'Rigtige mænd' går ikke på barselsorlov(Po~
Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-06 17:26

'Rigtige mænd' går ikke på barselsorlov
Stadig flere mænd tager del i familielivet og børneopdragelsen, og
stadig flere fædre går på barsel. Men sådan ser virkeligheden ikke ud
blandt bygningsarbejdere, murere og betonarbejdere.
http://messenger.adtech.de/r105/r.asp?G=1C41AG0G0G1B2AG12DG4G0G

BW: Når jeg overværede tre af mine børns fødsler var det påduttet og
pjattet. Moderens opmærksomhed var på behandlerne - der var intet for
mig at gøre

Jeg tog halvt skema på gymnasiet dengang så jeg kunne være med
derhjemme - mandebarselsorlov er pjat
Har man ikke lyst og opsparing at tage fri, er det nok fordi man ikke
er til spædbørn og sådant skal aldrig være pligt

Fra : Norma

Dato : 04-03-06 18:24

> [...]
> Har man ikke lyst og opsparing at tage fri, er det nok fordi man ikke er
> til spædbørn og sådant skal aldrig være pligt

Jeg giver dig i grunden ret, selv om ingen regel uden undtagelse, hvoraf jeg
har mødt flere.
Fædre, der har haft mere tålmod end mødre og væres glade for gå hjemme hos
deres nyfødte.

Men ellers mener jeg, at det stort set er nærmest naturbestemt, at mødre er
de, der føler de har ansvaret, og de lægger det i reglen kun fra sig,
såfremt de føler sig sikre på at andre, de kan stole på har taget det!

Det sidste nye lovforslag på området, jeg hørte om, nemlig automatisk delt
forældremyndighed, mellem fædre og mødre, kan jeg ikke se nogen fordel ved.
Mennesker, der har gennemlevet en skilsmisse, hvor børn var involveret, vil
vide, hvor anstrengende det er.
Det er i reglen konflikt på alle områder og de fleste konflikter udleves
gennem børnene.
At lade børn trækkes med den slags "krigstilstand" livet igennem, er
tarveligt, og gør dem til ofre på ligestillingens bål.

Og det her handler slet ikke om, at jeg ikke synes fædre skal have
rettigheder over deres børn, uanset om de er voldelige, drankere, indsat i
fængsler eller andet ulideligt. Fordi, det er børnenes eneste fædre, så det
nytter intet at forsøge at bilde dem ind, at virkeligheden er bedre, end den
er.
For det bliver jo aldrig anderledes, og kvinder, der får børn må acceptere,
at den mand hun fik dem med, er den mand der er!

Men derfor synes jeg jo alligevel ikke at et offentligt system skal tillade
at børn vokser op i en atmosfære af evindelig konflikt, men tværtimod vise
hensyn over for den forældre, der har påtaget sig og vist ansvar for
børnenes trivsel i hverdagen.

Man hører jo grusomme historier, fra både den ene og den anden sig, om
fædre, der får retskrav på at se deres unger, når de har udgang fra
fængslet, uden nogen sinde at møde op.

Samt om mødre, der forsøger at gribe til vanvittige våben, så som at anklage
deres ex-mand for incest, uden at der er noget som helst, der støtter en
sådan sag.

De mennesker skal naturligvis, for børnenes skyld, tvinges til at indgå en
eller anden form for forlig.

Til syvende og sidst har de samme formål, nemlig at sikre deres børns lykke
mest muligt, hvis ellers de kan bringes til at ignorere de fornærmelser, de
hver i sær føler, de har været udsat for.

Men, hvis de ikke kan blive enige, og hvis intet andet taler imod det, ja,
så mener jeg at børnene er moderen.

På godt og ondt, fordi, naturligvis er det en indskrænkning af hendes
frihed, alene at skulle tage vare på et barn,
men hvis hun vitterligt er den eneste, der gør det, ja, så mener jeg heller
ikke at hun skal tvinges til, f.eks hver uge, at konfronteres med en
tidligere voldelig ex-mand, der hver anden gang ikke overholder sine
aftaler. Og børnene har ingen glæde af det. Så må de hellere drømme sig til
en ideal-fader, der ikke eksisterer.

Norma

Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-06 18:38

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> wrote in message

> Jeg giver dig i grunden ret, selv om ingen regel uden undtagelse,
> hvoraf jeg har mødt flere.
> Fædre, der har haft mere tålmod end mødre og væres glade for gå
> hjemme hos deres nyfødte.

Som så ofte har regler mange undtagelser, så stive statslige regler er
skadelige

> [...]
> ikke se nogen fordel ved.
> Mennesker, der har gennemlevet en skilsmisse, hvor børn var
> involveret, vil vide, hvor anstrengende det er.

Da delt forældre myndighed opfandtes 1986 var Glistrup og hans parti
de eneste der gik imod, netop af de grunde du anfører

> [...]
> At lade børn trækkes med den slags "krigstilstand" livet igennem, er
> tarveligt, og gør dem til ofre på ligestillingens bål.

Velfærdsstat er ikke om velfærd men om jobskabelse til
børneprofessionelle og behandlere

Staten driver en del-og-hersk kile ind i familien og splitter den

Fra : Norma

Dato : 05-03-06 17:54

> [...]
> og behandlere
>
> Staten driver en del-og-hersk kile ind i familien og splitter den

I det her tilfælde, så, mmh, ja. Enten deler forældrene gerne ansvaret og
deler myndigheden eller også forsøger de blot at bekrige hinanden
yderligere.

Så, hvis ikke de er enige, må alene konflikten være børnene til skade.

Norma

Fra : Bo Warming

Dato : 05-03-06 20:05

> [...]
> hinanden yderligere.
>
> Så, hvis ikke de er enige, må alene konflikten være børnene til

Ja, det har du ret i. Børn bør have den tryghed at der er "een kaptajn
på skuden"

Men der er mange behandlerjob i igen og igen at tage stilling til
småuenigheder om samkvemsret mellem de to forældre.

Staten tænker på at skabe job til vennerne - ikke på barnets tarv.