Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign kører meget langsomt på Mac..?!?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 23-02-06 14:01

Vi har en dual 2.3 G5 med 1.5 GB ram som kører InDesign CS2 v. 4.0.2 og
MacOS 10.4.5 - og det går utroligt langsomt. Dokumentet er en 4-sidet A3,
med ca. 30 elementer på hver side (billeder og grafik). På en PC er
problemet der ikke - er der nogen indstilling som kan "tune" Mac'en så den
kan følge med en P4 3.0 PC...?!? Mac'en burde være hurtigere end PC'en, men
PC'en virker flere gange hurtigere

Der er ikke andre programmer åbne samtidigt på Mac'en, så det er ikke det
der driller.

Alle tips og ideer er velkomne.

X-postet dk.edb.grafik og dk.edb.mac
FUT: dk.edb.grafik

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Studio Smalbro

Dato : 23-02-06 14:12

Har du prøvet med "reparer tilladelser" ? Det er sådan noget mac-trolddom og
det kan faktisk godt hjælpe på hastigheden.

Kh
Bjørn

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 23-02-06 15:09

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet med "reparer tilladelser" ? Det er sådan noget mac-trolddom
og
> det kan faktisk godt hjælpe på hastigheden.

Det vil jeg prøve - men skal lige sparkes i rigtig retning: hvor finder jeg
det sted hvor jeg kan reparere tilladelser?

Fra : Morten Lind

Dato : 24-02-06 03:52

> [...]

> Det vil jeg prøve - men skal lige sparkes i rigtig retning: hvor finder jeg
> det sted hvor jeg kan reparere tilladelser?

Programmer>Hjælpeprogrammer>Diskværktøj
M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 16:03

Studio Smalbro <studio@smalbro.dk> wrote:
> Har du pr?vet med "reparer tilladelser" ? Det er s?dan noget mac-trolddom og
> det kan faktisk godt hj?lpe p? hastigheden.

det er vist kun i troldeland, at det kan gøre noget ved hastigheden.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-02-06 14:24

In dk.edb.mac ".?o.O Thomas O.o?." <flash4 it.invalid> wrote:
> Vi har en dual 2.3 G5 med 1.5 GB ram som k?rer InDesign CS2 v. 4.0.2 og
> MacOS 10.4.5 - og det g?r utroligt langsomt. Dokumentet er en 4-sidet A3,
> med ca. 30 elementer p? hver side (billeder og grafik). P? en PC er
> problemet der ikke - er der nogen indstilling som kan "tune" Mac'en s? den
> kan f?lge med en P4 3.0 PC...?!? Mac'en burde v?re hurtigere end PC'en, men
> PC'en virker flere gange hurtigere

Jeg tror ikke at indesign er synderligt multithreadet, så Mac'en kan
næppe udnytte begge CPU'er i Indesign.

> Der er ikke andre programmer ?bne samtidigt p? Mac'en, s? det er ikke det
> der driller.

> Alle tips og ideer er velkomne.

Indesign har en funktion hvor du kan angive hvilken kvalitet dit
preview skal være. I CS1 ligger den i View > Display Performance. Samt
i Indesign > Prefrences > Display Perfomance.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 23-02-06 15:47

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
> Indesign har en funktion hvor du kan angive hvilken kvalitet dit
> preview skal være. I CS1 ligger den i View > Display Performance. Samt
> i Indesign > Prefrences > Display Perfomance.

Ja, men vi er nødt til at se det i high, så vi kan se hvad vi laver Men
selv om den sættes til mellemste indstilling, så spiller det stadig ikke som
på en PC

Fra : Storm

Dato : 23-02-06 21:55

> [...]

> selv om den sættes til mellemste indstilling, så spiller det stadig ikke som

Står den også på "High" på Windows - det sløver da ned så det ikke er
til at leve på billedtunge job. Kan I ikke nøjes med at bruge det på
enkelte kritiske elementer.

Filen bliver mindre ved jævnlig "save as" og kan trimmes/renses ved at
exportere en .inx som så åbnes igen.

Hvis jeg har problemer starter jeg InDesign op samtidig med at jeg
holder "æble - alt - ctrl - shift" nede så trashes preferencefilen.

Hvis det ikke hjælper og alt andet er ens på Mac og Windows kunne man
også tænke kurrupt font på Maccen (forsøge evt. at erstatte med anden
for at se om det er det.)

Ellers kan du prøve at logge på som ny bruger for at se om det er en
brugerdefekt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-02-06 16:05

".?o.O Thomas O.o?." <flash4 it.invalid> wrote:
> "Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men vi er n?dt til at se det i high, s? vi kan se hvad vi laver Men
> selv om den s?ttes til mellemste indstilling, s? spiller det stadig ikke som
> p? en PC

Tjek endnu en gang at de står nogenlunde ens - denne gang fra
indstillinger. Fra menulinien kan du kun vælge mellem de tre
visningsmodus du kan definere fra indstillinger.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-02-06 23:12

> [...]

> PC'en virker flere gange hurtigere
>
> Der er ikke andre programmer ?bne samtidigt p? Mac'en, s? det er ikke det

Er det kun det ene dokument der er problemet? Har du tjekket i
InDesign's indstillinger om Mac'en står til at vise alt i høj
opløsning? Det kan virkeligt sløve InDesign ned.

Mac'en skal være mindst lige så hurtig som PC'en, så der er et eller
andet galt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-02-06 15:37

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> kan følge med en P4 3.0 PC...?!? Mac'en burde være hurtigere end PC'en, men

Har du tjekket om du har samme settings for visning af filer på mac'en
som på PC'en? Kunne lyde som om den prøver at vise grafikelementer i
bedre kvalitet på Mac'en.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk