Asus K8V-X SE kan ikke finde sata-disk
Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-02-06 00:05

Hej!

Jeg står med et mindre problem.
Jeg har et asus k8v-x se motherboard som længe har kørt godt og
fornuftigt med PATA-diske. Nu har jeg så investeret i en sata-disk og
sat den til. Desværre kan jeg ikke få computeren til at finde den.
Jeg er ret sikker på at kablerne er monteret rigtigt.

I bios kan jeg ikke finde spor af min SATA-harddisk, men jeg kan så
generelt ikke finde megen information om sata generelt.

Bundkortsmanualen fortæller om en speciel SATA-bios man kan komme ind i
ved at trykke <tab> under POST - lige som man kommer ind i normal bios
med <del>. Men uanset hvordan/hvornår/hvor meget jeg trykker tab kan jeg
komme ind i sådan en bios, så jeg ved ikke helt om det findes.

I mit operativsystem kan jeg sagtens se sata-controlleren, men der er
ingen diske tilsluttet den.

Nogen tips/tricks/bud/erfaringer/ideer - bare noget!!11

(jeg har prøvet at pille kabler til og fra igen)

Disken er en 80gb seagate sata 1

/Sune

Fra : skovtrolden

Dato : 15-02-06 00:34

Hej
du skal lave en sata disk(floppy 1.44)
er på den cd der følger med dit bundkot
ved.insta. tryk f6 og vælg diskette
så køre den

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-02-06 01:05

> du skal lave en sata disk(floppy 1.44)
> er på den cd der følger med dit bundkot
> ved.insta. tryk f6 og vælg diskette
> så køre den

Det tvivler jeg nu på, for den diskette kan ikke ændre på at BIOS ikke
finder disken..

Sune:

Manualen:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock754/K8V-X%20SE/e1931_k8v-x_se.pdf
På side 77 står der at du skal ind under Advanced/Onboard Deviced
Configuration/Onchip SATA Boot ROM og slå den til.
Når det er gjort og du har gemt og genstartet, så burde du kunne komme ind i
VIA RAID biosen ved at trykke på 'tab'. Så burde du kunne se din disk og
lave et array (må kunne lade sig gøre med en enkelt disk).

Kan du ikke finde det, så ville jeg prøve at opgradere til nyeste firmware.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-02-06 10:09

On 2006-02-15, Martin Sørensen <mos@laxity.dk.invalid> wrote:
> Det tvivler jeg nu på, for den diskette kan ikke ændre på at BIOS ikke
> finder disken..

Det er jeg også lidt enig i. Derudover kan jeg fint se controlleren i
bootprocessen.

> [...]
> VIA RAID biosen ved at trykke på 'tab'. Så burde du kunne se din disk og
> lave et array (må kunne lade sig gøre med en enkelt disk).

Det er lige præcis det jeg synes jeg har gjort - men uden den helt store
succes.

> Kan du ikke finde det, så ville jeg prøve at opgradere til nyeste firmware.

Det må jeg jo så overveje. Desværre kræver det antikviteter som
disketter og diskettedrev, men det må jeg jo se om jeg kan skaffe.

/Sune

Fra : skovtrolden

Dato : 15-02-06 12:33

Mon
har haft flere asus bundkort
og til alle måtte jeg lave en disk
kun første gang v. nydisk
og på den disk der følger med bundkort
er der en der hedder Make Sata disk
eller kan man ikke inst.xp

Fra : Sune Vuorela

Dato : 15-02-06 17:51

On 2006-02-15, skovtrolden <skovtrolden@nrdc.dk> wrote:
> og på den disk der følger med bundkort
> er der en der hedder Make Sata disk
> eller kan man ikke inst.xp

Jamen jeg skal ikke installere xp på den. Jeg skal bare bruge den. Jeg
har fint system kørende på mine pata-diske.

Jeg skal sådan set bare have bios til at finde den, så burde resten gå
som en leg. Jeg har fin kontakt med sata-controlleren, bare ikke med
diskene på den.

/Sune

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-02-06 22:28

"skovtrolden" <skovtrolden@nrdc.dk> skrev i en meddelelse news:11v64b3b0g5jg25@corp.supernews.com...
> Mon
> [...]

Du taler om nyinstallation af Windows - dette er et eksisterende system.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 16-02-06 02:00

On 2006-02-15, Martin Sørensen <mos@laxity.dk.invalid> wrote:
> Kan du ikke finde det, så ville jeg prøve at opgradere til nyeste firmware.

Jeg har netop med success flashet bios op til nyeste.

Men stadig ingen disk :/

Flere gode råd søges.

/Sune

Fra : Sune Vuorela

Dato : 16-02-06 02:36

On 2006-02-16, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:
> Flere gode råd søges.

Og så lykkedes det vidst.

http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/sata_lock.html

kombineret med

http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/1,1081,724,00.html

Thanks to abrotman on #debian

--
Sune

Fra : Hans

Dato : 16-02-06 05:36

Sune Vuorela wrote:

> Og så lykkedes det vidst.

> [...]
Det kunne jeg nu godt have fortalt dig for længe siden, hvis du i dit
indledende indlæg havde skrevet det var en Sata-II disk det handlede om, men
du skrev:

"Disken er en 80gb seagate sata 1".

Hans

Fra : Sune Vuorela

Dato : 16-02-06 07:28

On 2006-02-16, Hans <nospam@kvik.org.invalid> wrote:
> Det kunne jeg nu godt have fortalt dig for længe siden, hvis du i dit
> indledende indlæg havde skrevet det var en Sata-II disk det handlede om, men
> du skrev:

Der står bare ikke sata1 eller sata2 noget sted på disken.. Den er købt
som sata1-disk.

Jeg opdagede det først da jeg smed produktnummeret ind i google.

/Sune

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-02-06 09:26

> Der står bare ikke sata1 eller sata2 noget sted på disken..

Det er jo fordi at der ikke er noget der hedder SATA1 og SATA2 eller
SATA-II. Det hedder SATA 1.5Gb/s, SATA 3Gb/s eller SATA-150 kontra SATA-300.

> Den er købt som sata1-disk.

Den er vel blot købt som SATA disk?

--
signing off.. Martin Sørensen