Odense Å Premiere
Fra : J. Jørgensen

Dato : 04-03-06 15:40

Så skete det igen.

De fleste af de store fisk blev fanget ved det "varme vand" ved Fyns Værket.
Har det noget med lystfiskeri at gøre?
Man står der ved rækværket ved det store bassin og trækker den ene fisk op
efter den anden, hvorefter man går hen og scorer en præmie for Å fiskeri -
forstå det, dem som kan og vil!
Ligesom der er fiskeri forbudt ved fisketrapper o.lign. burde al fiskeri
også være forbudt her.

Ca. en halv time efter slut for indvejning blev der også ved rækværket
landet en ca. 90 cm flot havørred af en "lystfisker".
Hvis man skyder vildænder i Munke Mose, er man så en jæger?

Jørgen

Fra : Jens Kristiansen

Dato : 04-03-06 20:06

Tja, det der udmærker en jæger/lystfisker er vel at han (eller hun) er der
hvor byttet/fangsten er...at der så er menneskeskabte forskelle i vores
natur...det er en konsekvens af den måde vi omgås og behandler naturen på.

/Jens

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-03-06 20:58

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste af de store fisk blev fanget ved det "varme vand" ved Fyns
> Værket. Har det noget med lystfiskeri at gøre?

Ja. Hvis man fisker af lyst, er man lystfisker. Er rønnebærrene meget sure
igen i år?

> Ligesom der er fiskeri forbudt ved fisketrapper o.lign. burde al
> fiskeri også være forbudt her.

Hvorfor?

> Ca. en halv time efter slut for indvejning blev der også ved rækværket
> landet en ca. 90 cm flot havørred af en "lystfisker".

Hvorfor sætter du "lystfisker" i gåseøjne. Var han da erhvervsfisker?

> Hvis man skyder vildænder i Munke Mose, er man så en jæger?

Du er godt nok dum at høre på.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Tommy Rasmussen

Dato : 05-03-06 09:24

hejsa j.jørgengen

vil lige spørge om du er sur over at du ikke fanget noget til premieren
igår lørdag siden du skriver sådan så er det jo ikke så godt når man ikke
kan fange noget
hilsen tommy

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-03-06 09:18

J. Jørgensen wrote:

> Ligesom der er fiskeri forbudt ved fisketrapper o.lign. burde al fiskeri
> også være forbudt her.

Jeg er enig, kraftværkernes kølevandsbassiner er menneskeskabte, og det
varme vand skaber en unaturlig koncentration af fisk, det handler jo om,
at der er mange flere fødeemner i det varme vand.

Fiskeri i kraftværkernes kølevandsbassiner kan sidestilles med, at drive
jagt ved en foderplads, og det er uetisk.

Derfor bør kraftværkernes kølevandsbassiner sidestilles med fisketrapper
og pålægges en 100% fredning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : CasperR

Dato : 08-03-06 15:21

> Fiskeri i kraftværkernes kølevandsbassiner kan sidestilles med, at drive
> jagt ved en foderplads, og det er uetisk.

Svarer det ikke til "bule" fiskeri?
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 11:43

"CasperR" <no@thnx.com> wrote in message

> Svarer det ikke til "bule" fiskeri?

Jo, og P&T

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-06 12:22

> Jo, og P&T

Du og er NRE er godt nok dumme at høre på. Ved stort set alle former for
lystfiskeri forsøger man at finde fisken, hvor den indtager sin føde. Skal
kloakudløb i havet, der jo tiltrækker torsk og andre fisk, også fredes? Skal
fiskeri efter laks i stimer af brisling også forbydes? Skal fiskeri efter
fredfisk, hvor der forfodres i dagevis, også forbydes?

Overlad nu til den enkelte at afgøre, hvad der er "rigtigt" lystfiskeri og
hvad der er "forkert" lystfiskeri. Vi har allerede en udmærket lovgivning på
området, så det er helt unødvendigt at skulle høre på jeres frelste "moral".

--
-Jens B.
I øvrigt mener jeg, Henrik Vestergaard Blunck er det levende bevis

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 14:38

> Du og er NRE er godt nok dumme at høre på.

Og du synes selv du er smartere at høre på, med dit allestedsnærværende
børnehavesprog? LOL

> Vi har allerede en udmærket lovgivning på området, så det er helt
> unødvendigt at skulle høre på jeres frelste "moral".

Love er jo blevet til ved at nogle har nedskrevet denne moral, ikke?
Love er ikke eviggyldige, men kan laves om i takt med ændrede holdninger i
samfundet, ikke?
Det ER faktisk forbudt at fiske ved stemmeværker og at skyde hjortevildt på
foderpladser, ikke?

Så tag en debat på holdninger, eller stik piben ind bette Jens. Du er
eddermadme trættende at høre på med dine evindelige negative udfald mod alt
og alle som ikke er enige med dig.

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-06 15:45

> Så tag en debat på holdninger, eller stik piben ind bette Jens. Du er
> eddermadme trættende at høre på med dine evindelige negative udfald
> mod alt og alle som ikke er enige med dig.

Så du stikker for fremtiden selv piben ind, når nogen fortæller, at de
finder stor fornøjelse ved bulefiskeri, P&T og andre former for lystfiskeri,
du ikke er enig i?

Hvad har du for resten mod, at nogle finder glæde ved at fiske i P&T? Skal
vi også have en holdningsdebat om det, så vi kan få det forbudt ved lov?

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 19:24

On Thu, 9 Mar 2006 15:44:38 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Så du stikker for fremtiden selv piben ind, når nogen fortæller, at de
>finder stor fornøjelse ved bulefiskeri, P&T og andre former for lystfiskeri,
>du ikke er enig i?

