Andet multimedie
bentjuul 3670
PS: Hvordan beskær jeg et foto i forhold 1~
Fra : Magnus

Dato : 02-03-06 21:42

Med beskær værktøjet kan jeg beskære et billed så det er fx. 10 x 20 cm
eller 100 x 200 pixels efter beskæringen.

Men hvad skal jeg indtaste/gøre hvis blot jeg vil beskære et billed i et
bestemt format fx. som et tv 16:9 i samme stil som når man holder shift nede
for at beskære kvadratisk?

/Magnus

Fra : Åge

Dato : 03-03-06 15:47

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad skal jeg indtaste/gøre hvis blot jeg vil beskære et billed i et
> bestemt format fx. som et tv 16:9 i samme stil som når man holder shift

Starter du ikke med at svare på dit spørgsmål?

Fra : Magnus

Dato : 03-03-06 16:03

> nede
>>

> Starter du ikke med at svare på dit spørgsmål?

Nej det jeg vil have er at beskære et billed hvor højden er halvdelen
bredden uden at bestemme det i pixels eller lignende men blot vil have
formatet i 1:2 ?

/Magnus

Fra : newsgroup

Dato : 08-04-06 16:50

Nej det jeg vil have er at beskære et billed hvor højden er halvdelen
> bredden uden at bestemme det i pixels eller lignende men blot vil have
> formatet i 1:2 ?
>
> /Magnus

Brug det rektangulære markeringsværktøj i stedet for beskæringsværktøjet og
sæt typen til "rette størrelsesforhold": 16 i bredden og 9 i højden. Træk
din ønskede størrelse af markering og flyt den hen hvor du vil beskærer.
Gå herefter op i menuen billede og vælg beskær.

Held og lykke
Steen

--
www.gral.dk
links for photoshop entutiaster

Fra : per christoffersen

Dato : 03-03-06 16:28

> [...]
>
> Men hvad skal jeg indtaste/gøre hvis blot jeg vil beskære et billed i et
> bestemt format fx. som et tv 16:9 i samme stil som når man holder shift

Brug select-værktøjet til at udvælge området.
Det kan du for til at holde en bestemt proportionalitet ved at vælge 'Fixed
Aspect Ratio' i style i indstillingerne under toppmenuen.
Herefter kan du beskære efter udvælgelsen ved at vælge 'Crop' i
'Image'-menuen.

Crop er efter min mening lidt dum til den slags, fordi den resampler
billedet uden at man helt har styr på, hvor meget den kører op eller ned.
Jeg foretrækker Image Resize til den slags.

/Per