Hvordan kan jeg redde min harddisk?
Fra : bavarianilluminati@h~

Dato : 21-02-06 17:03

Hej gruppe

Jeg har en harddisk der er købt som 250GB. Min BIOS siger også at den
er 250GB. Den har virket som 250GB i et års tid, og er i den tid
blevet godt fyldt med data (som jeg selvfølgelig ikke har backup af en
stor del af). For nyligt holdt den pludseligt op med at virke (se
beskrivelsen af forløbet i linket længere nede).

Jeg har prøvet disken i en vens pc, og havde der det samme problem som
på min egen maskine. WinXP (Explorer) siger at det er en 1,2GB disk.
Diskmanager (I Computer Management) siger at den er på 1,2GB foroven i
oversigten, mens den forneden (i den grafiske visning) siger at den er
på 238GB (hvilket sikkert er det man reelt får, når man køber
250GB). Jeg kan ikke se nogen indikation af, at drevet skulle være
partitioneret, og jeg har heller ikke foretaget en partitionering. Jeg
kan heller ikke se nogen indikation af at drevet er partitioneret i
Partition Magic.

Har I nogle forslag eller ideer?

---

Beklager at dette citat får indlægget til at se lidt
topposting-agtigt ud. Jeg citerer fra en tidligere tråd, da jeg på
det tidspunkt troede at problemet var noget andet.

Fra tråden
http://groups.google.dk/group/dk.edb.hardware/browse_frm/thread/a21ef7130423ed1f/48d8253cb8a585ec?q=besat&rnum=1#48d8253cb8a585ec

Aksel Spandet skrev:

> Kan du evt tage et screenshot og sende til mig?

Har ikke lige noget screenshot software installeret, men disk manger
fortæller mig intet om at drevet skulle være partitioneret.

> Hvis overstående er tilfældet, så du skal igang med noget harddisk recovery
> hvis du vil have dine data tilbage....

Nogle råd om hvilket software jeg bør bruge og hvilken
fremgangsmåde?

Tak for hjælpen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-02-06 17:37

bavarianilluminati@hotmail.com wrote:

> [...]
>partitioneret, og jeg har heller ikke foretaget en partitionering. Jeg
>kan heller ikke se nogen indikation af at drevet er partitioneret i

Jeg formoder at BIOS viser diskens korrekte størrelse...

I så fald må det være grundlæggende diskstrukturer som MBR og/eller
partitionstabeller der er smadret.

Du har åbenbart brugt Partition Magic - Det undrer mig noget, for det
program plejer at kunne løse den slags problemer.

Foreslår du prøver med andre lignede værktøjer: Først en
sector-til-sector kopiering til en ny disk (så du ikke ødelægger flere
data på disken), og derefter genskabe data med et program som 'Lost and
Found', 'Get Data Back' eller lignende

<mlr>

Fra : bavarianilluminati@h~

Dato : 21-02-06 19:30

Hej Michael. Tak for dit svar.

Michael Rasmussen skrev:

> Jeg formoder at BIOS viser diskens korrekte størrelse...

Ja BIOS siger 250GB

> [...]
>
> Du har åbenbart brugt Partition Magic - Det undrer mig noget, for det
> program plejer at kunne løse den slags problemer.

Jeg brugte kun Partition Magic til at se om drevet var paritioneret,
selvom det ikke så sådan ud i Disk Manager. Jeg forsøgte mig med
kommandoen "Merge partitions", hvortil jeg fik svaret at der ikke var
nogle partitions at merge.

> [...]
> sector-til-sector kopiering til en ny disk (så du ikke ødelægger flere
> data på disken), og derefter genskabe data med et program som 'Lost and

Er der noget, som jeg ellers kan gøre i Partition Magic, f.ek.s
reparere MBR eller hvad der måtte være galr. Hvordan diagnosticerer
jeg hvad der er galt?

--

mvh bi

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-02-06 19:49

>Ja BIOS siger 250GB

Ok, så er det næppe selve disken der er syg...

> [...]
>selvom det ikke så sådan ud i Disk Manager. Jeg forsøgte mig med
>kommandoen "Merge partitions", hvortil jeg fik svaret at der ikke var

Partition Magic er selvfølgelig et partitionerings / formatterings
program - Og selv om det har løst lignende problemer for mig tidligere,
er det nok nærmere et Data Recovery Program du har behov for...

Prøv at kigge på http://www.runtime.org/

Læs først den tekniske support - Der efter kan du downloade det
relevante program, formentlig GetDataBack for NTFS.

Programmet er i demo version. Den kan vise hvad du har mulighed for at
redde, men de vitale funktioner bliver først aktive efter betaling -
Prisen er ikke urimelig, men der cirkulerer også crackede versioner på
nettet...

<mlr>

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 21-02-06 21:26

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse news:6enmv1pkemqlclmb1n44ssi85nkeh8l4uj@4ax.com...

> Ok, så er det næppe selve disken der er syg...

Det har næppe noget med det at gøre.
BIOS læser kun de inf. som disken fra fabrik et sat til at give om hvad
den er og ikke hvad den pt. fysisk er i stand til at håndtere.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-02-06 11:28

bavarianilluminati@hotmail.com wrote:
> Er der noget, som jeg ellers kan gøre i Partition Magic, f.ek.s
> reparere MBR eller hvad der måtte være galr. Hvordan diagnosticerer
> jeg hvad der er galt?

