Bluetooth-headset
Fra : Holst

Dato : 12-02-06 13:55

Jeg er så småt ved at komme på Skype, og i den forbindelse skal jeg jo
have mig et headset. Så på deres hjemmeside et lækkert Bluetooth-headset
fra Motorola:

<http://accessories.skype.com/item?SID=8e5e0d826d4c2d4c6b3cf283fd1de8416af:4520&sku=CFLN>

Det burde jo nok virke fint med Skype.

Jeg har længe overvejet at skaffe mig en Bluetooth-mobiltelefon og et
tilhørende headset til brug i bilen.

Vil jeg kunne bruge det samme headsæt, eller er det "indstillet" til kun
at modtage fra én enhed (dvs. computeren (Skype) eller mobiltelefonen).

For jeg tænker lidt, hvordan kan headsettet vide, om det hører til
mobiltelefonen eller computeren, når jeg er herhjemme?

For det kan vel ikke virker til alt hele tiden. Det vil jo ikke være
særlig praktisk ude i verden, hvor headsettet vel ikke bør kunne lytte
med på andres telefonsamtaler i deres Bluetooth-telefon.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-02-06 19:42

Holst wrote:
> Vil jeg kunne bruge det samme headsæt

Ja.

>, eller er det "indstillet" til kun at modtage fra én enhed

Nej, man connecter når man skal bruge enheden og telefonen/PC'en
skal give headsettet 'lov' til at connecte.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Holst

Dato : 12-02-06 19:46

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Nej, man connecter når man skal bruge enheden og telefonen/PC'en
> skal give headsettet 'lov' til at connecte.

Ok.

Men vil jeg skulle indstille headsettet på ny, når jeg kommer hjem og
egentlig gerne vil flytte det fra mobil til Skype?

Eller kan mobil/skype bruge det samtidig?

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 13-02-06 20:22

Holst <newsjan06@shelter.dk> wrote in

> Ok.
>
> Men vil jeg skulle indstille headsettet på ny, når jeg kommer hjem og
> egentlig gerne vil flytte det fra mobil til Skype?
>
> Eller kan mobil/skype bruge det samtidig?

Nej headsettet kan kun være forbundet til én ting ad gangen.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Holst

Dato : 13-02-06 22:53

Flemming Joensson (8520) wrote:

> Nej headsettet kan kun være forbundet til én ting ad gangen.

Øv.

Men tak for svaret.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 13-02-06 16:09

NG,

Ville det headset mon også virke problemefrit med andre programmer som
f.eks.
VoipBuster?

Link:
<http://accessories.skype.com/item?SID=8e5e0d826d4c2d4c6b3cf283fd1de8416af:4520&sku=CFLN>

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-02-06 22:41

Glenn Rasmussen wrote:
> Ville det headset mon også virke problemefrit med andre
> programmer som f.eks. VoipBuster?

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle, det er jo bare en
højttaler.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 14-02-06 20:27

Hej Mikael,

> Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle, det er jo bare en
> højttaler.

Jeg har nemlig prøvet at få det til at virke med en gammel BT-dongle og et
BT-headset fra MSI som jeg vandt i en konkurrence og det var uden videre
succes. Kunne fint høre dem jeg snakkede med, men de kunne næsten ikke høre
mig pga. alt for meget støj!

Er sættet fra Motorola med nyeste teknologi? Er lidt svært ved at finde
rundt i alle de forskellige versioner af BT.

Når de skriver "PC850 USB pc-adapter" - så mener de vel bare en BT-dongle?

Fra : Holst

Dato : 14-02-06 21:37

Glenn Rasmussen wrote:

> Når de skriver "PC850 USB pc-adapter" - så mener de vel bare en BT-dongle?

Jeg forstår det som en eller anden USB-dims, som udstyrer computeren med
Bluetooth.

Ligesom man kan få trådløse netkort som en USB-dims til almindelig WiFi.

Hvad står WiFi egentlig for? Wireless Fi...?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-02-06 23:10

Holst wrote:
> Hvad står WiFi egentlig for? Wireless Fi...?

Fidelity

www.wi-fi.org

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Holst

Dato : 14-02-06 21:38

Glenn Rasmussen wrote:

> Når de skriver "PC850 USB pc-adapter" - så mener de vel bare en BT-dongle?

Jeg har i øvrigt bestilt den hos Skype, og den burde komme med UPS i
morgen. Så kan jeg fortælle nærmere, hvis det har interesse.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 14-02-06 21:39

Hej Holst,

> Jeg har i øvrigt bestilt den hos Skype, og den burde komme med UPS i
> morgen. Så kan jeg fortælle nærmere, hvis det har interesse.

Det har stor interesse .

Det ville være rigtig skønt, at høre dine erfaringer med lydkvaliteten,
installation og alt hvad der nu ellers kunne være interessant at vide.

Fra : Holst

Dato : 14-02-06 21:58

Glenn Rasmussen wrote:

> Det har stor interesse .
>
> Det ville være rigtig skønt, at høre dine erfaringer med lydkvaliteten,
> installation og alt hvad der nu ellers kunne være interessant at vide.

