Emulere et A-drev?
Fra : Jasper Norman

Dato : 15-02-06 23:03

Hej.

Fin far har netop købt sig en laptop. Han lever og ånder for Quark-Xpress.

Problemet er, at for at køre, kræver Quark, at der er en speciel diskette i
drevet. Men der er intet A-drev på den nye maskine. Jeg har prøvet at lægge
filerne over på en USB-key. Uden held.

Jeg kender til DEAMON programmet der emulerer et CD-ROM drev, men kan det
emulere en diskette? og hvis nej, hvilket kan?

x-postet i dk.edb.hardware / system.ms-windows

Mvh

Jasper

Fra : Åge

Dato : 15-02-06 23:31

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Problemet er, at for at køre, kræver Quark, at der er en speciel diskette
> drevet. Men der er intet A-drev på den nye maskine. Jeg har prøvet at

Det må være en meget gammel Quark (version 3 eller 4), og disketten skal vel
kun anvendes til installationen... Ring til Quark. De har sikkert en
løsning.

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-02-06 00:20

> Det må være en meget gammel Quark (version 3 eller 4), og disketten skal
> vel
> kun anvendes til installationen... Ring til Quark. De har sikkert en
> løsning.

Jeps. Det er en gammel ver. 4 Passport. Men hvis det kan lade sig gøre med
et virtuelt A-drev, er der ingen grund til at forstyrre. Men om det er
lovligt aner jeg ikke. Sikkert ikke!

Mvh

Jasper

Fra : Thomas Hansen

Dato : 15-02-06 23:54

On Wed, 15 Feb 2006 23:02:37 +0100, Jasper Norman
<ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote:

> [...]
> emulere en diskette? og hvis nej, hvilket kan?
>
> x-postet i dk.edb.hardware / system.ms-windows

Hej Jasper
Jeg bruger et lille program virtual floppy drive til netop det formål at
snyde gamle programmer til at tro jeg har et a-drev. F.eks. bios
flashprogrammer, bootdisks osv.
Du kan lave et image af den disk du skal bruige på en maskien med floppy
og mounte det ligesom cd/dvd images i deamontools.
Jeg kan maile det til dig hvis du vil have det. Det fylder ikke ret meget.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-02-06 00:25

> Du kan lave et image af den disk du skal bruige på en maskien med floppy
> og mounte det ligesom cd/dvd images i deamontools.
> Jeg kan maile det til dig hvis du vil have det. Det fylder ikke ret meget.

Det lyder som noget af det rigtige. Hvordan laver jeg et image et en floppy?
Eller det giver måske sig selv med programmet?

Du må da meget gerne maile det. Adr. er: "ahrensbach@pc.dk"

Mvh og på forhånd tak.

Jasper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-06 00:06

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> writes:

> Jeg kender til DEAMON programmet der emulerer et CD-ROM drev, men kan det
> emulere en diskette? og hvis nej, hvilket kan?

Man kan købe USB-diskettedrev. Jeg har et sådant fra Dell og det
virkede svjh på min iMac.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-02-06 01:31

> Man kan købe USB-diskettedrev. Jeg har et sådant fra Dell og det
> virkede svjh på min iMac.

Jeg købte et Zolid 3 1/2" diskettedrev i Aldi for 100,- kr for nogle
uger siden og har haft den liggende. Der står den kan bruges med Mac OS.
Jeg bruger Mac OS X (10.3.9). OK, jeg ved det ikke er det samme.

Da jeg så din post hentede jeg den frem og forbandt den til et ledigt
USB stik (1.1 - det er en PB Prismo). Jeg satte en Mac OS formatteret
Eudora installationsdiskette i og den mountede godt nok på skrivebordet.
Da jeg prøvede at af-mounte den (smide disketteikonet i Trash) fik jeg
en fejl meddelse, at den var i brug. Efter en reboot vil disketten ikke
mounte på skrivebordet igen. Aktivitetslyset kommer på når jeg skubber
en Mac OS formatteret diskette i drevet, men den vil ikke mounte
længere.

Nogen ideer om hvordan jeg får det til at virke? Hvordan er det nu man
gør i UNIX?

FUT: dk.edb.mac og dk.edb.system.unix

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-06 11:17

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> mounte på skrivebordet igen. Aktivitetslyset kommer på når jeg skubber
> en Mac OS formatteret diskette i drevet, men den vil ikke mounte
> længere.

Ingen gode ideer. Jeg kører kun FAT-formatterede disketter.

> Nogen ideer om hvordan jeg får det til at virke? Hvordan er det nu man
> gør i UNIX?

"mount" med en passende -t.

Når du alligevel er ude i terminalen, så kør lige dmesg og se om der
står noget interessatn.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-02-06 00:36

> Ingen gode ideer. Jeg kører kun FAT-formatterede disketter.

Dette drev (Zolid) skulle kunne genkende både 2HD: 1.44MB (Mac/Win) og
1.25MB (Win - men hva' er det mon for et format?) samt 2DD: 720KB (Win).

Og så ser jeg nu, at den understøtter Mac OS 8.6 eller nyere. Men PBen
kunne heller ikke genkende og mounte drevet, med en preformatteret 2HD
1.44MB (MS/PC DOS) diskette.

Når jeg sætter drevet til en USB port i min P4 Windows box (dual boot
2k/Me - har dog kun prøvet med Win Me) så finder Windows Me godt nok
drevet som drev B. Men selv om jeg putter en pre-formatteret diskette i
kommer Win Me og si'r at disketten skal formatteres.

Det er jo ikke særlig smart.

> "mount" med en passende -t.

