Skal jeg vælge Pentium D eller Athlon64 X2~
Fra : Søren Hansen

Dato : 23-02-06 13:13

Ikke for at starte en religionskrig, men hvilken af disse to maskiner skal
jeg vælge - og hvorfor?

Den skal bruges til videoredigering, spil, billedbehandling og HTPC (nok via
Xbox360 som extender) - altså med Windows XP Media Center Edition. Som det
fremgår af komponenterne er jeg hysterisk med støj. Den må helst ikke sige
en lyd!

De to pc'er koster det samme (godt 13K). Jeg har selv et par Seagate 400GB
harddiske, som jeg sætter i. Alle komponenterne er fra SHG, så I kan slå
varenummeret op for nærmere info.

Jeg lurer specielt på, om den helt passive strømforsyning er stærk nok til
at trække 3D-kort, tv-kort og 2-3 harddiske? Desuden kan man jo være nervøs
for, om det bliver for varmt, når alt er passivt - bortset fra
kabinetblæserne.

Hvilken af disse to cpu-ram-bundkort kombinationer er hurtigst? AMD har
64bit, men Intel har større cpu-cache og vist også hurtigere ram. Hvad
tæller - i lyset af, hvad jeg skal bruge den til?

Til alle der gider.... Here goes...

AMD-MASKINEN
CPU
Varenummer:320949 Producent:AMD

Beskrivelse:Athlon64 X2 4400+, 2.2 GHz, Dual Core, 2x1MB Cache, Socket 939,
BOX

Model:ADA4400CDBOX

3.639 DKK

BUNDKORT

Varenummer:310808 Producent:Asus

Beskrivelse: A8N-SLI/Premium, nVidia nForce4, Socket 939, 8 Channel Audio,
Dual GLAN, Firewire, Dual SATA RAID, SATA 3Gb/s, SLI Dual PCI-E VGA, Dual
DDR400

Model: A8N-SLI/PREMIUM

1.235 DKK

RAM

Varenummer: 350892 Producent: Kingston

Beskrivelse: Dual Channel 2x1024 MB PC3200 DDR400 - KVR400X64C3AK2/2G

Model: KVR400X64C3AK2/2G

1.319 DKK

STRØMFORSYNING

Varenummer: 820156 Producent: shg Computers

Beskrivelse: SCP500LN-2x PSU 500Watt, Lownoise 17 db, 20/24 pins, 120mm fan,
4 SATA connectors, Dual PCI-E Lane Connector, Temp. Auto Control

Model: SCP500LN-2x

549 DKK

FLOPPY

Varenummer: 410014 Producent:Alps

Beskrivelse: Floppy drive - Black

Model: DF354H121F

69 DKK

KABINET

Varenummer:810889 Producent:Antec

Beskrivelse:Performance One P180, Miditower, USB/Firewire Front, No PSU,
Silver/Black

Model:0761345-09180-0

1.040 DKK

GRAFIKKORT

Varenummer: 341139 Producent: Asus

Beskrivelse: EN7800GT/TOP/SI/2DHTV/256MB, GeForce 7800GT, 256MB GDDR3, Dual
DVI, VIVO, HDTV, Passive Cooling, PCI-Express, Retail

Model: EN7800GT/TOP/SI/2DHTV/256MB

3.445 DKK

DVD-BRÆNDER

Varenummer: 750671 Producent: Asus

Beskrivelse: DRW 1608P, DVD±RW, DVD±Rx16, DVD±R DLx6, Internal, 2 MB, Black,
Retail

Model: DRW-1608P/BLACK/GIFT

428 DKK

KABINETBLÆSER

Varenummer: 830037 Producent: NorthQ

Beskrivelse: CaseFan Silent Breeze, 120x120mm Ceramic Fan, Black, 12-17 db

Model: NQ-3702

95 DKK

CPU-KØLER

Varenummer: 320863 Producent: ThermalTake

Beskrivelse: Sonic Tower, For AMD K7 & K8 & Intel S478 & LGA775, Fanless
Heatpipe, Optional 120mm fan

Model: CL-P0071

319 DKK

TV-KORT

341064 Hauppauge

WinTV-PVR500MCE, Windows Media Center Edition, Without Remote Control and
software, Bulk

