[NySql] Cross-tab forespørgsel
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-02-06 22:56

Jeg har brug for at lave en CROSSTAB forespørgsel imod en MySql-database
(4.*).

Jeg har forsøgt at finde noget til at hjælpe mig med det, men det virker
lidt som om, at det ikke er muligt før i version 5 [0]. Er det korrekt,
eller leder jeg blot de forkerte steder?

[0] http://www.futhark.ch/mysql/106.html

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-02-06 23:07

Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid> wrote in

> Jeg har brug for at lave en CROSSTAB forespørgsel imod en MySql-
> database

Jeg skulle måske lige forklare, hvad jeg prøver på

Jeg har en mysql-tabel, hvor jeg gemmer meta-data for uploadede filer.
Disse data skal udgøre grundlaget for indholdet på en download-side.

jeg har følgende data

Navn Extension
Fil1 pdf
Fil1 doc
Fil1 odt
Fil2 doc
Fil2 odt
Fil3 pdf

.... som jeg gerne ville have ud som

Navn doc pdf odt
Fil1 1 1 1
Fil2 1 0 1
Fil3 0 1 0

.... eller alternativt

Fil1.doc Fil1.pdf Fil1.odt
Fil2.doc NULL Fil2.odt
NULL Fil3.pdf NULL

Kan I hjælpe mig med det?

Databasen er som sagt en MySql 4.0.18

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-03-06 18:31

On 19 Feb 2006 22:06:30 GMT, Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid>
wrote:

>... som jeg gerne ville have ud som
>
>Navn doc pdf odt
>Fil1 1 1 1
>Fil2 1 0 1
>Fil3 0 1 0

Hvis du kender dine extensions, så kan du lave noget i stil med:

: SELECT Navn, SUM(Extension = "doc") AS doc, SUM(Extension = "pdf") AS pdf, SUM(Extension = "odt") AS odt FROM tabel GROUP BY Navn

Men problemet er vel, at antallet af felter ikke er kendt på forhånd?

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/