Hurtgste CPU?
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 17-02-06 08:47

Hej

Jeg har i mange år haft en Pentium4 2,4GHz processor i min pc.

Jeg har lige opgraderet min pc med Geforce 7800GT, 2 GB ram og en ny CPU.

Den nye CPU er en AMD Athlon 64 4000+

Er den nye CPU egentligt hurtigere end den gamle jeg havde? (Her tænkes
overall - både spil, programmer osv...)

Er der et sted på nettet hvor diverse CPU'er er testet/målt?

mvh
Rune

Fra : Lars Mortensen

Dato : 17-02-06 09:18

Tja, hvad er din egen oplevelse??

Kan du mærke forskel?

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 17-02-06 09:59

"Lars Mortensen" <no@spam.co> skrev i en meddelelse
> Tja, hvad er din egen oplevelse??
>
> Kan du mærke forskel?

Nææhh.... Men jeg kan heller ikke mærke forskel på Geforce6800 og geforce
7800 GT

Eller 1 GB ram og 2 GB ram...

Det er derfor jeg spørger om den nye cpu er hurtigere end den gamle.

mvh
Rune

Fra : Hans

Dato : 17-02-06 10:20

Rune Vestergaard wrote:
> [...]
> geforce 7800 GT
>
> Eller 1 GB ram og 2 GB ram...
>
> Det er derfor jeg spørger om den nye cpu er hurtigere end den gamle.

Har du også udskiftet dine hardiske?

Hans

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 17-02-06 10:31

> Har du også udskiftet dine hardiske?
>
> Hans

Hehe, det er svært at få et svar.

Nej, jeg har stadig mine 200 GB Maxtor Fluid ATA133 diske.

Lad os sige at man tog en P4 2,4 GHz og en AMD64 4000+ og satte dem i 2
identiske maskiner.

Hvilken ville så yde bedst overall?

mvh
Rune

Fra : Hans

Dato : 17-02-06 10:39

Rune Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Nej, jeg har stadig mine 200 GB Maxtor Fluid ATA133 diske.
>
> Lad os sige at man tog en P4 2,4 GHz og en AMD64 4000+ og satte dem i

Helt klart Athlon 64 maskinen - Slet ingen sammenligning.

Jeg skiftede selv fra en P4/3.0 Ghz. 800 MHz. FSB og til Athlon 64 3800+, og
det var en væsentlig hastighedsforbedring.

Er du helt sikker på at du har fået installeret de nødvendige drivere til
bundkortet?

Har du ikke nogle benchmarks fra det gamle system?

Hans

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 17-02-06 10:47

> [...]
> bundkortet?
>
> Har du ikke nogle benchmarks fra det gamle system?

Jeg har ikke rigtigt testet noget.

Jeg bruger hovedsageligt min PC til at surfe på nettet og til at spille CS
og CS:Source. Så måske det er lidt overkill mht min opgradering

Grunden til jeg opgraderede var faktisk at jeg ikke kunne få det nye Need
for Speed til at virke med min gamle maskine.
Derfor købte jeg:

2 GB PC3200 Ram
Inno3D Geforce 7800GT
AMD 64 - 4000+
ASUS A8N-E

Nu fungerer Need for Speed - hehe - lidt dyrt for at få et spil til at
virke.

Hvor/hvordan tester jeg mit system?

Mvh
Rune

Fra : Hans

Dato : 17-02-06 11:02

Rune Vestergaard wrote:

> [...]
> AMD 64 - 4000+
> ASUS A8N-E
>
> Nu fungerer Need for Speed - hehe - lidt dyrt for at få et spil til at

Enig, men det er desværre vilkårene for at kunne afvikle de nye spil, såsom
NFS, Doom3, Quake4, Half Life 2 og lign., og det bliver ganske givet endnu
værre med den næste generation spil. Bare se på den nye generation
grafikkort fra ATI, som igen har overhalet nVidia og sådan kan vi blive ved
med SLI og Crossfire, og puh hvor har vi det varmt og el-måleren bare fræser
rundt.

> Hvor/hvordan tester jeg mit system?

Her er et godt sted at starte:

http://www.futuremark.com/

Og her:

http://www.sisoftware.co.uk/index.html?dir=dload&location=sware_dl_3264&langx=en&a=

Hans

Fra : Esben

Dato : 18-02-06 01:26

> [...]
> grafikkort fra ATI, som igen har overhalet nVidia og sådan kan vi blive
> ved med SLI og Crossfire, og puh hvor har vi det varmt og el-måleren bare

Hvis hans tidligere grafikkort var et 6800, så er ovenstående da ikke et
problem at spille med en P4 2,4.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 10:36

Rune Vestergaard wrote:

> Lad os sige at man tog en P4 2,4 GHz og en AMD64 4000+ og satte dem i 2
> identiske maskiner.
>
> Hvilken ville så yde bedst overall?

