Iværksætter
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-03-06 08:19

Hvornår er man ikke mere iværksætter?

Spørgsmålet er opstået fordi jeg i forskellige private sammenhænge har
forklaret, hvad min virksomhed arbejder med og så er der flere som har sagt:
"Ah, du er iværksætter". Men jeg synes egentlig ikke, at den betegnelse kan
bruges mere.

Jeg har selv forskellige idéer, men synes ikke nogen af dem er rigtigt gode.

Skal der have været overskud i X år? (størrelsen af overskuddet?)
Et passende antal kunder?
Man har været i sving så længe, at kunderne ikke umiddelbart tror, at
virksomheden lukker igen?
Det man har sat i værk bliver solgt til kunder i "større" omfang?

Jeres mening?

hilsen
Uffe

Fra : gusse.net

Dato : 06-03-06 12:32

Jaaaa det er sku et rigtigt godt spørgsmål. Chefen for danfoss kalder sig
nogle gange iværksætter , er han det ??

men måske ! - han er med til at iværksætte en masse...

--
gusse
www.gusse.net

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-03-06 13:24

"gusse.net" <bg@gusseORNOT (dot) net> skrev i en meddelelse
> Jaaaa det er sku et rigtigt godt spørgsmål. Chefen for danfoss kalder sig
> nogle gange iværksætter , er han det ??

Det er han bestemt i min terminologi, endda en af de vigtige. Her tænker jeg
bl.a. på Danfoss "kravlegård" for små virksomheder, som han er ophavsmand
til.

I min verden er en iværksætter en, der "sætter noget i værk". Det her ikke
noget med virksomhedens størrelse at gøre, hvor længe virksomheden har
eksisteret, hvor meget der sælges eller om produktet overhovedet er mere end
en ide. Lars Larsen er stadig et godt eksempel på en iværksætter.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-03-06 14:22

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> eksisteret, hvor meget der sælges eller om produktet overhovedet er mere
> end en ide. Lars Larsen er stadig et godt eksempel på en iværksætter.

Med den definition er det meste af dansk erhvervsliv jo iværksættere i
større eller mindre grad. Selv bankerne når de låner penge ud til en
virksomhed.

Måske en definition i retning af noget chance-betonet? ("no pain - no gain")

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-03-06 15:58

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Med den definition er det meste af dansk erhvervsliv jo iværksættere i
> større eller mindre grad.

Det er jeg ikke enig i.
Der er masser af erhvervsledere, der blot passer forretningen uden at
"iværksætte" noget nyt, der skaber vækst eller nye arbejdspladser.

Jeg ved godt at en del definerer en iværksætter som en lille mand, der
driver sin virksomhed fra et lille kælderlokale, arbejder mindst 100 timer
om ugen og lever af havregrød. Det er efter min mening noget vås og er en af
de myter, der afholder nogen fra at springe ud som iværksætter.
En mand som f.eks. Lars Larsen er en af de største iværksættere vi har her i
landet. Selv om han i dag er mange millionær, prøver han hele tiden at
"iværksætte" nye forretningsområder. Han har nøjagtig samme iværksætter-ånd
som får mig til at drive min lille enkeltmandsvirksomhed (uden på nogen måde
ellers at skulle drage sammenligning, for det kan jeg slet ikke leve op
til).

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-03-06 14:18

"gusse.net" <bg@gusseORNOT (dot) net> wrote in message
> Jaaaa det er sku et rigtigt godt spørgsmål. Chefen for danfoss kalder sig
> nogle gange iværksætter , er han det ??
>
> men måske ! - han er med til at iværksætte en masse...

At hjælpe andre i gang med noget er vel ikke at være iværksætter? Ellers
bliver begrebet jo helt udvandet. Mig bekendt har Jørgen Mads Clausen
(Danfoss) også arvet firmaet, så det hele var jo "iværksat" da han kom til
roret. Måske er firmaet blevet større, men det er ikke det samme.

Skal det ikke nødvendigvis sigte mod at man starter fra bunden af med at
skabe et firma med personlig indtjening for øje (altså en levevej)?

hilsen
Uffe

Fra : Leonard

Dato : 06-03-06 19:14

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>At hjælpe andre i gang med noget er vel ikke at være iværksætter?

Jeg synes der er meget mere iværksætter i det, når de store
virksomheder udvider og sætter nye ting igang end der er i en der
starter som vinduespudser med en stige og en spand.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : KJ

Dato : 06-03-06 19:58

Leonard skrev:

> Jeg synes der er meget mere iværksætter i det, når de store
> virksomheder udvider og sætter nye ting igang end der er i en der
> starter som vinduespudser med en stige og en spand.

Så Mads Clausen, der begyndte at producere ventiler hjemme på sin
fødegård i Elsmark på Als, han var heller ikke den store iværksætter?

Vh. KJ

Fra : Leonard

Dato : 06-03-06 20:09

KJ <mail@nowhere.not> wrote:

>Så Mads Clausen, der begyndte at producere ventiler hjemme på sin
>fødegård i Elsmark på Als, han var heller ikke den store iværksætter?

Jo, og det er nogen af vinduespudserne sikkert også, jeg synes bare
ikke at iværksætter er ensbetydende med, 1 mand, 1 ide og suge på
lappen - det kan ligeså vel være en forening, en bestyrelse, en gruppe
af mennesker, der sætter noget igang, som vokser og bliver til noget
varigt.

Jeg mener fx ikke at jeg selv er iværksætter, selvom jeg er har
oprettet et firma og virkeliggjort nogle af mine ideer. Jeg har ikke
haft lyst til at føre ideerne så langt, at nogen kan leve af dem,
hverken mig selv eller nogen ansatte.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/