Harddisk på netværket
Fra : Fjollefrans

Dato : 23-02-06 21:19

Hejsa

Jeg skal ha' noget lagerplads på mit netværk og overvejer denne løsning.

Asus WL-500g Deluxe

http://www.asus.com/products4.aspx?l1=12&l2=43&l3=0&model=359&modelmenu=1

og en Western Digital Essential USB 2.0 disk (størrelsen ca. 200Gb
varianten)

http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveID=182

Spørgsmålet er så om jeg kan købe disse to dimser, sætte strøm til, og så
ha' adgang. Jeg ved at Asus routeren kan flashes til noget uoriginal
software der kan en masse. I dette tilfælde vil jeg bare gerne kunne pakke
tingene ud, og ikke gøre specielt meget mere end at sætte strøm til.

Eventuelle forslag til andre løsninger er velkomne. Der skal dog helst være
en eller anden trådløs router med i løsningen da jeg gerne vil have min
nuværende router skiftet.

- FF

Fra : JK

Dato : 24-02-06 08:54

On Thu, 23 Feb 2006 21:19:01 +0100, "Fjollefrans"
<eksisterernokikkevel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>en eller anden trådløs router med i løsningen da jeg gerne vil have min

Hvorfor ikke købe en rigtig NAS server:

http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=200218&ProductCategoryID=294

den billigste (når de får den hjem igen) er en usb 2.0 hub sag, som du
smækker en usb harddisk på.

Usb kabinetterne kan man købe og samle det selv. Særlig kompakt bliver
det med en 2.5 bærbar harddisk (en brugt fra en nedlagt bærbar evt.)

http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=169391&ProductCategoryID=284

Eventuelt kan man supplere den Quislink MU-5000FS med en usb 2.0 hub,
hvis det er for lidt med 2 udgange fra den.

mvh

John

Fra : Ivan

Dato : 25-02-06 15:13

Dav

Jeg søger selv et lager/fildelings system, så det der NAS er måske det jeg
skal have.
Hvordan med sikkerhed, virus og alt det snavs der ellers kan komme fra
nettet?

Fra : Fjollefrans

Dato : 25-02-06 15:29

> Jeg søger selv et lager/fildelings system, så det der NAS er måske det jeg
> skal have.
> Hvordan med sikkerhed, virus og alt det snavs der ellers kan komme fra
> nettet?

I mit tilfælde regner jeg med at det kun bliver mine computere der får
adgang til drevet, hvad så en det bliver for en løsning. Da alle maskiner
kører med fuldt opdaterede virusscannere burde der principielt set aldrig
kunne blive skrevet en fil med virus til drevet.

Fra : Ivan

Dato : 26-02-06 13:40

Dav igen

Lige en gang til. Jeg og et par gutter laver lidt video, denne deler vi
DVD-skiver. Det er vel muligt at dele disse filer ved hjæp af en NAS? Det er
vel muligt at lave en FTP på denne NAS? Hvordan skal det lige gøres når min
pc er slukket? Det skal være muligt at mine kumpaner skal kunne hente og
lægge filer på denne NAS. Håber at det er til at forså hvad jeg skriver.