...skal man ikke bruge bruge noget
> mellem AMD-CPUer og kølere??..køleren bliver rigtigt varm så der må da
> være forbindelse?...opsætning af bundkortet? hmmm....PSUen??

Hej - der skal køle pasta mellem cpu og køler. Der ud over ville jeg
tilbageføre de originale blæsere og få XP installeret og konstatere at
computeren kan køre stabilt.
Hvis du vil køre uden blæsere så undersøg hvad der er af muligheder fx hos
www.zalman.dk .
Mvh Martin

Fra : TGSC

Dato : 05-03-06 03:26

Nogle gange sidder der beskyttelsestape på "tyggegummiet" under
køleren. Hvis man ikke fjerner det, risikerer man at brænde CPUen af.
Ældre AMD-CPUer og bundkort har ikke tilstrækkelig selv-beskyttelse
mod overophedning.
200W PSU er nok i underkanten til moderne computere.

Fra : Jan Mejer

Dato : 05-03-06 08:36

--200W PSU er nok i underkanten til moderne computere.

Jeg har ingen planer om noget moderne...det skal bare tie stille!!

Fra : Mike

Dato : 05-03-06 09:37

Hej

Svært at sige med din computer, men det lyder som om noget er brændt af
(se Bitflux indslag).I øvrigt skal der næsten ikke noget kølepasta på en
AMD cpu, kun lige smøres ud og skrabes med et creditkort, men det er
næpppe problemet her...

Jeg ville minimum kører en 350W PSU, selv har jeg en OCZ 520W PSU og den
er super støjsvag og det er ligemeget hvad jeg kommer i den så spiller
det. Jeg har hørt at mange af de nye bundkort gerne vil have en 400W PSU
(den bruger dog ikke alle 400W hele tiden), så selvom bundkortet er et
år gammelt skal du nok satse på 300W.

Vandkøling skulle det virke fint og det er vist ret lydløst, men du er
sørme på den hvis der sker en lækage! Hav det i baghovedet. Har selv
droppet at få det lavet, da jeg ikke tør - plus at det er meget
omkostningsfuldt.

Mike

Fra : Ole Laursen

Dato : 05-03-06 12:45

Mike <news@lanterne.dk> writes:

> [...]
> en 400W PSU (den bruger dog ikke alle 400W hele tiden), så selvom
> bundkortet er et år gammelt skal du nok satse på 300W.

Til hvad dog? Et bundkort bruger ikke særligt meget strøm. Medmindre
du har mange diske i, bliver hovedparten af strømmen afsat i processor
og grafikkort (og strømforsyningen selv). 200 W er mere end rigeligt
hvis man ikke har et nyt strømædende grafikkort eller en Pentium 4.

Kig evt. her:

http://www.silentpcreview.com/article28-page3.html

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Jan Mejer

Dato : 05-03-06 18:47

-- >
> [...]
> og grafikkort (og strømforsyningen selv). 200 W er mere end rigeligt
> hvis man ikke har et nyt strømædende grafikkort eller en Pentium 4.

der må jeg give ole ret.....jeg har en Shuttle XPC ST62K med extren
strømforsyning på 180 Watt !!! ( som en bærbar ) fungerer glimrende til det
jeg skal bruge.....

Fra : Bitflux

Dato : 05-03-06 03:35

Jan Mejer skrev:
> [...]
> mellem AMD-CPUer og kølere??..køleren bliver rigtigt varm så der må da være
> forbindelse?...opsætning af bundkortet? hmmm....PSUen?? Statisk

Hej
Normalt lukker processorer ned når de bliver for varme - de beskytter
sig selv - prøv med "finger" metoden at bestemme hvor varmen kommer fra.
hvis komponenter bliver så varm at du brænder dig og det lugter.. så er
den næsten helt sikkert brændt af.

Bitflux

ps. elektriske komponenter er små kasser med røg - når røgen slipper ud
virker de ikke længere

Fra : OliMic

Dato : 05-03-06 04:18

> OG dælme om jeg ikke skulle prøve at afmontere blæseren i PSUén
> ( 200 W ) også...jow jow..så nu ligger hele moliviten på mit lille
> skrivebord...

Jeg tog engang livet af en PSU på den måde (300W) på ret kort tid

Fra : Jens

Dato : 05-03-06 05:42

Jan Mejer wrote:
> [...]
> der må da være forbindelse?...opsætning af bundkortet?
> hmmm....PSUen?? Statisk elektricitet?....

Var det så ikke dumt, og droppe dem der ville hjælpe dig, i det indlæg du
skrev i markedsgruppen?

Hvorfor tror du der sidder blæser i en computer.

Fra : Jan Mejer

Dato : 05-03-06 08:35

Fra : Christian Mygind

Dato : 05-03-06 11:15

Jan Mejer wrote:

> jjaee.....bare tramp på en mand der ligger ned...jeg lægger jo ud
> med at skrive at jeg er en PC-Idiot eller det der ligner....blæsere
> er til for blive afskaffet!! HA!

Omend formuleret med en stålkappet træsko har Jens jo en ret afgørende
pointe. En pc bliver varm flere forskellige steder, som det samlede airflow
hjælper med at køle: Ram, Northbridge, grafikkort, processor og psu, blot
for at nævne dem, der først popper op i mit hovede - og så taler vi slet
ikke om drev.
Udover varmeproblematikken er der vistnok også et problem med ionisering af
bl.a. ram-kredsene, når der ikke er et flow i systemet. Hvis du vil have
lydløshed tror jeg nærmere du skal satse på en støjsvag psu, der kan trække
den varme luft ud, som din passive store m*therf*cker af en cpu-køler
genererer. Til gengæld kan du nok demontere varmeapperaterne i dit hjem.

/Chr