MS SQL Server rettigheder Create View
Fra : nikolajl@gmail.com

Dato : 06-02-06 15:32

Hejsa,

I MS SQL Server 2000.

Er det muligt, at oprette en bruger, der har readonly rettigheder til
at læse fra enkelte tabeller, men derudover også kan oprette nye
views? Hvad skal man i så fald tildele af database roller til sådan
en bruger?

Den del med at tildele brugeren rettigheder til de enkelte tabeller er
nemt nok, men når jeg tildeler rettigheder til at oprette views, så
får han gerne rettigheder til at læse og redigere alle tabeller, og
det vil jeg jo gerne undgå.

Mvh. Nikolaj

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-02-06 17:40

nikolajl wrote

> I MS SQL Server 2000.

> Er det muligt, at oprette en bruger, der har readonly
> rettigheder til at læse fra enkelte tabeller, men
> derudover også kan oprette nye views?

Du mener "select" rettigheder på tabeller?

> Hvad skal man i så fald tildele af database roller til
> sådan en bruger?

Du laver en ny database role

I enterprise manager åbner du noden for din database går til Roles
Højreklik -> New Database Role
Navngiv og gem
Vælg properties og sæt rettighederne på tabellerne (Select)

Nu kommer der tricky :)
Gå til databasse noden og vælg Properties -> fanebladet Permissions
Her vælger du Create View

Tilføj brugere og voila

NB views bliver oprette med dbname.username.viewname
fx
DB = dbAccounting
dbUser = Bob
dbView = vwGetAccount

Objektnavn = dbAccounting.Bob.vwGetAccount

HTH/Peter