Celeron eller Pentium Mobile
Fra : Leonard

Dato : 05-03-06 12:05

Kan jeg frit vælge mellem CPU på et bundkort med 479 socket?
Altså sætte en Celeron M i, når der står at det er til en Pentium M.

Jeg tror ikke jeg kan mærke forskel på andet end prisen

Og hvad er egentlig forskellen på en Celeron M og en Pentium M ?
- jeg bruger kun min PC til kontorprogrammer og lidt primitiv
billedbehandling, aldrig spil.

X-post i dk.edb.hardware og dk.edb.hardware.bundkort
FUT: dk.edb.hardware.bundkort

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : LarsJ

Dato : 05-03-06 16:39

Leonard skrev:
> Kan jeg frit vælge mellem CPU på et bundkort med 479 socket?
> Altså sætte en Celeron M i, når der står at det er til en Pentium M.

ja, der burde ikke være nogen forskel

> Jeg tror ikke jeg kan mærke forskel på andet end prisen
>
> Og hvad er egentlig forskellen på en Celeron M og en Pentium M ?

Pentium M har en speeedstepteknologi, som gøre den mere batteriøkonomisk
og dermed mere stille i brug (den er lavet til bærbare), Desuden har den
som regel en lidt større cache.

Men hvis du ikke er ude efter at begrænse strømforbrug, så er du vel
egentlig bedre tjent med en. alm. desktop-processor, også økonomisk -
eller er der en særlig årsag til, at du vil have en notebook-processor?

Lars

Fra : Leonard

Dato : 05-03-06 18:08

LarsJ <jubija@yahoo.dk> wrote:

>Pentium M har en speeedstepteknologi, som gøre den mere batteriøkonomisk
>og dermed mere stille i brug (den er lavet til bærbare), Desuden har den
>som regel en lidt større cache.

Er en Celeron M ikke det?

>Men hvis du ikke er ude efter at begrænse strømforbrug, så er du vel
>egentlig bedre tjent med en. alm. desktop-processor, også økonomisk -
>eller er der en særlig årsag til, at du vil have en notebook-processor?

Jeg vil begrænse strømforbruget så meget som muligt for at spare på
kølingen og dermed have så stille en blæser som muligt. Men der skal
jeg altså betale 1.000 kr mere for at få en Pentium M i stedet for en
Celeron M ... hmm ... så må jeg jo gøre det

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-03-06 23:56

LarsJ <jubija@yahoo.dk> wrote:

> [...]

> Pentium M har en speeedstepteknologi, som gøre den mere batteriøkonomisk
> og dermed mere stille i brug (den er lavet til bærbare), Desuden har den

Hvis man har i sinde at bruge Asus CN479 adapter eller Aopen's full
size ATX bundkort (915G, og _ikke_ 915GM) er det ´et fedt at Celeron
M ikke understøtter Enchanted Speedstepping, da disse bundkort ikke
understørtterdette (Celeron M bruger stadig mindre strømend en en
Turion i disse bundkort)

> Men hvis du ikke er ude efter at begrænse strømforbrug, så er du vel
> egentlig bedre tjent med en. alm. desktop-processor, også økonomisk -
> eller er der en særlig årsag til, at du vil have en notebook-processor?

Hvsi man har behov for Integer ydelse, og hukommelses båndbredeikke
har betydning for ens applikationer kan Pentium M væreet glimrende
alternativ til desktop processore fra AMD og Intel