[MySQL] søgning og sortering
Fra : Leonard

Dato : 15-02-06 18:49

Jeg har en tabel, hvor navnefeltet 'navn' desværre er ret dårligt
udfyldt, så der er ikke konsistens i hvordan navne skrives og der kan
være flere navne i samme felt, fx

Hans Larsen
Larsen, Hans
Larsen, Hans & Gerda
Larsen, Hans & Nielsen, Gerda

for at kunne bruge det til noget er der i en anden tabel nogle ekstra
oplysninger, bl.a. et 'navn_extra' som kan være udfyldt på alle mulige
tænkelige måder.

For at kunne finde bare lidt rundt i det laver jeg en liste, hvor
navnet trækkes ud af 'navn' og 'navn_extra'. Er der indhold i
'navn_extra' så bruges det, er der et komma i 'navn', så byttes lidt
rundt, så det der står før det første komma står sidst, da det i de
fleste tilfælde får listen til at kunne sorteres efter fornavn.

Det bruger jeg til at lave en liste med forbogstaver, som kan vælges
og så vises en liste med de navne, der begynder med dette forbogstav -
det var i hvert fald meningen.
Men jeg kan ikke finde ud af at søge på det. Faktisk er jeg ligegad
med om H viser både Hans og Hansen, bare der med sikkerhed kommer alle
dem med hvor et af ordene i 'navn' eller 'navn_extra' begynder med et
H.

Kører MySQL 4.0.24 og har ikke mulighed for at opgradere denne.
Ej heller har jeg mulighed for at ændre på den måde data skrives i
'navn' på.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 15-02-06 23:00

Leonard wrote:
> Jeg har en tabel, hvor navnefeltet 'navn' desværre er ret dårligt
> udfyldt, så der er ikke konsistens i hvordan navne skrives og der kan
> være flere navne i samme felt, fx

<snip>

Det lyder for mig som om du snarere har brug for én gang for alle at få
ryddet op i dine data.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Leonard

Dato : 16-02-06 09:57

"Kristian Damm Jensen" <dNOamSPmAM.usenet@kristiandamm.dk> wrote:

>Det lyder for mig som om du snarere har brug for én gang for alle at få
>ryddet op i dine data.

Der var intet jeg hellere ville, men det ligger desværre udenfor mit
område, så det kan jeg ikke. Det kommer nok om et par år eller tre,
men indtil da må jeg leve med denne dårlige datastruktur.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/