01013

1.165 DKK

INTEL-MASKINEN
INTEL

CPU

321155 Intel

Pentium D Model 930 (3.0GHz), EM64T (Extended Memory Technology 64), 800FSB,
2x2MB Cache, Dual Core (Socket 775)

BX80553930

2.549 DKK

BUNDKORT

310859 Intel

Black Creek, Intel i955X, LGA775, FSB800/1066, PCI-Express, GLAN, SATA RAID,
8 Channel Surround Sound, Dual DDR2-533/667

BOXD955XBKLKR

1.818 DKK

RAM

350825 Kingston

2x1024 MB DDR2, PC5400 DDR667 - KVR667D2N5K2/2G

KVR667D2N5K2/2G

1.879 DKK

STRØMFORSYNING

820103 ThermalTake

PurePower Series 350Watt, FANLESS!, Silent, PFC, Titanium Black

W0050

899 DKK

FLOPPY

Varenummer: 410014 Producent: Alps

Beskrivelse: Floppy drive - Black

Model: DF354H121F

69 DKK

KABINET

810889 Antec

Performance One P180, Miditower, USB/Firewire Front, No PSU, Silver/Black

0761345-09180-0

1.040 DKK

GRAFIKKORT

341139 Asus

EN7800GT/TOP/SI/2DHTV/256MB, GeForce 7800GT, 256MB GDDR3, Dual DVI, VIVO,
HDTV, Passive Cooling, PCI-Express, Retail

EN7800GT/TOP/SI/2DHTV/256MB

3.445 DKK

DVD-BRÆNDER

750671 Asus

DRW 1608P, DVD±RW, DVD±Rx16, DVD±R DLx6, Internal, 2 MB, Black, Retail

DRW-1608P/BLACK/GIFT

428 DKK

KABINETBLÆSER

830037 NorthQ

CaseFan Silent Breeze, 120x120mm Ceramic Fan, Black, 12-17 db

NQ-3702

95 DKK

CPU-KØLER

320863 ThermalTake

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-02-06 13:46

> [...]
> (nok via Xbox360 som extender) - altså med Windows XP Media Center
> Edition. Som det fremgår af komponenterne er jeg hysterisk med støj.

Alene ud fra det udsagn så ville jeg helt klart vælge en X2. Pentium D er
ikke en specielt vellykket dual-core implementation, og det er basalt set
blot to Prescott kerner der er koblet sammen i ét hus, og da en enkelt
Prescott kerne kan blive temmeligt varm, så kan du nok forestille dig hvad
to styk kan gøre.. Jeg må sige at jeg tvivler på at den Pentium D kan køre
stabilt med den CPU køler du har valgt.
En Athlon 64 er noget mere energibesparende og deres X2 processor er ikke
blot to kerner der er sat sammen, men der er rent faktisk lavet noget
benarbejde for at få den til at fungere mere effektivt og bruge mindre strøm
end to seperate kerner. Jeg er så heller ikke helt sikker på at den kan køre
stabilt med den passive køler, men med tilstrækkeligt godt flow i
kabinettet, så kan det måske godt lade sig gøre.

Det er først med Core Duo at Intel ser ud til at have lavet en attraktiv
dual-core CPU, men den er så heller ikke rigtigt tilgængelig endnu..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : JK

Dato : 23-02-06 14:19

On Thu, 23 Feb 2006 13:13:29 +0100, "Søren Hansen" <nospam@nospam.dk>
wrote:

Jeg ville nok vælge Pentium D, - dog ville jeg ikke overveje at betale
mere end AMD X2 3800+, da jeg slet ikke mener, at det kan betale sig
at købe en 4400+. Pentium D fordi cpu køleren kan være mest støjsvag.
Med AMD system skal du købe en giant køler fra f.eks. NorthQ eller
Thermal Right x120, - og pas på at bundkortet rent faktisk har plads.

Normalt er cpu'en ikke flaskehals på en PC, derfor Pentium D. Men
bygger du virkelig en hurtig raid-0 som systemdisk, så kan den hurtige
X2 måske være relevant.

Med Pentium D får du både sata2 raid, og DDRll ram. DDRll ram er
faktisk det mest økonomiske lige nu, så det er en fordel frem for AMD.
Jeg ville ikke vælge et Intel bundkort til Pentium D, men Abit AW8.
http://www.abit-usa.com/products/mb/techspec.php?categories=1&model=279
Det har også sata2 raid.

