Bufferstørrelses betydning for ekstern har~
Fra : MooreHojer

Dato : 07-02-06 18:50

Hej NG

Hvor stor betydning har størrelsen på bufferen i en ekstern harddisk?

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 08-02-06 16:15

> Hvor stor betydning har størrelsen på bufferen i en ekstern harddisk?

Grunden til at jeg spørger er at jeg står og skal til at købe en ny
ekstern harddisk, og jeg vakler mellem to hvor det eneste forskel ud
over prisen er størrelsen på bufferen. Den ene har 2MB og den anden 8MB.
Så hvad betydning har bufferens størrelse for brugen af harddisken?

--
MooreHojer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-02-06 09:58

On Wed, 8 Feb 2006 16:15:26 +0100, "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk>
wrote:

> [...]
>over prisen er størrelsen på bufferen. Den ene har 2MB og den anden 8MB.
>Så hvad betydning har bufferens størrelse for brugen af harddisken?

Cachen har da nogen betydning, men reelt er det jo
rotationshastigheden og data-tætheden på pladerne der bestemmer
harddiskens ydelse.

Fra : MooreHojer

Dato : 09-02-06 12:37

> Cachen har da nogen betydning, men reelt er det jo
> rotationshastigheden og data-tætheden på pladerne der bestemmer
> harddiskens ydelse

Hvad er bufferens opgave?

--
MooreHojer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-02-06 17:13

On Thu, 9 Feb 2006 12:36:52 +0100, "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk>
wrote:

>Hvad er bufferens opgave?

cache - Altså et sted hvor data gemmes midlertidigt indtil de kan
gemmes det rette sted.

I læse situationen har cachen den fordel at disken kan læse et fuld
spor, selv om du/windows kun be'r om een sector. Beder du så om en ny
sector fra samme spor, kan disken sende den direkte fra cachen
(lynhurtigt) i stedet for at hente den fra den roterende disk
(Meeggeet langsommttt).