Fælles SQL database
Fra : Harald

Dato : 19-02-06 07:48

Ca. 20 brugere skal forbinde til den samme SQL database via internet, de
enkelte brugere skal kunne oprette/rette/slette egne poster men kun se de
andres poster som altså alle er i samme database. Kan det lade sig gøre og
hvilken SQL database skal man så bruge?

/HK

Fra : Martin Christensen

Dato : 19-02-06 12:12

Fra : Harald

Dato : 19-02-06 16:31

"Martin Christensen" <martin.sand.christensen@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:87zmknbo22.fsf@gmail.com...

> [...]
> du lade hver relevant tabel have en brugerkolonne, som angiver
> ejerskab af den enkelte række. Så kan du begrænse de data, den enkelte
> bruger kan se, til det, de selv ejer. Dette kan du gennemføre endnu
> bedre ved at lade tilgangen til data ske gennem views, som kun den
> enkelte bruger har rettigheder til. På disse måder kan du snildt lade
> brugerne dele tabeller.
>
> Alternativt kan du lade brugerne have forskellige tabeller, eller
> sågar databaser, som kun de selv har de relevante rettigheder til.
>
> Du vil kunne bruge de fleste DBMS'er til dette.

Interfacet til databasen er et program jeg laver og som jeg skrev skal alle
kunne se alle poster med de enkelte kun rette i egne poster. Grunden til at
jeg vil have en enkelt fælles database er at der også skal kobles en
hjemmeside til den der kan vise alle poster når en kunde søger efter noget.

/HK

Fra : Martin Christensen

Dato : 20-02-06 01:06

Fra : Harald

Dato : 20-02-06 07:42

"Martin Christensen" <martin.sand.christensen@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:87u0auj3mx.fsf@gmail.com...

Fra : Harald

Dato : 20-02-06 12:30

"Martin Christensen" <martin.sand.christensen@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:87r75ynvs5.fsf@gmail.com...

> Hvorfor skulle det være let at tiltuske sig brugernavn og password?

Med en packet sniffer er det vel let, jeg går ud fra at det bliver sendt i
ren tekst i f.eks. MySQL.

/HK

Fra : Mads

Dato : 20-02-06 14:27

Martin Christensen wrote:

> Hvorfor skulle det være let at tiltuske sig brugernavn og password?

Decompiler?

Venlig hilsen
Mads

Fra : Martin Christensen

Dato : 20-02-06 13:28

Fra : Mads

Dato : 19-02-06 16:50

Harald wrote:
> [...]
> andres poster som altså alle er i samme database. Kan det lade sig gøre og

Jeg ville umiddelbart lave det således at hver bruger havde read access
to tabellen. Men derudover havde de EXEC adgang til en Stored procedure
til at ændre data.
Denne stored procedure kunne så aflæse brugernavn (f.eks. via
CURRENT_USER hvis du bruger MSSQL) og gemme dette sammen med data'en.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Mads

Dato : 19-02-06 16:58

Mads wrote:

> [...]
> Denne stored procedure kunne så aflæse brugernavn (f.eks. via
> CURRENT_USER hvis du bruger MSSQL) og gemme dette sammen med data'en.

En anden mulighed er at definere et view på data'en som alle brugere får
SELECT, INSERT, UPDATE access til.
Dernæst kan du i MSSQL definere en trigger der køre i stedet for en
normal INSERT el. UPDATE og bruger CURRENT_USER til at afgøre om
brugeren må dette.

I så fald skal du kigge på:
CREATE TRIGGER foo ON bar INSTEAD OF INSERT ....

Venlig hilsen
Mads