Hvorfor skulle jeg dog det?
Til forskel fra dig er jeg ingen selvbestaltet smagsdommer, der vil
bestemme hvad der må diskuteres på usenet, og hvad der ikke må
diskuteres.

Det minder faktisk lidt om muhammedtegningerne, når du prøver at
cencurere hvad vi andre må mene og skrive, synes du ikke?

Men vil du høre en hemmelighed? Der er ingen der tager sig af dit
smagsdommeri Jens, for de fleste har vist efterhånden fundet ud af at
du ikke kan finde ud af at gå efter bolden, og at du tillige er
inderlig spild af tid.

>Hvad har du for resten mod, at nogle finder glæde ved at fiske i P&T?

Intet, men det skal da ikke forhindre mig at diskutere det. Og du af
alle mennesker skal i hvert tilfælde ikke.

>Skal
>vi også have en holdningsdebat om det, så vi kan få det forbudt ved lov?

Hvorfor ikke?
Men der er langt fra holdninger til love derude i den virkelige verden
Jens. Du skulle prøve at bevæge dig derud en gang

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-06 22:34

Jens Bruun wrote:

> Hvad har du for resten mod, at nogle finder glæde ved at fiske i P&T? Skal
> vi også have en holdningsdebat om det, så vi kan få det forbudt ved lov?

Put&Take er leg med levende fisk, så ja det er uetisk, og det burde
faktisk forbydes, men på den anden side, så sparer Put&Take's naturen for
en masse belastning, så lad gå...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-03-06 22:36

Jens Bruun wrote:

> Du og er NRE er godt nok dumme at høre på. Ved stort set alle former for
> lystfiskeri forsøger man at finde fisken, hvor den indtager sin føde.

Et kølevandsbassin er ikke en naturlig ting, det er en menneskeskabt ting
lisom fisketrapper og stemværker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-03-06 22:49

> Et kølevandsbassin er ikke en naturlig ting, det er en menneskeskabt
> ting lisom fisketrapper og stemværker...

Ligesom f.eks. alle fedtfinnefisk i danske farvande er menneskeskabt og
udsat som smolt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-03-06 00:04

Jens Bruun wrote:

> Ligesom f.eks. alle fedtfinnefisk i danske farvande er menneskeskabt og
> udsat som smolt.

Der har helt naturligt levet fisk med fedtfinnefisk i danske farvande
siden sidste istid, og det er godt og vel 27.000 år.

Det er faktisk en meneskeskabt omstændighed, der er sket indenfor for de
sidste 50-100 år, at der i længre sker en naturlig selvreproduktion af
fisk med fedtfinne i de danske vandløb...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-06 09:35

> Ligesom f.eks. alle fedtfinnefisk i danske farvande er menneskeskabt og
> udsat som smolt.

Med den in mente, må man jo sige at det er totalt ligegyldigt hvem der
fanger havørreder i Danmark, eller hvor mange de fanger - Man kan jo bare
sætte nogle flere ud.
Ergo har lystfiskerne ingen "sag" over for hverken fritidsfiskere eller
erhvervsfiskere der fanger fedfinnefisk, da ethvert argument om
naturbeskyttelse falder til jorden. Det eneste der så er tilbage er brødnid
og jantelov :)

/Alex

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-06 12:05

> [...]
> eller erhvervsfiskere der fanger fedfinnefisk, da ethvert argument om
> naturbeskyttelse falder til jorden. Det eneste der så er tilbage er

Kunne ikke have sagt det bedre selv. Selvproducerende fedtfinnefisk i danske
farvande har i mange år alene været et nostalgisk minde.

Fra : Christian jacobsen

Dato : 10-03-06 18:53

Er det dermed også forbudt at fiske fra havne moler og lignende menneske
skabte ting eller er det undtagelsen når bare det ikke er opvarmet vand??

Fra : Ole Nørretranders

Dato : 11-03-06 18:38

"Christian jacobsen" <cjac@mail.dk> wrote in message
> Er det dermed også forbudt at fiske fra havne moler og lignende menneske
> skabte ting eller er det undtagelsen når bare det ikke er opvarmet vand??

Det er vel ikke værre end at fiske neden for en foss i en elv, hvor laksene
ophobes ved lav vandstand. Eller at fiske hvor der er store silde og
hornfiske stimer der trække forbi, eks. i limfjorden eller ved kronborg
pynten. Eller at fiske efter havørreder når børsteormene sværmer på lavt
vand. Eller at fiske de steder hvor fiskene samles for at gyde. Eller når
medefiskere forfodrer flere dage i forvejen for at lokke nogle fisk til.

Det handler vel om at stoppe mens legen er god og ikke tage flere fisk med
hjem end man selv kan spise inden for rimelig tid.

MVH Ole

Søborg Sportsfisker Klub: www.ssk-fiskeklub.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-03-06 21:34

"Ole Nørretranders" <o_noerretranders@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44130afa$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> Det handler vel om at stoppe mens legen er god og ikke tage flere
> fisk med hjem end man selv kan spise inden for rimelig tid.

Bull's eye.

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 09:21

"Ole Nørretranders" <o_noerretranders@hotmail.com> wrote in message

> Det handler vel om at stoppe mens legen er god og ikke tage flere fisk med
> hjem end man selv kan spise inden for rimelig tid.

Helt enig.
Men "Stop mens legen er god" indebærer også at de næste 20 ikke behøver at
blive hevet op af vandet, for at blive smidt tilbage igen, ikke?

/Alex