Mine UNIX manualer ligger i een af 30 flyttekasser

Hmm! Måske skulle jeg prøve at boote P4eren med min SUSE Linux Pro 9.2
Live-CD og se om den finde drevet?

> Når du alligevel er ude i terminalen, så kør lige dmesg og se om der
> står noget interessatn.

Skal jeg poste output her?

Under alle omstændigheder, så der står ikke noget om USB, selv om der er
tilsluttet en Logitech optisk mus i USB porten, og det undre mig lidt.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-06 00:50

On Fri, 17 Feb 2006 00:35:33 +0100, Axel Hammerschmidt wrote:

> Under alle omstændigheder, så der står ikke noget om USB, selv om der
> er tilsluttet en Logitech optisk mus i USB porten, og det undre mig lidt.
Hvad giver følgende hos dig: lsmod |grep usb
hos mig:
[mir@loke]$ lsmod |grep usb
usbmouse 5056 0
usbkbd 6400 0
usbhid 32320 0
usbcore 113284 5 usbmouse,usbkbd,usbhid,uhci_hcd

Hvad giver følgende kommando hos dig? dmesg |grep Logitech
hos mig:
[mir@loke]$ dmesg |grep Logitech
input: Logitech USB Receiver as /class/input/input0
input: USB HID v1.10 Keyboard [Logitech USB Receiver] on usb-0000:00:1f.2-1
input: Logitech USB Receiver as /class/input/input1
input: USB HID v1.10 Mouse [Logitech USB Receiver] on usb-0000:00:1f.2-1

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 17-02-06 12:34

> Mine UNIX manualer ligger i een af 30 flyttekasser

I 10.4.x er der man pages for stort set alt i terminalen. Jeg kan ikke
huske om det var kommet i orden ved 10.3.9.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-06 13:03

> [...]
>
> Og så ser jeg nu, at den understøtter Mac OS 8.6 eller nyere. Men PBen
> kunne heller ikke genkende og mounte drevet, med en preformatteret 2HD

Lyder ikke godt. Måske fik den ndødsstødet tidligere.

> Mine UNIX manualer ligger i een af 30 flyttekasser

Kun een? Så er det da et lille manualsæt.

> Skal jeg poste output her?

Mere hvis der var noget indlysende forkert.

Hvis den er lang, så smid det på en webside, og angiv ULR'en her.

> Under alle omstændigheder, så der står ikke noget om USB, selv om der er
> tilsluttet en Logitech optisk mus i USB porten, og det undre mig lidt.

Kawær det står et andet sted end ddu forventer.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-02-06 14:31

> Lyder ikke godt. Måske fik den ndødsstødet tidligere.

Der er noget der tyder på det. Jeg har nu afprøvet det på to PCer (Win
Me og W2K) og i begge tilfælde vil styresystemet ha' at disketten skal
formatteres. Og jeg kan kun vælge et format, 720KB.

Så jeg skal nok en tur i Aldi og reklamere. Drevet er købt i december.
Det online support (www.unisupport.net) der henvises til har heller ikke
reageret på en henvendelse for over 24 timer siden.

> Kun een? Så er det da et lille manualsæt.

Det er de store fra Silvan, Flyttemand

Og bare de lå i een...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-06 15:48

> [...]

> Me og W2K) og i begge tilfælde vil styresystemet ha' at disketten skal
> formatteres. Og jeg kan kun vælge et format, 720KB.

Du har nok tabt den på gulvet. Det er ikke sådan nmed billig mekanik.

Delldrevet har fungeret fint for mig (og det lå fuldstændigt nyt i en
rodekasse :)

> Så jeg skal nok en tur i Aldi og reklamere. Drevet er købt i december.
> Det online support (www.unisupport.net) der henvises til har heller ikke
> reageret på en henvendelse for over 24 timer siden.

Aldi's edbsalg har også haft dårlig presse for et stykke tid siden.
Kawær de ikke tør tale med kunder mere.

> Det er de store fra Silvan, Flyttemand

Stadigvæk. Svjh var et Solarissæt en hyldemeter, eller mere.

> Og bare de lå i een...

Lyder som om dit fjernlager trænger til en logistikløsning.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : morten lindegren

Dato : 17-02-06 14:53

hvis du siger at den opfører sig sært både på en pc, og en mac, så drop
jagten på en løsning, og gå ned og få det byttet, det er med 99,9%
sandsynlighed et defekt drev

Mvh. Morten Lindegren

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-06 16:41

Hej

Det er også det, jeg vil tilråde. Jeg har selv et drev magen til, og det
virker fint på både OS 9.2.2 og 10.3.9 på min Pismo 500, samt 9.2.2,
10.3.9 og 10.4.3 på min G4/1,4ghz.
mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jasper Norman

Dato : 16-02-06 23:23

> Da jeg så din post hentede jeg den frem og forbandt den til et ledigt
> USB stik

Hej Axel.

Jeg er da ked af, at du har "ødelagt" dit drev.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men håber da at du får det fixet.

Mvh

Jasper

Fra : Khawk

Dato : 16-02-06 20:31

> [...]
>
> Jeg kender til DEAMON programmet der emulerer et CD-ROM drev, men kan det
> emulere en diskette? og hvis nej, hvilket kan?

Du kan muligvis bruge denne:
http://chitchat.at.infoseek.co.jp/vmware/vfd.html

mvh
Kim

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-02-06 23:06

On Thu, 16 Feb 2006 20:31:16 +0100, Khawk <khawk@FjernDette.edb.dk> wrote:

> "Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det er lige netop vfd jeg har brugt til ligneden formål.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"