AMD64'eren... ingen tvivl. specielt i spil vil din gamle P4 få
sultansmadder.

Fra : Lars Mortensen

Dato : 17-02-06 11:08

Tilbage til dit oprindelige spørgsmål...

Om den ene er hurtigere end den anden afhænger af, hvad du bruger den til!

De forskellige fagblade laver løbende sammenligningstests af AMD og Intel.

De findes på bibliotekerne (noget, man brugte før Internet ) og der er
altid et års index i enten årets december nummer eller i det næste års
januar nummer.

Eller deres hjemmesider.

Prøv bl.a. Alt om Data.

Hvis du er så heldig, at du kan læse tysk, vil jeg anbefale ct (computer
technic), der i mine øjne er det suverænt bedste blad.

Lars

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 17-02-06 17:31

"Rune Vestergaard" <runwest@REMOVEpost6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:43f57f47$0$38698$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har i mange år haft en Pentium4 2,4GHz processor i min pc.
>
> Jeg har lige opgraderet min pc med Geforce 7800GT, 2 GB ram og en ny CPU.
>
> Den nye CPU er en AMD Athlon 64 4000+

Hvordan har du fået den til at virke i den gamle P4 maskine ?
Klippet nogle ben af processoren

Fra : Karsten

Dato : 17-02-06 21:12

> [...]
>Jeg har i mange år haft en Pentium4 2,4GHz processor i min pc.
>Jeg har lige opgraderet min pc med Geforce 7800GT, 2 GB ram og en ny CPU.

pyhh..rimelig "muskelbundt"

>Er den nye CPU egentligt hurtigere end den gamle jeg havde? (Her tænkes
>overall - både spil, programmer osv...)
>Er der et sted på nettet hvor diverse CPU'er er testet/målt?

prøv at starte her:

http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_cpu_charts_2005/

der bliver længere henne i testen langet nogle målinger ud på en
masse CPU'er !

--

mvh. Karsten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-02-06 21:15

Rune Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Er den nye CPU egentligt hurtigere end den gamle jeg havde? (Her
> tænkes overall - både spil, programmer osv...)

Jeg opgraderede for nyligt fra en P4 3,2 GHz, Radeon 850 til en AMD x2 4400+
samt 2 x GF7800GTX (SLI) og jeg kunne mærke en kraftig ydelses forbedring i
spillene (skyldes nu nok mest GFX kortene) men samtidigt en kraftig nedgang
i ydelsen, når det drejer sig om videoredigering.
Med P4'eren kunne jeg ca. encode (VirtualDub med DivX) 120 frames per sekund
og det er nu faldet til omkring 80 frames i sekundet (for identiske filer).
Og jo, jeg har alle de nyeste/rigtige drivere installeret og scorer ca. 7400
i 3Dmark06, så 3D ydelsen er OK.
Men det afhænger nok også af hvilke programmer man bruger.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : TGSC

Dato : 18-02-06 00:13

Per, mon ikke du gør noget forkert alligevel; Toms Hardware har din
4400+ til at ligge foran de fleste P4 i 5 forskellige
video-kodningstests (bladr lidt frem og tilbage) :
http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_cpu_charts_2005/page35.html

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-02-06 11:38

TGSC wrote:
> Per, mon ikke du gør noget forkert alligevel;

Det er da ikke utænkeligt, men jeg har hentet alle de nyeste bios/drivere
til alt mit HW.
Der skal vel ikke installeres noget specielt ifm AMD CPU'en ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : steffendenize

Dato : 18-02-06 10:37

Det kommer jo også lidt an på hvad man kræver af spillene. Jeg
spille både HL2 og NFS:MW på min maksine, amd 2800+, 9800PRO og 1 GB
RAM på en sata disk. Det kører ganske tilforladeligt men ikke på
højste grafikinstillinger.

Fra : TGSC

Dato : 19-02-06 14:28

Jeg kender ikke rigtigt programmerne, men man kunne godt forestille sig
at nogle programmer er optimeret til en bestemt teknologi, og så
kører den hurtigst med det. Eller at den ikke er optimeret til noget
som helst, så kører den bare standard, og det gør den ene type CPU
bedre end den anden. Sådan er det selv med nye spil, nogle er
optimeret til Pentium3 !! :-< Der var en artikel om det for en måned
siden; nogle havde kigget i koden til en udbredt grafikmotor i et af de
nye krigsspil som IKKE var compilet med options for SSE2 o.lign.,
hvilket er en af årsagerne til at AMD anses for at yde bedre i bl.a
spil. Uden optimering er der kun FPUen til at gøre arbejdet.

Sørgeligt, men sandt; der er for stort organisatorisk rod og tidspres
ifølge en spilprogrammør. De bliver nok nødt til at kigge sin kode
igennem nu da frekvensen ikke stiger så meget længere. De skal
alligevel kode til flere cores.