Lige meget hvad har det ihvertfald ikke noget med MBR at gøre, så
den behøver du ikke kigge på.

MBR har intet med partitionerne at gøre.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Michael Friis

Dato : 21-02-06 23:01

Nogle råd om hvilket software jeg bør bruge og hvilken
fremgangsmåde?

Download: Partition Table Doctor V 3.0
Det er et program, som kan genskabe din tabte partion.
Installer programmet og find en knap der hedder noget ligende "fixboot"

Fra : bavarianilluminati@h~

Dato : 22-02-06 15:59

Tak for svaret.

Hans Joergensen skrev:

> Lige meget hvad har det ihvertfald ikke noget med MBR at gøre, så
> den behøver du ikke kigge på.
>
> MBR har intet med partitionerne at gøre.

Ok. Jeg er heller ikke sikker på, at det har noget med partitions at
gøre. Jeg har ikke haft drevet partitioneret. Og jeg kan ikke se
drevet som opdelt i partions nogen steder. Men jeg har heller ikke
kunne få en indikation af, at der skulle være problemer med drevets
MBR.

Kan problemet være forårsaget af en tidligere installation af Daemon
Tools, med et device mounted på netop omtalte drev? Jeg har prøvet at
geninstallere og se om der var noget, som jeg kunne fjerne. Men kunne
ikke umiddelbart gennemskue det, og tror
måske at geninstallationen var en nyere udgave...?

mvh bi

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-02-06 16:05

> [...]
> drevet som opdelt i partions nogen steder. Men jeg har heller ikke
> kunne få en indikation af, at der skulle være problemer med drevets

I Windows vil du altid have mindst en partition på drevet svjv.

> [...]
> ikke umiddelbart gennemskue det, og tror
> måske at geninstallationen var en nyere udgave...?

Jeg har aldrig set Daemon Tools gøre sådan noget..

// Hans

Fra : bavarianilluminati@h~

Dato : 22-02-06 16:08

Tak for dit svar

Michael Friis skrev:

> [...]
> Det er et program, som kan genskabe din tabte partion.
> Installer programmet og find en knap der hedder noget ligende "fixboot"

PTD 3.0 siger at jeg skal bruge fixboot, og det gør jeg. Når jeg
lukker programmet vil den genstarte for at implementere ændringerne.
Efter genstart viser Explorer stadig at disken er på 1.2GB og hvis jeg
kører PTD igen så siger den stadig at jeg skal bruge fixboot. Desuden
kommer den med en fejlmeddelelse om drevet, hver gang jeg starter
programmet op. den siger: "Error: The total sectors of the partition 1
on hard disk 2 is 488392002. The right total sectors is 2490012. Do you
want to correct the error?". Den fejlmeddelelse kommer hver gang
programmert starter uanset om jeg vælger ja eller nej.

Fra : Rander

Dato : 23-02-06 00:48

22 Feb 2006 07:07:38 -0800 brugte bavarianilluminati@hotmail.com 29 linier
på at fortælle dette til dk.edb.hardware:

> [...]
>want to correct the error?". Den fejlmeddelelse kommer hver gang
>programmert starter uanset om jeg vælger ja eller nej.

Hmmm... Bliver disken autodetectet af BIOS ved opstart, eller er den "kodet
fast" i BIOS?

Det kunne muligvis være noget med at drevet skal bruge LBA i BIOS, og at
det står til noget andet?

http://rander.dk (temporarily down!)

Hvis alt er under kontrol, så kører man for langsomt. (Mario Andretti)

Fra : bavarianilluminati@h~

Dato : 22-02-06 16:18

Tak for dit svar

Hans Joergensen skrev:

> I Windows vil du altid have mindst en partition på drevet svjv.

Ok men det har ikke været opdelt i flere partitions. Hvis jeg prøver
at højreklikke på drevet i Partition Magic og vælge resize/move, så
får jeg fejlmeddelelsen "Error #2002 There are invalid entries in the
FAT". Fortæller det noget?

> Jeg har aldrig set Daemon Tools gøre sådan noget..

Ok. Jeg synes bare at det hele er lidt sært. Det startede efter at jeg
havde en en af mine gamle harddisks kortvarigt tilsluttet masteren på
samme IDE-kabel, hvor den problematiske disk er slave. Den anden disk
opførte sig også som en 1,2GB disk - hvilket den muligvis også er
(men der stod ikke noget udenpå).

mvh bi

Fra : bavarianilluminati@h~

Dato : 22-02-06 16:21

Tak for dit svar.

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> redde, men de vitale funktioner bliver først aktive efter betaling -
> Prisen er ikke urimelig, men der cirkulerer også crackede versioner på

Ok. Men vil et data recovery program ikke bare forsøge at gendanne
data på hvad det tror er et 1,2GB drev?

Fra : bavarianilluminati@h~

Dato : 23-02-06 12:44

Hej Lars, tak for dit svar.

Rander skrev:

> [...]
> fast" i BIOS?
>
> Det kunne muligvis være noget med at drevet skal bruge LBA i BIOS, og at

Disken bliver autodetected.