Ustabil PC
Fra : Aksel

Dato : 07-02-06 15:24

Jeg har nogle problemer med en PC der er samlet af følgende dele:

CPU
AMD Athlon64 3200+, S939, BOX

MB
MSI K8T-NEO2-FIR, K8T880Pro, GLAN

Grafik
ATI 9800 SE AIW
HD
2xMaxtor DM10 200GB, SATA, 7200RPM, 8MB

Kabinet
shg.dk Case V24, Black, 350Watt
Strømforsyning skiftet til
NorthQ NQ4001, 400 ATX PSU, 17db
senere skiftet til
Chill-Innovation - CP-520A2, ATX 2.2, Low Noise

DVD
LG DVD GDR-8163RBB, Black, Bulk
LiteOn SOHW-1653S-08C, DVD±RW

RAM
Dane-Elec DDR333, 2x512MB, Dual Kit
Skiftet til
Dane-Elec DDR400, 2x512MB, Dual Kit

Problemet er ustabilitet, ved simple ikke krævende operationer fryser
maskinen med sort skærm og kan kun genstartes med reset eller afbryder.

Typiske tidspunkter er copy and paste, maximering af browser vindue eller
klik på et link.

Derimod går den ikke ned når jeg renderer en film optaget fra tuneren eller
fra video, denne rendering varer typisk 2-3 timer med næsten 100% CPU og RAM
udnyttelse, det tyder efter min mening på at CPU, RAM, køling og
strømforsyning er OK

Jeg har kørt MEM86 for at teste RAM og diverse CPU test programmer.

Er der nogen der har gode forslag?
Er der komponenter der ikke passer sammen?

Fra : kk

Dato : 07-02-06 16:56

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har gode forslag?
> Er der komponenter der ikke passer sammen?
Mest nærliggende forsøg vil sikkert være, at prøve en anden strømforsyning.
mvh
kk

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 07-02-06 17:44

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse news:43e8c2db$0$2403$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Mest nærliggende forsøg vil sikkert være, at prøve en anden strømforsyning.

Altså - hvor uintelligent har man lov at svare ? Hvis du ikke har et godt
og umiddelbart fornuftigt forslag så er det da bedre ikke at sige noget.

Det var da nok det sidste det tydede på var problemet, snarere driver
til grafikkort vil jeg tro eller relateret til den.

Fra : Søren Nielsen

Dato : 07-02-06 17:51

Hans M. Pedersen wrote:
> [...]

og umiddelbart fornuftigt forslag så er det da bedre ikke at sige noget.

Got the point?

Søren

Fra : Lars O.

Dato : 07-02-06 22:54

On Tue, 07 Feb 2006 17:43:44 +0100, Hans M. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Det var da nok det sidste det tydede på var problemet, snarere driver
> til grafikkort vil jeg tro eller relateret til den.

Nej. Det er absolut ikke det sidste problem det kan tyde på. Jeg hælder
også mere til strømforsyningen end til grafikdelen.

I øvrigt var dit svar ualmindeligt arrogant og dumt.

/Lars

Fra : Aksel

Dato : 08-02-06 01:10

> Nej. Det er absolut ikke det sidste problem det kan tyde på. Jeg hælder
> også mere til strømforsyningen end til grafikdelen.

Hvis I læser min komponentliste vil I se at der er skiftet strømforsyning to
gange allerede da jeg har haft samme mistanker, den oprindelige på 350W var
for svag, og NorthQ forsyningen har været omtalt for at give for lille
effekt på 12V. Chill Innovation har dobbelt 12 V på 18 og 20 Amp

Det der undrer mig mest er at den går ned på tidspunkter hvor den nærmest er
i tomgang, jeg kunne forstå det hvis den gjorde det når den skal bestille
noget.

Tak for de hidtidige svar, det er til at blive tosset af en PC der er
ustabil, jeg har alvorligt tænkt på at skrotte den.

Hilsen Aksel

Fra : Lars O.

Dato : 08-02-06 01:19

On Wed, 08 Feb 2006 01:10:16 +0100, Aksel wrote:

> [...]
>
> Tak for de hidtidige svar, det er til at blive tosset af en PC der er
> ustabil, jeg har alvorligt tænkt på at skrotte den.

Jeg er klar over, at du har skiftet strømforsyning. Jeg mente egentlig
heller ikke strømforsyningen som en fysisk enhed. Det var mere
forsyningen af strøm jeg tænkte på, selv om det vist ikke fremgik ret
tydeligt at det jeg skrev.
Check at strømkablerne, y-stikkene osv. ikke har dårlige forbindelser.
Alt for mange PC'er har nogle elendige kabler med løse og vakkelvorne
stik. Prøv at tage alt overflødigt ud af PC'en og start den med et
minimum af kabler, og se om det hjælper på stabiliteten.
Jeg har lige været samme problem igennem med min kones PC. Det tog
faktisk temmelig lang tid, før jeg fandt ud af at kabelvirvarret var
synderen.

/Lars

Fra : Ulrik Martinsson

Dato : 07-02-06 20:14

Er dit styresystem up2date, der er problemer med 64 bit, da mange programmer
ikke understøtter dette, er der fejl i noget software et eller andet sted?

Der er mange muligheder, men jeg ville forslå at du scanner din maskine for
programfejl, du kan muligvis også køre en scanddisk eller en defragmentering
af din(e) harddiske.

--
De Venligste Hilsner
Ulrik Martinsson

Fra : Peter T.

Dato : 08-02-06 16:13

Aksel ristede følgende runer:

> [...]
> eller fra video, denne rendering varer typisk 2-3 timer med næsten
> 100% CPU og RAM udnyttelse, det tyder efter min mening på at CPU, RAM,

Pudsigt. Jeg har haft næsten nøjagtigt samme problem med en Athlon XP af
ældre årgang, jeg havde samlet for en ven for 2-3 år siden. Det hjalp en
smule, at jeg fiflede med bla. ram timings i bios. Men en endelig
biosupdate, som jeg fandt et mystisk sted på Asus' ftpserver (inden de fik
tjek på deres daværende anarkistiske cirkuswebsite), løste helt problemet.
På det tidspunkt havde jeg tjekket den med alskens programmer, andre
grafikkort, ramblokke mm. uden held.

--
Mvh. Peter T.