Hvis du ikke tør købe en fanless psu, så mener jeg at en psu som chill
innovation 550 støjer meget lidt (bruger den selv). Der findes også
psu'er med 140 mm blæser i.

Det er da rigtigt, at hvis 64 bits software er et must (X64 eller
Vista eller Linux), så skal du vælge amd x2.

Jeg ville naturligvis samle sådan en maskine selv. Har lige oplevet en
mærkelig gang sjusk fra SHG. En P4 sad ikke rigtigt i nede i soklen,
og var desuden syltet ind i kølepasta. Efter korrekt montering, så
kørte PC'en faktisk.
Windows XP Media Edition 2005 kan man godt selv installere. Det kan
købes for 995, fra zitech f.eks. på dansk.
Har installeret det på en 3 maskiner. Mine htpc'er er baseret på
henholdsvist amd 3500+, 2 GHz sempron socketA og P4 1.6 GHz (skrot).
Raid kræver også et velvoksent kabinet, og jeg har selv kun bygget
slimline htpc'er uden raid.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 23-02-06 14:41

Tag mit tidligere svar med et gran salt:

Jeg er ikke pentium ekspert, så jeg troede at Pentium D står for
Dothan.

Men den bruger chipset 915 og socket 479. Har desuden hverken sata2
eller DDR2.

Det er imidlertid med den cpu, at en rigtig støjsvag sag kan bygges.

Så nu vil jeg sige AMD X2 !

mvh

John

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-02-06 15:13

> Jeg er ikke pentium ekspert, så jeg troede at Pentium D står for
> Dothan.

Der er meget stor forskel.

> Men den bruger chipset 915 og socket 479. Har desuden hverken sata2
> eller DDR2.
> Det er imidlertid med den cpu, at en rigtig støjsvag sag kan bygges.

Det er jeg også enig i, men den er heller ikke dual core.
Efterfølgeren til Pentium M (Dothan) hedder Core Solo/Duo og den går under
kodenavnet Yonah.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 23-02-06 16:48

On Thu, 23 Feb 2006 14:40:51 +0100, JK wrote:

> Tag mit tidligere svar med et gran salt:
>
> Jeg er ikke pentium ekspert, så jeg troede at Pentium D står for
> Dothan.

Som Martin skriver er det Pentium M du tænker på.
Pentium D bruger væsentligt mere strøm end en tilsvarende AMD X2 så hvis
målet er en støjsvag maskine er AMD nok et bedre udgangspunkt. Efter min
mening yder X2'eren generelt også bedre end Pentium D, men der er
naturligvis visse dicipliner hvor Pentium'en er hurtigst. Toms Hardware
har en ret omfattende test af CPU'er her:
http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_cpu_charts_2005/

Jeg kan tilføje at jeg netop har opgraderet til en AMD Opteron 165
(1.8GHz, 2x1MB cache) og clocket den til 2.25GHz - dvs samme ydelse som
en X2 4400+ (2.2GHz, 2x1MB cache) og den kører helt stabilt og stortset
lydløs med in-a-box køleprofilen med en 12db Pabst blæser på.

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-02-06 16:27

Søren Hansen wrote:
> [...]
> at trække 3D-kort, tv-kort og 2-3 harddiske? Desuden kan man jo være nervøs
> for, om det bliver for varmt, når alt er passivt - bortset fra

Om den helt passive PSU kan trække det ved jeg ikke, men det er
ihvertfald nok lige på grænsen.

Jeg tror godt du kan regne med at temperaturen bliver for høj, med mindre du
underclock'er/undervolt'er.

> Hvilken af disse to cpu-ram-bundkort kombinationer er hurtigst? AMD har
> 64bit, men Intel har større cpu-cache og vist også hurtigere ram. Hvad
> tæller - i lyset af, hvad jeg skal bruge den til?

64bit betyder mindre, men AMD'en er formodentligt hurtigere,
samtidlig med at den bruger mindre strøm.

> Varenummer: 410014 Producent:Alps
> Beskrivelse: Floppy drive - Black
> Model: DF354H121F
> 69 DKK

Det ville jeg godt nok ikke gide sætte i :)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.