Køber er moms reg. sælger er privat ?
Fra : Lars Bisgaard

Dato : 04-03-06 00:35

Hej, hvordan og eller kan man gøre dette så køber kan trække momsen fra.

Sælger er ikke moms reg. men har en vare som han vil sælge til køber der er
moms reg.

Kan man det, så det gøres fuldt lovligt og så køber kan trække momsen fra. ?

Mvh
Lars Bisgaard

Fra : Leonard

Dato : 04-03-06 08:23

"Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> wrote:

>Kan man det, så det gøres fuldt lovligt og så køber kan trække momsen fra. ?

Nej.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Holst

Dato : 04-03-06 09:25

Lars Bisgaard wrote:

> [...]
> moms reg.
>
> Kan man det, så det gøres fuldt lovligt og så køber kan trække momsen fra. ?

Eftersom sælger ikke er momsregistreret, så er der jo ingen moms at
trække fra.

Så hvad er det for en moms, køber gerne vil trække fra?

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 04-03-06 11:28

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Eftersom sælger ikke er momsregistreret, så er der jo ingen moms at trække
> fra.
>
> Så hvad er det for en moms, køber gerne vil trække fra?

Nej ,ok
tanken er at sælger's vare er ny og betalt med moms ( som alt jo er ) ,
men det var et fejl køb, og at køber mangler varen så ville det jo vare
smart at købe den af sælger da de er gode venner, istedet for at købe den i
en butik, men som jeg forstår det må sælger tage tabet på de penge som
momsen, da køber jo ellers hellere vil købe varen i en butik hvor han så
derefter kan få momsen tilbage.

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Holst

Dato : 04-03-06 11:40

Lars Bisgaard wrote:

> [...]
> en butik, men som jeg forstår det må sælger tage tabet på de penge som
> momsen, da køber jo ellers hellere vil købe varen i en butik hvor han så

Det er jo op til jer, hvordan I vil gøre det. Han kan jo sælge den til
dig for det beløb, som I kan blive enige om. Men upåagtet beløbets
størrelse, så vil det ikke indeholder moms, da han ikke er momsregistreret.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 04-03-06 12:06

Holst wrote:

> [...]
> dig for det beløb, som I kan blive enige om. Men upåagtet beløbets
> størrelse, så vil det ikke indeholder moms, da han ikke er

Der findes vist nok nogle særregler for krejlere og andet godtfolk på
makeder, hvor bl.a. "antikvitetshandlere" har nogle muligheder med nogle
andre satser. Jeg kunne tænke mig, at sådanne forhold vil være under Skat's
skærpede bevågenhed.
Karsten H. Jensen

Fra : alexbo

Dato : 04-03-06 12:30

"Karsten H. Jensen" skrev

> [...]
> makeder, hvor bl.a. "antikvitetshandlere" har nogle muligheder med nogle
> andre satser. Jeg kunne tænke mig, at sådanne forhold vil være under

Det hedder brugtmoms, satsen er de samme.
Det er en momsmodel der bruges af erhvervsdrivende der køber af private, det
gør ingen forskel ved indkøbet, så i denne tråd har den ingen betydning.
Men ved senere salg til private kan man nøjes med at beregne moms af
differencen af købs og salgspris.

Der er ikke bare små markedskrejlere der bruger brugtmoms, bil og
bådehandlere bruger
modellen, ellers ville en bil som forhandleren havde indkøbt for 200.000 kr.
pålægges 50.000 kr i moms når den skulle sælges.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 05-03-06 00:01

alexbo wrote:
> [...]

> modellen, ellers ville en bil som forhandleren havde indkøbt for
> 200.000 kr. pålægges 50.000 kr i moms når den skulle sælges.

Den var lige den, jeg mente - dog uden at lige kende den til buds.
Karsten H. Jensen

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 05-03-06 21:45

"Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en butik, men som jeg forstår det må sælger tage tabet på de penge som
> momsen, da køber jo ellers hellere vil købe varen i en butik hvor han så

Måske der er en løsning:
Hvis (den private) sælger er i besiddelses af en gyldig kassebon / faktura
som ikke er på navn, er der vel intet til hinder for at firmat køber vare og
bon. Det er vel nærmest at betragte, som om firmaet har fået en til at løbe
i byen efter varen.

Er det derimod et gammelt køb, er det sikkert bare ærgeligt.

Niels