Database og formular
Fra : Ole

Dato : 03-03-06 18:10

Hejsa

Jeg har lave en formular hvor man i en af felterne har en dropdwonbox med
valgmuligheder.
Det virker som det skal, men er det muligt at formularen automatisk henter
valgmulighederne via en forespørgelse i databasen?

Grunden er at jeg bruger formularen på flere sider og det ville være nemmere
at rette kun et sted i stedet for at skulle rette
valgmulighederne på hver side.

På forhånd tak for hjælpen.

Ole

Fra : Jan Vinten

Dato : 03-03-06 21:10

"Ole" <it_oleREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Grunden er at jeg bruger formularen på flere sider og det ville være
> nemmere at rette kun et sted i stedet for at skulle rette

Hej Ole,

Ja, det kan sagtens lade sig gøre - se her:

----- KODE START ----

<select name="dropdown">

<%
strSQL = "SELECT * FROM din_tabel"
set rs = myConn.Execute(strSQL)

' Lad os sige du trækker ID og NAVN ud af databasen.

if not (rs.bof or rs.eof) then
do while not rs.eof

' Her laver du så din drop-down box! Et eksempel kunne være:

%><option name="<%=rs.fields("ID")%>"><%=rs.fields("NAVN")%><%

rs.MoveNext
loop
end if
%>

</select>

----- KODE SLUT ----

God fornøjelse!

/ Jan

Fra : Tom Jensen

Dato : 03-03-06 21:24

Ole skrev:
> [...]
>
> Grunden er at jeg bruger formularen på flere sider og det ville være nemmere
> at rette kun et sted i stedet for at skulle rette

Gå ind på http://www.ffforening.dk/adm/staevne_opret.asp her kan du se
at sted hentes fra en combobox.

Først laves et recordset der kan fylde comboboksen:

' Fyld comboboksen med steder
strSQL = "SELECT StedID, StedNavn FROM tblSted "
strSQL = strSQL & "WHERE StedID > 1 ORDER BY StedNavn;"
set rst = Conn.Execute (strSQL)

SQL udtrykket svarer til en forespørgsel. Så kommer selve comboboksen.

<select name="cboSted" id="cboSted">
<%
if rst.bof and rst.eof then
else
do until rst.eof
response.write "<option value='" & rst("StedID") & "'>" &
rst("StedNavn") & "</option>"
rst.movenext
loop
end if
%>
</select>

Husk at rydde op.
Den fulde kode til alle sider og tilhørende database kan du hente
her:

http://www.ffsoft.dk/Bestil/default.asp

Med venlig hilsen

Tom Jensen