Det skal jeg gerne gøre. Det er dog ikke sikkert, at jeg lige får kigget
på det i morgen og de kommende dage, da jeg er barnepige i disse dage,
og så går tiden jo med så meget andet.

Men du kan jo minde mig om det i ny og næ, hvis jeg ikke af mig selv har
givet lyd fra mig

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 18-02-06 01:30

Hej Holst,

> Men du kan jo minde mig om det i ny og næ, hvis jeg ikke af mig selv
> har givet lyd fra mig

Det er tidligt, men noget nyt? ;)

Fra : Holst

Dato : 19-02-06 22:26

Glenn Rasmussen wrote:

> Det er tidligt, men noget nyt? ;)

UPS bragte som nævnt mit nye headset ud i onsdags, så den del gik ganske
smertefrit.

Jeg pakkede det ud og fandt her headsettet og en lille USB-stick.
Derudover en manual til hver ting. Der er kun ganske få sider af læse,
så læs dem.

Jeg startede med at lægge headsettet til opladning. Stikket er
forbavsende svært at få ud af headsettet igen, indtil man opdager, at
man bør trykke på den knap, der er på stikket.

Installationen sker også ganske nemt. Den medfølgende CD sættes i
drevet, og så går det hele næsten af sig selv. USB-sticken sætters først
i, når der bliver bedt om det under installationsprocessen.

Da installationen var færdig, højreklikkede jeg det nye ikon og fulgte
guiden. Ved "valg af Bluetooth-enhed" tændte jeg for headsettet og
fulgte vejledningen.

Herefter virkede headsettet fint med Skype. Kvinden i testopkaldet går
klart og tydeligt igennem, hvorimod afspilningen af mine stemme
efterfølgende ikke lyder så godt og er meget svagt. Det har muligvis
noget at gøre med, at jeg er for genert til at tale til en telefonsvarer
- ikke noget nyt der.

Jeg er ikke nået så langt med eksperimenterne med Skype, for jeg kender
ikke rigtig så mange, der er på Skype. Men jeg har været barnepige her i
de seneste dage, og hun syntes jo, at det trådløse headset var sjovt,
men hun blev hurtig træt af testopkaldet. Så fik vi hendes mor til at
ringe til os, og det fungerede vist ganske godt. Jeg har ikke selv talt
vi Skype, så jeg har ikke så meget førstehåndsviden. Men som sagt var
der ingen beklagelser i denne ende, og den anden ende fortalte
efterfølgende, at det også havde lydt ok i deres ende.

Til gengæld oplever jeg lidt nogle problemer, når jeg tænder for
headsettet. Når det sker, så registrerer computeren, at headsettet er
blevet tændt. Irriterende skal jeg hver gang indtaste en PIN-kode (som
dog blot er 0000, så den er nem at huske).

Problemet opstår, idet den (nogle gange) ændre
standardlydindstillingerne til at bruge Bluetooth-audio i stedet for den
interne højttaler i computeren. Jeg er jo som sådan kun interesseret i,
at headsettet bruges, når jeg bruger Skype. Det har givet det problem,
at Skype ringede i headsettet, og så hørte man jo ikke, at der kom et
opkald.

Jeg har dog forsøgt at rette det i Kontrolpanel -> Lyde og lydenheder,
men om det virker, ved jeg ikke helt. Tror det næsten.

Der er to enheder. Én, der hedder Bluetooth-audio, og én, der hedder
Bluetooth-højkvalitetsaudio. Vælger jeg sidstnævnte - som jo lyder til
at være det bedste valg - så får jeg intet lyd ud af headsettet. Men er
lydenheden Bluetooth-audio, så går det fint.

Jeg har som nævnt ikke rigtig brugt det endnu, men umiddelbart virker
det fint.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 23-02-06 22:04

Hej Holst,

> Jeg har som nævnt ikke rigtig brugt det endnu, men umiddelbart virker
> det fint.

Har du fået brugt det noget mere nu?

Kunne godt tænke mig at vide om du går ren igennem til dem du snakker med?

Fra : Holst

Dato : 24-02-06 07:34

Glenn Rasmussen wrote:

> Har du fået brugt det noget mere nu?

Ikke alverdens, men jeg brugte det faktisk første gang i går eftermiddag.

Jeg synes, at lyden var okay. En masse skrammel fra headsettet i den
anden ende gik også ganske fint igennem.

Da Skype ringede, kunne jeg også næste nå at spæne hen på hylden, hvor
headsettet lå til opladning, få revet stikket ud, få tændt headsettet,
indtastet PIN-kode og taget telefonen. Men også kun næsten.

Men umiddelbart virker det fint. Rækkevidden er dog ikke voldsom, og kom
jeg et stykke fra senderen eller bag en væk, så falder kvaliteten af
signalet voldsomt. Men det er nok normalt for Bluetooth.

> Kunne godt tænke mig at vide om du går ren igennem til dem du snakker med?

Jeg synes, det gik fint igennem. Men lyden i min gamle B&O
Beocom-telefon er stadig bedre.